Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ma Heinä 24, 2017 11:45 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 226 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 12, 13, 14, 15, 16  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: LC8 ja TuneEcu
ViestiLähetetty: Su Huhti 17, 2016 9:09 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
Viestit: 369
Paikkakunta: PoroWaara
Pyörä: KTM 990 adve -08
hienoa että sait "hybridin" toimimaan! :D

_________________
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: LC8 ja TuneEcu
ViestiLähetetty: Ti Huhti 19, 2016 12:39 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 11:43 pm
Viestit: 887
Paikkakunta: Sauvo
Pyörä: 990 Adv, ZX-12R
Ludwig kirjoitti:
hienoa että sait "hybridin" toimimaan! :D


No onhan siinä vielä hommaa jos täydellistä hakee. Kohtuu hyvä ajettava kuitenkin.

_________________
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: LC8 ja TuneEcu
ViestiLähetetty: Ti Huhti 19, 2016 2:56 pm 

Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Viestit: 2231
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Tunturi
Mitä etua 09 nokista on? Paljonko joutuu muuta osaa vaihtaan? En oo laittamasa , mutta utelias olen.

_________________
Paskapuhetta, mutta uskon.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: LC8 ja TuneEcu
ViestiLähetetty: Ti Huhti 19, 2016 4:58 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 11:43 pm
Viestit: 887
Paikkakunta: Sauvo
Pyörä: 990 Adv, ZX-12R
Peltsi kirjoitti:
Mitä etua 09 nokista on? Paljonko joutuu muuta osaa vaihtaan? En oo laittamasa , mutta utelias olen.


Hankala sano tarkalleen mitä etua mutta hiukan enemmän nostoa noissa SD/2009adv nokissa. Taisin kirjotella enemmän tuntemuksia sillon kun nokat vaihdoin mutta noin perstuntumalta vaikuttaa heräävän paremmin eloon tuolla 7000 rpm jälkeen. Muuta kuin nokat ei tartte vaihtaa jossei halua. Ite vaihdoin nokat ja kupit kun molemmista oli pinta lähteny.

Kuvassa vanha ja uus pakonokka.


Liitteet:
ktm_nokat.png
ktm_nokat.png [ 443.9 KiB | Katsottu 2130 kertaa ]

_________________
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: LC8 ja TuneEcu
ViestiLähetetty: To Huhti 21, 2016 12:54 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Viestit: 444
Pyörä: Yamaha projektit
Saman suuntaisia muutoksia eilen tein kuin tuossa edellisen sivun viimeisessä viestissä ÖÖ kirjoitteli.
Penkissä kaverin pyörää ajeltiin ja koetettiin simuloida näitä kaupunki alueen nykytyksiä,eli tasakaasulla
pienillä kierroksilla pienellä kaasun asennolla.
Aika hyvin alkoi asiaan päästä käsiksi kun tuneecu kiinni,siitä seurasi alipainetta,kierroksia ja kaasunasentoa.
Samalla lambdaa lukien ja välillä pikku kuormaa rullalle..
F kartan muokkauksella ei saa kummosta vaikutusta tuohon ominaisuuteen mutta
L kartoilla alkaa kyllä vaikutus näkyä. Aivan alusta tuonne 435 hPa rikastettiin 2-10%
Kierrosluku alue välille 2000-3500 jossain jopa 4000
Lähtökohta rotweiller map, itg-suodatin 2-1 leovince ja loppupään malleja

_________________
-----------ajo omalla vastuulla-----------------


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: LC8 ja TuneEcu
ViestiLähetetty: Pe Huhti 22, 2016 1:24 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Viestit: 444
Pyörä: Yamaha projektit
Onko tietoa mikä on alue jota ecu säätää lambdojen mukaan?
Tämä vaihtelee vähän pyörä merkeittäin ja monessakaan ei koko aluetta säädä.
Jos tuossa vehkeessä vielä ilmenee nuita pienen kierrosalueen nykimisiä niin seuraavaksi
taidan ruksia lambdat pois käytöstä ja hieroa kartat penkissä kohdilleen.
Näitähän on muissa merkeissä tullut vastaan että ecu korjaa lambdan mukaan,
tehtaan asettamaan arvoon ja se on liian laiha aiheuttaen nykimistä. Eli jos esim. powercommarilla korjataan niin ecu "korjaa" takas.
Saaste rajoista tämä kaikki johtuu ja päästöt mitataan suht alhaisilta kierroksilta,jolloin lambdaa ei yläkierroksilla käytetä.

