Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Pe Elo 14, 2020 11:02 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 44 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Su Loka 27, 2019 4:05 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 1:18 am
Viestit: 104
Pyörä: r1200gs
Kiitos hyvistä ohjeista mek:ille. Rohkaistuin tilaamaan itelleni RT:n kaapelinjakoboxin Motorworksilta (naurettavan halpa 5 puntaa) ja Rostran 250-1223:n Summitilta (halvin mitä löysin). Ohjausnappulat jätin tilaamatta, ajattelin viritellä irtonappuloista, oletan ettei siellä nappulapurkissa ole nappuloiden lisäksi muuta elektroniikkaa. Talvi aikaa rakennella, eiköhän se siitä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Loka 28, 2019 6:36 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2395
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: R1250GS, K75 ST
Rohkeasti hommiin vaan, ei ole hankala rasti. Kysele vaan täällä jos tulee ongelmia, eiköhän sitä jotain vielä muistu mieleen.

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 05, 2019 12:48 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 1:18 am
Viestit: 104
Pyörä: r1200gs
Kaapelinjakoboksi saapui Motorworksilta ja sitä on tullut käsissä pyöriteltyä. Jos tuo pitää paikkansa että gessun kaasuvaijerin iskunpituus on 42.5mm, niin minusta vaikuttaa että kun kahvasta kääntää kaasun täysille, niin boksi työntää Rostran vaijeriin muutaman millin tyhjää. No, eipä taida noin pieni haitata, taikka sitten mittailin väärin. Mutta saisi sen "korjattuakin" pisentämällä pohjimmaisessa pyörylässä olevaa uraa, jossa ylemmän pyörylän tappi liikkuu, jos siis siinä noin käy.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Tammi 25, 2020 9:47 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 1:18 am
Viestit: 104
Pyörä: r1200gs
Yrittänyt etsiä sitä GPS-pistoketta josta saa nopeussignaalin, mutta en löydä. Sen pitäisi siis olla "ohjauslaakerin juuressa". Ymmärsinkö oikein että se on liitin jota ei ole kytketty minnekkään? Onko tietoa löytyykö se joka vuosimallista, itellä 2004?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Tammi 26, 2020 9:02 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 5:29 pm
Viestit: 165
Paikkakunta: Los Hollolakses
Pyörä: 1200gs lc
Jouni kirjoitti:
Yrittänyt etsiä sitä GPS-pistoketta josta saa nopeussignaalin, mutta en löydä. Sen pitäisi siis olla "ohjauslaakerin juuressa". Ymmärsinkö oikein että se on liitin jota ei ole kytketty minnekkään? Onko tietoa löytyykö se joka vuosimallista, itellä 2004?
Nopeus singnaalista en tiedä, mutta gps:n pistoke on 2004 mallissa vasemmalla ylhäällä "emäputken" vieressä.

http://www.motorcycleinfo.co.uk/index17 ... eId=167512

Edit: näkyy siinä sinivihreässä lukevan speedpulse.
Jos se töpseli ei ole ollut aiemmin käytössä, niin on varmaankin teippikasan sisällä, mutta näkyy kyllä möykkynä.

_________________
ktv org


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Helmi 11, 2020 12:57 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 1:18 am
Viestit: 104
Pyörä: r1200gs
Kiitos ohjeista, töpseli löytyi (hyvin piiloon teipattuna) kunhan tiesi mistä etsiä.

Piirrellyt tässä kytkentäkaaviota, ja on oikeastaan jäänyt vain yksi kysymysmerkki, eli Rostran puna-ruskean johdon kytkentä. Rostran debuggausohjeet kertovat että tuohon piuhaan pitäisi antaa plussaa, mutta sitten kytkentäkuva sanoo että plussa tarkoittaa "off" (kuvassa laitetaan punainen ja puna-ruskea yhteen "off"-painonapilla). Eli onko niin että tuohon puna-ruskeaan:
a) laitetaan aina plussaa että cruise toimii, vai
b) muuttuuko sen toimintalogiikka tuon "open circuit" / "closed circuit" asetuksen mukaan, vai
c) jotain muuta mitä?


Liitteet:
red_brown_wire.png
red_brown_wire.png [ 81.01 KiB | Katsottu 2087 kertaa ]
open_closed.png
open_closed.png [ 48.5 KiB | Katsottu 2087 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Helmi 11, 2020 7:06 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2395
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: R1250GS, K75 ST
Jos korvaat Rostran ohjauspaneelin virtakytkimen on/off kytkimellä ja kahdella painonapilla kuvani mukaan, niin systeemi on silloin closed loop ja punaruskeaan piuhaan 12v laittaa Rostraan virran päälle ja set- napin painaminen asettaa nopeuden. Eli pitää tulla 12v aina kun halutaan että virta on päällä. Katkaisijalla ohjattu on turvallisuustekijä, saa virrat pois Rostrasta, jos jokin muu pettää ja alkaa kiihdyttää ilman lupaa.

Kuva

Edit, käytin Gessussa noita Foliatecin ledejä merkkivaloina, saa mm. Louisilta. En huomannut siinä ongelmia, mutta tuohon K75:een laitoin myös pari lediä polttoaineen ja ABS:n merkkivaloiksi, kun Acewellin mittarissa ei niitä ollut. Jo yhden kesän ja 3 000 km jälkeen toisen ledin johdot olivat tyvestä melkein poikki. Kuori on huonolaatuista, kovaa muovia. Kannattaa valita toiset ledit tai ainakin pyrkiä tekemään asennus niin, ettei tärinä tai ohjaustangon kääntäminen kuormita noita ledin omia johtoja, varsinkaan tyvestä. Gessussa ongelmia ei ollut, kun Led oli katteessa, joka ei kääntynyt ohjaustangon mukana.

