Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Pe Elo 14, 2020 11:03 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1912 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 124, 125, 126, 127, 128
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Valojen rakentelua(?)
ViestiLähetetty: La Helmi 22, 2020 6:24 pm 

Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Viestit: 497
Paikkakunta: Keski-Suomi
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Peitelevy rakentui high tech komposiitista (tai mitä lie Samsonite käyttänyt matkalaukuissaan markka-aikaan :lol: ).
Liitteet:
690ER_Valo_Valmis.jpg
690ER_Valo_Valmis.jpg [ 179.84 KiB | Katsottu 2365 kertaa ]


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Valojen rakentelua(?)
ViestiLähetetty: Ma Helmi 24, 2020 6:56 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2395
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: R1250GS, K75 ST
Jos jollain on tarvetta valmiille johtosarjalle, jolla led-lisävalot palavat pitkien kanssa 100 % teholla ja lyhyiden kanssa 10% teholla, toimien "päiväajovaloina, niin mulla olisi joutilaana 4xled.com:n johtosarja. Valoille Superseal-liittimet. Max 7,5 A. 35 eur, sis. postit.

12W ledit näyttää 10% teholla tuolta:
Kuva

Kuva

Kuva

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Valojen rakentelua(?)
ViestiLähetetty: Pe Helmi 28, 2020 9:42 pm 

Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Viestit: 497
Paikkakunta: Keski-Suomi
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Tässä pari kuvaa valoista (Luminalights mini spot/SAE60 20W ja LSK Electronics XH1).
Lähivalon kuvio näyttää kuvassa todellisuutta kapaemmalla, mutta ei se yhtä leveä ole kuin esim. Retrofitlab D2S xenon miniprojektorissa, joka minulla oli edellisessä 690:ssä.
Talo on ~125 m päässä.
Liitteet:
690ER_Lights_LO1.jpg
690ER_Lights_LO1.jpg [ 220.54 KiB | Katsottu 1934 kertaa ]


Liitteet:
690ER_Lights_HI1.jpg
690ER_Lights_HI1.jpg [ 217.01 KiB | Katsottu 1934 kertaa ]


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Valojen rakentelua(?)
ViestiLähetetty: La Maalis 21, 2020 10:46 am 

Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 12:12 pm
Viestit: 9
Paikkakunta: Siilinjärvi
Pyörä: KTM 640A, MG Griso 8V SE
Terve, pitäisi parannella 640 Adven alkuperäisiä valoja, onko kellään kokemusta ledperfin seteistä kun aika vähän löytyy haulla tietoa? https://www.ledperf.co.uk/leds-and-xenon-hid-conversion-kits-for-ktm-lc4-adventure-640-=c=-987_1820_1836.html

Tai vaihtoehtoisesti mikä tuohon valojen upgreidaukseen olisi nykytekniikalla järkevin ja kustannustehokkain tapa, tuntuu että leditkin kehittyy sitä vauhtia ettei perässä meinaa pysyä.. mitään pimeitä metsäspooreja tuskin tulee koluttua, eli ihan tie- ja yleiskäyttöön nuo valot kuitenkin tulisi, mutta kuitenkin ympärivuotiseen ajoon.

Kiitos jo etukäteen, Jani


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Valojen rakentelua(?)
ViestiLähetetty: Ti Heinä 14, 2020 2:06 pm 

Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 3:20 pm
Viestit: 8
Paikkakunta: Laukaa
Pyörä: Honda XRV-750 RD07B '98
Tervehdys

Otin projektiksi päivittää AT valot sellaisiin että näkee kunnolla ilman lisävaloja syksyn pimeillä, tai no sittenhän sen näkee (pun intended) kun niitä kokeilee. Tulossa siis kaksi Hella xenonumpiota alkuperäisten tilalle, yksi bi-xenon ja yksi kaukovaloxenon. Näin siksi että bi-xenon mahtuu vain toiselle puolelle (oikealle) koska mittarinvaijeri sattuu vasemmalla puolella eteen ja kaukovaloxenonin kantama on bi-xenonia huomattavasti parempi. Ongelmana nyt että niissä kummassakaan ei ole parkkivaloa. Suoraan parkkivaloksi tarkoitettua lamppua en ole vielä mistään kaupasta löytänyt, tai siis sillä nimellä myytävää. Olen pari päivää yrittänyt etsiä tietoa mikä e- tai E-hyväksyntämerkintä parkkivalossa pitää olla, lähinnä mikä numero kirjaimen lisäksi pitää löytyä. Onko jollakulla tietoa?

