Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on La Marras 18, 2017 4:03 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 29 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Pe Kesä 23, 2017 2:45 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Viestit: 794
Paikkakunta: Kokkola
Pyörä: Xchallenge/K100rs/GSF1200
Tossa vielä kuva omasta painekytkimestä.

Tuo keskellä oleva säädin P on paineen katkaisu.

Alapuolella oleva "delta P" on se paine-ero säädin joka kykee kompuran takaisin päälle, mulla siis asetukset pois noin 8 bar ja päälle noin 6 bar.


Liitteet:
IMG_20170623_143127_1024x768.jpg
IMG_20170623_143127_1024x768.jpg [ 102.18 KiB | Katsottu 1447 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 14, 2017 8:15 pm 

Liittynyt: Ke Elo 11, 2010 7:50 pm
Viestit: 92
Paikkakunta: Ilmajoki
Pyörä: Suzuki RM-Z(X)
No niin mielenkiinto loppui aikanaan ja projekti jäi levälleen. Sitten kaveri kauppasi omaansa kun oli päivttänyt suurempaan ja ostin sitten poies. No vaihtelin öljyt ja puhdistin ilmansuodattimen. Toiveikkaana piuha seinää ja tulille. Arvatkaapas mitä... OIKEIN, nostaa paineet reiluun kahteen baariin ja sammuu. Eli kertokaapas nyt sähkömiehet mikä meidän sähköjärjestelmässä mättää.

_________________
"Tuntemattomat ovat Herran tiet"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 14, 2017 10:51 pm 

Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 9:47 pm
Viestit: 137
Paikkakunta: Nurmijärvi
Pyörä: F800GS /-11
Hei!
Onpas mystinen projekti.
Tulee mieleen jännitehäviö/jännitteenalenema . Eli kompuran moottori starttaa ok, paine kasvaa, kompuran vastapaine kasvaa, moottori ottaa enemmän virtaa, jännite laskee, virta kasvaa jännitteen aleneminen vuoksi, moottorin antama momentti pienenee, koska jännite laskee, ja tästä syystä virta kasvaa , paine kasvaa edelleen , virta kasvaa entisestään , jännite putoaa entisestään ja lopulta moottorisuojakytkin laukaisee ylivirtaan. Hetken päästä taas käynnistyy.
Tulipas tästä epäselvä, pointtina siis se, että koneen ottama virta kasvaa jyrkästi jos verkon ja pistorasiaan jännite putoaa..
Laita jännitemittari pistorasiaan ja jos voit jotenkin mitata tuota virtaa niin olis hyvä. Kone käymään ja katso mitä sähköverkon puolella tapahtuu.
Koita johonkin pistorasiaan joka sähkökeskuksen vieressä, mieluiten 16A jos on.

_________________
Minkä huollan, sen myös korjaan.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 14, 2017 11:41 pm 

Liittynyt: Ke Elo 11, 2010 7:50 pm
Viestit: 92
Paikkakunta: Ilmajoki
Pyörä: Suzuki RM-Z(X)
Kyllä tuo pointti tuli selväksi. Pitääpä kokeilla tuota. Ainakin vaikuttaisi hyvinkin mahdolliselta syyltä.Se tosin vielä vaatii ymmärrystä mikä
moisen voisi aiheuttaa? Jos tämä siis osoittautuu oikeaksi teoriaksi. Talo on vanha mutta kaikki sähköt sähköpaalulta asti on uusittu 2010-11

_________________
"Tuntemattomat ovat Herran tiet"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Marras 15, 2017 12:56 am 

Liittynyt: Su Syys 09, 2007 12:55 am
Viestit: 212
Paikkakunta: Oulu
Juu, en ole 230 voltin alan-asian tuntijoita, mutta senverta olen joskus sen parissa touhunnyt, jotta tiedän että jatkokaapeli saa olla maksimissaan 100 metriä. Sen mitan jälkeen johtimen sisäinen vastus ei polta sulaketta.

Et kertonut jottako se kompura on suoraan talon johtimissa vaiko jossain tallissa, perän perillä, pitkän kaapelin päässä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Marras 15, 2017 9:10 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Helmi 10, 2010 9:16 pm
Viestit: 247
Paikkakunta: Laukaa
Pyörä: BMW F650GS Dakar
Mikä sen sammuttaa? Painekytkin? Palaako sulake? Onko se 1 vai 3 vaiheinen?

Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Marras 15, 2017 4:12 pm 

Liittynyt: Ke Elo 11, 2010 7:50 pm
Viestit: 92
Paikkakunta: Ilmajoki
Pyörä: Suzuki RM-Z(X)
Niin tosiaan, hieman tarkennuksia. Eli voimavirtalaite on kyseessä. Kone sammuu samalla lailla niinkuin normaalistikin tussahtamalla mutta vain hieman liian aikaisin eli olisiko se sitten se lämpösuoja/rele? joka sen pysäyttää. Ja kokeiltu on jatkojohdon perässä jonka pituus on n 5m ja suoraan päätaululla olevasta pistokkeesta.

_________________
"Tuntemattomat ovat Herran tiet"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Marras 15, 2017 9:13 pm 

Liittynyt: Su Elo 30, 2015 11:31 am
Viestit: 78
Pyörä: Ktm 690 EnduroR
Tarkistuslistaan pistokkeen vaiheistus? Sillä kun saa moottoritkin pyörimään väärään suuntaan, vaikka kompuran moottorissa ei niinkään nuukaa, niin kuin smirkelissä. Mutta miten vaikuttaa painekytkimeen...? Kompuroiden sähköihin liittyen yleisesti: Oma valovirtakompura kaipaa taas sähköliitosten läpikäyntiä, etenkin konkalta kun ei meinaa aina kylmänä pyörähtää tulille! :oops:

_________________
Viisautta ja rikkautta ei minulle riittänyt, onneksi sentään hulluutta!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Marras 15, 2017 9:16 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Viestit: 3058
Paikkakunta: ROI
Pyörä: exc
Mitenhän kompura toimii jos se pyörii väärään suuntaan? Eli katso moottorin pyörimissuunta.
Yleisin vikahan noissa 3 vaihe pistorasioissa tuntuu olevan että vaiheet ei ole oikeassa järjestyksessä...

Muoks; Jani ehti ensin

_________________
antti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Marras 15, 2017 10:08 pm 

Liittynyt: Ke Elo 11, 2010 7:50 pm
Viestit: 92
Paikkakunta: Ilmajoki
Pyörä: Suzuki RM-Z(X)
Ongelma ratkesi, yksi vaihe kadoksissa. Kokeilin liian hätäisesti eilen toisesta pistorasiasta ja ilmeisesti se lämpörele ei ollut vielä palautunut. Tänään sitten mittarin kanssa tarkistin ja tuosta sisälläolevasta puuttui yksi vaihe ja pihalla päätaululla olevasta lähti toimimaan normaalisti. Ja saattaa olla että tiedän syyn miksi näin on ja syyllisen myös :oops: Kiitoksia kuitenkin kaikille vastanneille, tässä on tulllut kuitenkin paljon uutta/hyvää tietoa asian tiimoilta.

_________________
"Tuntemattomat ovat Herran tiet"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Marras 15, 2017 10:30 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Helmi 10, 2010 9:16 pm
Viestit: 247
Paikkakunta: Laukaa
Pyörä: BMW F650GS Dakar
Hmm.... 3 vaihemoottori ei lähde pyörimään kahdella vaiheella. Jää kyllä pyörimään, jos on jo käynnissä.

Katso vielä, vaikka minun mielikseni sinne kytkentäkopan alle, että onko siellä joku kondensaattori?

Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Marras 15, 2017 11:25 pm 

Liittynyt: Ke Elo 11, 2010 7:50 pm
Viestit: 92
Paikkakunta: Ilmajoki
Pyörä: Suzuki RM-Z(X)
Onko noin? Meillä firmalla pylväsporakone lähti pyörimään ilman yhtä vaihetta mutta oudon äänen kera? Voin silti tarkistaa

_________________
"Tuntemattomat ovat Herran tiet"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 16, 2017 9:02 pm 

Liittynyt: Ke Elo 11, 2010 7:50 pm
Viestit: 92
Paikkakunta: Ilmajoki
Pyörä: Suzuki RM-Z(X)
Vielä viimeinen sana tähän. Eli Markkut oli oikeassa siinä että ei puuttunut yhtä vaihetta vaan minun perintöroikassa oli toisessa päässä nolla ja yksi vaihe väärinpäin eli peilikuva oikeasta.

_________________
"Tuntemattomat ovat Herran tiet"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Marras 17, 2017 7:06 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Helmi 10, 2010 9:16 pm
Viestit: 247
Paikkakunta: Laukaa
Pyörä: BMW F650GS Dakar
Kannatti palata rikospaikalle.

Lähetetty minun P00C laitteesta Tapatalkilla


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 29 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com