Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ke Touko 27, 2020 7:46 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Pe Joulu 28, 2018 11:05 am 
Avatar

Liittynyt: To Elo 30, 2007 2:27 am
Viestit: 1154
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Haussa
TTR:n alkuperäinen penkki on sen verran lissahtanut, että useamman tunnin ajelu alkaa olla melko tuskaista takalistolle. Löysin Ebaystä risan TTR:n penkin josta meinasin askarrella "tourinki" penkin joka olisi takalistoystävällisemmin muotoiltu.
Nyt sitten tarvittaisiin kokemuksia (ja kuvia) minkälainen muotoilu olisi paras yhdistelmä mukavuutta ja käytettävyyttä.
Pehmusteeksi ajattelin limi vaahtomuovia. Liekö parempia vaihtoehtoja tarjolla?

_________________
"Not all heroes wear capes. Some have mullets."


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Joulu 28, 2018 1:07 pm 

Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Viestit: 1000
Pyörä: 1050 S3, GS1200
itsellä olen kokenut, että penkit joissa takaosa on riittävän leveä on hyvä, koska silloin paino menee hanurin luille. Kapea penkki painaa verisuonet kasaan ja puuduttaa takamusta.

ja istuinkohta pitäisi olla melko tasainen, jotta se ei vietä eteen eikä taakse. Ja bonusta jos pystyy istumaan taaempana ja edempänä.

jos katsot enduropenkkejä jotka on tehty tourin versioiksi, ne on tehty juuri noin, tehty tasainen kohta ja syvennetty takaa jolloin istumakohta myös levenee takaa.

_________________
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Joulu 28, 2018 1:46 pm 

Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Viestit: 2613
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: KTM 1190 Adv R, HVA FE 450, BMW K100
Penkin muotoilussa pikkurälläkkä lamellilaikalla on erittäin toimiva. Voi ottaa sievästi pehmeätäkin materiaalia taikka vähän rouheamminkin, tarpeen mukaan.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Joulu 28, 2018 3:04 pm 
Avatar

Liittynyt: To Elo 30, 2007 2:27 am
Viestit: 1154
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Haussa
Tuo taaksepäin levenevä kuulostaa hyvältä ajatukselta. Täytyy vain varoa, ettei mene liian leveäksi, että saa jalat vielä penkin sivuille maata tavoiteltaessa.
TTR.ssä penkin pituussuunnassa tasaiseksi tekeminen voi olla haasteellista kun tarkoitus olisi pitää penkki maksimissaan vakiokorkeudella. Täytyy vielä tuota mittoa tarkemmin kun saan tuon projektipenkin käsiini ja riisuttua siitä entiset pehmikkeet pois.
Lamellilaikkoja siis ostoslistalle, mutta mites tuo pehmike materiaali? Onko limi vaahtomuovi paras vaihtoehto?
Olisiko kenelläkään kuvia laittaa käytännössä hyviksi todetuista penkeistä, vaikka muunkin mallisista pyöristä.

_________________
"Not all heroes wear capes. Some have mullets."


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Joulu 28, 2018 5:47 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 7:47 pm
Viestit: 493
Pyörä: Yamaha RD
Kyllä limi on hyvä materiaali, pintaan voi laittaa ohuen kerroksen tasapaksua superlonin tapaista siloittamaan pintaa.

Itsellä joistain touratechinkin penkeistä löytyvä n. 10mm paksuinen verkko. (3d patjan alus verkkoa).

Tuo penkki löytyi Yamahasta, kotarin penkki alkuperäinen muotoon valettu perus superloni on melkoisen puuduttava, siihenkin jossain vaiheessa rakenneltava limi/verkko penkki.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Joulu 28, 2018 7:36 pm 
Avatar

Liittynyt: To Elo 30, 2007 2:27 am
Viestit: 1154
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Haussa
Mistä AKH olet tuota verkkoa hommannut?