Asiaa tutkiessa tuli vastaan trafin dokumentti moottoripyörän ja mopon valoista vuodelta 2008. Siellä parkkivalot tunnetaan nimillä etuvalo ja takavalo: "Etuvalaisimella tarkoitetaan ajoneuvon etuosaan sijoitettua valaisinta, jolla ilmaistaan ajoneuvon läsnäolo edestä katsottuna."
L-luokan ajoneuvojen ja niiden perävaunujen valaisinvaatimuksia

"Kaikkien valaisinten ja heijastimien tulee olla 1.1.1989 tai sen jälkeen käyttöönotetussa moottoripyörässä ja mopossa e- tai E-hyväksyttyjä kyseiseen toimintaan tarkoitettuja moottoriajoneuvon valaisimia (poikkeuksena rekisterikilven valaisin ja takaheijastin, joilta vaaditaan e- tai E-hyväksyntä 1.1.1993 alkaen)."

EDIT: Päivitin linkin Trafin ohjeen uudempaan versioon.


Viimeksi muokannut SamiM päivämäärä Ti Heinä 14, 2020 8:03 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Valojen rakentelua(?)
ViestiLähetetty: Ti Heinä 14, 2020 3:15 pm 

Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Viestit: 1040
Pyörä: 500EXC
Helpoin olisi laittaa yhdistetty päiväajovalo (DRL) ja parkki led tanko. Sellainen joka himmenee parkiksi kun ajovalot sytytetään ja päivällä voisi ajaa pelkästään ledillä niin ei tarvitse tuhlata xenoneita turhaan.

Esim tämmöinen https://www.lumise.fi/lisavalot/led-pai ... 040110050/

Parkkivalossa ECE R7 ja DRL:ssä ECE R87. Prätkässä toimii siis autoihin käyvät hyväksytyt valot ihan hyvin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Valojen rakentelua(?)
ViestiLähetetty: Ti Heinä 14, 2020 8:01 pm 

Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 3:20 pm
Viestit: 8
Paikkakunta: Laukaa
Pyörä: Honda XRV-750 RD07B '98
an13 kirjoitti:
Helpoin olisi laittaa yhdistetty päiväajovalo (DRL) ja parkki led tanko. Sellainen joka himmenee parkiksi kun ajovalot sytytetään ja päivällä voisi ajaa pelkästään ledillä niin ei tarvitse tuhlata xenoneita turhaan.

Esim tämmöinen https://www.lumise.fi/lisavalot/led-pai ... 040110050/

Parkkivalossa ECE R7 ja DRL:ssä ECE R87. Prätkässä toimii siis autoihin käyvät hyväksytyt valot ihan hyvin.

Hakuehdoissa oli siis vika, moottoripyörien valoja etsin (en kuitenkaan kahta päivää onneksi). Ei tullut mieleen hakea autojen valoja vaikka luin että nekin käyvät. Kiitti vinkistä! :)

Africa Twinissä latauksen säädin hukkaa ylimääräisen tehonsa lämmöksi, joten siinä on parempi olla ainakin yksi ajovalo aina päällä kun moottori käy, säädin pääsee näin vähemmällä lämmöllä.

Katselin että Lumiselta löytyy myös pelkkiä parkkivaloja, taidan hommata sellaiset. Jää ehkä toinen ylimääräiseksi, ellei sitten tule viriteltyä sekin käyttöön. Pitää pohtia onko järkevä laittaa niitä kaksi, toki kun ledejä ovat niin virrankulutus ei ole ongelma.

Löytyi tuossa etsinnän lomassa uudempi Trafin ohjekin joka kumoaa edellisessä viestissä linkittämäni (käyn päivittämässä linkin sinne): L-luokan ajoneuvojen ja niiden perävaunujen valaisinvaatimuksia


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1912 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 124, 125, 126, 127, 128

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com