Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ti Elo 20, 2019 5:29 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 8280 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 526, 527, 528, 529, 530, 531, 532 ... 552  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: KTM 690 Enduro (/R)
ViestiLähetetty: La Syys 01, 2018 2:52 pm 

Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Viestit: 226
Paikkakunta: Savonlinna
Pyörä: 690 Enduro R -15
_rieska_ kirjoitti:
Nonnih, nytpä on kottaraisen ensiöratas saatu irti. Ulosvetimenä käytin Bilteman valikoimasta: 20-339. Hieman jouduin toisen käpälän kulmia pyöristämään ja leukaa lyhentämään, että mahtui lohkon ja rattaan väliin, ihan millipeliä kuitenkin. Kampiakselin reikään tuikkasin yhden kytkinkopan pulteista. Kovinkaan tiukassa ei ratas ollut, vaan ulosvetimen kiristys + sievä napautus vasaralla ja löysät pois niin johan poksahti irti. Vapaakytkimen vaihtoa varten tarvii puristavat lukkorengaspihdit (omissa pihdeissä tapin halkaisija on 1,5mm että sellaiset sinne ainakin sopi).

Nätti homma kaiken kaikkiaan, eikä tosiaankaan ollut epäilyksistäni huolimatta kovinkaan tiukassa tuo ensiöratas.

Mopo lähti napista käymään ja kävin sen lämpimäksi ajamassa.

Vapaakytkimessä oli muuten määrällisesti aika hurjasti metallimujua, mutta ihme kyllä ei lottovoitto ollut ehtinyt kiertämään koneeseen. Öljyn seassa en mujua nähnyt ja filtteritkin olivat perin siistissä kunnossa. Pitää kuitenkin kaikesta huolimatta vaihtaa öljyt ja suodattimet vielä uudemman kerran parin ajolenkin jälkeen.

Jos startin kanssa on ropleemaa niin että oireilee välillä kuin olisi tyhjä akku, niin suosittelen kyllä vaihtamaan tämän alle 100€ maksavan osan. Muutaman kympin työkaluinvestoinnilla ja pulttipyssyn lainaamisella säästyy mahdolliselta tulevalta konerikolta.

Oman pyörän mittarissa tällä hetkellä hieman yli 27000km, josta tällä kaudella kertynyt reilu 3000km.


Pehmoista rautaa tuntuu KTM olevan. Omalla ajettu nyt reilu 12tkm ja starttikytkin menee vaihtoon. Tein ennakoiden ulosvetäjän netistä löytyneiden mittojen mukaan, että nousu on 1,5mm ja ulosvetäjän sisähalkaisina on 34mm ja satkut päälle. No eihän se käynyt, vaan halkaisija on liian pieni. Nousu on kyllä 1,5mm mutta ensiörattaan kierteen ulkohalkaisija on 34,8mm, eli taitaa olla enemmän tai vähemmän M36x1.5.

Kokeilin samanlaisella kaksileukaisella, mutta ei inahdakaan. Tiukassa on. Mutteri aukesi helposti tosin. Toivottavasti ei ole ensiöratas ja vapaaratas myös paskana. Se on taas pari sataa lisää laskuun. Speed Triplessä oli tyyppivikana starttikytkin ja sekin sentään kesti 40tkm ja tilalle tuli vahvistettu malli. Ei nekään kymppitonnissa porsineet.

_________________
KTM 690 Enduro R -15
Ducati Streetfighter 1098 -10


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 690 Enduro (/R)
ViestiLähetetty: Su Syys 02, 2018 5:41 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1427
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Power Partsin pleksissä näyttää olevan sellainen ominaisuus, että kun paukuttaa enskapatikkoa koko jousituksen käyttömatkalla, voi ainakin uudemmissa ABS-jarrullisissa etujarruletku ja ABS-anturin johto mennä pleksin kulman yli ja jäädä siihen jumiin.

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 690 Enduro (/R)
ViestiLähetetty: Ti Syys 04, 2018 8:46 pm 

Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Viestit: 226
Paikkakunta: Savonlinna
Pyörä: 690 Enduro R -15
Lähtihän se ensiöratas kun fiksasin ulosvetäjän. Netissä on spekuloitu, että ulosvetäjän kierre on joku mysteerikierre 1.5mm nousulla. Ihan tiedoksi, että kierre on normaali M36X1.5. Sorvattiin ensin mysteerimittoihin, mutta vedin sitten ihan tapilla ja rupesi käymään. Ratas oli suht tiukassa, mutta poksahti irti kuitenkin.

