Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ke Touko 27, 2020 7:35 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ma Marras 27, 2017 7:34 pm 

Liittynyt: Ti Touko 15, 2012 8:52 pm
Viestit: 46
Paikkakunta: Orivesi
Pyörä: Honda Transalp 650, Yamaha XS650
Tervehdys,

Transsun takaiskari ei ole kovin hyvä. Jousi on liian löysä ja vaimennus on mallia "pinnasta kova ja loput löysää". Iskari on lisäkammioillinen Showa, jossa Compression säätö lisäkammion kaulalla.

Iskari lienee purettavissa ja jostain siihen saa varmaan uusia tiivisteitäkin mutta mahtaako sitä pystyä simmaamaan paremmaksi? Olettaisin että sisältä kuitenkin löytyy jonkinlaiset simmipakat.

Olen selannut puolen internettiä läpi mutta kukaan ei ole ilmeisesti ko. iskaria koskaan purkanut. Tai ei ainakaan myönnä. Ennen kuin alan häiriköimään alan yrittäjiä ajattelin kysäistä onko täällä kokemusta kyseisen iskarin purkamisesta?

Kuva

Pekka


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 28, 2017 1:18 pm 
Avatar

Liittynyt: La Elo 11, 2007 8:26 pm
Viestit: 665
Paikkakunta: Nokia
Pyörä: CRF1000DCT,DeepSnowGlider
http://www.propilotsuspension.com/index ... 000l-2016/


Rullaat kuvaan 44 niin suurinpiirtein tommonen on sisuskaluiltaan.

_________________
-ari


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 28, 2017 6:33 pm 
Avatar

Liittynyt: To Maalis 12, 2009 1:13 am
Viestit: 284
Paikkakunta: Hollola
Pyörä: Transalp, XL250, CB750
On se purettavissa ja huollettavissa - periaatteessa ainakin. Omani huollettiin Skog Racingissä ennen pitkää reissuani ja luulin asian olevan siltä osin kunnossa, mutta reilut 20 000 km myöhemmin se purki öljyt pihalle jokseenkin pahimmassa paikassa Pohjois-Thaimaassa. Olihan pomputtelua monta sataa kilometriä siitä eteenpäin. Onnekseni löysin Eurooppaan palattuani uuden Italian eBaystä hintaan 50 € + postikulut Espanjaan. Ei se ihan huono kestävyydeltään ollut - 110 000 km sillä mentiin - mutta huoltoon oli pettynyt. Simmaamiseen en osaa ottaa kantaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 28, 2017 9:07 pm 

Liittynyt: Ti Touko 15, 2012 8:52 pm
Viestit: 46
Paikkakunta: Orivesi
Pyörä: Honda Transalp 650, Yamaha XS650
Kiitoksia vastauksista. Ilmeisesti siis on sisuskaluiltaan ihan "tavallinen". Pitää vähän kysellä ympäriinsä ja sitten varmaan vaan avata ja katsoa mitä tuo on syönyt.

Pekka


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 28, 2017 10:39 pm 
Avatar

Liittynyt: La Elo 11, 2007 8:26 pm
Viestit: 665
Paikkakunta: Nokia
Pyörä: CRF1000DCT,DeepSnowGlider
pekkaleh kirjoitti:
Kiitoksia vastauksista. Ilmeisesti siis on sisuskaluiltaan ihan "tavallinen". Pitää vähän kysellä ympäriinsä ja sitten varmaan vaan avata ja katsoa mitä tuo on syönyt.

Pekka


Äkkiä satasia on palanut kun niitä sisuskaluja ihmetellään. Ja tollasen simmaukseen kellään ei ole valmista ratkaisua niin paljon että voi sanoa mutua kummempaa. Sinällään uusi öljy ja rakon paineistus palauttaa alkup henkeä varmasti takaisin.

Kannattaa tutkia tuommoista vaihtoehtoa, keulakin saa lullaan vähän tömäkkyyttä.

http://www.motolife.it/hyperpro-sb-ho06 ... honda.html

On tämmöisen tehtaan tekemä, http://hyperpro.com/about-us/

650 on kyllä honda millä maailmaa voi lähteä kiertään. allek ex ainoa vika oli katkennut jalkatapin jousi. Umpiluotettava vehje.

_________________
-ari


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 28, 2017 10:50 pm 

Liittynyt: Ti Touko 15, 2012 8:52 pm
Viestit: 46
Paikkakunta: Orivesi
Pyörä: Honda Transalp 650, Yamaha XS650
Kyllähän siinä äkkiä saa rahaa palamaan. Mut kyllä vähän pitää tutkia että saa uteliaisuutensa tyydytettyä. Katsotaan sitten mihin päädytään.

RaceTech vastasi sähköpostiin että SMGV 4005 Gold Valve sopii mutta simmauksesta ei oo tarkkaa tietoa kun ei oo kuulemma jenkeissä ko. pyörämallia saatavilla. Ja uusi jousi pitäisi myös laittaa.

