Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Pe Heinä 21, 2017 7:37 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: To Heinä 13, 2017 8:34 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Viestit: 1794
Paikkakunta: Upper Sawo
Pyörä: Bao Mao x 2, Savukone
Moista asiaa pohdiskelen, kun sivulaukkujen telinehässäkkä olisi tyrkyllä molempina materiaalivaihtoehtoina. Jostain on jäänyt kajastamaan ajatus, että ruostumaton teräs olisi värinöille ja vapinoille allerginen eli että tuon tyyppinen rasitus saisi sen murtumaan - ainakin herkemmin kuin "mustan" teräksen. Pitäneekö tämä paikkansa vai onko rostereissa myös sellaisia versioita, jota kestäisivät tuollaista rasitusta? Normaali teräsputki on ymmärtääkseni ainakin lähtökohtaisesti hieman joustavampaa sorttia.

Tekisi mieli ottaa telineet rosterisena, mutta hiukan näppyjä tulee ajatukseen tuo rasituskestävyyden kanssa. Tällä hetkellä kallellaan normiteräs-toteutukseen.

_________________
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 13, 2017 8:59 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 6234
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: XT660R
Äkkiseltään tulee mieleen 304LN, siihen on lisätty typpeä joka parantaa murtolujuutta. Tai haponkestävä 316LN.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Heinä 14, 2017 8:23 pm 

Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Viestit: 12
Pyörä: TM RACING EN 250 FI
Ruostumattomia teräsputkia on sen ziljoonaa sorttia... Lujimmat yleisesti saatavat ovat Duplex:ia

http://steelfinder.outokumpu.com/proper ... gory=Forta

Onniselta löytyy hyllystä:

http://onninen.procus.fi/catalog/205418 ... _FIN1.html

Lentokoneen runkojakin Duplexista on tehty, etuna suuri murtovenymä->suuri muodonmuutoskyky->törmäystilanteessa turvallinen ja paljon törmäysenergiaa sitova rakenne.

https://fi.wikipedia.org/wiki/PIK-27

BMW G450X rungotkin ovat rosteria.

Kaikkea pystyy rosterista tekemään, hitsisaumoistahan nuo yleensä ratkeavat ja jos sauma on laadukas niin sitten sen vierestä. Duplexin hitsauksessa on sitten eri lisäaineet.

Tee vaan huoleti rosterista ja hitsauta osaavalla kaverilla jos itselle on hitsaaminen vierasta. Jos nurkissa lojuu jo valmiina putket normaalia RST tai HST putkea niin siitä vaan tekemään :-)

Kaikki rakenteet murtuvat ennen pitkää jos pääsevät värähtelemään estoitta, alumiini ensimmäisenä ja siitäkin kait jos jonkinmoista härpäkettä prätkiin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Heinä 15, 2017 9:17 am 
Avatar

Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Viestit: 2538
Paikkakunta: Pori
Pyörä: TR 650, 250EXC-F
Mustasta raudasta ja tigillä saumat. Oon joskus käyttänyt ruostumatonta mopoissa, kova tavara murtuu tärinässä. Ja, jos haveri sattuu, musta kestää oikomista ja mistä vaan löytyy sopivat hitsausvehkeet.

