Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Pe Joulu 14, 2018 6:23 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 30 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Vakionopeussäädin Gessuun
ViestiLähetetty: Ti Helmi 10, 2015 6:20 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2141
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: CRF 1000 L 16' ja K75 RT projekti '92
Aloitetaanpa tästä ihan oma aihe, muuten hukkuu tuonne Gessu-ketjuun.

Tarkoitus on siis värkätä BMW R 1200 GS, 10.2007 -pyörään Rostra Elcetronic -vakionopeussäädin noiden Advriderin ohjeiden mukaan. Gessu on sikäli helppo tapaus, että vastaavassa RT:ssä on valinnaisvarusteena vakionopeussäädin. BMW:n oman säätimen asentaminen Gessuun on muutaman kysyjän perusteella ainakin Englannissa osoittautunut niin kalliiksi, ettei siitä kannata haaveilla. RT:stä on sikäli hyötyä, että kaasuvaijerin jakoboksi käy RT:stä suoraan Gessuun, siinä tulee valmiina reikä Cruisen kaapelille sekä "pylpyrä" cruisen kaapelia varten. Motoworksilta tuo RT:n boksi (CAE72850) löytyi 5 £:lla. Boksin ja Cruisen välisen vaijerinkin olisi voinut ostaa, mutta se maksaa yli 20 £. Luulen, että bilteman muutaman euron polkupyörän jarruvaijerista saa tuon välivaijerin värkättyä samalla vaivalla. Mitään pyörän alkuperäistä osaa ei siis tarvitse mekaanisesti muuttaa sennuksen takia. Jos sähköpuolella ei onnistu töppäilemään, niin kaiken pitäisi olla helposti palautettavissa ennalleen, mikäli homma menee reisille.

Toimivasta vakionopeussäätimestä on kyllä niin paljon iloa, että aion maksaa sen noin 300 eur, minkä yrittäminen kustantaa.

Teoriatasolla on hommaa tullut muutama päivä mietittyä, mikään ei vaikuta ylivoimaisen vaikealta. Eniten vaivaa tuottanee mekaanisella puolella tuon kotelon rakentaminen cruisen vaijerin välystä varten.
Kuva

Mad Kaw kirjoitti:
#
Violet – negative side of brake switch
Red – positive side of brake switch OR and 12v+

**** The violet can be tapped into the wiring harness on the GS under the passenger seat. The OEM wire is coded grey/black/yellow.

**** This system is being adapted to a motorcycle but was designed for a car. A bike has two triggers for brake. The pedal and the right lever. The practical place to “monitor” these functions is at the common point…the brake light. We must set it up so that the Rostra will disengage when either pedal or lever triggers the safety. We use a 5 pin relay to accomplish this. The Rostra must sense ground in order to engage. If it senses 12v+ it will disengage…this is how the brake safety release works. The ground circuit for this leg must be solid and should not exceed 3 ohms of resistance in order for the Rostra to reliably engage. The instant Rostra senses anything else it will disengage. I installed the relay under the rear seat. I routed the violet wire to the relay’s 30 pin. Then I wired the gray/black/yellow wire from the GS to the 87 pin and 86 pin. I grounded 87a and 85.
#


Sähköpuolella homma on muuten melko selväpiirteistä, mutta en oikein ymmärrä tuota, miksi Mad Kaw on kytkenyt cruisen violetin kaapelin jarruvalon +johtoon, vaikka itse ensin toteaa sen kuuluvan jarrukytkimen miinusjohtoon. Jarrukytkimen +johtoon kytkettävää punaista kaapelia varten Mad Kaw on rakennellut releen, vaikka minun käsittääkseni sen voisi suoraan kytkeä jarruvalon +johtoon ja tuon violetin siis jarruvalon miinukseen.

MP:ssä tietysti jarruvalokytkimiä on kaksi, yksi kummallakin jarrulla. Mutta eikö Bemarin CAN-väylään ole "valmiiksi jo rakennettu tuo rele" joka ohjaa kummallakin kytkimellä takajarruvaloa niin, että cruisen jarrukytkimen voisi kytkeä kuten yllä ajattelin.

Edit, jarrun varokytkimen kytkentä pitäisi onnistua jarruvalopolttimon johdosta ilman relettä.

Edit 2, Advriderilla nimimerkki Kdawg ei saanut jarrun varokytkintä toimimaan ilman relettä, laitan varmuuden vuoksi releen.

