Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on La Syys 26, 2020 6:15 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ti Syys 15, 2020 1:37 pm 

Liittynyt: Ti Syys 15, 2020 1:20 pm
Viestit: 1
Pyörä: BMW 1200GS
Löytyiskö täältä tietoa/hyvää arvausta. Ongelmana on jo toista vuotta vanha oire. Tyhjäkäynti häviää, yhteistä tekijää tilanteelle ei ole. Se saattaa hävitä kesken ajon, kylmänä käynnistellessä tai lämpimänä puolen tunnin ajon jälkeen. Kun oire on päällä, pyörän saa käyntiin vain kaasua antamalla. Kun vika taas häviää, on tyhjäkäynti hyvin tasainen 1100 rpm. Korkeammilla kierroksilla kulkee ihan normaalisti ja vastaa kaasuun hyvin. Käytin mopon maahantuojan korjaamolla vuosi sitten ja silloin tarkistivat synkat, päivittivät softan, tms. Sanoivat että mitään vikaa ei ole. Tulpat ja akku on tietysti vaihdettu. Ruiskukone.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Syys 15, 2020 2:03 pm 

Liittynyt: Ma Touko 27, 2019 9:17 am
Viestit: 19
Pyörä: KTM 790 Adv R
hakkive kirjoitti:
Löytyiskö täältä tietoa/hyvää arvausta. Ongelmana on jo toista vuotta vanha oire. Tyhjäkäynti häviää, yhteistä tekijää tilanteelle ei ole. Se saattaa hävitä kesken ajon, kylmänä käynnistellessä tai lämpimänä puolen tunnin ajon jälkeen. Kun oire on päällä, pyörän saa käyntiin vain kaasua antamalla. Kun vika taas häviää, on tyhjäkäynti hyvin tasainen 1100 rpm. Korkeammilla kierroksilla kulkee ihan normaalisti ja vastaa kaasuun hyvin. Käytin mopon maahantuojan korjaamolla vuosi sitten ja silloin tarkistivat synkat, päivittivät softan, tms. Sanoivat että mitään vikaa ei ole. Tulpat ja akku on tietysti vaihdettu. Ruiskukone.


Stepper motor? Tätä epäilisin ensimmäiseksi jos kyseessä olisi brittimerkki josta enempi kokemusta. Mutta kun kerran hait arvauksia niin tässä siis yksi. Tuolla näyttäisi olevan jotain keskustelua siitä miten niitä saisi putsattua...
https://advrider.com/f/threads/r-1200-g ... -r.131926/

tewe


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Syys 16, 2020 8:14 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Elo 26, 2009 9:30 am
Viestit: 355
Paikkakunta: Joutseno
Pyörä: GSA 1200
Juuri samat oireet kuten minun pyörässä (2011) vuosi sitten. GS911 näytti, että toinen puoli kävi todella laihalla tyhjäkäyntiä. Vaihdoin tyhjäkäyntimootorit ristiin, putsasin ne, kalibroin ne, vaihdoin sytytyspuolia, tulpat, lambda-antureita ristiin, ruiskusuuttimet ristiin. Ei mitään vaikutusta, aina sama puoli kävi laihalla.
Viimein sitten vein pyörän ammattiauttajalle lahteen, myöskin sen takia koska takaisinkutsu bensaletkun liitintä koskien oli tekemättä. Mutta enää ei laitettu sitä metalliholkkia liittimen ympärille vaan koko bensapumppu meni vaihtoon, ja vielä takuuseen! Olivat sitten vielä säätäneet tyhjäkäynnin ja sen jälkeen ei ole pyörä sammunut tyhjäkäynnillä. Mikä sitten oikeasti oli vika, sitä voi vain arvailla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Syys 16, 2020 8:45 pm 

Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Viestit: 583
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
tsau kirjoitti:
Juuri samat oireet kuten minun pyörässä (2011) vuosi sitten. GS911 näytti, että toinen puoli kävi todella laihalla tyhjäkäyntiä. Vaihdoin tyhjäkäyntimootorit ristiin, putsasin ne, kalibroin ne, vaihdoin sytytyspuolia, tulpat, lambda-antureita ristiin, ruiskusuuttimet ristiin. Ei mitään vaikutusta, aina sama puoli kävi laihalla.
Viimein sitten vein pyörän ammattiauttajalle lahteen, myöskin sen takia koska takaisinkutsu bensaletkun liitintä koskien oli tekemättä. Mutta enää ei laitettu sitä metalliholkkia liittimen ympärille vaan koko bensapumppu meni vaihtoon, ja vielä takuuseen! Olivat sitten vielä säätäneet tyhjäkäynnin ja sen jälkeen ei ole pyörä sammunut tyhjäkäynnillä. Mikä sitten oikeasti oli vika, sitä voi vain arvailla.


