Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Pe Touko 24, 2019 10:20 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 2127 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140 ... 142  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ke Huhti 26, 2017 4:11 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Viestit: 692
Paikkakunta: Mikkeli
Pyörä: CRF1000L
kopone kirjoitti:
Onkohan missään videota/ohjetta teneren (2008 itsellä) nokkaketjun kiristämisestä?

Sulla ei vissiin oo Teneren huoltomanuaalia? PDF löytyy Googlella vaikka sanoilla "XT660Z service manual".

_________________
Solifer SM-82 >>> 28 vuotta taukoa >>> Yamaha XT660Z Ténéré >>> Honda CRF1000L Africa Twin DCT


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Kesä 04, 2017 7:55 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 6926
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: Cube konkeli
Puolasta löytyi Dominatorin vaimentimia ja hinta ihan kohdallaan: http://www.ebay.com/itm/DOMINATOR-SILEN ... Swa-dWjhXb

_________________
Kylätason polkupyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Kesä 13, 2017 8:15 pm 

Liittynyt: To Huhti 09, 2015 8:56 pm
Viestit: 26
Pyörä: DL1000 V-strom, KLX250
Nyt on kevään ja alkukesän aikana tullut n. 3000km haettua tuntumaa Tenereen. Ja laite vastannut omia odotuksia kyllä hyvin. Kulkupuoli on omiin ajoihin riittänyt. Pikkuhiljaa uskaltanut välillä vierailemaan pienemmilläkin poluilla, pehmeät pätkät tulee kyllä väisteltyä.
Ainoat muutokset mitä on tullut tehtyä on ohjaustanko suorempaan ja jonkunverran korkeamalle. Lisäksi eturattaan vaihdoin piikkiä pienempään, itselle välitykset tulivat soratie ajeluun sopivammaksi.
Onko kokemuspohjaista tietoa millä etupäähä saisi "tuntumaa" lisää pienellä budjetilla. Nyt alla Mitas E07 ja haarukassa 10W öljyt sekä esijännitystä säädetty tiukemmalle. Tuntuma märällä / pehmeällä soralla semmoinen että pärjää kyllä, mutta ei täyttä luottoa ole kun tuntuu että etupyörä karkaa alta. Rengaspaineen lasku n.1,7 paransi tilannetta jonkin verran.
Millaiset kokemukset esim OTR.n jousi vaihtoehdoista?
Toinen, ja enemmän mieltä askarruttava juttu on takerteleva virtalukko. Onko jouduttu uusimaan (hinta tuntuu aika rajulta n. 900-1100€ näyttäisi olevan ulkomailla pyynti) vai löytyykö huokeampaa vaihtoehtoa esim. lukkoseppä tms. Nyt vielä pystynyt lukkoa herkistämään voitelemalla, mutta tuntuu siltä että jotain muuta tarvitsee tehdä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Kesä 13, 2017 8:28 pm 

Liittynyt: To Heinä 17, 2014 11:28 pm
Viestit: 35
Paikkakunta: Kuopio
Pyörä: Yamaha xt660z -08, Kawasaki 250 -89
teris kirjoitti:
Nyt on kevään ja alkukesän aikana tullut n. 3000km haettua tuntumaa Tenereen. Ja laite vastannut omia odotuksia kyllä hyvin. Kulkupuoli on omiin ajoihin riittänyt. Pikkuhiljaa uskaltanut välillä vierailemaan pienemmilläkin poluilla, pehmeät pätkät tulee kyllä väisteltyä.
Ainoat muutokset mitä on tullut tehtyä on ohjaustanko suorempaan ja jonkunverran korkeamalle. Lisäksi eturattaan vaihdoin piikkiä pienempään, itselle välitykset tulivat soratie ajeluun sopivammaksi.
Onko kokemuspohjaista tietoa millä etupäähä saisi "tuntumaa" lisää pienellä budjetilla. Nyt alla Mitas E07 ja haarukassa 10W öljyt sekä esijännitystä säädetty tiukemmalle. Tuntuma märällä / pehmeällä soralla semmoinen että pärjää kyllä, mutta ei täyttä luottoa ole kun tuntuu että etupyörä karkaa alta. Rengaspaineen lasku n.1,7 paransi tilannetta jonkin verran.
Millaiset kokemukset esim OTR.n jousi vaihtoehdoista?
Toinen, ja enemmän mieltä askarruttava juttu on takerteleva virtalukko. Onko jouduttu uusimaan (hinta tuntuu aika rajulta n. 900-1100€ näyttäisi olevan ulkomailla pyynti) vai löytyykö huokeampaa vaihtoehtoa esim. lukkoseppä tms. Nyt vielä pystynyt lukkoa herkistämään voitelemalla, mutta tuntuu siltä että jotain muuta tarvitsee tehdä.