Edit 3, jarruvalojohto tarvii releen, jos pyörässä on LED-jarruvalo. Tavallisella toimii suoralla kytkennällä ilman relettä.

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Viimeksi muokannut mek päivämäärä Ma Maalis 09, 2015 9:31 pm, muokattu yhteensä 3 kertaa

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Helmi 12, 2015 9:05 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2141
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: CRF 1000 L 16' ja K75 RT projekti '92
Nyt on säädin tilattu Usasta, Euroopasta ei jälleenmyyjää löytynyt, sekä RT:n kaasuvaijerin jakoboksi. Advrideriltä saatujen tietojen mukaan tuota slack tubea ei tarvitsisi rakentaa lainkaan, koska Gessussa kaasuvaijerin kulkema matka min/max on pari milliä pitempi kuin Rostran vaijerin iskunpituus. Yksinkertaistaa teknistä puolta huomattavasti. Ainut teknisen puolen tarvittava modaus pitäisi olla, että Rostran vaijerin kuorta pitää lyhentää n. 60 mm.

Sähköpuoleen tuli selvyyttä sitäkin Advriderin kautta, ja olisi selvinnyt Rostran käyttöohjeestakin, eli Brake security switchin johtojen kytkentä:
Lainaa:
C.Red
Brake Positive “Hot” side of brake switch: Use the wire at the brake switch connector with constant +12 volts
D. Violet
Brake Negative “Cold” side of brake switch: Use the wire at the brake switch connector with zero (0) resistance when brake is not pressed, and +12 volts or open resistance when brake is pressed


Kahdelle paketille hintaa postikuluineen n $550, toinen paketti nopeusanturin kera. Toinen tulee kimppatilaajan R 1150 RT:hen, eli 1150:n Gessunkin omistajille kertynee sitä kautta tietoa tarvittaessa ihan Suomen kielellä.

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 16, 2015 10:15 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2141
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: CRF 1000 L 16' ja K75 RT projekti '92
No niin, homma käyntiin. Purin tänään sen, mitä tarvitsi. Hommaan kului ihmettelyineen (mm. tankkia en ole ennen irroittanut) noin 1 ½ tuntia. Sivumuovit ensin irti, sitten tankki irti. Bensaletkujen pikaliittimien kanssa piti hieman ihmetellä, korjaamokäsikirja kun käski vain irroittaa pikaliittimet. Varovasti kokeilemalla selvisi, että noita liittimen peltilipareita piti puristaa kohti letkua jotta liitin aukesi.

Kuva

P-A pumpun päälle oli näköjään kertynyt törkyä aika lailla, en ihmettele, jos nuo märissä oloissa pitkään ajettaessa ja säilytettäessä saattavat tiltata. Pitänee ruveta syksyisin pesun lisäksi puhaltelemaan paineilmalla töryt pois koneen päältä ja tankin ja muovien välistä. Myös ilmansuodatin näytti olevan jo vaihdon tarpeessa, vaikka 40 tkm huollossa se on viimeksi vaihdettu, nyt 52 tkm. Pitää katsoa, josko paineilmalla puhaltamalla sen saisi puhtaaksi.

Kuva

Tankin irroituksen jälkeen pääsikin kaasuvaijerin jakoboksin kimppuun. Ohjeen mukaisesti ensin oikean kaasuvaijerin kurkun puoleinen pää irti. Nippeli irtoaa rissalta hyvin pyörän alta, kun toisella kädellä vääntää rissaa niin, että vaijeri löystyy.

Kuva

Jakoboksi on vain muoviklipsulla kiinni, samoin sen kansi.

Kuva

Ensin boksi irti ja sitten kansi. Boksin rissaa vääntämällä saa kaasukahvalle menevää vaijeria löysättyä sen verran, että nippelin saa rissalta irti. Tämän jälkeen rissa tuleekin ulos boksista ja ruiskukurkuille menevät vaijerit saa irti. Kuvassa pronssin värinen nippeli on kaasukahvalta tulevan vaijerin nippeli, joka irroitetaan ensin.

Kuva

Nyt sitten odotellaan, että Kusti polkisi ja toisi Motoworksilta tilatun RT:n jakoboksin, sisältäen oman rissan Cruisen vaijerille, sekä ebay:stä USA:sta tilatun vakionopeussäätimen. Euroopasta ei jälleenmyyjää löytynyt Rostralle.

