Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on La Syys 21, 2019 4:40 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 2402 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 161  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Huhti 24, 2008 7:29 pm 

Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Viestit: 2627
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: KTM 1190 Adv R, HVA FE 450, BMW K100
takakura kirjoitti:
Tuoreessa MP-maailma lehdessä on kirjoitus: Vahingossa tehty
Koeajossa F800GS/F650GS


Vertailu oli uudessa Bike-lehdessäkin, mukana uusi transu ja muita vanhoja tuttuja.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Huhti 24, 2008 7:53 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Viestit: 2747
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: HVA FE 250 -19, KTM 990 S -07
Tase kirjoitti:
takakura kirjoitti:
Tuoreessa MP-maailma lehdessä on kirjoitus: Vahingossa tehty
Koeajossa F800GS/F650GS


Vertailu oli uudessa Bike-lehdessäkin, mukana uusi transu ja muita vanhoja tuttuja.

Bike lehden testissä F800GS hajos huippunopeustestissä. Vissiin leipo kone kiinni. Tais olla maanantaikappale? Muuten pyörää kyllä kehuttiin :)

_________________
Kura lentää...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Huhti 24, 2008 9:11 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Viestit: 1841
Paikkakunta: Upper Sawo
Pyörä: Bao Mao + 501
tertsu kirjoitti:
Bike lehden testissä F800GS hajos huippunopeustestissä. Vissiin leipo kone kiinni. Tais olla maanantaikappale? Muuten pyörää kyllä kehuttiin :)


Huh. Mitähän tämän vekottimen kans on odotettavissa. Onneks on se bemarin liikkuvuuspalvelu, että hakevat raadon ja kuskin pois...

Joo, kiva peli kunhan tottuu tohon pitkään ykköseen ja hätäiseen kaasuun. Niin ja tohon vilkkusysteemiin.

_________________
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Huhti 25, 2008 11:56 am 

Liittynyt: La Heinä 30, 2005 11:58 pm
Viestit: 302
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa
Pyörä: R1200GS Rallye '12
Offtopic:

Olikos se Perhokalastaja, joka eilen ulkoilutti tuoretta GS:ää Perttilän kohdilla? ...posottelin vifferillä lapa ojossa vastaan ja brand new Gessu näytti oikein hyvältä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Huhti 25, 2008 6:32 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:19 am
Viestit: 453
Paikkakunta: Ylöjärvi
Pyörä: KLE 500, ZRX1200R
Justaan kävin koeajamassa uuden gessun Heinolla. Mukava kokemus, moottori suorastaan erinomainen. Voimaa löytyy mukavasti matalilla kierroksilla ja maisema vaihtuu, vaikka koeajopyörässä olikin kielto käyttää yli 6 tuhannen kierroksia sisäänajon vuoksi. 4-5 tonnissa etupää keveni ihan vahingossa. Potentiaalia tuntuisi olevan pitempään keulitteluun, kun ykkönen on tosiaan pitkä.

Miinuksena pyörä on meikäläiselle turhan korkea, eli paikaltaan kaatoja tulisi varmasti pusikossa vekslatessa. Vaan kyllähän siihen tottuu ja pikaisen sorapiipahduksen perusteella Karoot alle ja tällä ajaa pahoistakin paikoista sekä alustan että tehojen puolesta.

_________________
"Kato iskä, tossa on oikeen kunnon tuplajouset",
- Pyynikin näkötornilla tuntemattomaksi jäänyt pikkupoika KLE:n oransseista haitarikumeista


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Huhti 26, 2008 6:12 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 5:05 pm
Viestit: 30
Paikkakunta: PK-seutu
Pyörä: F800GS
Minäkin vierailin Heinolla ajamassa kasisatasen. Ykkönen on niin pitkä että sillä päässee lähes seitsemääkymppiä. Ja toisaalta tyhjänkäynnillä ykkösellä ajoa ei voi sanoa ryömintävauhdiksi. Olen samaa mieltä Stoben kanssa, että moottori on mukavan pirteä jo alakierroksilta, vaikka koeajopyörässä oli kilometrejä vasta alle 800. Ja ylempää löytyy tehoa ainakin minun tarpeisiin todella paljon. Kone vaikuttaa siis onnistuneelta.