Happi

_________________
-------------------------------------------
https://www.youtube.com/user/Happi4965/videos


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Heinä 16, 2017 12:33 am 

Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Viestit: 12
Pyörä: TM RACING EN 250 FI
Väsymislujuudeltaan austenniittiset ruostumattoma/haponkestävät teräkset ovat lujempia kuin normaalit "mustat" putket. Mutta ne ovat myös enempi ja nopeammin muokkauslujittuvia kuin "mustat" putket. Jos käyttö on semmoista, että mennään yli materiaalin myötörajan vääjäämättä niin se musta putki voi kylläkin kestää useamman oikomiskerran murtumatta. Jos tarakka värisee itsensä rikki niin jäykkyyttä pitäisi siihen ja kiinnityskohtiin saada lisää tai sitten vaimenninkumit. Käytännössä voi toki olla että kaikkien järkeilyjeni vastaisesti mustasta putkesta tehty kestääkin paremmin (?), en tiedä kun en yhtään tarakkaa ole tehnyt. Työn puolesta tulee kaikenmoisia vimpaimia suunniteltua, mutta silloin pystyään reilusti myötö- ja väsymislujuuksien alapuolella standardien niin vaatiessa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Heinä 16, 2017 12:20 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Viestit: 967
Paikkakunta: Pori
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Onhan noita tehdasvalmisteisiakin rosterista harrikoihin ja muihin kaksimukisiin, jotka tärisevät vielä enemmän kuin nämä, joten turha sitä tärinästä hajoamista pelätä. Tekee sen verran tukevat ettei värise, saajan niihin jälkeen lisää tavaraa jos tärisee.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Heinä 16, 2017 8:46 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Viestit: 2538
Paikkakunta: Pori
Pyörä: TR 650, 250EXC-F
No, mää kirjotin vaan omasta kokemuksesta ja tekeleistä. Joo, oon tehny kirkkaasta materiaalista osia pyöriini (kahteen xs650 ja sr500), molemmissa tapauksissa ne ei kestäny. Tein vastaavat osat mustasta raudasta, kesti. Varmasti, jos valitsee materiaalit oikein ja tuntee työstömenetelmät saa kirkkaastakin hyvän ja kestävän. Tällainen harrastaja, joka ottaa mitä sattuu löytymään, onnistuu varmemmin mustan raudan kanssa ja korjaushitsaus onnistuu myös perähikiällä.

Happi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Heinä 16, 2017 9:15 pm 

Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:12 pm
Viestit: 150
Pyörä: Kovin monella
maja2 kirjoitti:
Väsymislujuudeltaan austenniittiset ruostumattoma/haponkestävät teräkset ovat lujempia kuin normaalit "mustat" putket. Mutta ne ovat myös enempi ja nopeammin muokkauslujittuvia kuin "mustat" putket. Jos käyttö on semmoista, että mennään yli materiaalin myötörajan vääjäämättä niin se musta putki voi kylläkin kestää useamman oikomiskerran murtumatta. Jos tarakka värisee itsensä rikki niin jäykkyyttä pitäisi siihen ja kiinnityskohtiin saada lisää tai sitten vaimenninkumit. Käytännössä voi toki olla että kaikkien järkeilyjeni vastaisesti mustasta putkesta tehty kestääkin paremmin (?), en tiedä kun en yhtään tarakkaa ole tehnyt. Työn puolesta tulee kaikenmoisia vimpaimia suunniteltua, mutta silloin pystyään reilusti myötö- ja väsymislujuuksien alapuolella standardien niin vaatiessa.


OTR tekee telineet käsittääkseni 22mm hydrauliikkaputkesta. En tunne niiden ominaisuuksia mutta ovat ainakin kestäviksi osoittautuneet. Ja uskon kyllä että rosterista saa myös kestävät kun on oikea aine.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 17, 2017 10:43 pm 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 18, 2007 9:14 pm
Viestit: 448
Paikkakunta: Pirkanmaa
Pyörä: Ewan McGregor -03
Paljon on kiinni siitä, miten ne laukkuraudat suunnittelee. Hitsaussaumoille pitäis tietty saada mahdollisimman vähän kuormitusta tai tehdä hitsauksista riittävän hyvät kuormitetuilla kohdilla. Hitsausvirheistähän nuo murtumat useimmiten lähtee liikeelle. TIG-käsittelyllä voi sitten viime kädessä parannella hitsaussauman ja perusaineen rajat, jos oikein hifistellään. (Tuota tiedän käytettävän ainakin paksummissa teräslevyjen liitoshitseissä, joten kai sitä voi soveltaa ohueen rosteriinkin..?)

Ison GS:n (1150) rosteriset kaatumaraudat lähti murtumaan kiinnityslätkän ja putken hitsausliitoksesta. Kuormitusta tuolle kohtaa ei tule juuri lainkaan, mutta ajossa toki värisee keskimäärin sen 3000 krt/minuutissa. Avasin hieman, lämmitin ja hitsasin uudelleen, ainakin toistaiseksi on kestänyt.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com