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Viimeksi muokannut mek päivämäärä Ti Maalis 10, 2015 9:51 am, muokattu yhteensä 13 kertaa

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Helmi 17, 2015 9:34 am 

Liittynyt: To Huhti 18, 2013 6:53 pm
Viestit: 246
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: R1200GS Adv.
mek kirjoitti:
Euroopasta ei jälleenmyyjää löytynyt Rostralle.



:mrgreen: http://news.cision.com/fi/orum-oy-ab/r/ ... la,c150494

Tuo käytetty malli on Rostran yleissäädin 250-1223, ihan autoistakin löytyvä.
http://www.rostra.com/universal-afterma ... rostra.php


Rostran kotisivuilta "In addition to supplying U.S. customers from our North Carolina plant, we currently export to: Australia, Belgium, Brazil, Canada, China, Denmark, Finland, France, Germany, Holland, Israel, Japan, Korea, Malaysia, Mexico, New Zealand, Norway, South Africa, Sweden, Switzerland, Turkey and the United Kingdom."

Mutta onnea projektiin, kiinnostavaa nähdä miten pelittää.

_________________
Eikä saada koskaan tietää rakastiko Hannu piparia vai Kerttua.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Helmi 19, 2015 9:43 pm 

Liittynyt: Su Tammi 11, 2009 12:05 am
Viestit: 109
Paikkakunta: Kajaani
Pyörä: Pegaso ja Stelvio ym.
15 vuotta sitten asensin sähköisen VDO:n K 1100 LT:hen ja toimi hienosti. Nyt keväällä aion laittaa saman laitteen Stelvioon, jonne käyttömoottori mahtuu hyvin takapenkin alle. LT:hen oli helppo saada vaijerin veto kohdilleen ja saas nähdä kuinka Guzzissa. Nopeusimpulssi pitää ottaa kai tulpan johdosta. LT:ssä sen sai nopeusmittarin kaapelista ryöstämällä. Muuten kytkennät on helppo tehdä. Jarruvalosta ja kytkinvivusta piuhat jotta niitä käytettäessä hyppää pois.

Suunnittelin vuosien varrella laitetta myös R 1150 R:ään ja Norgeen mutta mielikuvitus loppui.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 20, 2015 9:26 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2141
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: CRF 1000 L 16' ja K75 RT projekti '92
Olen tässä käynyt keskustelua yhden Usalaisen Advrider-palstan tyypin kanssa, joka on juuri laittamassa -09 Gessuun tätä Rostran säädintä. Jos kaikki menee hyvin, niin tuon pitäisi olla melko lailla bolt-on -systeemi. Käyttövaijeriin ei pitäisi tarvita tehdä tuota välystä lainkaan, vaan sen voi kytkeä suoraan, koska (Rostrankin ohjeen mukaan) kun Gessun kaasuvaijerin liikematka on pari milliä pitempi kuin Rostran vaijerin liikematka, niin välystä ei tarvita. Mekaanisella puolella ainoat rakentelua tarvitsevat asiat ovat tuon Rostran käyttövaijerin kuoren lyhentäminen sekä kiinnitys RT:n kaasuvaijerin jakoboksiin sekä telineen askartelu ohjauspaneelille.

Sähköpuolella olen piirrellyt kaavioksi tuon Advriderin tyypin ajatukset. Laitan jakoon kunhan kaveri on ensin tehnyt koeajon ja todennut toimivaksi.

Edit, tietääkö joku, uskaltaako Gessuun laittaa virrat päälle, vaikka tankki on irti (ja siten myös bensapumppu pois pelistä). Saako sähköaivo hepulin? Helpottaisi testausta...

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Viimeksi muokannut mek päivämäärä Pe Helmi 20, 2015 2:24 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 20, 2015 9:30 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2141
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: CRF 1000 L 16' ja K75 RT projekti '92
Ayrtono kirjoitti:
mek kirjoitti:
Euroopasta ei jälleenmyyjää löytynyt Rostralle.



:mrgreen: http://news.cision.com/fi/orum-oy-ab/r/ ... la,c150494

Tuo käytetty malli on Rostran yleissäädin 250-1223, ihan autoistakin löytyvä.
http://www.rostra.com/universal-afterma ... rostra.php


Rostran kotisivuilta "In addition to supplying U.S. customers from our North Carolina plant, we currently export to: Australia, Belgium, Brazil, Canada, China, Denmark, Finland, France, Germany, Holland, Israel, Japan, Korea, Malaysia, Mexico, New Zealand, Norway, South Africa, Sweden, Switzerland, Turkey and the United Kingdom."

