Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Su Touko 31, 2020 3:31 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Hartsit ja nykybensa
ViestiLähetetty: La Elo 11, 2018 10:00 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Viestit: 2968
Paikkakunta: Sarkola
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
En löytänyt valmistajien taholta ajankohtaista tietoa/ lupausta hartsien bensankestävyydestä. Toivottavasti joku täällä osaa kertoa.
Eli olen tekemässä uutta lisätankkia kymmenisen vuotta vanhan tilalle. Se on hiili-/lasikuitua ja polyesterihartsilla laminoitu.
On toiminut hyvin, mutta nyt lukuisten kolhujen takia alkaa olla tiensä päässä. Rakenne ei ole heikentynyt, mutta nyt kylkeen tullut terävä osuma tahtoo tihkua ja on aika vaikea paikata.
Hartsina käytin tosiaan ihan tavallista polyesteriä, koska niin on aina tehty. Mutta tuo tietoni ja kokemukseni oli tosiaan ajalta ennen nykyisiä etanolimääriä bensassa.
Kysymys kuuluu: onko epoksihartsi sen parempi? Pitäisikö käyttää sitä? Löytääkö joku speksejä tästä?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hartsit ja nykybensa
ViestiLähetetty: La Elo 11, 2018 10:09 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Viestit: 2968
Paikkakunta: Sarkola
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Eli tässä se hyvin palvellut takatankki uutena, joka nyt voisi jäädä eläkkeelle ja jonka tilalle valan uuden vastaavan:
Kuva


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hartsit ja nykybensa
ViestiLähetetty: Su Elo 12, 2018 7:42 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7588
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Hienon tankin olet tehnyt :)

En tiedä polyesterin kestosta nykyisillä bensoilla mutta epoksi ainakin kestää. Se mitä olen joskus laminointeja tehnyt niin pääsääntöisesti käyttänyt epoksia sen lujuuden sekä kemikaalien keston takia.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hartsit ja nykybensa
ViestiLähetetty: Su Elo 12, 2018 8:53 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Viestit: 2968
Paikkakunta: Sarkola
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Niin se kuulemma menee. Valmistajilta en silti löydä sanaakaan tästä. Toisaalta kyllähän tuo esterikin on tähän asti kestänyt aika kovaa käyttöä. On tullut testattua.
Lisäksi se on halpaa ja sitä on omassa hyllyssä. Laiskana ottaisin siitä ja alkaisin tänään valuhommiin.
Mutta ehkä on viisainta ensin ajella kylille hakemaan epoksia. Varmuuden vuoksi.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hartsit ja nykybensa
ViestiLähetetty: Su Elo 12, 2018 11:32 am 

Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Viestit: 1920
Paikkakunta: jokela
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Jos nyt oikein muistan niin epoksillekkaan ei kestoa luvata. Vinyyliesterihartsi taisi olla se mikä viinabensalle pitää olla jos haluaa "takuun" kestosta. Ebaysta jskus moista tilasin kun täällä oli myyjät nihkeitä myymään pientä määrää.

En muista mikä numero purkin kyljessä oli,jotain tuon tapaista.
http://www.nuplex.com/composites/Nuplex ... f?ext=.pdf


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hartsit ja nykybensa
ViestiLähetetty: Su Elo 12, 2018 1:51 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Marras 07, 2004 1:56 am
Viestit: 510
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: Suzuki DR 800
Ite varmistin peltitankin sisäpinnan epoksimaalilla (Jotunin joku 2-komponenttinen, monitoimimurtajien Nordican ja Fennican runkomaaleja) ja hyvin toimi. Tämä operaatio siis hitsaussaumoista tihkumisen varalta.

Eniten itse pelkäisin, mitä siitä polyesterihartsista liukenee bensaan, en niinkään itse tankin kohtaloa. Olisko vieläpä niin, että nykyhartsien koostumuskaan ei ole sama kuin entisaikoina, mene ja tiedä. Kyllä mä epoksista ennemmin tekisin tai ainakin pinnottaisin polyesterin.

_________________
Joh. 3:16

Solifer Export > Tunturi Tiger Aqua > Solifer Speed > Suzuki RG 125 > KTM GS 125 > Yamaha TDR 250 > Suzuki DR 650 RS > Suzuki VS 1400 Intruder > Suzuki DR 800S


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hartsit ja nykybensa
ViestiLähetetty: Ma Elo 13, 2018 7:50 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Viestit: 2968
Paikkakunta: Sarkola
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Creature kirjoitti:
Tämä operaatio siis hitsaussaumoista tihkumisen varalta.

Eniten itse pelkäisin, mitä siitä polyesterihartsista liukenee bensaan, en niinkään itse tankin kohtaloa. .

Kuiturakenteen kerrostaminen on aina huono juttu, ellei puhuta vaikkapa Sandwich- rakenteesta. Kerrokset, on ne mitä tahansa, irtoavat toisistaan jonain päivänä varsinkin kun kyseessä on enduromopon bensa-astia. Yhtenäisestä seinämästä on harmia vähiten.
Polyesteri on muistaakseni epäorgaanista tai orgaanista happoa(?), joka ei kai virtaavassa bensassa haittaa enempää kuin samasta tavarasta tehty paita ihmisen päällä ;)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hartsit ja nykybensa
ViestiLähetetty: Ma Elo 13, 2018 6:53 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Marras 07, 2004 1:56 am
Viestit: 510
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: Suzuki DR 800
No juu, ja luulisin (ja mitä siitä luulosta olikaan sanottu), että nykybensan/etanolin mahdollisesti liuottamat hartsi yms pitoisuudet on nimellistä luokkaa ja palavat oikein sujuvasti pois.

