Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Su Touko 31, 2020 4:04 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: To Heinä 19, 2018 8:19 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Viestit: 2968
Paikkakunta: Sarkola
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Tuolla SE-ketjussa oli juttua kateista ja ajattelin kysyä sitä ketjua seuraamattomiltakin, voiko semmoista hyödyntää "kevytversioissa"?
En ole kunnolla perillä mikä sen pakokaasuihin vaikuttavan prosessin kulku oikeasti on, mutta sen tiedän että ne pöntöt painavat pirusti, kuumenevat vaarallisesti ja että niitä löytyy kaikkien mopotallien peränurkista. Omankin.
Massalla, eli paksuilla seinämillä sidotaan matalia taajuuksia ja absorboivalla rakenteella korkeita, näin se jotakuinkin menee. Kuuma platinakennokin kai vaatii omat juttunsa, jotta toimisi kuten on vaadittu. Ja tämä kaikki näissä orkkispaketeissa painaa ihan liikaa.
Tämän vuoksi itselläkin on käytössä se ihan perus-Acrapovitsi ja siinä killerihuilu. On todella kevyt, mutta ei kovin hiljainen.
Ajattelin että jospa kokeilisin sujauttaa kevyen titaanimölypöntön sisään kattikennon jonka jälkeen nauttisin vaimentuneesta äänestä ja hajuttomasta ajotakista.
Mitä sanoo raati, meneekö tässä ideassa automaattisesti jotakin pieleen?
Pyöränä kaasarivetoinen 998cc KTM jonka mitattu takapyöräteho tasan 100hv.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 19, 2018 9:03 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1534
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Nyt ei tule tietoa vaan spekulaatiota. Vakiomalliset vaimentimethan ovat kai järjestään sellaisia, että alussa on katalysaatorikenno ja sen jatkoja kammiovaimennin. Poikkeuksena tästä on EXC:n kuristusversio, jossa katti on tungettu putken päähän ennen normaalia vaimenninta, mutta niillä tuskin kukaan ajaa sellaisenaan. Pointti on siis, että markkinoilta ei taida löytyä rakennetta, jossa katalysaattorin jatkeena samassa pöntössä olisi absorptiovaimennin. Tähän voisi olla syynä, että villat eivät kestä katin kuumentamia pakokaasuja. Toisaalta joissain katupyörissä katti on kokoojapöntössä pyörän alla, ja niihin on saatavilla kyllä villavaimentimia slipareiksi. Mutta tällöin niiden välissä on suoraa putkea, jonka aikana pakokaasu ehtii jäähtyä.

Toinen mieleen tuleva haaste voi olla, että katalysaattori on halkaisijaltaan koko änkkärin kokoinen. Katalysaattorin jälkeen tarvitaan hetken matkaa kammio, jossa pakokaasut kerätään takaisin reikäputken kokoiseen aukkoon. Tässä kammiossa putken halkaisija tavallaan kasvaa vaimentimen sisään tulevaan putkeen nähden. Joku kaasujen peruslaki tai mikä se oli sanoo, että kun kaasun nopeus laskee, kasvaa sen paine. No sen paineen pitäisi taas kyllä laskea, kun kaasu johdetaan sinne pienemmän reikäputken sisään, mutta ehkä se voi kuitenkin aiheuttaa painepulsseja, jotka tekevät villan käyttöiästä lyhyemmän. Nämä kaasulait eivät kyllä olleet vahva puoli opinnoissa, joten edellä oleva saattoi mennä väärinkin. Wikipedia voi auttaa.

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 19, 2018 9:18 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Viestit: 2968
Paikkakunta: Sarkola
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Voiko kenno olla ketjun viimeinen, eli ulostulon lähellä?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 19, 2018 9:24 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1534
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Mitenkähän se häviävän pieni määrä villaa, mitä lähtee pakokaasun mukaan, reagoi katalysaattorissa? Palaa varmaan, mutta onko vaarana, että koko vaimennin syttyy? Tämä sama skenaario saattaa olla myös tuossa katalysaattori ennen villaa -vaihtoehdossa.

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 19, 2018 9:35 pm 

Liittynyt: Pe Touko 27, 2011 11:22 am
Viestit: 179
Pyörä: SE
Aiemmasta 990 SM vaimentimista poistin katit, enkä muista huomanneeni minkäänlaista muutosta itse äänessä.
ao linkistä löytyy kun amerikan setä on avannut tuon kiukaan ja punninnut katin. Painaa n 0.5 kg.
http://www.ktm950.info/how/Farkels/adventure/exhaust/ganshert/cutaway_adv_exhaust.html

Siihen SM:ään tein 2-1 putken SE:n kollektorilla ja laitoin siihen katittoman vakiopöntön päähän. Tykkäsin vakiopöntön äänestä kovasti kun se ei ollut liian äänekäs. Virtausteknisesti ratkaisu ei toki ollut optimi, mutta kun käytin sen penkissä säädettävänä niin irtosi siitä silti enemmin tehoja kuin vakiosta. Lämpökin oli aisoissa kun se katti ei ollut siellä kuumenemassa.

Jos ei kutkutella parasta virtausta niin voisihan siihen laittaa katillisen 990 pöntön 2-1 kollektorilla?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 19, 2018 9:46 pm 

Liittynyt: Pe Touko 27, 2011 11:22 am
Viestit: 179
Pyörä: SE
Jos tsygiikkaa sen verran vielä sotketaan niin se kammiovaimenninhan perustuu käsittääkseni siihen, että kaasupulssi jaetaan ja koitetaan saada vaimenemaan heijastelemalla sitä eri vaiheisiin, jotka kumoavat toisiaan. Absorptiovaimentimessa taas koitetaan saada ääni vaimenemaan hidastamalla ja absorboimalla ääntä sidosaineeseen (villaan). Tuossa kammiovaimentimessa ei pitäisi sinällänsä olla seinämäpaksuudella muuta virkaa kuin pitää kaasut sisällä. Merkitsevä juttu on se kaasun virtauskuvio.

Eli periaatteessa olisi mahdollista rakentaa kevyt kammiovaimennin, mutta ei kevyttä katalysaattoria.

tsygiikkaa googlesta:
http://web.engr.uky.edu/~dherrin/ME510_Old/Chapter_10_6_Slides.pdf


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 19, 2018 9:48 pm 

Liittynyt: To Huhti 17, 2008 4:40 pm
Viestit: 268
Paikkakunta: Paimio
Pyörä: 990 Adv
[quote="samppa2005"]
Jos ei kutkutella parasta virtausta niin voisihan siihen laittaa katillisen 990 pöntön 2-1 kollektorilla?[/

Riittääkö tossa virtaus kun se on kammiovaimennin ja orkkiksena tupla ?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 19, 2018 10:13 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Viestit: 2968
Paikkakunta: Sarkola
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
samppa2005 kirjoitti:
Aiemmasta 990 SM vaimentimista poistin katit, enkä muista huomanneeni minkäänlaista muutosta itse äänessä.

Kuvittelin toisin. Mutta jos ja kun näin, niin kiinnostus kattikokeiluun hiipuu.
Lisäksi jos kennon (1kpl) halkaisija pitäisi olla pirun iso jotta huipputeho ei kärsisi, niin sama tunne. Ei ole järkeä rakentaa ylimääräisiä, ajoa haittavia möykkyjä maastossa käytettävään pyörään.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Heinä 20, 2018 7:40 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7588
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Eipä se katti juurikaan ääntä hiljennä, eikä kaikissa katin poistu tunnu kaasua kääntääessä muuten kun korvien välissä. Kammiovaimentimien kuoret on kaksikerroksisia ja kerrosten välissä on villa, tällä saadaan vähennettyä pöntön pintalämpötilaa mutta siitä huolimatta ne käy kuumana verrattuna villavaimentimeen, oli niissä katti tai ei.

Mulla on XTR:ssä 750 gikserin vaimennin ilman kattia, kohtalaisen kevyt mutta ilman modausta turhan äänekäs. Tuohon on tarkoitus laittaa katti jos jostain löytyy sopiva ylimääräisenä, ei muuten mutta pääsee eroon pakokaasulta haisesvista vaatteista.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Heinä 20, 2018 8:16 am 

Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Viestit: 2570
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Tunturi
R1150GS:s katti toimi ainaki loistavasti vaimentimena. Painoiki kyllä jonku 8 kiloa. Mitään parannusta vedossa en huomannut. Tyhjäkäynti oli hieman parempi/keveämpi ilman kattia.

