Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ti Kesä 02, 2020 5:27 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ke Helmi 06, 2019 12:47 pm 

Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 9:27 am
Viestit: 499
Paikkakunta: Lpr
Pyörä: BETA RR250 MY20
Käyttäkää keskikovaa lukitetta tai sitten momenttiavainta niitä pultteja kiinnittäessä. Nyt taas tuossa yhtä projektia kunnostaessa on edellinen omistaja vääntänyt kierteitä rikki tai pultteja niin tiukalle, ettei ne lähde irti kuin lämmittämällä tai poraamalla. Onneksi on keksitty nuo Helicoilit jolla nämäkin saa korjattua.

Ihan vaan yleiseksi tiedoksi kun ensikertalainen lähtee jotain yrittämään :lol:

_________________
Keep calm and love fossil fuels.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Helmi 06, 2019 1:29 pm 

Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Viestit: 351
Pyörä: Bemari
Rusahduksen jälkeen puoli kierrosta takaisinpäin vai miten se nyt meni...

Käytetyssä kurapyörässä on tosiaan aika usein tätä ongelmaa, että aiempi omistaja on usein apinan raivolla vääntänyt pultit kiinni. Ja kurapyörissä tuntuu olevan yleisempää kuin muissa mopoissa. Oisko kuitenkin niin, että keskiverto mopomekaanikko on enemmän kartalla momenttiavaimen käytön osalta ja käsimomenttikin on keksivertoharrastelijaa paremmin kalibroitu.

Momenttiavaimen käyttö ja oikeisiin momentteihin kiristely oli ainakin itselle varsin silmiäavaava kokemus. Esimerkkinä vaikka mopomaailmassa yleinen 20-25nm momentti on kyllä jotain joka itsellekin tuli yllätyksenä, vaikka arka olenkin muttereita kiristelemään. Nykyään tulee kaikki alle 50nm pultit kiristeltyä momenttiin. Muuten menee todella herkästi liian kireälle.

Ja ruuvilukitetta tosiaan ei saa korvattua kiristämällä mutteria ihan vaan pikkasen kireämmälle... :lol:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Helmi 06, 2019 5:21 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7588
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Moottorissa pulttien ylikiristäminen korostuu. Alumiinin lämpölaajenemiskerroin on terästä suurempi, kun pultti vedetään ylikireälle ja kone lämpenee niin alumiinissa olevat kierteet murtuu ja seuravassa avauksessa, tai viimeistään kiristyksessä kierteet korkkaa. Oikeita momentteja käyttäessä kierteet ei mene miksikään. Muistetaan myös öljypropuissa vaihtaa tiiviste eikä kompensoida vuotavaa tiivistettä suuremmalla kiristysmomentilla.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Helmi 06, 2019 5:58 pm 

Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Viestit: 129
Pyörä: V-Strom
Ilmeisesti oikeaan momenttiin pyrkiessä pitäisi avaimella vetää yhtäsoittoa täyteen momentiin, eikä pysähtyä välillä?
Lepokitka/liukukitka?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Helmi 06, 2019 6:04 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Viestit: 738
Paikkakunta: Mikkeli
Pyörä: CRF1000L
mikko73h kirjoitti:
Ihan vaan yleiseksi tiedoksi kun ensikertalainen lähtee jotain yrittämään :lol:

Kyllä tuo ylikiristäminen osataan ihan merkkihuollossakin.
Poraamalla piti irroittaa. Onneksi ei ollut pohjapanssarin kiinnityspulttia kummoisempi.

_________________
Solifer SM-82 >>> 28 vuotta taukoa >>> Yamaha XT660Z Ténéré >>> Honda CRF1000L Africa Twin DCT


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Helmi 06, 2019 7:00 pm 

Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Viestit: 351
Pyörä: Bemari
JuhaL kirjoitti:
mikko73h kirjoitti:
Ihan vaan yleiseksi tiedoksi kun ensikertalainen lähtee jotain yrittämään :lol:

Kyllä tuo ylikiristäminen osataan ihan merkkihuollossakin.
Poraamalla piti irroittaa. Onneksi ei ollut pohjapanssarin kiinnityspulttia kummoisempi.


Pohjapanssarin pultit ovat kovilla, kun ovat jatkuvasti elementeille alttiina. Mä katkoin dakarista aukoessa joka ikisen, vaikka olikin oikeaan momenttiin käännettynä (tosin en tiedä mitä on tapahtunut noiden kanssa meikäläistä edeltävän 35tkm aikana). Sittemmin oon pruukannu töräyttää kierteeseen vähän wd-40:stä ja oon vaihdellut pultit kaikki haponkestäviin. Ei ole sittemmin ollut ongelma.