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Helmi 11, 2020 9:37 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 28, 2008 12:08 pm
Viestit: 480
Paikkakunta: Sydän-Häme
Pyörä: BMW, Ducati, Cube e-MTB
Juuri viikonloppuna ihmettelin gessun liitintä keulassa, öljynjäähdyttimem takana.

Kuva

Liiittyykö tämä juurikin cruiseen?

Siihen pyöreämpään liittimeen olen jo kytkenyt navigaattorin.

/edit: nyt osui googlella paremmin; tämä liittynee ilmeisesti amerikan "charcoal canister":iin.

_________________
"..kai tässä ny ryyppää ku koneet hajoo ja lunta sataa.."


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Helmi 11, 2020 9:07 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 1:18 am
Viestit: 104
Pyörä: r1200gs
Jollain Mitsun omistajalla on samanlaisia ajatuksia kuin minulla, että Rostran manuaalissa on virhe:
http://www.galantvr4.org/ubbthreads/sho ... ain=957950
...ok, uskon että virhe on vain tuossa yhdessä kuvassa, tällä mennään.

Mulle on nyt tulossa kahdesta vesitiiviistä kumihattuisesta vipukytkimestä rakennettu ohjaus. Eka kytkin on on-off -tyyppinen, joka off-asennossa ottaa ihan kaiken virran pois Rostralta, varmuuden maksimoimiseksi. Toinen on (on)-off-(on) -tyyppiä, eli kolmeasentoinen keskelle palauttava, jossa sitten set/resume.

Edit:
Tällaiset kytkimet siis:
https://www.mouser.fi/ProductDetail/nkk ... cycode=EUR
https://www.mouser.fi/ProductDetail/nkk ... cycode=EUR
Ja päälle vielä kumihattu:
https://www.mouser.fi/ProductDetail/nkk ... cycode=EUR


Viimeksi muokannut Jouni päivämäärä Ti Helmi 11, 2020 9:25 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Helmi 11, 2020 9:09 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2395
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: R1250GS, K75 ST
Noilla spekseillä pätee tuo minun tekemä kytkentäkaavio, jos ei ole led takavaloa.

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 07, 2020 11:45 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 1:18 am
Viestit: 104
Pyörä: r1200gs
Onko kukaan ottanut Rostran vaijeria irti boksin päästä? Lähteekö se irti ne kaksi ristipääruuvia irrottamalla, ja saako sen helposti takaisin, vai purkautuuko sieltä jotain hallitsemattomasti? Aattelin vaan että jos sitä lähtöä saisi vaikka lämmittäen taitettua vähän alaspäin, kun se vaijerin alun jäykkä osuus on niin kamalan pitkä törröttäjä että joutuu tekemään vaijeriiin tosi tiukan mutkan ettei osu öljynjäähdyttimeen.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Huhti 18, 2020 12:22 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 1:18 am
Viestit: 104
Pyörä: r1200gs
Eka testi tienpäällä ja kaikki toimii, mutta nopeus seilaa aivan hullunlailla(, ainaskin nelosella kuudessakympissä joka on ainoa mitä kokeilin tuolla kylmässä ja pimeässä saatuani pyörän juuri kassaan). Tästä on kiva jatkaa etsien oikeita asetuksia.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Huhti 18, 2020 6:39 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2395
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: R1250GS, K75 ST
Hieni juttu. Mulla toimi noilla asetuksilla melko hyvin.

Lainaa:
Asetuksina Advriderilla parhaaksi todetut, muita en kokeillutkaan:
1-2 OFF = Extra low gain, miten paljon servo vetää/löysää vaijeria tarvittaessa
4 ON = 6000 PPM
7, 9 ON = 4 cyl high, miten nopeasti servo vetää/löysää vaijeria
10 ON = square wave input (nopeussignaali muoto pyörältä)


Myös vaijerin säätö vaikuttaa, yritä sätää cruisen vaijerin välys mahdollisimman pieneksi, mutta kuitenkin niin että vielä vähän on välystä.

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Huhti 18, 2020 10:15 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 1:18 am
Viestit: 104
Pyörä: r1200gs
Mitä ulkomaankin foorumeita lueskelin, niin kukaan ei ole tainnut oikein kokeilla 4000 PPM asetusta, se on kuitenkin lähempänä tuota pyörän antamaa 4919 PPM:ää kuin tuo yleisesti käytetty 6000 PPM asetus.

Siksipä lähdikin kokeilemaan sitä, aluksi 4000 PPM, Extra low gain ja 4 cyl high. Tulos: kuudessakympissä nelosella värähtelelee (vuorotellen kiihdyttää ja moottorijarruttaa). Kaheksassakympissä vitosella aika hyvä (parempi kuin 90-luvun alun saksalaisauto), mutta hirveä alkukiihdytys yli tavoitenopeuden ennenkuin rauhoittuu. Motarinopeuksissa tosihyvä.

Vähän vaati siis rauhoittamista, joten seuraavaan testiin 4000 PPM, Extra low gain ja 4 cyl low. Tulos: kuudessakympissä nelosella värähtelee edelleen. Kaheksankymppiä vitosella rauhoittui, alkukiihdytys on mukava, ei mene yli, ja mäkiin reagoi kivemman rauhallisesti. Pitänee ajella tällä jonkunaikaa, ehkä kokeilla myöhemmin 6000 PPM asetusta myös, en ole vakkaria alle kaheksankympin nopeuksissa koskaan kaivannut, joten kuudenkympin humppaus ei oikeastaan haittaa.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 44 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com