Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ke Huhti 08, 2020 7:20 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1909 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 123, 124, 125, 126, 127, 128  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Valojen rakentelua(?)
ViestiLähetetty: Ti Helmi 11, 2020 10:34 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 1:18 am
Viestit: 101
Pyörä: r1200gs
_JPA_ kirjoitti:
Lähivalojen parantaminen laillisesti on haasteellista.

Mites noi auravalot. Nehän on lähivalohyväksynnöillä, eli lailliset LED-lähivalot. Siis esim:
https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... gJ6c_D_BwE
https://www.puuilo.fi/Arctic-Bright?gcl ... gJhyPD_BwE
, hieman halvempia kuin ne Hellan moduulit. Rumempiakin tietty. Vilkun noissa saa tyypillisesti siirrettyä haluamalleen puolelle, eli myös kokonaan irti.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Valojen rakentelua(?)
ViestiLähetetty: Ti Helmi 11, 2020 11:19 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Viestit: 1888
Paikkakunta: Luumäki
Pyörä: Gessu
Jouni kirjoitti:
Mites noi auravalot. Nehän on lähivalohyväksynnöillä, eli lailliset LED-lähivalot.


Se, että valaisimessa on hyväksyntämerkintä, ei tarkoita, että sen saisi asentaa moottoripyörään.

_________________
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Valojen rakentelua(?)
ViestiLähetetty: Ke Helmi 12, 2020 12:12 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 1:18 am
Viestit: 101
Pyörä: r1200gs
Kunkku kirjoitti:
Jouni kirjoitti:
Mites noi auravalot. Nehän on lähivalohyväksynnöillä, eli lailliset LED-lähivalot.

Se, että valaisimessa on hyväksyntämerkintä, ei tarkoita, että sen saisi asentaa moottoripyörään.

Minusta ECE R112 -standardi on sama sekä moottoripyörille että autoille. Ainakin niin siellä standardissa lukee että se on ajoneuvoluokille L, N, M ja T2. Eikä minusta siellä sanota että valo voisi olla hyväksytty vain johonkin tiettyyn ajoneuvoluokkaan. Olenko ymmärtänyt väärin, vai enkö vain löydä standardista oikeaa kohtaa?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Valojen rakentelua(?)
ViestiLähetetty: Ke Helmi 12, 2020 12:21 am 
Avatar

Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Viestit: 1888
Paikkakunta: Luumäki
Pyörä: Gessu
Jouni kirjoitti:
Olenko ymmärtänyt väärin, vai enkö vain löydä standardista oikeaa kohtaa?


Tarkoitin moottoripyörän valoasetuksia. Mihin kohtaan tuollaisen valaisimen asentaisit? Millaiset valot pyörässä on tällä hetkellä? Lyhyitä valoja saa olla vain kaksi ja ne pitää asentaa symmetrisesti. >Toinen ongelma tuon valaisimen kohdalla on luultavasti vilkun ja ajovalon liian pieni etäisyys toisistaan, eli vilkun siitä joutuisi karsimaan pois.

_________________
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Valojen rakentelua(?)
ViestiLähetetty: Ke Helmi 12, 2020 12:32 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 1:18 am
Viestit: 101
Pyörä: r1200gs
Suomen lain (Finlexistä katottuna) mukaan näyttäisi että "Moottoripyörässä tulee olla yksi valkoista tai vaaleankeltaista valoa antava lähi- ja kaukovalon käsittävä valonheitin." Eli tuon mukaan yhden maksimaalisen hyvän lähivalon saa laittaa (vaikka alkuperäisen tilalle, jos alkuperäisen poistaa), muttei toista. Lain mukaan saa moottoripyörään laittaa myös yhden (ja vain yhden) etusumuvalon, mutta sillä on sitten tieliikennelaissa rajoitukset koska sitä saa käyttää.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Valojen rakentelua(?)
ViestiLähetetty: Ke Helmi 12, 2020 12:37 am 
Avatar

Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Viestit: 1888
Paikkakunta: Luumäki
Pyörä: Gessu
Nykyisin Suomessa noudatetaan moottoripyörien valaisinten asennuksessa asetusta (EU) N:o 3/2014: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 3-20161016. Sen liitteen IX kohdassa 1.3. säädetään ”Luokan L3e ajoneuvojen on täytettävä kaikki E-säännön nro 53 asiaankuuluvat vaatimukset. Lisäksi on otettava huomioon 1.8–1.12 kohdan vaatimukset.” Luokka L3e tarkoittaa siis kaksipyöräistä moottoripyörää.

Asetuksessa (EU) N:o 3/2014 viitattu E-säännön 53 versio on täällä: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 13:166:TOC. E-säännöissä saa aina myös soveltaa uudempiakin vaatimuksia. E-säännön 53 uusimmat versiot ovat täällä: http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs41-60.html.

E-säännön 53 mukaan moottoripyörässä pitää olla yksi tai kaksi lähivalaisinta ja yksi tai kaksi kaukovalaisinta. Ajovalaisimien osahyväksyntään on useita vaihtoehtoisia E-sääntöjä, joista LED-tekniikka on mahdollinen E-säännöissä 112 ja 113 ja kaasupurkaustekniikka (xenon) E-säännöissä 98 ja 113. Kaikkien samanaikaisesti toimintaan kytkettävissä olevien kaukovalaisimien vertailuarvo (eli referenssiluku) saa olla enintään 100.

Eli moottoripyörässä saa olla kaksi lähivaloa ja kaksi kaukovaloa. Ja kaksi sumuvaloa.