Toinen asia joka sylettää aivan valtavasti, on huonojen/väärien työkalujen käyttö. Omasta öljypropusta on ystävällisesti sorvattu kulmat pois. Tästä johtuen on sitten ilmeisesti siirrytty käyttämään sen jälkeen lukko- tai papukaijapihtejä, kun huono hylsy ei sitten ole enää pitänyt. Kyllä tuon hyvällä hylsyllä saa edelleen auki, mutta tarkkana saa olla. Ja on tuosta pyörästä pitänyt muitakin pultteja vaihdella saman ongelman takia. Onneksi bemarissa on käytetty paaljon torxeja, niin niitä ei ole onneksi onnistuttu pyöristämään. Mutta kunnolliset hylsyt ei montaa euroa kustanna ja hylsy joka vääntää sivusta kulman sijaan ei tarvitse olla lainkaan niin jämpti kuin perinteinen mutterisorvi/kiintoavain.

Öljyproppuun muuten sellainen vinkki, että kierteeseen kun pyöräyttää parikierrosta putkarien käyttämää PTFE-kierreteippiä, niin ei jumahda proppu lohkoon, eikä tiiveyskään ole enää ongelma. Toimii samalla myös "ruuvilukitteena".


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Helmi 06, 2019 7:13 pm 

Liittynyt: Su Joulu 25, 2016 5:29 pm
Viestit: 103
Pyörä: AT -93, XX -97
Hapispulttien kanssa kannattaa sitten käyttää kiinnileikkaamtumisen estoainetta. Ne osaa oikeesti leikata kiinni!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Helmi 06, 2019 8:04 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Marras 20, 2007 6:28 pm
Viestit: 1152
Pyörä: sattuman kaupalla
Lainaa:
Öljyproppuun muuten sellainen vinkki, että kierteeseen kun pyöräyttää parikierrosta putkarien käyttämää PTFE-kierreteippiä, niin ei jumahda proppu lohkoon, eikä tiiveyskään ole enää ongelma. Toimii samalla myös "ruuvilukitteena".

Varmaan hyvä konsti,kunhan ei innostu liikaa sen teipin kanssa (kuten mainitsit,pari kierrosta) ja nimenomaan juureen laittaa,eikä jätä mitään "häntiä" jotka irtoo ja lähtee öljynkiertoon...

_________________
Foorumin "sekakäyttäjä"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Helmi 07, 2019 8:25 am 

Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 9:27 am
Viestit: 499
Paikkakunta: Lpr
Pyörä: BETA RR250 MY20
Koheltaja kirjoitti:
Moottorissa pulttien ylikiristäminen korostuu. Alumiinin lämpölaajenemiskerroin on terästä suurempi, kun pultti vedetään ylikireälle ja kone lämpenee niin alumiinissa olevat kierteet murtuu ja seuravassa avauksessa, tai viimeistään kiristyksessä kierteet korkkaa. Oikeita momentteja käyttäessä kierteet ei mene miksikään. Muistetaan myös öljypropuissa vaihtaa tiiviste eikä kompensoida vuotavaa tiivistettä suuremmalla kiristysmomentilla.


Myös vuotavaa kantta ei kannata korjata kiristämällä lisää. Näin tehtiin silloin mopo ikäisenä 8)

Näitä sinkityn ja ruostumattoman/haponkestävän yhdistelmiä tulisi myös välttää. Erikoisteräs ei veny samalla lailla kuin muut niin saattaa leikata kiinni.

_________________
Keep calm and love fossil fuels.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Helmi 09, 2019 10:37 am 

Liittynyt: La Elo 06, 2011 11:22 am
Viestit: 252
Paikkakunta: Jyväskylä
Pyörä: BMW R1200GS
Minulla on ollut jo pitkää tapana käyttää momenttiavainta (ja ruuvilukitetta) huoltomanuaaleissa sanotulla tavalla. Kärvistelin kolmella eri momenttiavaimella, koska vääntöalueet perinteisissä avaimissa ei ole kovin laajat. Sitten sain valaistuksen ja tilasin kiinanmiehenkaupasta momenttisovittimen, jossa on alue 1-120 NM. Jo helpottui homma. Digitaaliin vain näppää oikean lukeman, ja vääntää kunnes valot ja piippari ilmoittaa. On se helppoa. Ja jos moni miettii, onko noihin kiinanvehkeisiin luottamista, niin minäkin mietin. Sillä ”oikea” merkkiavain maksaa (manuaalisena tai digitaalisena) useita satoja. Elektroniset avaimet/sovittimet perustuvat samaan tekniikkaan, ja komponentit lähtevät yleensä samasta tehtaastakin. Ja itse testaamalla perinteisten mekaanisten kanssa, olen tullut siihen tulokseen, että tuolla 60€:n sovittimella saa saman/tarkemman tuloksen, kuin perinteisillä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Helmi 09, 2019 11:50 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 28, 2008 12:08 pm
Viestit: 474
Paikkakunta: Sydän-Häme
Pyörä: BMW, Ducati, Cube e-MTB
Oisko jotain linkkiä tmv. kiinanmiehen sovittimeen?