Mutta onnea projektiin, kiinnostavaa nähdä miten pelittää.

Soitin Örumille, eivät kuulemma ole vuosiin enää tuoneet Rostraa maahan.

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 22, 2015 3:35 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2141
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: CRF 1000 L 16' ja K75 RT projekti '92
Näköjään vaijerinjakoboksin tulo Enlannista Suomeen kestää 2 viikkoa. Itse Cruisekaan ei ole vielä päässyt Amerikan mantereelta ulos.

Odotellessa olen valmistellut asennusta ja sähköjä. Kytkimen turvakatkaisijan ohjausjohtoa varten vedin johdon kytkimen katkaisijan viereen musta/vihreään johtoon. Nopeussignaalin otin GPS-liittimeltä johdosta nro 2.

Jarruvalon harmaa/musta/keltainen (jarrun turvakytkin) ja takavalon harmaa/punainen/keltainen (syöttöreleen ohjausvirta) johdot ovat sopivasti saapusalla työkalukotelon alla. Sinne mahtuu starttireleen viereen juuri ja juuri myös syöttörele (pyörässäni ei ole ESAa eikä servojarruja). Ostin Hellan 4-napaisen releen integreoidulla sulakepitimellä. Rostran ohjeissa oli 10 A sulake cruiselle ja 4 A sulake ohjauspaneelille, mutta ajattelin oikaista sen verran, että tökkään vain yhden 15 A sulakkeen tuohon releen kylkeen.

Edit, 10 A ja 5 A sulakkeita ei tietenkään voi korvata yhdellä 15 A sulakkeella, näin sähkön päälle jotain ymmärtävät minua sivistivät. Siis vaihdoin tuon releen sulakkeettomaan ja servolle tuli oma 10 A sulake ja ohjauspaneelille oma 5 A sulake, ohjeen mukaisesti.

Muita sähkökytkentöjä ei pyörän päähän tarvita, olisin saanut nuo jo valmiiksi, mutta pitää lähteä johtokauppaan välillä.

Kuva

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Viimeksi muokannut mek päivämäärä Ti Maalis 10, 2015 9:40 am, muokattu yhteensä 2 kertaa

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Helmi 28, 2015 7:57 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2141
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: CRF 1000 L 16' ja K75 RT projekti '92
Säätimet tulivat torstaina, toinen kimppatilaussäädinkin toimitettu ostajalleen. Laittelin tänään cruisen vaijerin kiinni. Päädyin käyttämään kuitenkin GS:n jakoboksia, oli helpompi porata siihen yksi 6 mm reikä lisää kuin yrittää tukkia RT:n boksista 2 reikää, joista toinen ei ollut pyöreä eikä kanttinen, eli valmista tulppaa ei löytyisi.

Edit, RT:n osista hyödynnettiin siis rissa, jousi ja kansi, osanumerot: 32737669399, 32737669400, 32737669400, jos joku nuo marmoritiskiltä hakee.

Aamupäivä kului kaupassa kun yritin etsi 10 x 1/4" puserrusliitintä vaijerin kiinnittämiseksi boksiin. Ei löytynyt mistään lauantaisin auki olevasta liikkeestä. Autotarvikeliikkeestä ostamani auton jarruputken 3/16" liitin oli liian pieni, mitä epäilinkin jo liikkeessä. Päädyin kiinnittämään vaijerin Rostran ohjeen mukaan kahdella mukana tulleella mutterilla, joissa oli lukkorikat valmiina. Hyvin tuntuu istuvan, M6 mutterit passasivat juuri sopivasti vaijerin muovikuoren päälle.

Kuva

Jos vaijerin kiinnittää muttereilla, niin kuorta pitää lyhentää n. 45 mm, jolloin sisäpuolelle saa juuri ruuvattua toisen mutterin. Dremelillä kävi kätevästi. Säädin vaijerin varman päälle niin, että jäi vähän välystä, eipähän ainakaan kinnaa tyhjäkäynnillä. Näppituntumalla servon 41 mm iskunpituus riittää reiluun 2/3 kierroslukualueesta, eli päälle kuuteen tonniin... siis hyvinkin Suomen nopeuksiin. En usko, asennusohjeenkaan perusteella, että tuo tarvitsisi mitään erillistä "slack tubea", jollaisen Mad Kaw oli rakennellut tuolla jenkkifoorumilla. Kaasuvaijerin iskunpituus on jo pari milliä pitempi kuin servon vaijerin, lisäksi servon vaijerin rissan halkaisija on hieman suurempi kuin kaasuvaijerin, mikä kasvattaa eroa. Boksin sisään voi hyvin jättää tyhjäkäyntivaraksi pienen välyksen servon vaijeriin.