Minun pituudellani (183) ajoasento on selvästi väljempi kuin pikkugessussani. Penkki on kova, mutta pidempi käyttö näyttäisi onko se hyvä vai huono asia. Kolmen napin vilkkutsydeemi on minusta (pienen alkupähkäilyn jälkeen) hyvä keksintö. Paksummillakin hanskoilla käyttö on varmaan erinomaisen helppoa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Huhti 26, 2008 7:15 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 11:29 pm
Viestit: 710
Paikkakunta: Lahti
Pyörä: 950 WC Adventure, 250 EXC-F
Ihan täysin ei ole otsikon mukainen, mutta melkein. Eli kävin kokeilemassa tuon GS pikkuveljen tänään ja kyllä oli sekin varsin positiivinen kokemus. vajaassa tunnissa ehdin käydä hieman hiekkaakin ajelemassa ja mielestäni tuo ei häpeä yhtään pehmeämmälläkään pinnalla. Oman wanhaan transuun verrattuna tuo tuntui istuvan ainakin minun näppiini huomattavasti paremmin. Suureksiosaksi johtuu varmaan varsin matalasta istuinkorkeudesta ja matalasta painopisteestä lyhyt kun olen (173).
Moottori on kerrassaan mainio. Jos moittia pitää, niin tuntui tuo tasakaasulla ajaminen olevan hieman vaikeaa kun kaasu oli jotenkin "hätäinen" on off tyyppinen. Hiukka epätasaisemmalla alustalla kun yritti ajaa tasaista nopeutta niin ajo oli nykivää. Vieläkun vaihteistossa tai sitten ketjut vahvistaa sitä nykäystä niin se tuntui hieman rasittavalta. Tiedä sitten onko kaikkien ruiskupelien ominaisuus. En tiedä kun ensimmäistäkertaa ruiskumopoa ajelin.

Toinen moite koskee tuota jo monen muunkin mainitsemaan pitkää ykköstä. Todellakin hissukseen kun pitää ajella huonommassa maastossa niin tuo ominaisuus saattaa haitata.
Moottori tosin vääntaa rivikakkoseksi uskomattoman siististi pienilläkin kierroksilla, joten se antaa jonkunverran anteeksi.
Pleksi auttamattomasti pieni tuossa 650:ssä, mutta rahalla saa. Hieman hirvitti myös moottorin suojaamattomuus etupyörän kiviltä. Putsari on tulilinjalla. Voisi kuvitella että tuohon saa ainakin jossainvaiheessa lisuketta.

Moottori pitää varsin railakkaa saundia, vaikkakaan en oikein päässyt selvyyteen että oliko ne enemmän suuren vaimentajan pakoääniä. Ääni oli jotenkini jännästi hieman "pärisevä". Ei tule heti tarvetta vaihtaa putkea äänten takia :)
Ulkonäkö pyörässä vaatii vielä hieman totuttelua. Lähinnä keulan valopatteristo hieman kuvottaa.
Tuo bemarin vilkkusysteemi oli tietysti hieman outo näin tottuneemmalle, mutta sen oppii varmasti nopeasti. Niin ja mittaristo oli todella siisti ja tarkoituksen mukainen. ABS:ien tarvetta hieman epäilin, mutta totesin että kaltaiselelleni kevytkurapyörailijälle ne on erittäin käyttökelpoinen ominaisuusi.
Oma käyttö on 60/40 asfaltin kulutusta, ja soratieltä en en metsään poistu (ja ei ne muillekkaan 200 kiloisille oikein sovellu), joten tuon tyyppinen pyörä sopisi käyttötarkoituksiini kuin nakutettu.
Koeajolenkin jälkeen vasta tarkistin pyörän rengastuksen, ja yllätyin kuinka silea kumi siellä oli. En ollut tohkeissani ennen koeajoa edes tarkastanut sitä :) Olisinkohan edes uskaltanut irtosorahiekkatiellä revitellä jos sen olisin tiennyt :) Kait tuohon rengaskokoon saa hieman ruovimpaa rinkulaa alle että saa pääkoppaan pidon tunnetta lisää.

Vähissä on nuo matalat katuenskat, ja tämä on todella tervetullut lisä meille vajaamittaisille.
V-strom pitää vielä käydä kokeilemassa.

