Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Su Loka 22, 2017 1:57 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 58 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: To Marras 24, 2016 8:49 pm 

Liittynyt: Su Elo 30, 2015 11:31 am
Viestit: 75
Pyörä: Ktm 690 EnduroR
Suunnilleen yheksän kymppiä kappale plus postikulut, eli tarkkaa hintaa en tiedä viel mut tuskimpa maltaita kun ei tarvi enää posteljoonin leikata nurmea... :mrgreen:
Sit ku pääsee askartelee ite ni eiköhän tuossa pääse jonnimoiselle tuntiliksalle, mut tuskimpa alan harkita päivätyöstä luopumista! :lol:

Edit: Tarkka hinta lähetyskuluineen yht 200€, tasan! Ja nopea toimitus oli, pakettilappu oli jo seuraavana päivänä laatikossa. GKN:n nivelet tuli nyt...

_________________
Viisautta ja rikkautta ei minulle riittänyt, onneksi sentään hulluutta!


Viimeksi muokannut jani73 päivämäärä To Joulu 01, 2016 8:32 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 24, 2016 9:14 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Viestit: 4633
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: BMW R1100GS
jani73 kirjoitti:
Suunnilleen yheksän kymppiä kappale plus postikulut, eli tarkkaa hintaa en tiedä viel mut tuskimpa maltaita kun ei tarvi enää posteljoonin leikata nurmea... :mrgreen:
Sit ku pääsee askartelee ite ni eiköhän tuossa pääse jonnimoiselle tuntiliksalle, mut tuskimpa alan harkita päivätyöstä luopumista! :lol:

Mainiota.
Kiitos hyvistä vinkeistä ja tässä on taas opittu porukalla vaikka mitä.
Kai se minunkin R1100GS pyöräni kardaani joskus tuota kaipaa.
230.000 km sillä on nyt ajettu.
Sitten pääsee hommiin.

Pekka
:shock: :shock: :shock:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 24, 2016 9:20 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Viestit: 4633
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: BMW R1100GS
mchuurre kirjoitti:
Täällä oltaisiin kyllä sitä mieltä, että se suurin rasitus tulee kardaaniin silloin, kun kardaani, (perä), ei pääse liukumaan booreissaan, elikkäs kun se "jämähtää" voitelun laiminlyönnin seurauksena kiinni! Perä kun ei pääse silloin liikkumaan, kuten on suunniteltu ylös- alas suunnassaan!

Että ei kaiketi se kardaani tiedä, mennäänkö väännöllä vaiko kierroksilla? :o

Tuo on kanssa ihan hyvä näkemys. Mutta kuinka usein noin oikeasti käy, että boorit jumittuu.
Kerran olen yhdessä LT pyörässä tuohon törmännyt. Silloinkin oli hommana laatikon stefan vaihto.

Pekka
:shock: :shock: :shock:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 24, 2016 9:24 pm 

Liittynyt: Su Elo 30, 2015 11:31 am
Viestit: 75
Pyörä: Ktm 690 EnduroR
Ja kumien osanumerot voi katsoa täältä http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/DiagramsMain.aspx?vid=51730&rnd=07012015
kumit tilasin täältä https://www.kfm-motorraeder.de
En tiedä onko halvin paikka mut molemmat kumit sai samasta paikasta samalla postimaksulla, yhteensä n 120 euros.

_________________
Viisautta ja rikkautta ei minulle riittänyt, onneksi sentään hulluutta!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 24, 2016 9:32 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Viestit: 4633
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: BMW R1100GS
jani73 kirjoitti:
Ja kumien osanumerot voi katsoa täältä http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/DiagramsMain.aspx?vid=51730&rnd=07012015
kumit tilasin täältä https://www.kfm-motorraeder.de
En tiedä onko halvin paikka mut molemmat kumit sai samasta paikasta samalla postimaksulla, yhteensä n 120 euros.