Servolle olisi kaksi mahdollista paikkaa. Se mahtuisi takaiskarin viereen pystyyn, runkoputken sisäpuolelle. Se on kuitenkin niin kurainen paikka, että laitan sen etuhaarukan väliin, tyytin pakikalle keskimmäisen pitkittäispalkin alapuolelle kiinni. Lyhensin ja taivutin jo kiinnitysraudan valmiiksi. Kiinnitys joko U-pulteilla tai poraten keskipalkkiin 1-2 reikää.

Ohjauspaneeli näyttäisi olevan melko helppo tiivistää vesitiiviiksi, napit ovat itse asiassa samaa, koko etuseinän takana olevaa kumilevyä, kuten esim. TV:n kaukosäätimissä tai joissakin kännyköissä. Kun sisäpuolelle tuon kumilevyn reunaan vetää raidan silikonia ennen kasaamista, niin etupuoli ei vuoda ja taakse vain riittävästi silikonia ennen kiinnitystä. Myös servon johtojen läpivienti on tiivistetty hyvällä kumitiivisteellä ja säätökytkimien luukku on pehmeää kumia hyvin huulloksin.

Pyörät, joissa on ESA, ei ole tilaa tuossa keskipalkin alla. Ainakin -08 GS:ssä on tankin oikeassa alareunassa valmiit paikat nippusiteille, johon servon saa kiinni, kuten Kdawg on tehnyt Advrider-foorumilla:

http://advrider.com/forums/attachment.php?attachmentid=334992&stc=1&d=1423290822

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Viimeksi muokannut mek päivämäärä Ti Maalis 10, 2015 9:42 am, muokattu yhteensä 2 kertaa

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Helmi 28, 2015 9:35 pm 
Avatar

Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Viestit: 2301
Paikkakunta: Oulunseutu
Pyörä: HP2E- FLSTN-KLX250S
Näyttä MEkillä olevan päivitys tekemäti tuohon bensapumpun kanteen ja vielä muoviset bensaletkun liittimetkin, kannattaa päivittää nuo liittimet metallisiin.

_________________
Weteraani kurapyöräilijä


Viimeksi muokannut ATC päivämäärä Ma Syys 04, 2017 9:48 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 02, 2015 9:01 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2141
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: CRF 1000 L 16' ja K75 RT projekti '92
ATC kirjoitti:
Näyttä MEkillä olevan päivitys tekemäti tuohon bensapumpun kanteen ja vielä muoviset bensaletkun liittimetkin, kannattaa päivittää nuo liittimet metallisiin ja vahvistaa se letkun lähtö pumpun kannesta, siihenkin saa ainakin jenkeistä päivityssarjan metallisena. Tuosta vahvistuskauluksestahan on ollun maailmanlaajuinen takaisinkutsu.


Juu, niin on tekemättä. Kun pyöräni kaikki huollot on uudesta saakka tehty merkkiliikkeen marmoritiskin takana, niin luotan lujasti siihen, että kun Gessuni tuon vian takia syttyy palamaan niin Bayreische Motoren Werke AG lahjoittaa minulle uuden Gessun tilalle :lol:

Eilen värkkäsin ohjauspaneelin paikoilleen. Avasin paneelin ensin ja tiivistin silikonilla nappien ja ledien ympäristöt etupuolelta ja takapuolelta reunat ja johdon läpiviennin. uskoisin tuon pitävän vettä riittävän hyvin. Kuten kuvasta näkyy, niin mustaa silikonia on vähintään riittävästi, Engaged-valon ledi meni puoliksi tukkoonkin. Tuo Engaged-valo palaa silloin, kun säätimessä on nopeus asetettuna ja On-valo silloin, kun säätimessä on virta päällä.

Oli ensi tarkoituksena laittaa tuo ohjauspaneeli tuohon kahvan yläpuolelle, mutta olisi tullut sen verran pitkän varren nokkaan (2 mm rosterista kiinnike katkaisijan pultin alle), että olisi varmaan joustanut liikaa. Päädyin sitten laittamaan tuohon viereen. Nyt 2 mm rosteripellistä väännetty kiinnike on vain parin sentin mittainen ja lisäksi kahva tukee tuota myös. Tarvittaessa toisen pään saa putkiklemmarilla tankoon kiinni. Nappien tuntuma ei ainakaan uutena ole kovin hyvä, aika näyttää, norjistuuko käytössä.