Rikasmies jos oisin, niin tilaukseen lähtisi. Vaimoke tosin ilmoitti että ennen ei ole asiaa moponpäivitykseen, ennenkuin hänen allaan on kaksipyöräinen, joten kalliiksi tulee. Polkupyörän päivitys ei kuulemma kelpaa :(

Ai niin tänään on lotossa jättipotti... ;)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Huhti 26, 2008 7:18 pm 

Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 9:03 pm
Viestit: 141
Paikkakunta: Omenakylä
Pyörä: F800GS
Ola kirjoitti:
Offtopic:

Olikos se Perhokalastaja, joka eilen ulkoilutti tuoretta GS:ää Perttilän kohdilla? ...posottelin vifferillä lapa ojossa vastaan ja brand new Gessu näytti oikein hyvältä.

Kyllä vissiin olin :D


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Huhti 27, 2008 9:42 pm 

Liittynyt: Su Huhti 27, 2008 9:32 pm
Viestit: 6
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: F650GS '08
Tässä kohtuu uus pätkä F800GS:stä, jossa jo vähän ajetaankin:

http://www.youtube.com/watch?v=yIseD-4q ... re=related

Itelle pitäis tulla tuo uus F650GS ihan lähiaikoina. On sitä jo odotettukin, ku helmikuussa laitoin tilauksen heti moponäyttelyn jälkeen... :wink:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Touko 01, 2008 5:48 pm 

Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 9:03 pm
Viestit: 141
Paikkakunta: Omenakylä
Pyörä: F800GS
Yari kirjoitti:
Minäkin vierailin Heinolla ajamassa kasisatasen. Ykkönen on niin pitkä että sillä päässee lähes seitsemääkymppiä. Ja toisaalta tyhjänkäynnillä ykkösellä ajoa ei voi sanoa ryömintävauhdiksi. .

Välityksistä sen verran että ykkösellä pitäisi rajoittimen tulla noin 85 km/h:ssa, kakkosella 119 ja kolmosella 151. Hyvilläkin metsäpoluilla ykkönenkin tahtoo tosiaan olla mulle vähän turhan nopea :D


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Touko 02, 2008 12:44 pm 
Avatar

Liittynyt: To Kesä 01, 2006 7:18 am
Viestit: 221
Paikkakunta: Hollola
Pyörä: BMW800GS
Koeajo kokemus

Tuli käytyä koittamassa ja tässä hieman kommentteja. Vertaan tietysti Afrikkalaiseen.

Ajelin mutkaista ja hieman pumppusta asfalttia sellaisen 15 min vaihtelevalla nopeudella ja konetta koetellen.

Ajoasento: Istahtaessa satulalle ajoasento löytyi kuin luonnostaan. Ajon aikana voi ajaa seisten, eikä tangon korotukselle ole mielestäni tarvetta.
Satula on hieman kova ajetellen pitempää ajoa. Lisäksi sen muoto on takaosasta hieman ihmeellinen.

Runko ja jousitus: Runko ei kääntyillyt ja vääntyillyt eikä heilunut, eli tukevan tuntuinen. Jousitus pelaa hyvin.

Moottori: Parasta tässä pyörässä. Vetää 3000 r/min asti hienosti ja tasaisesti. Sopii mainiosti pienten teitten kurvailuun jossa pidetään suhteellisen tasaista vauhtia. Vaihtamistarve pieni. Luonnettakin löytyy jos haluaa. Tehot riittää.
:D Pyörää on haukuttu värinöistä. Afrikkaliseen verratuna voisi kysyä, mistä värinöistä? Tämän tyyppisissä pyörissä pieni värinähän kertoo vain vaihtamistarpeesta.

Välitys: 1. vaihde on tosiaan pitkä. Mutta kun pyörä kulkee jonkinmatkaa yli 200 km/h niin välityksiä voisi hieman rukata.

Yhteenvetona: Helppo ja mukava pyörä ajaa josta löytyy tarvittessa luonnettakin. Kaikki suht kohdallaan. Sopii kaikkeen ajoon kuoppateiltä moottoriteille.