_________________
"Not all heroes wear capes. Some have mullets."


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Joulu 29, 2018 9:29 am 
Avatar

Liittynyt: To Elo 30, 2007 2:27 am
Viestit: 1154
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Haussa
TTR:ssä penkki on tosiaan melko korkealla (=945mm) joten haaveissa olisi pitää korkeus maksimissaan tuossa, mutta kun katselee tuota penkin sivuprofiilia niin eipä siihen paljoa jää varaa korkeussuunnassa muokkauksia tehdä jos ei ylöspäin ole mahdollista mennä.

Liitteet:
ttr.JPG
ttr.JPG [ 77.12 KiB | Katsottu 3607 kertaa ]


Edit:
Comfort seat google haulla tulee paljon alla olevan linkin mallisia penkkejä. Näissä näyttäisi että tuota takaosaa olisi ilmeisesti leventämisen lisäksi madallettu? Onko kenelläkään näistä comfort penkeistä omakohtaisia kokemuksia ja/tai vertailua alkuperäisen penkin muotoon?
https://procycle.us/images/bikepages/dr650/seats-3a.jpg

_________________
"Not all heroes wear capes. Some have mullets."


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Joulu 29, 2018 2:07 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 7:47 pm
Viestit: 493
Pyörä: Yamaha RD
Muovikum Raisiossa tuota myy. Kuva


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Joulu 29, 2018 4:13 pm 

Liittynyt: To Loka 12, 2006 11:06 pm
Viestit: 48
Paikkakunta: Jämsänkoski
Pyörä: DR 94&93
Oma perse puutui sen takia että penkki viettää niin paljon ylöspäin -paine pitempään istuessa (matka-ajossa) liikaa häntäluun päällä. Suzukin DR 650 penkkiä rouhin tuntumalla alemmaksi (suoremmaksi) juuri siltä kohtaa missä perseen takaosa sattuu matka ajossa olemaan.

Lamellilaikka kikka tuli myöhässä.. Pitkäteräisellä veitsellä leikkaamalla oli aika nirheämistä , eikä saanut katupyörä siistiä jälkeä -tässä tapauksessa riitti että sai parannusta hanurille.

-KG-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Joulu 29, 2018 7:20 pm 
Avatar

Liittynyt: To Elo 30, 2007 2:27 am
Viestit: 1154
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Haussa
Tuo verkko näyttää mielenkiintoiselta. Miten tuo vertautuu vastaavan paksuiseen vaahtomuoviin? Pehmeämpi, kovempi vai täysin erilainen?
Jos tuohon TTR:n penkkiin tuollaista verkkoa laittaisi niin joutuisi vastaavan verran ohentamaan alla oleva vaahtomuovia, mutta tuleekohan sitten penkin runko istumalihaksia vasten jo pienissä kuopissa?

Takakumidr luulen, että vastaavasta on kyse TTR:n penkinkin kanssa sillä erolla, että penkissä on selvästi havaittava kohta josta pehmuste on lissahtanut enemmän. Tuossahan sitten jää persuuksien taakse ylämäki kun tuon kuopan pohjalla istuu.

Varmaan voisi penkki parantua paljonkin pelkästään alkuperäisen muotoisella, mutta uudella pehmikkeellä, mutta samalla vaivallahan tuon muokkaa paremmaksikin... mutta minkähänlainen se parempi sitten lie, siinäpä kysymys? :) Ainakin nyt leveämpi taaempaa, ehkä aavistuksen matalampi takaosastaan jos höyläys varaa runkon päällä on.
Mietinnässä on sekin josko muutaman sentin korkeamman penkin kanssa tulisi toimeen niin saisi enemmän vaakasuoraan istumaosan penkistä. On kyllä ollut jo nykyisenkin istuinkorkeuden kanssa muutamia mielenkiintoisia tilanteita hankalammassa maastossa :lol:

_________________
"Not all heroes wear capes. Some have mullets."


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Joulu 29, 2018 8:00 pm 

Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Viestit: 1030
Pyörä: 500EXC
Minusta se päällimmäinen sentti vaahtomuovia ei vaikuta oikeastaan siihen korkeuteen kun se painuu niin herkästi kasaan, se vaan pingottaa päällikankaan mukavasti että pysyy tasaisena.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Joulu 29, 2018 8:30 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1533
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Tuolta voisi saada ideaa muotoiluun:

https://seatconcepts.com/collections/yamaha

Löytyy edestä kapeita ja takaa leveitä satuloita melkein merkkiin kuin merkkiin.