_________________
"..kai tässä ny ryyppää ku koneet hajoo ja lunta sataa.."


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Helmi 09, 2019 11:59 am 

Liittynyt: La Elo 06, 2011 11:22 am
Viestit: 252
Paikkakunta: Jyväskylä
Pyörä: BMW R1200GS
https://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-Digital-torque-wrench-1-2-2-200Nm-Adjustable-Professional-Electronic-Torque-Wrench-Bike-car/32844007987.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4d0hmbux

Tuossa on muutama erilainen setti.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Helmi 27, 2019 2:19 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Marras 07, 2004 1:56 am
Viestit: 510
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: Suzuki DR 800
Hyvää perusasiaa.

Oikea työkalukaan ei tuo silti aina onnea. Oli todellinen merkitys sitten tapauskohtaisesti mitä vain niin ihan perusperiaatteena on esim säilyttää perus kuluttajaluokan momenttiavainta "lataamattomana" ja olla räpeltämättä säätöä miten tahansa. Ne vanhanajan taipuvat viisariavaimet voi olla usein vain suuntaa-antavia, ei voi suositella.

Ohjeiden mukainen toiminta ei ole hifistelyä, eli ei ole niin nuukaa monessakaan kohtaa onko uudet pultit, voidellut kierteet (lukitekin voitelee kiristysvaiheessa) jne, mutta kuten joku asian otti esille, momenttiavainta ei käytetä räikkänä. Tasainen veto naksahdukseen saakka on ainoa oikea tapa. Itse vetreytän "kylmän" avaimen aina muutamalla koevedolla napsuun asti ennen tositoimia.

Jos kierteet haluaa puhdistaa niin siihen käy teräksiset tuubiharjat tai sellainen pultti johon on ajettu laikalla siisti ura kierteiden poikki, jenkatappi kun tuppaa veistämään enemmän myös itse kierrettä.

Momenttiavain kun on sentään jonkin sortin tarkkuustyökalu, ei sitä tarkassa paikassa kannata lainata keneltäkään, ja lähes missään tapauksessa kenellekään. Nimimerkillä: kaikenlaista on tullut nähtyä.

_________________
Joh. 3:16

Solifer Export > Tunturi Tiger Aqua > Solifer Speed > Suzuki RG 125 > KTM GS 125 > Yamaha TDR 250 > Suzuki DR 650 RS > Suzuki VS 1400 Intruder > Suzuki DR 800S


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Maalis 01, 2019 2:24 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Elo 16, 2006 9:48 am
Viestit: 976
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Pyörä: Dominatör
Ihan vaan kaverin puolesta kyselen: monikohan ymmärtää mikä tarkoitus sillä "momenttiin vetämisellä" on ja mitä siinä pulttiliitoksessa tapahtuu?

_________________
"Suomen maanteistä oli sorateitä vuoden 2013 alussa 27 130 km eli noin 35 % koko maantieverkon pituudesta."
Liikenneviraston ohjeita 1/2014, Sorateiden kunnossapito


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Maalis 01, 2019 5:35 pm 

Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Viestit: 581
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Pallokala kirjoitti:
Ihan vaan kaverin puolesta kyselen: monikohan ymmärtää mikä tarkoitus sillä "momenttiin vetämisellä" on ja mitä siinä pulttiliitoksessa tapahtuu?



Tämä talulukko, https://www.karikolehmainen.com/390 selittää asian varsin hyvin.

Kuten myös tämä, https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... jQlsQqUPpA

Ja täältä lisää, http://nfgab.se/fi/tekniikka-ja-laatu/t ... smomentti/

Jos insinööritiede alkaa tosissaan kiinnostaa, https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... iZu7sbP1IQ


Joka tapauksessa, tavallisen kotitarveasentajan on kuienkin parasta pitäytyä pilkuntarkasti laitteen valmistajan ilmoittamissa momenteissa miettimättä perusteita sen tarkemmin. Uskon että valmistajien tuotekehittelyosastoilla on sen verran laskentataitoa että pystyvät oikeat momentit laskemaan kappaleille joita ovat suunnitelleet.

Eri asia on jos suunnittelee ja valmistaa komponetteja itse, silloin kohtuullinen ymmärrys siitä mitä on tekemässä on paikallaan.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com