Kuva

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Viimeksi muokannut mek päivämäärä Ti Maalis 10, 2015 9:43 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 02, 2015 9:19 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2141
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: CRF 1000 L 16' ja K75 RT projekti '92
Tullin pultista löytyi sopivat RST U-pultit, joilla saan servon keulan keskipalkkin kiinni. Laitoin sen nyt ensin U-pultilla. Jos koeajon jälkeen kaikki toimii, niin poraan reiät vasta sitten. Reiätkin on aikanaan helpompi porata juuri oikeaan kohtaan kun teline on ensin tukevasti U-pulteilla kiinni. Telineen takapään kiristin vielä parilla nippusiteellä, niin ei pääse heilumaan eikä ota ainakaan jarruletkuun kiinni.

Kuva

Aikaa on tähän mennessä tuhraantunut kaikkine ihmettelyinen ehkä 6 tuntia, joten kyllä tuon 8 tunnissa laittaa, kuten Advriderillä "Mad Kaw" mainitsi. Ainakin toisella kerralla, ekalla menee ihmettelyyn jonkin verran aikaa. Sähköhommat enää jäljellä, tai oikeastaan nekin on pyörään jo tehtynä, enää pitää naittaa servo ja ohjauspaneeli keskenään ja vetää pyörästä sähköt & kytkimen ja jarrun turvakytkimien ja nopeusanturin piuhat cruiselle.

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Viimeksi muokannut mek päivämäärä Ti Maalis 10, 2015 9:45 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Maalis 08, 2015 8:38 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2141
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: CRF 1000 L 16' ja K75 RT projekti '92
Homma melkein valmis, maa- ja syöttövirtajohdot kytkemättä, kun ei löytynyt sopivia liittimiä. Mitään ihmeempia ongelmia ei tullut vastaan. Aikaa on mennyt myös vanhojen asennusten parsimiseen, lisäpitkät ja USB-pistoke tuli aikanaan heitettyä vähän kiireellä paikalleen, tankkia irroittamatta. Nyt on hyvää aikaa sitoa nuo johdot kiinni ja laittaa vesitiiviit pikaliittimet USB-pistokkeen johtoihin tankin irroitusta varten.

Huomenna nippuun ja itsetestauksen ajo. Advriderin perusteella sopivia asetuksia voi joutua muutamalla koeajolla kokeilemaan. Tiet olisivat jo koeajoon sulana, mutta piha peilijäällä :evil:

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 09, 2015 8:58 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2141
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: CRF 1000 L 16' ja K75 RT projekti '92
Ja Gessu käyp :lol:

Kuva

Melkein en aluksi olisi uskonut, että osaan tuon asentaa, mutta loppujen lopuksi ei se niin kamalan vaikeaa ollut. Eniten pähkäilyä aiheutti sähkösarja, siinä kun oli pari ylimääräistä metriä johtoa ja aika monta sellaista, jota ei ollut tuossa Mad kaw:n ohjeessa mainittu, mutta kyllä se siitä noita ohjeita noudattamalla ja Rostran asennusohjetta lukemalla onnistui. Koeajolla en käynyt, kun piha on kuin 10 asteen kaltevuuden omaava luistinrata. Rostran itsediagnoosi meni ok, pyörä käy ja kaikki pelaa normaalisti. Savutkin pysyivät sähkölaitteissa sisällä ja purkautuivat vain sieltä mistä pitääkin, eli pakoputkesta.

Lyhyesti homma menee seuraavasti, kuvia löytyy tuosta yltä sekä Mad Kaw:n ohjeista advrideriltä:

