Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ke Syys 19, 2018 12:22 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1771 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 119  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Valojen rakentelua(?)
ViestiLähetetty: Su Joulu 12, 2004 2:45 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
Viestit: 572
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: KTM 640LC4 E, vm. 2003
Lueskelin netistä, että endurokuskit virittelisivät pyöriensä valoja kun/jos ei vakiona valoteho riitä.

Tässä olis vielä hyvin aikaa ennen kevättä rakennella jotain. Tuo mopo ja itse harrastuskin on vielä niin uusia, että en oikein tiedä mitä tuohon mopoon nyt tarttis rakennella/viritellä. Eipä tähän hätään varmaan juuri mitään, mutta jotain tekis silti mieli sille tehdä. Polkupyörään on valot tullutkin jo rakennettua. Siinä valotehoa rajoittava tekijä on tarvittavan akun koko ja paino, mutta tuossa mopottimessahan olis virtaa ihan talon puolesta tarjolla.

Pitkän johdannon jälkeen itse asiaan; tulipa mieleen, että josko HID (kaasupurkaus) valot rakentais :) Nää Xenon -valot lienee käytännössä sama asia. Onko kellään kokemuksia moisista? Mm. Touratech näyttää myyvän sellasia ainakin KTM:n adventureen.

Mites noi valot noin yleensä, jos niitä alkaa virittelemään niin niiden kai ainakin teoriassa pitäis olla jonkun tietyn pykälän mukaisia? Netissä näkee välillä kuvia mopottimista mihin on vaihdettu vakion valon tilalle kaksi spottia. Mitäs nää viritykset on, onko tietoa?

Kallistahan se on noiden HID/Xenon valojen värkkääminen itsekin, mutta jos homman laillisuudessa ei ole ongelmaa ja valotehon parannus on riittävän suuri niin kai tuommoiset voisi tehdä. Ei tuota rahoitusosuuttakaan ole hirveä hinku näillä vakuutushinnoilla lyhentää sen enempää kuin on pakko :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Joulu 12, 2004 10:16 am 

Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 9:10 pm
Viestit: 783
Paikkakunta: turku
Pyörä: canam
Noista enskapyörien valoista. Pyörässä alkujaan 35W, yleisesti.
Lähdeppä sellaisella metsäspooriin.
Spottivalot eivät ole tieliikenteeseen hyväksyttyjä.
Tieliikenteeseen on oltava E-hyväksyntä. Siitå on hyvä lähteä.
Kyseleppä Niemitalolta Orimattilasta mitä heillä on tarjota.
Tietävät kyllä mitä enskamiehet käyttävät.
Ainakin täällä lounaassa lisävalot on tarpeen metsässä, kun
lunta ei ole yhtään.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Joulu 12, 2004 1:44 pm 
Site Admin
Avatar

Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Viestit: 2647
Paikkakunta: München, Saksa
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Keväällä ja syksyllä tuo valojen tarve on ilmeinen kun on hämärää / pimeää ja märkää... Itse huomasin syksyllä että Dakarin valot oli hengenvaaralliset ja tästä syystä ruuvasin pari Hellan umpiota keulalle http://markojamirkka.homelinux.net/hella/hella.htm.

Tulos ei ole esteettisesti kaunis, mutta käytännöllisyys ajaa itsellä kauneuden edelle :lol:

_________________
Marko Hemmilä
www.whereishemuli.eu
www.hemuli.eu
www.facebook.com/WhereIsHemuli


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Joulu 12, 2004 2:10 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Viestit: 2598
Paikkakunta: Piikkiö
Pyörä: KTM 640 Adv R
Ja hondaan tuli kesällä tällaiset...
http://koti.mbnet.fi/~fdt/xl600r/mikkihiiri.jpg
Hyvin näkyy/näkee.
Jahka koneenn saan kasaan ja pyörän käymään niiin tuo stanleyn umpio saa vaihtua kahden hellan tieltä.

Eipä tuolla alkuperäisellä valolla enää ajele kuin pakon edestä, ajamisen innosta loistavat silmätkin valaisevat paremmin...

_________________
"The concept of a versatile motorcycle equally at home on dirt and pavement is as old as motorcycling itself"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Joulu 12, 2004 6:28 pm 

Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:49 pm
Viestit: 665
Paikkakunta: Helsinki
Pyörä: BMW F650 GSD 2004
Minäkin olen ajatellut hankkiutua eroon tuosta Sussun alkuperäistuikusta - lähinnä vastaantulijoiden riemuna tuntuu olevan. Mutta kun en tiedä, niin en ole keksinyt ratkaisuakaan vielä! Ei taida löytyä valmiita kuupallisia, isoja valoja hoonelosella, joissa olisi vielä hyvä valokuviokin?

Olisko siis parasta suoraan inssata pari paiskaria eri etäisyydelle kohdistettuna? Miten olisi sumari lähivaloksi ja jykevä lisäpitkä kaveriksi?

Cibien Bi-Oscarissa olisi ainakin molemmat samassa...muhkean koon ja hinnan kera.

Eri ratkaisut olis kiinnostavia kuulla, että voisi talven aikana jonkun ratkaisun kehitellä. Tuon Markon ratkaisun olenkin aiemmin jo nähnyt. Kaksi lisäpitkää vai?