_________________
-----------ajo omalla vastuulla-----------------


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: LC8 ja TuneEcu
ViestiLähetetty: Pe Huhti 22, 2016 4:00 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Viestit: 967
Paikkakunta: Pori
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Eikös se päästöjen testausalue (2003 jälkeen?) ole 35-40% maksimi käyntinopeudesta kuitenkin vähintään +2000rpm?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: LC8 ja TuneEcu
ViestiLähetetty: Pe Huhti 22, 2016 4:18 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Viestit: 444
Pyörä: Yamaha projektit
mico kirjoitti:
Eikös se päästöjen testausalue (2003 jälkeen?) ole 35-40% maksimi käyntinopeudesta kuitenkin vähintään +2000rpm?


Voi olla näin,veikkaisin vähän toisenlaista otantaa kun noita tyyppihyväksyntä päästöjä mittaillaan ja sen mukaiseksi pyörät tehdään.
Oli vuosia takaperi yksi turbo projekti mikä piti ruotsissa käyttää mitattavana kun vtt ei yksityisille tehnyt ja suomessa ei muita.
Käytettiin tyhjäkäyntiä,ajettiin "kaupunkiajoa" mutta valtaosa pikkukierroksilla..veikkaisin tällaista,siinä päästötestissä kaikki mölyt kerättiin pussiin ja analysoitiin sitä tulos.
Meni vähän ohi aiheesta..

_________________
-----------ajo omalla vastuulla-----------------


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: LC8 ja TuneEcu
ViestiLähetetty: Su Huhti 24, 2016 9:13 am 
Avatar

Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 11:43 pm
Viestit: 887
Paikkakunta: Sauvo
Pyörä: 990 Adv, ZX-12R
pekkas kirjoitti:
Onko tietoa mikä on alue jota ecu säätää lambdojen mukaan?
Tämä vaihtelee vähän pyörä merkeittäin ja monessakaan ei koko aluetta säädä.
Jos tuossa vehkeessä vielä ilmenee nuita pienen kierrosalueen nykimisiä niin seuraavaksi
taidan ruksia lambdat pois käytöstä ja hieroa kartat penkissä kohdilleen.
Näitähän on muissa merkeissä tullut vastaan että ecu korjaa lambdan mukaan,
tehtaan asettamaan arvoon ja se on liian laiha aiheuttaen nykimistä. Eli jos esim. powercommarilla korjataan niin ecu "korjaa" takas.
Saaste rajoista tämä kaikki johtuu ja päästöt mitataan suht alhaisilta kierroksilta,jolloin lambdaa ei yläkierroksilla käytetä.


Ei ole nyt mitään faktaa ole esittää enkä ole hirveästi muistiinpanoja aiheesta tehnyt mutta jotain muistikuvia on ja voin käydä kokeilemassa jos joku kierrosalue/tps erityisesti kiinnostaa.
Lambdoja käytetään (closed loop)
-koneen lämmettyä tyhjäkäynnillä
-noin 2000 - 5000 rpm jos TPS ei kovin iso tai muutu radikaalisti

Lambdoja ei käytetä (open loop)
-Kylmällä koneella tyhjäkäynnillä
-Todella pienillä kierroksilla
-Isolla kaasulla tai moottorijarrulla
-Yli 5000 rpm ei ainakaan kovin hanakasti
-?? Jos matalaoktaanikartta käytössä (tai saattaa olla että käytetään mutta tähdätään rikkaampaan seokseen kuin 14.7)
-?? Jos jäähdytysnesteen lämpö hipoo hälytysrajaa

Pehmeyttä tuntuu saavan hieman rikkaalla seoksella ja sytytysennakkoa pienentämällä. Luonnollisesti tuntuu pehmeämmältä kun ei vastaa niin ärhäkästi kaasuun. Nämä molemmat tosin nostaa kulutusta koska usein samalla kierrosalueella kassunasennolla kruisaillaan.