Tuolta Max BMW sivuilta voi katsella myös hintoja.
Dollarihinnat ovat siellä nykyisillä kursseilla kai melkein samat kuin eurohinnat Suomessa.
Siis pitää muuttaa vaan valuutan merkki, mutta ei hintaa.
Eli tuolta pystyy aika hyvin päättelemään mitä eri osat maksavat marmoritiskillä Suomessa.
Tiskille ne tulevat ilman toimituskuluja, mutta kotimaisten BMW kauppojen postimaksutoimitusten hinnoista ei ole kyllä mitään tietoa.

Muutama vuosi sitten hinnoissa oli vielä jotain 7% ero. Siis Max BMW dollari hinnasta kun vähensi 7%, niin hinnat olivat Suomen hinnat suoraan euroissa tiskillä.

Itse asiassa BMW marmoritiskiltä kannattaa usein ostaa erikoisia BMW osia, joita ei saa kuin BMW kaupoista maailmaltakaan.

Pekka
:shock: :shock: :shock:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Marras 25, 2016 10:30 am 

Liittynyt: To Huhti 18, 2013 6:53 pm
Viestit: 239
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: R1200GS Adv.
jani73 kirjoitti:
Soitin tänään Teollisuus Tasantoon ja päädyttiin vahvistettuihin UC901 niveliin


Itseasiassa nyt kun tuon koodin mainitset, UC901 minullakin on HD-koneistuksen toimesta.

_________________
Eikä saada koskaan tietää rakastiko Hannu piparia vai Kerttua.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Marras 25, 2016 5:05 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 3:56 pm
Viestit: 311
Paikkakunta: Iitti
Pyörä: R1200 GSA
Tuo KFM Motorräder on hyvä kauppa, myy originaaliosaa ja tilaus hoituu BMW:n osanumeroilla. Tilasin kesällä sieltä kardaanin, hintaeroa kotimaan marmoritiskiin verrattuna taisi jäädä kotiinkuljetettuna lähes -30 %.

_________________
”Kardaanijärjestelmä on toiminnaltaan hyvin luotettava, pitkäikäinen ja lähes huoltovapaa” (BMW mallistolehti 2015)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Elo 07, 2017 10:56 am 

Liittynyt: Ke Loka 19, 2011 2:26 pm
Viestit: 110
Paikkakunta: Tampere/Etelä-Pohojammaa
Pyörä: Iso gessu -08
juvander kirjoitti:
Kolme kappaletta tiedän että on Suomessa hajonnut näitä kardaanin ristikkoniveliä, yksi jaksoi n. 250tkm, muista ei tietoa mutta paljon kuitenkin.


No nyt tiedät 4 :shock: R1200GSA, 2008 mittarissa 123tkm. Etummainen ristikkonivel antautui eilen. Yllättävän nopeasti se meni ekasta oireesta. Perjantaina ajelin n 170km siirtymän ja vähän moitin että tärrää jalkatapeille. Eilen paluumatkalla pääsin reilu 100km ja sitten moottorijarrutuksessa hirveä kolina ja heti sen tiesi että missä vika. Stoppi huoltsikalle, savu nousi ja matka oli siinä. Keppi on vielä yhtenä kappaleena mutta se etummainen ristikkonivel on ihan viimisillään, ihme että pysyi nipussa edes noin kauan.

Uusi keppi n 900e ja pelkkää ristikkoa ei saa tuolta marmoritiskiltä. Torstaina takaisin ajoon.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Elo 07, 2017 7:06 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Viestit: 1703
Paikkakunta: Luumäki
Generig kirjoitti:
Uusi keppi n 900e ja pelkkää ristikkoa ei saa tuolta marmoritiskiltä. Torstaina takaisin ajoon.


Ymmärrettävää, ettei ristikoita myydä erikseen. Tuo rakenne on sellainen, ettei niitä joka kyläpajalla pystyisi kuitenkaan vaihtamaan. Eikä useimmissa BMW-huolloissakaan.