Onko tämä se sama juttu josta keskusteltiin aikoinaan toisella palstalla? GS-911 ei osaa kalibroida tyhjäkäyntimoottoreita ainoastaan nollata ne. Kalbrointiin tarvitaan bemarin ihkaomat työkalut joita ei taida löytyä muilta kuin merkkipajoilta esim. Lahdessa.... Nuo vanhemmat mallit 1100 - 1150 ovat tässä suhteessa helpompia läppärungoista löytyvien ilmaruuvien vuoksi.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Syys 17, 2020 7:52 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Elo 26, 2009 9:30 am
Viestit: 355
Paikkakunta: Joutseno
Pyörä: GSA 1200
Sama tapaus. Ja ne kahvit sinulle tarjoamatta vielä :oops:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Syys 17, 2020 4:34 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Viestit: 1737
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: BMWR1250GSA,KTM690EnduroR
Patukka kirjoitti:
tsau kirjoitti:
Juuri samat oireet kuten minun pyörässä (2011) vuosi sitten. GS911 näytti, että toinen puoli kävi todella laihalla tyhjäkäyntiä. Vaihdoin tyhjäkäyntimootorit ristiin, putsasin ne, kalibroin ne, vaihdoin sytytyspuolia, tulpat, lambda-antureita ristiin, ruiskusuuttimet ristiin. Ei mitään vaikutusta, aina sama puoli kävi laihalla.
Viimein sitten vein pyörän ammattiauttajalle lahteen, myöskin sen takia koska takaisinkutsu bensaletkun liitintä koskien oli tekemättä. Mutta enää ei laitettu sitä metalliholkkia liittimen ympärille vaan koko bensapumppu meni vaihtoon, ja vielä takuuseen! Olivat sitten vielä säätäneet tyhjäkäynnin ja sen jälkeen ei ole pyörä sammunut tyhjäkäynnillä. Mikä sitten oikeasti oli vika, sitä voi vain arvailla.


Onko tämä se sama juttu josta keskusteltiin aikoinaan toisella palstalla? GS-911 ei osaa kalibroida tyhjäkäyntimoottoreita ainoastaan nollata ne. Kalbrointiin tarvitaan bemarin ihkaomat työkalut joita ei taida löytyä muilta kuin merkkipajoilta esim. Lahdessa.... Nuo vanhemmat mallit 1100 - 1150 ovat tässä suhteessa helpompia läppärungoista löytyvien ilmaruuvien vuoksi.


Kalibrointi on nykyisin GS-911:ssa mukana, ei nyt muistikuvaa ole koska on tullut palettiin.

_________________
https://www.juvander.fi/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Syys 18, 2020 11:55 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Elo 26, 2009 9:30 am
Viestit: 355
Paikkakunta: Joutseno
Pyörä: GSA 1200
Se kalibrointi oli kyllä olemassa vuosi sitten ja tein sen varmaan 10 kertaa. Eli se ilmeisestikin hakee askelmoottoreille äärirajat. Se vaan ei auttanut ongelmaan. Lahdessa antoivat ymmärtää, että bmw:n omat ohjelmat tekisi jotain enemmän mutta mitä, vaikea ymmärtää. Siinä ruiskutuksen kestossa on kaiketi jonkinlainen korjaus tietyissä rajoissa eli annetaan vähän extraa jos tarve vaatii. Ja silloin vuosi sitten se korjausarvo oli tapissaan, silti toinen puoli kävi laihalla.
Oli kyllä mielenkiintoinen ongelma ja periaatteessa ei pitäisi olla kovin ihmeellinen asia mutta kyllä silti jouduin totetamaan, että en kyllä ymmärrä yhtään.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Syys 18, 2020 12:20 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Viestit: 1737
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: BMWR1250GSA,KTM690EnduroR
tsau kirjoitti:
Se kalibrointi oli kyllä olemassa vuosi sitten ja tein sen varmaan 10 kertaa. Eli se ilmeisestikin hakee askelmoottoreille äärirajat. Se vaan ei auttanut ongelmaan. Lahdessa antoivat ymmärtää, että bmw:n omat ohjelmat tekisi jotain enemmän mutta mitä, vaikea ymmärtää. Siinä ruiskutuksen kestossa on kaiketi jonkinlainen korjaus tietyissä rajoissa eli annetaan vähän extraa jos tarve vaatii. Ja silloin vuosi sitten se korjausarvo oli tapissaan, silti toinen puoli kävi laihalla.
Oli kyllä mielenkiintoinen ongelma ja periaatteessa ei pitäisi olla kovin ihmeellinen asia mutta kyllä silti jouduin totetamaan, että en kyllä ymmärrä yhtään.