Oman Hondan ostin kiireessä yhtä pohjoisen reissua varten ja piti myydä heti pois mut oli niin mukava peli että käyttöön jäi. Kilometrejä itellä toki vasta luokkaa 10000. Ainoa ongelma reissussa on ollu päälle unohtunut tappokytkin :)

Pekka


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Marras 29, 2017 8:53 pm 

Liittynyt: Pe Helmi 18, 2011 7:40 pm
Viestit: 257
Paikkakunta: Ylöjärvi
Pyörä: Honda, HVA
Tuo Motolifen setti kiinnostaa. Onko siitä kokemuksia? Hinta ei ihan järkyttävä olisi.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 30, 2017 2:32 am 
Avatar

Liittynyt: La Elo 11, 2007 8:26 pm
Viestit: 665
Paikkakunta: Nokia
Pyörä: CRF1000DCT,DeepSnowGlider
Africa Twininiin löytyisi myös boxi . Yhden ÖÖn hinnalla noita saisi 2,5 laatikkoa joten kiinnostaisi kanssa. Jos toimisisi vähän paremmin kuin alkuperäiset ja jouset saisi kohdilleen niin hinnanero ois huima. Emulsiovaimennin ei ole hipo mutta vanhakin tekniikka saattaa yllättää. Kokemusta ei ole.

Tossa vanhan videosarjan eka joka sopii transun iskarin purkuun. Vaimentimen tyyppi yläpään osalta on identtinen.
https://www.youtube.com/watch?v=Xne5oazDHKo

_________________
-ari


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Joulu 01, 2017 7:11 pm 

Liittynyt: Ti Touko 15, 2012 8:52 pm
Viestit: 46
Paikkakunta: Orivesi
Pyörä: Honda Transalp 650, Yamaha XS650
Mua häiritsee noissa valmiissa paketeissa se että niissö ei juuri koskaan ilmoiteta mitään teknisiä tietoja kuten nyt vaikka jousen jäykkyyksiä tms. Sanotaan vaan että kannattaa ostaa, nää on hyvät. Pitäisi vaan laittaa rahaa pöytään ja uskoa lujasti että on se hintansa väärti. En sano että ite säätämällä tulisi yhtään sen parempi mutta tietää ainakin ketä syyttää.

Mutta asiaan: Purin iskarin. Rakenne sama kuin isommissa Showan pumpuissa.

Sisältä löytyi seuraavaa:
Kuva

Aavituksen jäykän näköinen simmaus
Kuva

Compressio simmit
Kuva

Rebound
Kuva

Mäntä
Kuva

Nopeat havainnot:
*Compressiopakka on aivan omituinen. 8kpl 34x0.20, 1kpl 16x0.20 ja 12kpl 34x0.50mm.
*Männän reiät ovat hämmentävän pienet verrattuna mihinkään mitä netissä näkyy

Ylensähän tuo compressiopakka on semmonen kartio, jolla sitten kai yritetään hallita nopeaa sisäänvaimennusta. Tässä tapauksessa (ehkä) tuo sisäänvaimennus on ihan älyttömän jäykkä kun noiden kahdeksan ohuen simmin jälkeen on vaan iso kasa saman kokoisia paksuja simmejä. Mikä lie ollut syynä tällaiseen simmitykseen?

Todennäköisesti iskarista saisi mukavamman kun korvaisi nuo 12 0.5mm simmiä semmosella kartiolla tai edes vähentäisi niiden määrää. Mallia voinee ottaa normi crossi-iskareista.

Jatketaan arvuutusta.

Pekka


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Joulu 01, 2017 10:14 pm 

Liittynyt: Pe Helmi 18, 2011 7:40 pm
Viestit: 257
Paikkakunta: Ylöjärvi
Pyörä: Honda, HVA
Jotenkin ei tunnu ihmeelliseltä jos tehtaalta lähtee iskarin simmaus oudolla tavalla. Varsinkin näille Transalpeille, jotka mielestäni ei niin offroad-pyöriä ole.

Eräs foorumin jäsen vei uudenkarhean KTM 1190 R:än iskarit säädettäväksi asiantuntevaan pajaan. Oli kuuleman mukaan ihmetelty millainen simmaus oli ollut. Käsittääkseni simmauksen jälkeen iskarit alkoivat oikeasti toimimaan.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Joulu 01, 2017 11:38 pm 
Avatar

Liittynyt: La Elo 11, 2007 8:26 pm
Viestit: 665
Paikkakunta: Nokia
Pyörä: CRF1000DCT,DeepSnowGlider
Hienoa että posautit iskarin auki. Periaatteessa noihin kuoriin voi rakentaa niin täydellisen iskarin kuin vaan saa kun osaisi arpoa tuon prikkajonon lisäyksineen sopivaan uuteen järjestykseen . Ja tossa se iskarien black magick on hypisteltävänä ja nähtävänä.