1. Tankki irti
2. Oikea kaasuvaijeri imukurkun päästä irti, kuorta ei tarvitse irroittaa kurkusta, Mad Kawn ohjeesta poiketen.
3. Sitten saakin ujutettua kaasuvaijerin jakoboksin irti sen verran, että kannen saa pois ja vaijerit sieltä päästä irti
4. Jakoboksiin porataan 6,5 mm reikä pyörän oikeanpuoleisen ylänurkan valmiin huulloksen sisään.
5. Lyhennetään cruisen vaijerin kuorta n. 45 mm, varovasti, ettei itse vaijeri rikkoonnu
6. Kierretään toinen cruisen mukana tulleista lukkoprikkamuttereista vaijerin kuoreen noin pari senttiä, niin pitkälle, että boksin sisään jää juuri riittävä pätkä vaijerin kuorta näkyviin yhdelle mutterille ja kierretään sisempi mutteri siihen, sopiva säätö kokeillaan molempien rissojen kanssa irrallaan.
7. Laitetaan jakoboksi takaisin lähelle oikeaa paikkaansa, ensin sisempi, alkuperäinen rissa ja kolme kaasuvaijeria kiinni, sitten ulompi rissa (ostettava RT:n rissa, osanumero tuolla yllä) paikalleen ja laitetaan cruisen vaijeri siihen.
8. Kokeillaan cruisen vaijerin säätö, ettei kiinnaa tyhjäkäyntiasennossa, mutta cruisen iskunpituus riittäisi mahdollisimman korkeille kierroksille. Mitään erillistä välystä vaijeriin ei tarvita, rissoissa olevat hahlo ja tappi hoitavat sen ettei cruisen vaijeri liiku normaalisti kaasutettaessa.
9. Kun säätö tuntuu sopivalta, boksi niippuun RT:n kannella, älä unohda ulompaa rissaa paikallaan pitävää RT:n jousta. Kannen ja jousen osanumerot tuossa yllä. RT:n boksia ei kannata ostaa uutta, helpompaa porata tuo reikä GS:n boksiin, ellei sitten saa koko pakettia käytettynä halvalla.
10. Oikeanpuoleisen kaasuvaijerin alapää kiinni.
11. Lyhennetään Cruisen mustaa asennusjalustaa niin, että varteen jää jäljelle kolme reikää.
12. Irroitetaan tyytti ja asennetaan cruise samaan palkkiin jossa tyytti oli, vaakatasoon palkin suuntaisesti, vaijeri osoittaen eteenpäin. Jos pyörässä on ESA, niin cruise asennetaan nippusiteillä tankin oikeaan alakulmaan roikkumaan, siinä on valmiit paikat nippusiteille. -07 ja vanhemmissa paikkoja ei ole, mutta ei niissä ole ESAakaan. Tyytin voi kiinnittää saman palkin yläpuolelle, Rostran kiinnitysruuvin alle. Sille pitää porata reikä palkkiin tai käyttää U-pulttia. Reiän poraaminen on helpompaa, kun tekee ensin tilapäisen asennuksen U-pultilla.
12. Kiinnitellään vaijeri runkoputkiin kiinni.