Sontaa puhuvat, kalibroinnissa ei voi olla muusta kyse kuin että sille häkkyrälle opetetaan äärirajat (sama on ESA:n säätöjen kanssa). Toinen juttu on sitten se, mitä ECU tekee lambda arvojen perusteella, siis jos toisen puolen lambda on sökö ja toinen toimii.

Jos lambdojen piuhat irrottaa, niin sillä selviää tuo, ECU siirtyy silloin vikamoodiin ja molemmat puolet saman määrän kakkua. Ja jos tämän jälkeen vaihtaa lambdat ristiin niin sekin kertoo jo jotain.

_________________
https://www.juvander.fi/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Syys 18, 2020 12:28 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Elo 26, 2009 9:30 am
Viestit: 355
Paikkakunta: Joutseno
Pyörä: GSA 1200
Sitä lambdojen vaihtoa silloin kokeilin. Ensin ristiin, sitten hankin yhden ylimääräisen. Mutta ei tosiaan vaikutusta.
Yritin säätää/synkata niitä kaasuläppiä, ei koskaan löytynyt sellaista asentoa, että olisi toiminut. Ja sitten kun se vika on just sellainen, että saattaa viikonkin käydä nätisti ja sitten sammuu.
Ilmavuotojakaan en löytänyt. Läpät kiinni molemmilla puolilla. Ainoa selitys minkä minä silloin keksin oli se, että se vaan ei saa tarpeeksi bensaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Syys 18, 2020 12:35 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Viestit: 1737
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: BMWR1250GSA,KTM690EnduroR
Mutta et yrittänyt ilman lambdoja? Ilman lambdoja + noiden opittujen arvojen nollaus pitäisi pistää ECU perustilaan eikä se siitä opi mitään ilman tietoa lambdasta eli toimii vaan jonkun vikamoodi kartan pohjalta.

_________________
https://www.juvander.fi/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Syys 18, 2020 12:47 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Elo 26, 2009 9:30 am
Viestit: 355
Paikkakunta: Joutseno
Pyörä: GSA 1200
Joo, ilman lambdoja en kokeillut. Opitut arvot kyllä nollasin muutaman kerran.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Syys 18, 2020 12:48 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Viestit: 1737
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: BMWR1250GSA,KTM690EnduroR
Nollaus ei auta jos anturit antaa väärää dataa, se oppii ne arvot hyvin nopeasti takaisin uudelleen... mulla oli vanhan pyörän kanssa myös näitä oireita, mutta silloin oli PC+Autotune kiinni. Toinen lambdoista oli sökö ja syötti ihan höpö tietoa jota PC yritti korjata parhaansa mukaan. Korjaantui kun nakkasin PC+ autotunen sieltä pois ja alkuperäiset lambdat sisään.

_________________
https://www.juvander.fi/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Syys 19, 2020 2:58 pm 

Liittynyt: Pe Loka 20, 2006 10:51 pm
Viestit: 817
Paikkakunta: Pirkanmaa
Pyörä: XChallenge, Solifer 4-speed vm. 1970
Katsopa osio ” pyörät ” BMW G650 X sivu 79-80 ja siellä sivulla 80 linkki advunture riders, jossa neuvotaan tyhjäkäynnin resetointi XChallengeen. Ehkä käy myös sulle?


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com