Tohon virtalukko pystyn sanomaan, että se on yamahan ominaisuus noissa lukoissa. Helpoiten toimii kun laittaa avaimen sisään, työntää avainta eturenkaaseen päin ja kääntää avainta.

Lähetetty minun ONE A2003 laitteesta Tapatalkilla


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Kesä 14, 2017 9:29 am 
Avatar

Liittynyt: La Touko 17, 2008 11:08 am
Viestit: 903
Paikkakunta: Anjala
Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
teris kirjoitti:
Nyt on kevään ja alkukesän aikana tullut n. 3000km haettua tuntumaa Tenereen. Ja laite vastannut omia odotuksia kyllä hyvin. Kulkupuoli on omiin ajoihin riittänyt. Pikkuhiljaa uskaltanut välillä vierailemaan pienemmilläkin poluilla, pehmeät pätkät tulee kyllä väisteltyä.
Ainoat muutokset mitä on tullut tehtyä on ohjaustanko suorempaan ja jonkunverran korkeamalle. Lisäksi eturattaan vaihdoin piikkiä pienempään, itselle välitykset tulivat soratie ajeluun sopivammaksi.
Onko kokemuspohjaista tietoa millä etupäähä saisi "tuntumaa" lisää pienellä budjetilla. Nyt alla Mitas E07 ja haarukassa 10W öljyt sekä esijännitystä säädetty tiukemmalle. Tuntuma märällä / pehmeällä soralla semmoinen että pärjää kyllä, mutta ei täyttä luottoa ole kun tuntuu että etupyörä karkaa alta. Rengaspaineen lasku n.1,7 paransi tilannetta jonkin verran.

Itse olen mennyt jousituksen säädössä toiseen suuntaan. Pikkuhiljaa olen pienentänyt esijännitystä ja nyt säätö on putken yläpään tasalla. Keulaöljyt edellisessä huollossa laitettu sekoitus 10W ja 7,5W ja eturenkaana Pirellin MT16. Takakeppi on huollettu ja samalla simmitetty, hieman molempia vaimennuksia lisätty. Takajousituksen ryhdillä ja etujousituksen herkistymisellä on yhteisvaikutuksena enempi pitoa eturenkaalle. Toki keula hieman isoimmissa hypyissä painuu syvään, mutta ei pohjaa ainakaan seisten ajaessa minun painolla. Yhtään keulan lipeämistä ei sattunut Eestin pitkällä viikonlopulla, vaikka olosuhteet olivat lievästi sanoen otolliset. Toimi hyvin pehmeässä hiekassa ja nousi vaivatta ojan penkoille kerralla. Myös puiden yli keula meni paremmin, mutta kireämpi takajousitus ehkä sitten taas niissä haittasi.
Mun mielestä keula on varmempi, kun painoa siirtyy eteen ja pintaherkkyys paranee. Kiinnostaisi kyllä kokeilla jotain progressiivisia jousia, mutta kokemuksia ei ole enkä haluaisi yhtään jäykempää keulasta, mielummin vielä herkemmän puunjuuriin ja kivikoihin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Kesä 14, 2017 9:43 pm 