Jos harrastuneisuutta riittää niin käytä ensin polyesterit hyllyltä ja kerro miten toimii. Jotenkin olen taipuvainen ajattelemaan, että eiköhän sen kymmenen vuotta kestä taas? Vahva ehkä tähän. Voipi tietysti olla seinämävahvuudellakin osuutta asiaan.

Mikään ei ole ikuista, mutta tarkoitatko, ettei epoksia saa tarttumaan polyesteriin vai että nimenomaan etanoli rikkoisi pinnat ja rakenteen? Jos pinnat/rakenne on tavallaan epoksitankki polyesteritankin sisällä niin eipä kai kerrosrakenne sinänsä ihan helpolla mitään haittaa.

Sattumoisin aihe kiinnostaa kun pitäis lasikuituvenettä ehostaa. Laittavat epoksia jotkut pintaan näihinkin, vaikka topcoat riittää kai mainiosti. Sanovat ettei epoksi ime vettä kuten polyesterirakenteen (lasikuiturutto). No, harva kuitenkaan ajelee bensa- tai etanolimeressä, että sikäli pikkasen sivussa olen aiheesta :lol:

_________________
Joh. 3:16

Solifer Export > Tunturi Tiger Aqua > Solifer Speed > Suzuki RG 125 > KTM GS 125 > Yamaha TDR 250 > Suzuki DR 650 RS > Suzuki VS 1400 Intruder > Suzuki DR 800S


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hartsit ja nykybensa
ViestiLähetetty: Ma Elo 13, 2018 7:22 pm 

Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Viestit: 1920
Paikkakunta: jokela
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Taas mennään ohi aiheen,välikö sillä. Ja edelleen muistikuivien varassa,erehtymisen mahdollisuus on ja tarkistus suotavaa...Käsittääkseni noita räsymattoja on sekä polyesterille että epoksille,sideaine sulaa vaan sopivaan ja muotoutuu sitten paremmin.(Näin muistelen minulle aineita myydyn.) Kudotuissa ei kai ole väliä? Tankin pinnotteita on monenlaisia,ja osa niistä toimii muovitankeissa,mm pa66 susivirityksessä...(joka turpoaa etanolin mukanaan tuoman veden vaikutuksesta.). Pinta pitää karhentaa että tarttuu,ruuveja pari laatikollista siään ja ravistelemaan. Peltitankkiin laitoin por15 fuel tank sealerin aikoinaan,ei ongelmia mutta preppaus huolellisesti. Irronneista pinnotteista on aina sillontällön juttua,millon kenenkin valmistajan. Jos korjaisin jotain olemassaolevaa,jatkaisin samoilla aineilla mistä tehty,niin pysyy ehkä varmemmin. Epoksissa on puolensa,ja jos niitä tarvitsee niin sillon kannattaa valita se,mutta soutuveneen korjauksessa en usko suuremmasta sitkeydestä olevan hyötyä...tankki saattaisi kestää ehkä kolhun,pari enemmän. Ja käsittääkseni paino-kesto kriittisiin kohteisiin epoksi on aina ykkönen polyesteriin verrattuna,joten tuokin puoltaa epoksia :mrgreen:
Timon tankki taisi kestää keskivertoa pidempään,ja ulkoinen hajoaminen kun on syynä,niin ite tekisin varmaan samalla kaavalla uuden. Korkeintaan kevlaria kerros-pari väliin jollei edellisessä ollu. On vaan tosi v-mäinen leikata....


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Hartsit ja nykybensa
ViestiLähetetty: Ma Elo 13, 2018 11:53 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Viestit: 2968
Paikkakunta: Sarkola
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Nämä pinnoitteet ja kerrostamiset saattavat toimia ihan hyvin sellaisissa astioissa mitkä saavat olla ihan rauhassa ja paikoillaan. Mutta onhan niissä silti aina epäjatkuvuuskohtia (läpiviennit) mistä syöpyminen tai liuottavan aineen ryömiminen kerrosten väliin voi alkaa. Enskakäytössä vastaava ilmiö syntyy väistämättä terävän iskun kohdalla.
Tämä mun tankkini on halkeavaa mallia, eli se on tehty kahdesta lohkosta jotka on liimattu toisiinsa.
Jokin aika sitten purin tankin ja pinnoitin ulkolohkon Plastic paddingin vuodonkorjaajalla koska se oli jo siinä vaiheessa saanut aika kovaa nyrkkiä. No se toimi hyvin kunnes kesällä tuli taas terävä osuma kylkeen. Sikamassalla paikkasin. Oli tiivis ainakin vielä tänään. Huomisesta en tiedä.

Tänään sain uuden tankin valuhommat epoksilla käyntiin. Renkaan puolen seinästä tulee edelleen samanlainen kuin aiempikin, eli lasikuituinen jossa kevlar- vahvistus kiinnityskorvien kohdilla. Se on läpinäkyvä eli siitä näkee bensan määrän.
Ulkopuolelle tulee hiilaripinta koska se on kaunis (mutta surkean huono kestämään iskuja), sen alle kaksi kevlarkerrosta ja yksi lasikuitukerros. (Vanhassa 1 hiilari/ 2 lasikuitua ja kevlaria vain kiinnityskorvien kohdalla).
Kudottua tavaraa kaikki nämä.

Työlästä harrastamista, mutta ajamisen kannalta mukavinta tässä on se, että tämä kaikki ei paina oikeastaan yhtään mitään :)


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com