_________________
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Elo 08, 2017 10:15 am 

Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Viestit: 495
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Kunkku kirjoitti:
Generig kirjoitti:
Uusi keppi n 900e ja pelkkää ristikkoa ei saa tuolta marmoritiskiltä. Torstaina takaisin ajoon.


Ymmärrettävää, ettei ristikoita myydä erikseen. Tuo rakenne on sellainen, ettei niitä joka kyläpajalla pystyisi kuitenkaan vaihtamaan. Eikä useimmissa BMW-huolloissakaan.


Nivelristin vaihtaminen ei todellakaan ole mitään rakettitiedettä jos rakenne tehdään sellaiseksi - lukitus lukkorenkailla - että vaihtaminen on helposti mahdollista. Mistäkö tiedän, autokorjaamourani aikana n. 35v vaihdoin melkoisen monta nivelristiä. Se on aivan rutiinihomma jos haarukat ovat ehjät.

Jälkimarkkinoinnin kannaltahan ei ole järkevää myydä kahta 50 - 100 euroa maksavaa osaa kun voi myydä 900 eurolla lisäksi vielä pätkän teräsputkea. Tämän vuoksi jo -70 luvulla alkoi tulla näitä tyssäämällä lukittuja nivelristejä kardaaneihin, jos oikein muistan niin ensimmäisenä Ooppeliin. Autovalmistajan bisneksen kannalta tämä oli erinomainen asia, asiakkaat vai kirosivat kun nivelristin vaurioitumisen vuoksi piti ostaa tuhannella markalla ristikot ja ne rautaputken pätkät.

Kyllä tyssäämälläkin kiinnitetyn nivelen vaihtaa mutta sen keskittäminen on kertaluokkaa tarkempaa kuin lukkorengasmallissa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Elo 08, 2017 10:52 pm 
Avatar

Liittynyt: To Touko 19, 2011 8:42 pm
Viestit: 409
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: R1100RS
Vanha konsti ristikoiden vaihtoon on myös se että kuppien päälle sopiva prikka joka migillä hitsataan kiinni (muutama pistehitsi).
Ei vaikuta tasapainoon niin paljoa että sitä tarvitsee tasapainottaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Loka 12, 2017 4:10 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Marras 21, 2006 7:55 pm
Viestit: 88
Paikkakunta: Nurmijärvi
Pyörä: BMW R1200 GS; Sherco ST125
Jaa, tarttee kai tännekin raportoida. Kesällä meni kardaani vaihtoon. R1200 GS -05, 135135 km. Etummainen ristikko kypsy. Oireet alko motarilla, jalkatapeissa alko yhtäkkiä tuntuun selvä tärinä. Rampista ulos ja tsekkaan. Tilannearvion jälkeen nilkuttamalla 60 km/h loput 27 km kotiin, kun ei viittiny klo 3 yöllä ruveta soitteleen traileria paikalle. :lol:
Iipeistä ei löytyny käytettyä kardaania, mutta löyty uus edulliseen hintaan 300 eur + postikulut 40 eur. Kepin vaihto kotona, uus etupään haitari samalla paikalleen ja menox.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Loka 12, 2017 6:24 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Viestit: 1703
Paikkakunta: Luumäki
PJE kirjoitti:
Vanha konsti ristikoiden vaihtoon on myös se että kuppien päälle sopiva prikka joka migillä hitsataan kiinni (muutama pistehitsi).
Ei vaikuta tasapainoon niin paljoa että sitä tarvitsee tasapainottaa.


Kyllä tuo helposti alkaa tasapainoon vaikuttaa. Ei jossain hitaammin pyörivässä, mutta kun tuo Gessun akseli pyörii aika haipakkaa. Siinä alkaa pienikin tasapainoheitto tuntumaan.

_________________
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 58 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com