_________________
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Valojen rakentelua(?)
ViestiLähetetty: Ke Helmi 12, 2020 12:50 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 1:18 am
Viestit: 101
Pyörä: r1200gs
Kunkku kirjoitti:
Eli moottoripyörässä saa olla kaksi lähivaloa ja kaksi kaukovaloa. Ja kaksi sumuvaloa.

Minä jo huolestuin että mun ensi kautta varten viritelemä kahden sumuvalon systeemi olisi laiton, mutta eipä olekkaan. Montakos päiväajovaloja saakaan laittaa, mulle tulee kolme...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Valojen rakentelua(?)
ViestiLähetetty: Ke Helmi 12, 2020 12:50 am 
Avatar

Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Viestit: 1888
Paikkakunta: Luumäki
Pyörä: Gessu
Tuossa oman pyörän valot. Ne on lailliset. Melkein. Nuo pienet valot on niin pienet, että niitä voi pitää sumuvaloina. Ja tuota ajovalojen alla olevaa lisävaloa käytän niin harvoin, että kyllä sekin täytyy hyväksyä. Tosin yksi poliisipartio pohti hetken aikaa, saako moottoripyörässä olla viisi kaukovaloa, mutta lopulta löysimme yksimielisyyden asiassa. Kun kuski on vanha ja näkö jo melko heikko, täytyy pimeällä saada pitää riittävän hyviä ajovaloja. 8)


Liitteet:
GSvalotMotoweb.jpg
GSvalotMotoweb.jpg [ 294.56 KiB | Katsottu 644 kertaa ]

_________________
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Valojen rakentelua(?)
ViestiLähetetty: Ke Helmi 12, 2020 12:54 am 
Avatar

Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Viestit: 1888
Paikkakunta: Luumäki
Pyörä: Gessu
Jouni kirjoitti:
Montakos päiväajovaloja saakaan laittaa, mulle tulee kolme...


Päiväajovalojen sallittu lukumäärä on joko yksi tai kaksi.

_________________
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."


Viimeksi muokannut Kunkku päivämäärä Ke Helmi 12, 2020 6:14 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Valojen rakentelua(?)
ViestiLähetetty: Ke Helmi 12, 2020 12:56 am 
Avatar

Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Viestit: 1888
Paikkakunta: Luumäki
Pyörä: Gessu
Veikkaan, että todennäköisyys kohdata tien päällä poliisi, joka on riittävän hyvin perillä moottoripyörän valomääräyksistä ja joka haluaa puuttua asiallisen näköisiin ja asiallisesti käytettyihin valoihin, on melko pieni.

_________________
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Valojen rakentelua(?)
ViestiLähetetty: Ke Helmi 12, 2020 6:50 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7469
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Kunkku kirjoitti:
Eli moottoripyörässä saa olla kaksi lähivaloa ja kaksi kaukovaloa. Ja kaksi sumuvaloa.


Miten tulkitaan esim T7 omat valot? Saman lasin alla on kaksi lyhyttä ja kaksi pitkää led elementtiä, tuliko siinä määrä täyteen vai käsitelläänkö nämä valot omana kokonaisuutena eli yhdet lyhyet ja yhdet pitkät?

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Valojen rakentelua(?)
ViestiLähetetty: Ke Helmi 12, 2020 9:33 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Viestit: 1166
Paikkakunta: Pori
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Kauko- ja sumuvalojen sijoittelusta asetuksessa 53, mielenkiintoisia asennuksen osalta nuo mitat.


Kuva


Kuva


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Valojen rakentelua(?)
ViestiLähetetty: Ke Helmi 12, 2020 12:07 pm 

Liittynyt: Su Tammi 27, 2019 12:59 pm
Viestit: 95
Pyörä: Yahama Tenere 700
laittomat tai ei. Tuskin asiallisesti rakenettuihin paljoa puututaan. Lisäpitkistäkin tuskin valittavat, kun katsoo mitä virityksiä autoissakin on, eikä purateta pois.

Lisäpitkät T7:ssä on laittomat, mutta kyllä ihan tarpeelliset mutkasemmilla teillä. Suoraan omat näyttää hyvin, mutta kapea.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Valojen rakentelua(?)
ViestiLähetetty: Ke Helmi 12, 2020 12:16 pm 

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 4:14 pm
Viestit: 150
Paikkakunta: Hämeenlinna
Pyörä: X-ADV, LC4-400MIL M-M Kanguro
Minulla kotarissa 2 hyväksyttyä lisäpitkää ja alkuperäisessä palaa aina vain lähivalo. Mahtaako muuta väärin, kuin että pitkät on liian kaukana toisistaan. Ref lukukin lienee kolmella valolla sallituissa rajoissa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Valojen rakentelua(?)
ViestiLähetetty: Ke Helmi 12, 2020 12:28 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Viestit: 1888
Paikkakunta: Luumäki
Pyörä: Gessu
Urpo kirjoitti:
Minulla kotarissa 2 hyväksyttyä lisäpitkää ja alkuperäisessä palaa aina vain lähivalo. Mahtaako muuta väärin, kuin että pitkät on liian kaukana toisistaan. Ref lukukin lienee kolmella valolla sallituissa rajoissa.


Siis kaksi lisäpitkää, alkuperäinen ei käytössä? Mistä niitä sitten tulee kolme referenssiä laskettaessa?

Miten ne lisäpitkät voivat olla liian kaukana toisistaan?

Arvatkaapa, moniko liikennevalvontaa suorittava poliisi on itsekään perillä kaikista moottoripyörän valoasetuksista? Edes mp-poliisit eivät tunnu olevan.

_________________
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1909 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 123, 124, 125, 126, 127, 128  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com