Pohjolan Kurapyöräilijät
http://matkaendurot.net/phpBB3/

Prätkä kiemurtelee
http://matkaendurot.net/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=41096
Sivu 2/2

Kirjoittaja:  Koheltaja [ Ti Touko 01, 2018 2:36 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Prätkä kiemurtelee

Juu, se on kuminen prikka muttereiden välissä.

Kirjoittaja:  t339 [ To Touko 03, 2018 6:44 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Prätkä kiemurtelee

Koeajot suoritettu ja luikertelut on poissa, vähästä se on kiinni. Laitoin enshätään muttereiden väliin 26mm kupariprikan kun tuo kumitiiviste oli jo muuttunut purukumiksi ja sekin oli asennettu siihen ylimmän kiristysmutterin ja lukitusrenkaan väliin :roll:

Kirjoittaja:  Koheltaja [ To Touko 03, 2018 6:49 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Prätkä kiemurtelee

Eipä sillä ole väliä onko siellä kumiprikka vai kuparitiiviste, tärkeintä on saada ylimmäisestä mutterista lukituskolot kohdalleen alamutterin kanssa niin ettei alimman momentti muutu. Yläprikassa on uloke joka menee molempien muttereiden lukituskoloon.

Kirjoittaja:  t339 [ Pe Touko 04, 2018 6:57 am ]
Viestin otsikko:  Re: Prätkä kiemurtelee

Joo varsinaisen laakeripakan mutterin väänsin rannetuntumalla aluksi melko löysään kiinni koska tuon ylemmän mutterin kiristyspaine kiertää viellä lisäksi hieman tuota alempaa kiinnippäin. Toi kumiprikka on todennäköisesti mallia öljynsuodattimen tiiviste jonka voi kevyesti öljytä että ylemmän mutterin aiheuttama kitka minimoitaisiin kiristettäessä. Kyl se eri pyörältä heti tuntui alkumetreiltä lähtien en osaa sanoa vaan miten mutta huomaa kyllä eron etenkin mutkiin ajettaessa.

Kirjoittaja:  timo [ Pe Touko 04, 2018 8:12 am ]
Viestin otsikko:  Re: Prätkä kiemurtelee

t339 kirjoitti:
tuntuu liian kevyeltä käännellä, käsittääkseni ohjauslaakeri pitäisi kiristää sen verta kireälle että tanko ei pääse vapaasti kääntymään keula ilmassa puolelta toiselle. Mahtaisko auttaa kiristää vaan ohjauslaakeria kireämmälle?

Emäputken laakerointi ei voi olla koskaan LIIAN herkkäliikkeinen. Se pitää liikkua yhtä kevyesti kuin vapaa puhdas laakeri yleensäkin. Herkästi ja välyksettömästi. Välyksen poistoon ei kannata käyttää edes manuaalin suosittamaa momenttia vaan kokeilla vähemmällä.
Kuoppainen laakeri, liika kireys ja se jutussa mainittu vaseliinitäyte toimii kuin ruoste; jumittaa paikoilleen, eli tekee ohjaamisesta jatkuvaa lepokitkan voittamista.

Sivu 2/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/