Käykää kokeilemassa

Harkintaan menee
:?
PR


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Touko 11, 2008 4:52 pm 

Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 9:03 pm
Viestit: 141
Paikkakunta: Omenakylä
Pyörä: F800GS
2300 kilometriä takana 800 GS:llä ja tässä muutamia kokemuksia. Maantieajossa pääsee yli 400 km tankillisella. Tankkasin 326 km:n ajomatkan jälkeen, jolloin ajotietokone ilmoitti vielä jäljellä olevaksi ajomatkaksi 96 km ja polttoaineen varoitusvalo ei ollut syttynyt (eli bensaa piti olla jäljellä vielä yli 4 litraa tankissa). Tällöin tankkiin mahtui 13.5 l eli tankin todellinen tilavuus, jos sen tankkaa täyteen on yli 16 l. Arvoisin tilavuuden noin 18 litraksi. Penkki ei ole oikein sopiva mun pyllylle matkailukäyttöön eli 400 km jälkeen pehva oli aika turtunut (siis tuntui enemmän takamuksessa kuin 900 km pikkugessussa jossa siinä oli mielestäni liian pehmut penkki). Onko kellään kokemuksia Airhawkeista yms. Tuskin kukaan on vielä tilannut Turhateekistä uutta penkkiä?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Touko 11, 2008 5:03 pm 
Avatar

Liittynyt: La Loka 02, 2004 10:29 pm
Viestit: 318
Paikkakunta: Helsinki
Pyörä: ROAD
Perhokalastaja kirjoitti:
Onko kellään kokemuksia Airhawkeista yms. Tuskin kukaan on vielä tilannut Turhateekistä uutta penkkiä?


Waimolla on sellainen ollut jo pari kesää takapenkillä ja täytyy sanoa: hintansa arvoinen. Olisi pitänyt heti tajuta ostaa sellainen :lol:

Saako kasisataseen geelipenkkiä? Tai joku verhoomo vosii tehdä sellaisen.

off topic: itse koeajoin kasisatkun yksin ja waimolla. Kiva mopo. Minua ei pitkä ykkönen häirinnyt. Taitaa mennä waimo vaihtoon, jos ei muuten sopua synny :lol: :D :roll: mopon suhteen.

_________________
"Asiat eivät ole koskaan niin huonosti, etteikö niitä voisi mopo-kaupoilla pahentaa..."


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Touko 13, 2008 10:28 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Viestit: 1841
Paikkakunta: Upper Sawo
Pyörä: Bao Mao + 501
Tulipa sitten tilaisuus kopaista tuliterää 1200 gessua, kun omani oli sisäänajohuollossa. Koska suht lyhyen ajan sisällä on saanut ottaa ensikättelyt molemmista, niin tottahan sitä kokemuksia pääkopassa käy läpi. Moottoritievedätysten, kaupunkisurffailun ja parkkeerausten perusteella tuo isoveli ei oikeastaan tarjonnut mitään sellaista, mistä minulle olisi tullut ahaa-elämys.

Eli satulaan ja otetaanpas pois sivutuelta pystyyn - siis pystyyyn - siis pystyyyyn - siis pyyyyyyyyyyystyyyyyyyn. Olipas se raskas oikaista! Kasisatanen heilahtaa sivutuelta pystyyn kevyesti.

Se iso ja pysty pleksi edessä auttoi kyllä - pystyi vetämään ilman korvatulppia 120 vauhtia - kasilla ei mitään jakoja kuin hetkellisesti.

Satula oli selkeästi parempi, sellainen rautaperse- ja matkailuajoon sopiva. Kasissa taas satula tuntuu suht kovalta, vaikka minun istumalihakset ei ole ihan herkimmästä päästä. Isoveljessä oli istumakorkeus matalampi (ilmeisesti matala satula), mutta kun zatula oli leveämpi, ei jalat ylettänyt isänmaahan sen paremmin kuin tuossa omassani (normisatula).

1200:n vaihteisto oli sellainen sivistyneen tuntuinen (ykkönen meni päälle ihan huomaamattomasti) - kasissa taas sellainen karkea, raakaan käyttöön olevan tuntuinen.

Ja entäs se parkkipaikalla vekslaaminen. Sellaista tietynlaista kömpelyyttää ja raskautta ei vajaan parinkymmenen kilon lisäpaino selitä, jos verrataan kasisatasen vastaavaa käsittelyä. 1200:n kanssa samanpainoinen kotari 990 adve oli varsin vaivaton käsiteltävä. Sen on pakko olla toi bokserirakenne, joka noita "heiluttamismassoja" :roll: tekee.

