Pohjolan Kurapyöräilijät
http://matkaendurot.net/phpBB3/

Alumiini vanteen kunnostus
http://matkaendurot.net/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=31049
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  Phav [ Ke Maalis 19, 2014 8:45 am ]
Viestin otsikko:  Alumiini vanteen kunnostus

Kesä tulee, ja piikkirenkaat joutaa heittää At:stä pois. Samalla oli tarkoitus kunnostella vanteet. Eli tuossa syksyllä huomasin pari rokonarpea takavanteessa, ja muuan pinna on ruostunnut. Miten nuo vanteet kannattais käsitellä? Ite meinasin että ostan Motonetistä tuon halvan hiekkapuhallus kannun, ja hiekka/lasikuula puhallan vanteet, ruiskutan niihin alumiini primerin, ja sitten jokin epoksi päälle, ja viimeiseen kerrokseen ajattelin ihan futuraa muutaman kerroksen vetää. Niin ja muovikitillä ne montut piiloon, joita on vanteeseen syöpynny. Miltäs kuulostaa?

Kirjoittaja:  Viuh [ Ke Maalis 19, 2014 9:42 am ]
Viestin otsikko:  Re: Alumiini vanteen kunnostus

Ite käytin AT:n kehät pulverissa, hyvät tuli.

Kirjoittaja:  Rässi66 [ Ke Maalis 19, 2014 10:24 am ]
Viestin otsikko:  Re: Alumiini vanteen kunnostus

Pulveri on maalina anteeksiantavin pohjien tasaisuudessa ja kestävin käytössä.
Lasikuulalla menee tuhertamiseksi, lasimurska olisi paras.
Menee kotivehkeillä hiekallakin, kun ei hulluttele paineissa.

Kirjoittaja:  kimmokekki [ Ke Maalis 19, 2014 12:43 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Alumiini vanteen kunnostus

Eipä niitä paljon toimita kittailla ...
Kevyt puhallus ja heti happoa pintaan !
Alumiini oksidoituu minuuteissa ja siksi saatava heti maalia pintaan !
Jos koti konstein tekee niin happomaaliapohjaksi ja ehdottomasti 2k maali päälle ! Mitä ohuemmin on maalia sen paremmin se kestää iskuja

Kirjoittaja:  Phav [ Ke Maalis 19, 2014 12:53 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Alumiini vanteen kunnostus

Pohjapanssariin laitoin ennen maalausta jotain 2 komponenttista alumiini primeria, sitä piti suihkutella vaan että pikkusen kellastuu. Pulveriin ei nyt kehät kerkee, kun en jaksa rueta niitä purkamaan ja pinnaamaan.
Tommosta puhallus systeemiä ajattelin kokeilla. https://www.motonet.fi/fi/tuote/751019/ ... llinruisku , samalla vehkeellä käyttöä myös Saab auton oven alareunoissa.

Kirjoittaja:  Rässi66 [ Ke Maalis 19, 2014 2:50 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Alumiini vanteen kunnostus

Spotterilla (=pistepuhaltimella) jos alat tekemään vanteita, niin parta on harrikkamallia ennenkuin tulee valmista.
Pikkusiin autonpaikkailuihin sopiva.

Säkistä imevä nopsempi.

Kirjoittaja:  Riku76 [ Ke Maalis 19, 2014 4:39 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Alumiini vanteen kunnostus

Viuh kirjoitti:
Ite käytin AT:n kehät pulverissa, hyvät tuli.


Mitenkä toi maalaus kestää esim. renkaanvaihdon raudoilla?

Kirjoittaja:  Tole [ Ke Maalis 19, 2014 5:35 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Alumiini vanteen kunnostus

Itse 2vko sitten puhalsin omat sumo vanteet soodalla, pinnat oli pintaruosteessa ja kehä hyvinkin tiukan lian peitossa. Pinnoista tuli kiiltävät ja kehästä puhdas mattapinta.
Puhalluslaitteena oli: http://www.ltt24h.fi/tuote/soodaruisku- ... 168073620/
Ohjeista poiketen käytin 8bar painetta puhalluksessa.
Loppukäsittelyn kehille tein metal polish tahnalla.

Kirjoittaja:  Viuh [ Ke Maalis 19, 2014 7:27 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Alumiini vanteen kunnostus

Riku76 kirjoitti:
Viuh kirjoitti:
Ite käytin AT:n kehät pulverissa, hyvät tuli.


Mitenkä toi maalaus kestää esim. renkaanvaihdon raudoilla?


Muutamat vaihdot kesti nätisti tehden ihan hyvin mutta tulee siihen ennemmin tai myöhemmin tietenkin jäljet.
Itsellä ei paljon hävittävää ollut niissä kehissä.

Kirjoittaja:  Phav [ Ke Maalis 19, 2014 7:47 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Alumiini vanteen kunnostus

Rässi66 kirjoitti:
Spotterilla (=pistepuhaltimella) jos alat tekemään vanteita, niin parta on harrikkamallia ennenkuin tulee valmista.
Pikkusiin autonpaikkailuihin sopiva.

Säkistä imevä nopsempi.

Noissahan ei ole kuin eloksointi pinnassa, luulis se tuollakin vanne putsautuvan

Kirjoittaja:  Rässi66 [ Ke Maalis 19, 2014 8:58 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Alumiini vanteen kunnostus

Kyllä se putsautuu, mutta tuolla spotterilla työtapa on painaa kumisuutin kiinni pintaan, liipaisu ja sitten siirto.
Puhallus on mukavan pölytöntä, mutta puhtaaksi tulee alle 2cm halkaisijan laikku kerrallaan.
Jos koittaa puhaltaa jatkuvaa, niin puhallusaine karkaa herkästi kumitutin välistä hukan teille.
Tankkaaminen on hieman kömpelöä ja hidasta.

Mie tein 6 vuotta yrittäjänä kaikenmailman puhalluksia.

Kirjoittaja:  kimmokekki [ Ke Maalis 19, 2014 10:05 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Alumiini vanteen kunnostus

Juu peukutus tolle 'Tole'n linkkaamalle puhallus pullolle !
Toimii pienellä paineella (5bar) ja mä tuollaisella puhalsin DRZ:etan rungon hiekan kanssa (0.1-0.6) !
Toi on kai ennemminkin tarkoitettu soodan puhaltamiseen joka puhdisti moottorin ja jarrusatulat oikein siistiin kuntoon !

Kirjoittaja:  Rässi66 [ Ke Maalis 19, 2014 10:13 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Alumiini vanteen kunnostus

Tuo säkistä imevä toimii kans ja on ½ halvempi. Kuva

Kirjoittaja:  supertennari [ Ke Maalis 19, 2014 11:28 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Alumiini vanteen kunnostus

Rässi66 kirjoitti:
Tuo säkistä imevä toimii kans ja on ½ halvempi. Kuva


Toimii tosiaanki ja aivan riittävän hyvin. Bilteman versiolla on puhallettu 2 pyörää runkoineen ja hiluineen tässä hiljan.

Kirjoittaja:  Koheltaja [ To Maalis 20, 2014 7:34 am ]
Viestin otsikko:  Re: Alumiini vanteen kunnostus

Sooda on mulle uusi juttu, onko se kertakäyttökamaa vai pystyykö sitä kierrättämään puhalluskaapissa kuten hiekkaa tai lasia?

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/