Liittynyt: To Huhti 09, 2015 8:56 pm
Viestit: 26
Pyörä: DL1000 V-strom, KLX250
Täytyypä testailla tuota keulan esijännityksen löysäystä, vaikka se tuntuu nyttenkin tosi löysäälle.
DOMI:lle kiitoksia vinkeistä kun kevättalvella olin Tenereä hommaamassa, faktat osui kohdalleen. Mitä olen DOMI:n reissukuvia varsinkin Virosta katsellut, en ole kyllä omaa Tenereä samanlaisiin pehmeikköihin ihan heti viemässä :D
Tuo virtalukko vinkki avaimen eteenpäin työntämisetä kyllä kokeiltu, ja useasti hommaa helpottanut. Mutta virtalukosta se "suojalevy" saanut jossain vaiheessa saanut siipensä ja ei palaudu suojaamaan, kun avaimen ottaa veks. Edellisen pesun jälkeen lukko aivan jumissa (vaikka yritetty välttää veden lotraamista lukkoon), vaati kliineriä ja voitelua ennenkuin lähti pelittämään. Ja veikkaus on että menetelmä on vain ongelmien siirto tuonnemaksi...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Kesä 15, 2017 10:31 am 
Avatar

Liittynyt: La Touko 17, 2008 11:08 am
Viestit: 903
Paikkakunta: Anjala
Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
teris kirjoitti:
Täytyypä testailla tuota keulan esijännityksen löysäystä, vaikka se tuntuu nyttenkin tosi löysäälle.
DOMI:lle kiitoksia vinkeistä kun kevättalvella olin Tenereä hommaamassa, faktat osui kohdalleen. Mitä olen DOMI:n reissukuvia varsinkin Virosta katsellut, en ole kyllä omaa Tenereä samanlaisiin pehmeikköihin ihan heti viemässä :D
Tuo virtalukko vinkki avaimen eteenpäin työntämisetä kyllä kokeiltu, ja useasti hommaa helpottanut. Mutta virtalukosta se "suojalevy" saanut jossain vaiheessa saanut siipensä ja ei palaudu suojaamaan, kun avaimen ottaa veks. Edellisen pesun jälkeen lukko aivan jumissa (vaikka yritetty välttää veden lotraamista lukkoon), vaati kliineriä ja voitelua ennenkuin lähti pelittämään. Ja veikkaus on että menetelmä on vain ongelmien siirto tuonnemaksi...

Virtalukko kannattaa puhdistaa paineella, vaikka WD40 kylvyllä ja sitten synteettistä vaseliinia tai jotain ohutta öljyä liukasteeksi. Jokin tötsä siihen reijän tukkeeksi kun sateeseen jää, jos lukon suoja ei käänny enää eteen. Lukko on kallis kun siihen tulee mukaan myös ajonesto piirikortit, jotka on lukon alapuolella. Mulla on toiminut 93Tkm vaikka joskus on täytynyt puhdistella. On tosiaan aika tarkka, eikä väkisin kannata vääntää.

Keula on varmasti katupyörien jälkeen pehmeä, mutta mun mielestä enduropyörien jousien kuuluu joustaa. Pitoa pehmeys ei kuitenkaan mielestäni huononna, vaan päinvastoin. Jäykällä keulalla ja löysällä takajousella on sama vaikutus kun ajaisit raskaalla takapainoisella kuormalla, jolloin keula alkaa haukkailemaan heti enempi pehmeässä hiekassa.

Jos ajelet pääasiassa hiekka ja metsäteitä, niin karkeampi eturengas tuo luottoa. Pirellin MT16 eteen ja Kenda 760 trackmaster taakse, niin alkaa soratie maistua. Tuollainen korkeaprofiilinen pehmeä nappularengas pehmentää myös teräviä patteja, kiviä ja juuria. Katukivetyksen reunatkin menee pehmeästi. Rengas tuo vähän sitä pintaherkkyyttä jota painavan pyörän jousituksesta jää pakostikin puuttumaan. Tuo Pirelli kestää myös kulutusta yllättävän hyvin. Takana menee myös MT21 tai Misukan T63, mutta ei ne sen kauempaa kestä. Vähän isommalla nappulalla Mitas C02, mutta se on kovalla pinnalla Kendaa selvästi huonompi ja jäykempi rungoltaan.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Kesä 18, 2017 7:05 pm 

Liittynyt: La Kesä 04, 2016 9:29 pm
Viestit: 22
Pyörä: KTM 1190 Adventure R
DOMI kirjoitti:

Virtalukko on kallis kun siihen tulee mukaan myös ajonesto piirikortit, jotka on lukon alapuolella.