Kone vetää tonnikaksatasessa jotakuinkin elettömästi, kun jo kerkesi tottua tohon kasin hieman räyhäkkääseen luonteeseen. Toki kasikin vetää iloisen nauhamaisesti, mutta tietty karkeus siinä on. Yllätyin kuitenkin värinöiden paljoudesta - luulin 1200:n olevan sellaisen sivistyneen asfaltinnielijän, joka "ei ilmoita olemassaolostaan". Luultavasti mun ennakkokuva oli vaan muodostunut vääräksi. Ei tuon kasin värinät ole sen kummempia kuin isoveljensäkään - no sanottakoon, että tota isoveljeä ei voinu kierrättää sinne yläpäähän, kun oli vielä sisäänajovaiheessa.

Se heilahdus, kun kaasua vääntää, on veikeä ilmiö tossa bokserissa (Eikös se pitäny olla jo poissa tässä mallissa?). Samoin se hauska poikittainen värinä tyhjäkäynnillä.

Oikealla puolella oleva imusarja häiritsi ainakin minua (kun otti sääreen kiinni koko ajan) - ehkä siksi, että ehti jo tottua ton kasin suht tiiviiseen ja kapeaan ajoasentoon.

Ja lopuksi: Ehkäpä näitä on turha vertailla keskenään, kun pyörät on kuitenkin suunnattu hieman eri tavalla. Ja ei mulla ole minkään sortin asennetta ton kasin puolesta vaikka sen ostinkin. Isoveli ei ollut minulla edes vaihtoehtojen joukossa, joten puolesta tai vastaan en ota kantaa. Se ois jo makuasioita :)

EDIT: Tuli mieleen, kun kirjoittelin tota seuraavaa tarinaa, että oli muuten iso ero moottorijarrutuksessa näiden pyörien välillä. Kasissa moottorijarrutus on melko tiukka, kun taas isoveli oli siinäkin sellainen savolaesen lupsakka :)

_________________
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää


Viimeksi muokannut Å päivämäärä Ti Touko 13, 2008 11:02 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Touko 13, 2008 11:00 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Viestit: 1841
Paikkakunta: Upper Sawo
Pyörä: Bao Mao + 501
Ja itse kasista - tai oikeastaan ensin sen lisävarusteista. Kaatumarautojen toimituksesta ei ole mitään tietoa - edes siitä, milloin alkavat niitä tehdä. "Erinomaista" toimintaa bemarilta, kun tehtaan omat varusteet laahavat rankasti pyöränvalmistuksen perässä. ...kele kun menin ne tilaamaan pyörän tilauksen yhteydessä. Muualta sais jo. Ilman noita en uskalla lähteä rymyämään, kun jäähdytin on varsin ottavalla paikalla.

Nyt alkaa pikkuhiljaa vahvistua, että pyörän ärsyttävimmät piirteet ovat pitkä ykkönen ja se vilkkusysteemi ja siinä erityisesti se poiskytkentä. Itsellä kun ei ole kovin iso koura, niin melko usein vilkkua pois kytkiessä ote kaasukahvaan jää melko ohueksi ja tuloksena on "tyylikäs" moottorijarrutus, ainakin hitaissa vauhdeissa. Vai osaisitteko neuvoa, kuinka sen kanssa pitäis toimia? Melko jäykkäkin se palautusnappi on. Jätän välillä koko vilkun käyttämättä, kun ärsyttää toi tsydeemi. Ja joskus annan sen automatiikan hoitaa homman.

Herkän kaasun kanssa on alkanut pärjätä n. 2100 km harjoittelun jälkeen. Samoin pitkän ykkösen kanssa kaupunkiolosuhteissa.

Offroadia en oikeastaan ole vielä ajellu, joten sieltä puolen kokemukset tulevat myöhemmin (kunhan saan raudat ja nappulat pyörään). Saas nähdä, mikä on meininki ryömimisessä ton ykkösen kanssa.

Satula on suhteellisen kova ja tolla satulalla joutuis luultavasti pitämään useammin taukoja kuin esim. edesmennessä AT:ssa, jonka satula oli mielestäni loistava. Siinä satula oli jotakuinkin yhtä leveä, mutta pehmeämpi. Ei kuitenkaan niin pehmeä, etteikö asennon vaihto olis ollu sujuvaa (ja rautaperseajokin oli sillä lasten leikkiä).

Mutta on pakko sanoa, että kyllä on mahtava vekotin. Vielä kun oppis ajamaan... :roll:

_________________
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 2402 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 161  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com