Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ke Touko 27, 2020 7:22 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Pe Maalis 01, 2019 11:20 pm 

Pyörä: Dominatör
Insinööritiede kiinnostaa, olen joskus jopa opettanut noita juttuja. Tuo ruuvin esijännityksen laskeminen kiristämiseen vaadittavasta momentista on itse asiassa aika helvetin epätarkka menetelmä, mutta paremman puutteessa sillä mennään...

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Maalis 08, 2019 8:50 am 

Pyörä: 1050 S3, GS1200
itse joskus huomasin, että varsinkin pienillä momenteilla kannattaa laittaa joku pultti ruuvipenkkiin ja kokeilla siinä toimiiko avain ja miltä se oikea momentti tuntuu. joskus väänsin jotain pulttia ja onneksi järki sanoi, ettei voi olla. avain ei toimi. ja olin oikeassa, ruuvipenkissä naksautti niin avain taas toimi herkästi ja about' oikealla.

muutenkin millään 20-150 avaimella ei kannata 20Nm nokkapukkeja kiristellä. koska ei se toimi tarkasti alueen alussa. pitäisi olla pienempi avain jossa se 20Nm on 'alueella'.

noita auton alumiinivanteita laittaessa on ihan tarkoituksella harjoitellut, että kuinka lähelle saa ristikkoavaimella momentin ja sen saa aika lähelle sitä 120Nm. ristikon kummastakin päästä kiinni ja sellainen omilla voimilla hartioista lähtevä kevyehkö vääntö on hyvin lähellä oikeaa. jälkikäteen jos tarkistaa momentilla niin ei yleensä kiristy, mutta ei ole myöskään ylitse. eli jos vähän lisään niin sitten menisi vasta lisää.

tuon kun on harjoitellut, niin huvittava kun näen sen nyt myös sivusta, kun naapuri laittoi ristikkoavaimella renkaita ja sanoin, että liian vähän tuo on aivan liian löysä. no sitä hän selitti, että juuri tuli motarilta takaisin kun alkoi pyörät kolista kun oli löystynyt. :lol:

eli mitä vähemmän ihminen on noita tehnyt niin sitä enemmän pielessä sillä yleensä on käsien torquet, yleensä pienet laitetaan aivan liian kireään ja isot liian löysään.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY