Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Su Touko 31, 2020 3:04 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: La Heinä 07, 2018 12:29 pm 

Liittynyt: La Heinä 07, 2018 12:19 pm
Viestit: 5
Pyörä: Ktm 450 exc
Hei,

Onko jollain heittää arvauksia, mikä/mitkä osat vaihteistossa menee vaihtoon, kun nelosvaihde hyppii yli?

Tuntuu samalta kuin ketjut hyppisivät yli, mutta tapahtuu vain nelosvaihteella kovassa kiihdytyksessä. (Ei siis pomppaa vapaalle, vaan hyppii yli)

Muilla vaihteilla pyörä toimii täysin normaalisti, eikä pidä ylimääräisiä ääniä.

Ktm 450exc 2003 (eu), 6 vaihdetta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Heinä 07, 2018 8:23 pm 

Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Viestit: 284
Paikkakunta: Savonlinna
Pyörä: 690 Enduro R -15
Juuri laatikkorempan tehneenä sanoisin, että rattaat. Eihän siinä muu auta kuin avata ja katsoa mitä hajonnut. Laatikon irto-osat eivät ole mitenkään sikamaisen kalliita, mutta kyllä siihen muutama satanen palaa.

_________________
KTM 690 Enduro R -15
Ducati Streetfighter 1098 -10


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Heinä 08, 2018 11:01 pm 

Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Viestit: 1201
Paikkakunta: hki
Pyörä: 610 "crate" exc
No tässä vaiheessa viimeistään hampaat ovat pyöristyneet, mutta varsinainen syy on luultavasti joko siirtäjähaarukan vaurio tai sitten vaihderummun sivuttaissiirtymä. Jos sieltä löytyy selkeä vika, eikä hampaat ole ihan sileät, voi sitä kokeilla kasata vanhoillakin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Heinä 21, 2018 12:07 pm 

Liittynyt: La Heinä 07, 2018 12:19 pm
Viestit: 5
Pyörä: Ktm 450 exc
meikä kirjoitti:
No tässä vaiheessa viimeistään hampaat ovat pyöristyneet, mutta varsinainen syy on luultavasti joko siirtäjähaarukan vaurio tai sitten vaihderummun sivuttaissiirtymä. Jos sieltä löytyy selkeä vika, eikä hampaat ole ihan sileät, voi sitä kokeilla kasata vanhoillakin.



Kiitos asiallisista vastauksista. Nyt on vaihteisto purettu, kaikki hampaat ovat ehjiä,myös siirtäjä haarukat ovat kunnossa. Mitä käytännössä tarkoitat vaihderummun sivuttaissiirtymällä? Miten sivuttaissiirtymä todetaan?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Heinä 21, 2018 1:53 pm 

Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Viestit: 1201
Paikkakunta: hki
Pyörä: 610 "crate" exc
Mad123 kirjoitti:
meikä kirjoitti:
No tässä vaiheessa viimeistään hampaat ovat pyöristyneet, mutta varsinainen syy on luultavasti joko siirtäjähaarukan vaurio tai sitten vaihderummun sivuttaissiirtymä. Jos sieltä löytyy selkeä vika, eikä hampaat ole ihan sileät, voi sitä kokeilla kasata vanhoillakin.



Kiitos asiallisista vastauksista. Nyt on vaihteisto purettu, kaikki hampaat ovat ehjiä,myös siirtäjä haarukat ovat kunnossa. Mitä käytännössä tarkoitat vaihderummun sivuttaissiirtymällä? Miten sivuttaissiirtymä todetaan?

Se vaihderumpuhan on tiukasti kiinni oikeanpuolen laakerissa, puristettu kiinni sillä valitsijatähdellä ja sen kuusiokoloruuvilla. Jos se pääsee löysälle, rummulla on yleensä aika paljon liikkumavaraa kahden laakerin välissä ja se aiheuttaa oireita. Myös oikeaa laakeria lohkossa pitävä pieni ruuvi voi löystyä tai vääntyä.

Huomautuksena muuten se vaihdetähden ruuvi on aika pitkä ja vedetään lukitteella kiinni, joten se tähti saattaa olla löysällä tai jäänyt löysälle edellisellä kerralla eikä sitä huomaa purkaessa. Taisi olla että sinne pohjalle pakkautuu lukitetta niin se voi jäädä siksi löysälle kasatessa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Heinä 21, 2018 2:58 pm 

Liittynyt: La Heinä 07, 2018 12:19 pm
Viestit: 5
Pyörä: Ktm 450 exc
meikä kirjoitti:
Mad123 kirjoitti:
meikä kirjoitti:
No tässä vaiheessa viimeistään hampaat ovat pyöristyneet, mutta varsinainen syy on luultavasti joko siirtäjähaarukan vaurio tai sitten vaihderummun sivuttaissiirtymä. Jos sieltä löytyy selkeä vika, eikä hampaat ole ihan sileät, voi sitä kokeilla kasata vanhoillakin.



Kiitos asiallisista vastauksista. Nyt on vaihteisto purettu, kaikki hampaat ovat ehjiä,myös siirtäjä haarukat ovat kunnossa. Mitä käytännössä tarkoitat vaihderummun sivuttaissiirtymällä? Miten sivuttaissiirtymä todetaan?

Se vaihderumpuhan on tiukasti kiinni oikeanpuolen laakerissa, puristettu kiinni sillä valitsijatähdellä ja sen kuusiokoloruuvilla. Jos se pääsee löysälle, rummulla on yleensä aika paljon liikkumavaraa kahden laakerin välissä ja se aiheuttaa oireita. Myös oikeaa laakeria lohkossa pitävä pieni ruuvi voi löystyä tai vääntyä.

Huomautuksena muuten se vaihdetähden ruuvi on aika pitkä ja vedetään lukitteella kiinni, joten se tähti saattaa olla löysällä tai jäänyt löysälle edellisellä kerralla eikä sitä huomaa purkaessa. Taisi olla että sinne pohjalle pakkautuu lukitetta niin se voi jäädä siksi löysälle kasatessa.



Eli siis käytännössä jos vaihderumpu on löysällä, niin siinä pitäisi tuntua väljää sivuttaissuunnaassa?

Väljää siinä ei tuntunut.

En siis ole irroittanut vaihderumpua vielä, vaan kaikki muut vaihteiston osat.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Heinä 21, 2018 7:39 pm 

Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Viestit: 1201
Paikkakunta: hki
Pyörä: 610 "crate" exc
Ei siinä välttämättä väljää tunnu. Pura ja tutki mitä löytyy. Joka tapauksessa se on irroitettava tarkastusta varten.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Heinä 21, 2018 8:10 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 3:32 pm
Viestit: 490
Pyörä: suzuki
Minä kiinnittäisi huomioni niihin sakaroihin jotka kytkeytyvät "naapuri" rattaaseen.
Niiden kuluminen usein aiheuttaa pysymättömyyden.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Heinä 21, 2018 11:01 pm 

Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Viestit: 1201
Paikkakunta: hki
Pyörä: 610 "crate" exc
vanhakääpä kirjoitti:
Minä kiinnittäisi huomioni niihin sakaroihin jotka kytkeytyvät "naapuri" rattaaseen.
Niiden kuluminen usein aiheuttaa pysymättömyyden.

Nuo laatikot ovat sen verran kovaa tekoa ettei ne ihan vähästä hätkähdä vaikka hampaat olisi hyvinkin pyöristyneet. Yksisylinterinen ilman mitään vaimennusta antaa niin harvoja voimapulsseja, ettei se ehdi yhden aikana pompata ja ehtii niiden välissä palautua. Mutta se aiheuttaa silti sivuttaisvoimia haarukoihin varsinkin kun potkii vaihteita huolimattomasti ja haarukoiden kautta voimat menevät vaihderumpuun ja lopulta haarukka rupeaa kontaktipinnasta sulamaan tai vaihderummun laakerin lukitusruuvi tai rattaiden väliset lukkorenkaat antautuvat.

Kannattaa siis tutkia tarkkaan koko laatikko ja vaihtaa kuluneet tai vaurioituneet pikkuhilut sinne, mutta itse rattaat ovat sen verran kalliita ettei niitä vanhaan pyörään välttämättä kannata vaihtaa. Kiinnittää vain vähän enemmän huomiota vaihtamiseen eikä paukuta veto päällä väkisin isompaa ilman kytkintä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Heinä 24, 2018 9:28 pm 

Liittynyt: La Heinä 07, 2018 12:19 pm
Viestit: 5
Pyörä: Ktm 450 exc
meikä kirjoitti:
vanhakääpä kirjoitti:
Minä kiinnittäisi huomioni niihin sakaroihin jotka kytkeytyvät "naapuri" rattaaseen.
Niiden kuluminen usein aiheuttaa pysymättömyyden.

Nuo laatikot ovat sen verran kovaa tekoa ettei ne ihan vähästä hätkähdä vaikka hampaat olisi hyvinkin pyöristyneet. Yksisylinterinen ilman mitään vaimennusta antaa niin harvoja voimapulsseja, ettei se ehdi yhden aikana pompata ja ehtii niiden välissä palautua. Mutta se aiheuttaa silti sivuttaisvoimia haarukoihin varsinkin kun potkii vaihteita huolimattomasti ja haarukoiden kautta voimat menevät vaihderumpuun ja lopulta haarukka rupeaa kontaktipinnasta sulamaan tai vaihderummun laakerin lukitusruuvi tai rattaiden väliset lukkorenkaat antautuvat.

Kannattaa siis tutkia tarkkaan koko laatikko ja vaihtaa kuluneet tai vaurioituneet pikkuhilut sinne, mutta itse rattaat ovat sen verran kalliita ettei niitä vanhaan pyörään välttämättä kannata vaihtaa. Kiinnittää vain vähän enemmän huomiota vaihtamiseen eikä paukuta veto päällä väkisin isompaa ilman kytkintä.


Ainut epäkohta minkä laatikosta löysin oli 3/4 liukurattaan ja 5 rattaan kytkentähampaat pääakselilla pyöristynyt. Kytkentähampaiden pyöristys oli kyllä todella pieni.

Ostin nyt purkaamolta toimivan vaihteiston kaikkine osineen 180€.

Toivotaan, että purkaamon vaihteisto toimii moitteetta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 25, 2018 9:08 am 

Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Viestit: 284
Paikkakunta: Savonlinna
Pyörä: 690 Enduro R -15
Katso vielä kasatessa, että siirtäjähaarukoiden akseli menee herkästi kaikkien haarukoiden läpi, eli koko nippu. Jos jumettaa ja vaaditaan pakottamista, haarukka on luultavasti vääntynyt. Pitää mennä lähes pudottamalla koko nipun läpi.

Noita pitää aina vähän pähkäillä, mitä kautta voima kulkee milläkin vaihteella. Esim kolmosen veto kytketään päälle viitosen rattaalla ja niin edelleen.

_________________
KTM 690 Enduro R -15
Ducati Streetfighter 1098 -10


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 04, 2018 11:00 am 

Liittynyt: La Heinä 07, 2018 12:19 pm
Viestit: 5
Pyörä: Ktm 450 exc
Kävin eilen kasauksen jälkeen ajamassa, vaihteisto toimi moitteetta. Varmasti olisi päässyt vähemmällä osien vaihdolla, mutta päätin vaihtaa kaikki vaihteiston osat. Luulen, että 3/4 liukurattaan kytkentähampaiden kuluneisuus oli syy tälle.

Kiitos kaikille!


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com