Prikkajonon sisältö,, tämä minua vähän häiritsee,, miksi meillä ei ole harrastajien kesken reseptejä saatavilla MIKÄ toimis parhaiten kullakin. Jos joku keksis jonon mikä toimii, niin miksei sitä julkaisis että seuraava joka asiaa pähkisi,, voisi pistää omansa jakoon ja seuraava olis taas parempi tai jopa vois valita mikä itelle sopisi. isi.

Yleismaailmaillinen ilmiö valitettavasti.

Ton kasaukseen ja öljyämiseen allek löytyy alipaineinen ratkaisu.

_________________
-ari


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Joulu 01, 2017 11:52 pm 
Avatar

Liittynyt: La Elo 11, 2007 8:26 pm
Viestit: 665
Paikkakunta: Nokia
Pyörä: CRF1000DCT,DeepSnowGlider
Tota nippua ku kattoo niin vaimennus on perustunu männän ohivirtauseen sylinterin seinämäå vaste???

_________________
-ari


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Joulu 02, 2017 2:57 pm 

Liittynyt: Ti Touko 15, 2012 8:52 pm
Viestit: 46
Paikkakunta: Orivesi
Pyörä: Honda Transalp 650, Yamaha XS650
Mulla on semmonen kutina että monet iskarimaakarit ei halua julkisesti paljoa huudella. Ja harvassa on ne suomalaiset iskaripajat, joilla on oikeesti dynot ja muut joilla säätävät. Liekö Honkanen ainoa?

Race Techin SMGV 4005 Gold Valven ohjelapussa on kaikenlaisia simmityksiä 40mm männälle: http://www.shocktreatment.com.au/SMGV%2 ... 2%20LD.pdf Tuon pohjalta varmaan voisi arpoa. Lisäksi jotenkin pitää suurentaa noita männän reikiä. Harmi vaan kun ei oikeen mahdu poraamaa reikiä isommaksi.

Pekka


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Joulu 04, 2017 4:20 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 4:21 pm
Viestit: 110
Paikkakunta: Italy | Monza
Pyörä: Polkupyörä
Kuva

Tama on tyypillinen stacki KYB/Showan kepeissa ainakin moottorikelkkojen puolella (Yamaha), aarimmaisin epamukava. Perhana jaykka pienissa liikkeissa ja sitten isoa ajettaessa laskee viela stopparia vasten. Noita aikoinaan herkisteltiin siten etta laitettiin tuon nipun valiin pienia prikkoja (2-3 kpl) sopivan valein, talloin siihen saa hieman progressiivisuutta.

Jos mina tuota olisin napeloimassa niin laittaisin ensimmaisten 4 kpl:en peraan (4 x 32 x 0.2) vaikka 16 x 0.1 mm valiin, sitten 4 x 32 x 0.2 mm, 4 x 32 x 0.5 ja taas stackki 16 x 0.1 mm. Ja sen peraan se loppu nivaska.

Sen stopparin takana oli ilmeisesti 3 x 16 x 0.1 mm stackit, kuvien mukaan ?

Laita privaa jos kiinnostaa, voin kaivella hieman menneisyyden katkoista.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Joulu 04, 2017 8:08 pm 

Liittynyt: Ti Touko 15, 2012 8:52 pm
Viestit: 46
Paikkakunta: Orivesi
Pyörä: Honda Transalp 650, Yamaha XS650
Vaikea ymmärtää minkälaisin perustein tällaiseen simmaukseen on päädytty. Ehkä Hondamies on halunnut luoda kysyntää jälkimarkkinoille? Ajattelin että en ala noilla simmeillä virittelemään vaan laitan koko nipun uusiksi ja toivon parasta. Totaltek (https://www.totaltek.fi/tarvikkeet/shimmit/reika-12-mm) näyttäisi myyvän irtosimmejä kohtuu hintaan.

Comp-puolesta tulisi kutakuinkin tällainen (napattu täältä: http://www.shocktreatment.com.au/SMGV%204005%2040x12%20LD.pdf):
(8) .20x34
(1) .15x22
(1) .25x34
(1) .25x32
(1) .25x30
(1) .25x28
(1) .25x26
(1) .25x24
(1) .25x22
(1) .25x20
(1) .25x18

Rebound puolelle kartiomaisuutta myös vaihtamalla pari päälimmäistä vähän pienemmiksi.

Peruuttamattomien muutosten osalta tilanne on edennyt sen verran että porasin männän reikiä isommaksi ja varmuuden vuoksi laitoin muutaman ylimääräisen. Nyt virtauspintaa on noin kymmenkertaisesti vakioon nähden. Rebound reikiä en saa kotikonstein porattua eli ne jäävät entiselleen toistaiseksi.

Kuva

Pekka


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com