Moi,

Tätä aihetta sivuten kysyn kaverin puolesta. 2004 XT660X:stä katoaa virrat. Ei tapahdu mitään kun kääntää avaimesta. Huollossa oli ensimmäisenä toimenpiteenä putsattu virtalukko ja sillä toimi vähän aikaa. Se oli ilmeisesti irrotettu / purettu jollain kepulikonstilla. Onko virtalukon vaihtamiseksi mitään keinoa ilman, että joutuu uusimaan ajoneston? Aika pirun kallis toimepide kolmen tonnin pyörään...

Jontte

_________________
KTM 1190 Adventure R

Ex KTM 1190 Adventure

Lantikka ja pari Alfaa


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Kesä 20, 2017 6:18 pm 

Liittynyt: La Maalis 04, 2006 8:58 pm
Viestit: 1269
Paikkakunta: Hamina
Pyörä: XT660Z,FE390
Ajonesto ja virtalukko on erillisiä, jos lukon vaihtaa,esim. edulliseen käytettyyn, niin vaihtuu avainkin eikä toimi kun avaimessa oleva siru on väärä. Kovin helposti sirua ei saa avaimesta toiseen kun on valettu muovin sisään. Jokin uuden avaimen eli sirun opetus tai ohjelmointi eculle on mahdollista (en muista miten :( ) ehkä merkkihuolto?

_________________
(l)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Kesä 20, 2017 7:46 pm 

Liittynyt: To Huhti 09, 2015 8:56 pm
Viestit: 26
Pyörä: DL1000 V-strom, KLX250
Saakos tuolla OTR.n ECU.n Remappingilla eliminoitua ajoneston...
https://www.off-the-road.de/en/XT-660R- ... XT660.html
Siinähän näyttäisi olevan valittavissa: Immobilizer disabled
Meinaan vaan, jos löytyy se edullinen virtalukko ja tekee ECU.n päivityksen. Niin saattaisi selvitä vähän huokeamalla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Kesä 20, 2017 8:35 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 6926
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: Cube konkeli
Jossain oli vähän aikaa sitten juttua suomalaisesta lukkosepästä joka pystyy purkamaan suojauskoodit ja tekemään siruavaimet mihin tahansa, pääsee softalla ecuun ja sitä kautta pystyy tekemään uudet avaimet. Yritin etsiä sitä juttua mutta en löytänyt sitä.

_________________
Kylätason polkupyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Kesä 20, 2017 8:40 pm 

Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Viestit: 389
Paikkakunta: Keski-Suomi
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
http://m.iltalehti.fi/autouutiset/201705052200121883_oa.shtml ?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Kesä 20, 2017 9:02 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 6926
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: Cube konkeli
Tänks mään, toi oli just se juttu mikä oli mielessä. Kannattaa kysellä jos koodaus onnistuu mopoihin.

_________________
Kylätason polkupyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Kesä 20, 2017 9:39 pm 

Liittynyt: La Kesä 04, 2016 9:29 pm
Viestit: 22
Pyörä: KTM 1190 Adventure R
Kiitos! Katotaan jos noista olis hyötyä.

_________________
KTM 1190 Adventure R

Ex KTM 1190 Adventure

Lantikka ja pari Alfaa


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Kesä 21, 2017 9:34 am 
Avatar

Liittynyt: La Touko 17, 2008 11:08 am
Viestit: 903
Paikkakunta: Anjala
Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
Jos en ihan väärin muista, niin alkuperäisessä käyttöohjekirjassa oli neuvottu miten punaisen "master" avaimen avulla saa uuden avaimen koodattua, mutta tuokin pätisi vain jos ajonestokortti pysyy samana ja siirretään uuteen lukkoon.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 2127 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140 ... 142  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com