_________________
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: LC8 ja TuneEcu
ViestiLähetetty: Pe Huhti 29, 2016 8:52 am 
Avatar

Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 11:43 pm
Viestit: 887
Paikkakunta: Sauvo
Pyörä: 990 Adv, ZX-12R
Kokeilin nyt vielä piruuttani ettiä tilanteita jossa ecu käyttää lambdoja eikä ihan yksiselitteisiä tuloksia tullut.
-Alle 2000 rpm ei tunnu käyttävän jos kaasunasento on muuta kuin 0.
-Todella pienellä kaasunasennolla kiihdyttäessä pysyy suljetussa loopissa kunnes 5000 rpm kohdalla menee pois ja heti jälkeen taas takaisin suljettuun ainakin 6000 rpm asti.


jatketaan testejä.

_________________
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: LC8 ja TuneEcu
ViestiLähetetty: Pe Huhti 29, 2016 10:55 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Viestit: 444
Pyörä: Yamaha projektit
Tuo lambdojen käyttö tuossa matalilla kierroksilla +-3000 tasakaasulla saattaa olla se miksi ei helpolla
täysin mieleistä saa tehtyä,kylläkin vakoita paremmaksi saa.
Ilman lambdoja vois hieman rikkaalle tuon kaupunki rullailu alueen nostaa ja silloin kyllä nykytykset loppuisi.
Ajelkoon kaveri nyt noilla muutoksilla ja katsotaan tilannetta.
Omalla kohdalla ei tällä hetkellä ongelmaa ole..
Toinen vastaava laite on kesän päälle tulossa säädettäväksi,mikäli ei muita vapaaehtoisia hommaan löydy?

_________________
-----------ajo omalla vastuulla-----------------


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: LC8 ja TuneEcu
ViestiLähetetty: Ke Touko 03, 2017 9:23 am 

Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 5:35 pm
Viestit: 133
Paikkakunta: alavus
Pyörä: adv 990
Latailin omaan tune ecun sivuilta biemme kartan.Ainakin 08 pyörässä pelaa hyvin,kaasunvaste pehmeämpi alakierroksilla mitä akra kartalla .Muutokset itg,rc8 imutorvet,2 1 wings.Ilmottelen bensan kulutusta kun saan pari tankillista ajeltua.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: LC8 ja TuneEcu
ViestiLähetetty: Pe Touko 05, 2017 11:08 am 

Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Viestit: 1308
Pyörä: 990Adv, LC4 Military + poitsun G/S
Pistin minäkin RC8 torvet tilaukseen. Pyörä käy vielä toistamiseen penkissä lähiaikoina niin ovatpa nuokin sitten paikoillaan säätöjä hierottaessa.
Pyörässä ITG, Wingsit ilman killereitä, lambda-anturit pois ja SAS hävitetty.

Sinällään käytös on nyt jo aika kiva, kulkee nöyrästi alle 3krpm kierroksillakin ilman tökkimisiä. Välityksiä tiuhensin vielä lisää 45 takarattaalla, edessä onkin ollut 16:nen jo aiemmin.

_________________
Ormajoki - Extreme hard adventure team


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: LC8 ja TuneEcu
ViestiLähetetty: Su Touko 07, 2017 5:07 pm 

Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 5:35 pm
Viestit: 133
Paikkakunta: alavus
Pyörä: adv 990
Nyt pari tankillista surrattu.kulutus ekalla 5.9 ja toisella 6.4. Eka rauhallista tourinkia pääasiassa 80-100 nopeuksilla.Tokassa seassa reipas 50 kilometriä soralla muka vauhdikasta etenemistä.Pitää napata vielä lampdat päälle ja kokeilla laskisiko toi kulutus .


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: LC8 ja TuneEcu
ViestiLähetetty: Pe Touko 19, 2017 6:53 pm 

Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 5:35 pm
Viestit: 133
Paikkakunta: alavus
Pyörä: adv 990
Latailin ton öö:n 17 kartan kokeeksi.Verrattuna biemme karttaan tuntuisi nyt olevan 5000rpm paikkeilla voimaa enemmän käytössä.Ja vetää huomattavasti tasaisemmin pikku kierroksilla verrattuna akra karttaan...Taidan jättää tune-ecu rassailun hetkeksi ja keskittyä ajamiseen ;) Nyt tuntuu pyörä melko hyvälle. Kiitokset öö.lle kartasta.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 226 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 12, 13, 14, 15, 16  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com