_________________
Taas menossa jonnekin...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Joulu 12, 2004 6:44 pm 
Site Admin
Avatar

Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Viestit: 2647
Paikkakunta: München, Saksa
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Mulla on molemmissa umpioissa toiminnassa lyhyet ja pitkät. Kyllä hampaita naurattaa kun pimeässä ja märässä metsässä nappaa pitkät päälle... :wink:

_________________
Marko Hemmilä
www.whereishemuli.eu
www.hemuli.eu
www.facebook.com/WhereIsHemuli


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Joulu 12, 2004 7:54 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
Viestit: 572
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: KTM 640LC4 E, vm. 2003
Lisää kysymyksiä :)

Mikä/mitkä osat valoista täytyy olla E-hyväksyttyjä?
Mitä tuo E-hyväksyntä yleensäkään tarkoittaa?
Millä perusteilla E-hyväksyntä annetaan?
Mistä tietää onko palikka E-hyväksytty?
Jos poliisisetä tiellä pysäyttää niin alkaako ne oikeasti kurkkimaan onko vermeet E-hyväksyttyjä?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Joulu 12, 2004 9:15 pm 
Avatar

Liittynyt: La Syys 25, 2004 10:40 pm
Viestit: 236
Paikkakunta: Oulunseutu
Pyörä: DR 500/600/800
Kaikki ne valot jotka vaaditaan tieliikkenne käytössä mopossa olevan, lasissa on merkintä E ja joku numero (hyväksyntänumero)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Joulu 12, 2004 9:50 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 9:59 am
Viestit: 1243
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: Cube AMS100 LTD
Mikä on Markon Hella-valojen tarkka tyyppi, jos vaikka kävisin tarvikeliikkeestä kyselemässä?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Joulu 13, 2004 1:01 am 
Site Admin
Avatar

Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Viestit: 2647
Paikkakunta: München, Saksa
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Perskules kun heitit hankalan kyssärin... Enhän minä nyt sitä tyyppiä muista. Pitääpäs tarkastaa kun käväisen tuolla kerholla seuraavan kerran.
Mulla 5 1/4 tuuman umpiot.

Toisaalta, jos heittää speksit myyjälle niin eiköhän sieltä umpiot löydy.

_________________
Marko Hemmilä
www.whereishemuli.eu
www.hemuli.eu
www.facebook.com/WhereIsHemuli


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Joulu 13, 2004 9:44 am 
Avatar

Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
Viestit: 1970
Paikkakunta: Hämeenperä
Pyörä: SE ja kolmipökö
Jos nyt ollaan auringontarkkoja, niin toi yleismallin pyöreä umpio on 5" ja 3/4 päälle.

Kipa


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Joulu 13, 2004 10:46 am 
Site Admin
Avatar

Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Viestit: 2647
Paikkakunta: München, Saksa
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Perskules , kiitokset korjauksesta. :oops:

_________________
Marko Hemmilä
www.whereishemuli.eu
www.hemuli.eu
www.facebook.com/WhereIsHemuli


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Joulu 13, 2004 3:34 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Viestit: 2890
Paikkakunta: Sarkola
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Vain kai (hyvillä valoilla varustettu) motoristi voi fiilistellä näin:
Eilen su. aamuyöstä palailin pikku-uria kotiin. Takana kunnon lenkki jäisillä teillä, tähtitaivaan alla.
Yhtä-äkkiä tien yli loikkaa kaksi hirveä. Nopea sladitus poikittain, niin että pysyvät valokeilassa. Vieritseni tulee vielä kaksi lisää ja kaikki jäävät siihen ojan taakse minua vahtaamaan.
Valoni: kaksi isoa mollukkaa+ kaksi pientä mollukkaa+ otsavalo, taisi hieman häikäistä noita kahdeksaa pimeään tottunutta mulkosilmää.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Joulu 13, 2004 4:00 pm 
Site Admin
Avatar

Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Viestit: 2647
Paikkakunta: München, Saksa
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Huh huh, paljonkos oli syke tuon tilanteen jälkeen ?
Huonoilla valoilla ajosta myös tulee paljon "kuoppaisempaa" kun kaikkia kuoppia ja patteja ei näe ajoissa.

_________________
Marko Hemmilä
www.whereishemuli.eu
www.hemuli.eu
www.facebook.com/WhereIsHemuli


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Joulu 13, 2004 5:28 pm 

Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:49 pm
Viestit: 665
Paikkakunta: Helsinki
Pyörä: BMW F650 GSD 2004
timo kirjoitti:
Vain kai (hyvillä valoilla varustettu) motoristi voi fiilistellä näin:... Yhtä-äkkiä tien yli loikkaa kaksi hirveä. Nopea sladitus poikittain, niin että pysyvät valokeilassa...


Juu? Ja ehkä vaaditaan hiukan jotain muutakin kuin hyvät valot! :shock:
Meikäläisen taidoilla eivät olisi pysyneet edes nykyisessä hajavalokeilassa - enkä ehkä olisi ollenkaan jäänyt kertomaan mitä tapahtui... :(

Taidot ja tuuri yhdessä...

_________________
Taas menossa jonnekin...


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1771 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 119  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com