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Joulu 29, 2018 9:39 pm 
Avatar

Liittynyt: To Elo 30, 2007 2:27 am
Viestit: 1154
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Haussa
an13 kirjoitti:
Minusta se päällimmäinen sentti vaahtomuovia ei vaikuta oikeastaan siihen korkeuteen kun se painuu niin herkästi kasaan, se vaan pingottaa päällikankaan mukavasti että pysyy tasaisena.


Aivan totta! Toisaalta tällaisessa rymypyörässä ei se ulkonäkö ole tärkeyslistalla kovinkaan korkealla, eli tuon voisi siinä mielessä jättää pois kokonaan.

Jani M kirjoitti:
Tuolta voisi saada ideaa muotoiluun:

https://seatconcepts.com/collections/yamaha

Löytyy edestä kapeita ja takaa leveitä satuloita melkein merkkiin kuin merkkiin.


Kiitos linkistä Jani M!
Täytyy tehdä tuotevakoilua ja selailla nuo mallit läpi.

_________________
"Not all heroes wear capes. Some have mullets."


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Joulu 29, 2018 10:08 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Marras 07, 2004 1:56 am
Viestit: 510
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: Suzuki DR 800
Oma ratkaisu touringmukavuusongelmiin oli osittain ilmatäytteinen satula. Toteutus siten, että muoto pysyi entisellään, mutta vaahtomuovin kaiversin sisältä ontoksi. Tyhjään tilaan sijoitin monikammioisen, sopivaksi modatun ilmatäytteisen, pyörätuoleissa käytettävän istuinalustan. Tunnetusti ilma muotoutuu hyvin kohdetta (hanuria) vastaavaksi. Tuollaista saakin sitten säädettyä tarpeen mukaan. Tietysti satulan perusmuodonkin voi uudelleen muokata samaan ratkaisuun. Sain tuollaisen istuinalustan pelastettua terveyskeskuksen apuvälinelainaamon hävitettävistä tavaroista. Roho taisi olla merkiltään. No saattaa tarkoitukseen sopia vaikka pieni sisärengas tms.

_________________
Joh. 3:16

Solifer Export > Tunturi Tiger Aqua > Solifer Speed > Suzuki RG 125 > KTM GS 125 > Yamaha TDR 250 > Suzuki DR 650 RS > Suzuki VS 1400 Intruder > Suzuki DR 800S


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Joulu 30, 2018 8:15 am 
Avatar

Liittynyt: To Elo 30, 2007 2:27 am
Viestit: 1154
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Haussa
Ilmatyyny kuulosta kyllä miellyttävältä istuinalustalta. Ilmeisesti tämän tapainen tyyny on Creature sinulla käytössä?
Näyttää olevan vastaavia myös moottoripyöräkäyttöön tehtyinä, mutta hintaa tuollaisella on aika kovasti.
Pikainen googletus löysi fillarin sisäkumista tehdyn "airhawk" version ohjeet. Liekö tuollainen oikeasti toimisi jos penkin sisään tuon sisärenkaan askartelisi? Äkkiseltään tuntuu tuo yksikammioinen rakenne huonolta siinä mielessä,että ilma pakenee painon (=persuuksen) alta muualle tehden istumakohdalle entistä suuremman kuopan.
Kuplamuovi olisi varmaan edullisin monikammioinen ratkaisu, mutta sen kestävyyden suhteen ei taida kannattaa odottaa liikoja. Joku vastaava, mutta kestävämpi "kuplamatto" tuonne vaahtomuovin sisään voisi kyllä olla hyvä ratkaisu.

_________________
"Not all heroes wear capes. Some have mullets."


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com