Melun se söi kyllä niin että pari kesää meni pelkkä tyhjä putki katin jatkona.

_________________
Paskapuhetta, mutta uskon.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Heinä 20, 2018 8:54 am 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1534
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Onko varma, että Gessussa katti on pelkkä katti eikä kammiovaimennin, jossa on osana katti? Tuo 8 kg:n painokin viittaisi siihen, että sisällä täytyy olla muutakin tavaraa kuin pelkkä kenno.

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Heinä 20, 2018 9:06 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Viestit: 1227
Paikkakunta: Pori
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Katalysaattori vähentää yleensä aina pakokaasujen virtausta koska sen pitää peittää koko leikkauspinnan halkaisijan eli siltä pohjalta ehkä hiukan myös vaimentaa.
Ja ne on yleensä säästösyistä vaan pinnoitettu katalyytillä.

Multa voisi löytyä vielä ZXR 1200 katti, joka oli putken sisällä ennen vaimenninta hitsattuna pistehitsillä putken päähän. Sen saa ilmaiseksi jos joku tarvii (jos vielä löytyy), halkaisijaa en ulkoa muista...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Heinä 20, 2018 9:19 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Viestit: 2968
Paikkakunta: Sarkola
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Käsittääkseni kammiovaimennin on tarkkaan viritetty "soitin", jonka rakenne pitääkin olla raskastekoinen, muuttumaton ja resonoimaton. Se ei ole oikein kovassa huudossa kurapyörähommissa missä kaikessa pitää yrittää mennä kevyempään suuntaan.
Tutumpi absorptiovaimennin missä varsinkin korkeat ääniaallot lukemattomiin seinämiin (villa) törmätessään menettävät voimaansa, voi olla vaikka kuinka kevyt, vetelä ja kolhuinen.
Näistä ei siis kummastakaan taida kuitenkaan olla katalysaattorikennon kaveriksi, paitsi jos hyväksyn painonlisäyksen tai metsäpaloriskit jne (?).


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Heinä 20, 2018 10:07 am 

Liittynyt: Pe Touko 27, 2011 11:22 am
Viestit: 179
Pyörä: SE
Sitä myös tuossa mietin kun kyseltiin virtauksen riittämisestä. Tvinissähän pulssit tulee peräkkäin, että se virtaus voi hyvinkin riittää yhdessäkin putkessa. Kysymykseksi jäisi poistuuko lämpö moottorista riittävän hyvin. Poluilla möyriessä saattaisi aiheuttaa harmaita hiuksia. Periaatteessahan kaasu poistaa lämmön, mutta jos putkessa on koko ajan painetta niin voi olla, että se lämpenee enemmin. Toinen asia olisi riittääkö yksi katti käsittelemään koko pakokaasumäärän vai paistuisiko se. Vanhassa 990 sm siis ainakin säätöpenkin mukaan virtaus riitti mainiosti. Siinä ei ollut kattia mutta ei se ihmeemmin taida virtausta kuristella.

Äänen suhteenhan ei välttämättä tarvitse arvailla vaimeneeko se. Minullahan on SE missä on katit paikoillaan (jahka saan sen taas leivottua kasaan). Nauhoitan videopätkän ja siitä sitten voi arvioida vakioputkilla varustettuun malliin. Parashan olisi jos laitteet saisi rinnakkain. Joka tapauksessa se katti käy kuumana ja painaa 0.5 kg per klunssi.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Heinä 20, 2018 10:49 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Viestit: 2968
Paikkakunta: Sarkola
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Muistan hyvin kun uutena poistin SE:n katit ja virittelin kevyen 2/1- titaaniversion. Painoa putosi yhteensä 9kg eli paljon ja kaikki sieltä kaukaa massakeskipisteestä. Arvostan ketteryyttä yli kaiken, enkä mopoa huojuttavasta pyrstöpainosta halua grammaakaan takaisin.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com