Sähköt:
1. Virransyötön rele mahtuu ainakin ei-ESA-mallissa työkalukotelon alapuoliseen boksiin. Virransyötölle ohjausvirta takavalon johdosta, kelta/harmaa/punainen johto siinä boksin kautta kulkevassa nipussa.
2. Samasta nipusta etsitään kelta/harmaa/musta johto, joka on jarruvalon johto, siitä vedetään johto cruisen violettiin johtoon. Jos pyörässä on normaali jarruvalo, kytkennän voi tehdä suoraan. Jos pyörässä on LED-jarruvalo, se todennäköisesti vaatii releen väliin toimiakseen, Mad Kaw:n ohjeen mukaan.
3. Kytkimen juuresta paikallistetaan musta/vihreä johto, josta vedetään johto cruisen kytkimen turvajohtoon, joka on vaalean vihreä. Johdon pää oli ainakin minun satsissa teippauksen sisällä piilossa.
4. Ohjauslaakerin juuresta etsitään GPS-virtapistoke, johon ostetaan BMW:n oma töpseli, nro 80000611656. Johto nro 2 on nopeussignaali. Tai töpselin takana sini/vihreä johto. Se kytketään Rostran harmaaseen johtoon.
5. Johtosarjaa lyhennetään sopivasti ja kytketään Mad Kaw:n ohjeen mukaisesti. Siis ilman LED-takavaloa tuota jarrukytkimen relettä ei tarvita. Ja myös Mad Kaw:n ohjeesta poiketen myös kytkimen turvajohdon voi kytkeä heti.
6. Jos ostaa Rostran ohjauspaneelin sisäänrakennetulla "engage light" merkkivalolla, niin merkkivalo tarvitsee toimiakseen releen. Rele tulee ohjauspaneelin mukana ja sen kytkentä on selvitetty ohjauspaneelin asennusohjeessa. Sille, sulakkeille ja muille kytkennöille on juuri ja juuri riittävästi tilaa tankin etupään alla BMW-laatikon päällä, etureunassa. Muoviin voi myös porata reunoihin reikiä releen ja johtojen kiinnitystä varten. Enemmän tilaa olisi tarakan alla varashälyttimen paikalla, paremmin sateensuojassakin, mutta edellyttää huomattavasti pitempien johtojen käyttämistä.
7. Rostran ohjauspaneeli väännetään auki, irroitetaan "nappikumi" ja tiivistetään sen reunat sekä takapuoli silikonilla ennen kasaamista. Keskusyksikkö lienee vesitiivis, varmistin johtojen läpiviennin silikonilla.
8. Ohjauspaneelin säätimen asennus maun mukaan johonkin, vaikkapa kahvan ruuvien alle.
9. Kytkennät valmiiksi ja pyörä nippuun, itsetestauksen ajo.
10. Itsetestaus: virta päälle, painetaan ensin AC/SET pohjaan, pidetään pohjassa ja painetaan ON. Punainen valo keskusyksikön luukun alla vilkahtaa. Sen jälkeen keskusyksikön merkkivalon pitää syttyä aina, kun painetaan AC/SET tai CO/SET -nappeja, kytkintä tai jompaa kumpaa jarrua.
11. Säätö nappien asennoissa voi lähteä liikkeelle tuosta Mad Kaw:n suosituksesta, eli kaikki muut OFF, paitsi nrot 4, 9 ja 10 ON. Siis 11 OFF, poiketen Mad Kaw:n ohjeesta.
12. Kun hakee oikeita säätöjä, niin kytkimet 1 ja 2, määrittävät "Gain", eli kuinka paljon Cruise vetää/löysää vaijeria, jos nopeutta pitää cruisen mielestä säätää. Kytkimet 3-6 määrittävät, mille nopeussensorin pulssitiheydelle cruise on opetettu. 6000 ppm pitäisi olla oikea (eli nro 4 ON), mutta muutakin voi kokeilla. Kytkimet 7-9 määrittävät, kuinka nopeasti cruise vetää/löysää vaijeria jos nopeus ei ole asetettu. Eli sopivat säädöt (hidas reagointi vs. nykiminen) haetaan säätimiä 1-2 ja 7-9 muuttamalla. 10 pitää olla ON, 11 ja 12 OFF tällä mallilla 250-1223 ja kytkimillä 250-3593 ja 250-3592.
13. Pyörä nippuun.

Kytkennät on tehty suurin piirtein näin:
Kuva

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 10, 2015 11:37 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2141
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: CRF 1000 L 16' ja K75 RT projekti '92
Kerään vielä tähän yhteen viestiin linkkejä ohjeista eri pyöriin:

R1200GS
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=845862
R1150RT
http://bmwsporttouring.com/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=559046&page=1
K1200S
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CCEQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.murphskits.com%2Fcatalog%2Fdocs%2FRostra_Cruise_Fitment_Guide_BMW_K1200S_Final.pdf&ei=h6z-VN62CeXMyAPx1oGQCA&usg=AFQjCNFhjK4voihrl0H3n0UCGH56PePS8Q&sig2=78RcqXZMgFO9_W3NKEs_sg&bvm=bv.87611401,d.bGQ
K75/100
http://classickbikes.com/ckb.tech/0.ckb.tech.files/eleccruise/eleccruise.htm
K11
http://www.k11og.org/forum/viewtopic.php?t=11508&sid=a43068122ef2dc82148dac441527f31c
Guzzi Griso
http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=63286.0
ZX 14
http://www.bikeland.org/board/viewthread.php?TID=47704&FID=27
ST1300
http://www.st-owners.com/forums/showthread.php?9317-ST1300-Rostra-Cruise-Control-Installation
VN900
http://www.kawasakimotorcycle.org/forum/kawasaki-cruisers/118141-rostra-cruise-control-vn900-installation-progress.html
M109
http://www.m109riders.com/forums/showthread.php?t=166597
V-Storm
http://www.stromtrooper.com/maintenance-how/28841-rostra-electronic-cruise-control-install-instructions.html
FJR
http://www.stromtrooper.com/maintenance-how/28841-rostra-electronic-cruise-control-install-instructions.html
KTM 1050, 1190 Adv. 1290 Super Duke ja muut ride-by-wire -pyörät:
http://advrider.com/index.php?threads/1038401/

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Viimeksi muokannut mek päivämäärä Ma Helmi 08, 2016 9:08 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 30 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com