Startin vapaakytkin oli ihan loppuun kulunut. Luulen että vikaa on ollut suht alusta lähtien, kun ostin mopon 9tkm ajettuna. Nyt vähän aikaa sitten teki kerran sen, että pyöri tyhjää kun starttasi. Sen jälkeen toimi taas, mutta en uskaltanut montaa kertaa ajaa. Vapaaratas ja ensiöratas olivat semi karun näköisiä ja liikkeessä vaihdetaan aina kaikki uuteen, joten se on n. 500€ remontti.

Se karuus ja karheus on itse asiassa vapaakytkimestä tarttunutta metallia, joka lähtee hiomapaperilla hellästi hinkkaamalla. Pyörät eivät ole mainittavasti kuluneet. Huomenna kasaan ja katotaan kuin käy.

_________________
KTM 690 Enduro R -15
Ducati Streetfighter 1098 -10


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 690 Enduro (/R)
ViestiLähetetty: Ke Syys 05, 2018 8:29 pm 

Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Viestit: 226
Paikkakunta: Savonlinna
Pyörä: 690 Enduro R -15
Vapaakytkin on vaihdettu ja matka jatkuu. Startin ääni hiljeni tosi paljon. Kytkimessä oli varmasti vikaa jo aiemmin, mutta mistäpä sitä tietää mille sen pitää kuulostaa, kun pyörä on uusi tuttavuus. Kytkin oli luistanut sekä sisä- että ulkokehälta ja kynnet kuluneet, eli paskana oli. Kytkin on todella pieni tuommoiseen koneeseen. Eipä ihme jos ei kestä. Maailman foorumeita selaamalla yleinen vika.

Turhan paljon on ollut remonttia uudenkarheassa pyörässä. Laskin päissäni, että jos ei osaisi mitään tehdä itse, niin puoleen vuoteen olisi merkkiliikkeeseen mennyt lähemmäs 3000€. Vähän syö uskoa koko vehkeeseen, kun odottaa aina, että mikä hajoaa seuraavaksi. Onko nämä oikeasti näin surkeita, vai onko tähän yksilöön sattuneet kaikki huonoimmat osat?

Keinut olen henkisesti valmistautunut vaihtamaan koska vaan, eikä se kovin kummoinen projekti ole. Sen jälkeen jännitetään kestääkö kiertokanki alle vai yli 20tkm. Se onkin jo sitten puolentoista tonnin possakka, jos vaihtaa samalla männän ja laakeroi plus tiivisteet ja muut pikkuhilut.

Mopo on koko ajan toiminut sähköiltään tosi hyvin, eikä mitään käyntihäiriöitä ole ollut. Rauta vaan ei tunnu kestävän.

_________________
KTM 690 Enduro R -15
Ducati Streetfighter 1098 -10


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 690 Enduro (/R)
ViestiLähetetty: Ke Syys 05, 2018 9:32 pm 

Liittynyt: Ti Heinä 10, 2012 4:29 am
Viestit: 96
Paikkakunta: Rovaniemi
Pyörä: KTM exc 500 -17vm
Oman -12vm ostin 5000km ajettuna. Vaihdoin pois 22tuhatta mittarissa. Sinä aikana ongelmia oli suuttimen tukkoutuminen, ja imuilmanlämpötanturin piuhan katkeaminen joka on nuissa vanhemmissa tyyppivika. Ei muuta tainnut olla, kytkin ei luistanut ollenkaan ja muutenkin pelasi kuin unelma. Keinuvivut vaihdoin 15tuhannen kohalla varmuuden vuoksi. Itse voin suositella tuota vekotinta muillekkin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 690 Enduro (/R)
ViestiLähetetty: Ke Syys 05, 2018 9:38 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1427
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
37 000 km ajettu ilman yhtään kokemaasi tai spekuloimaasi vikaa. Keinuvivut vaihdettu 27,5 tkm kohdalla varmuuden vuoksi. 2014 malli.

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 690 Enduro (/R)
ViestiLähetetty: To Syys 06, 2018 8:47 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7152
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Kahdella 690:llä 20tkm ilman vikoja, tutuilla enemmän ajettuja eikä suuttimen/pumpun/nostajien lisäksi ole sen ihmeempiä ongelmia ollut. Noissa ei ole tullut yhtään vikaa vastaan että konetta olisi pitänyt aukoa, ei edes kytkintä avattu. Sulla varmaan sattunut huono yksilö tai/ja millasella käytöllä on ollut? Motot alla ja vedetty raaempaa pommitusta tai revitty radalla kaikki irti useita kertoja ja käytetty nimeltä mainitsematonta raskaan kaluston öljyjä kun sitä saa halavalla?

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 690 Enduro (/R)
ViestiLähetetty: To Syys 06, 2018 9:21 am 

Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Viestit: 2625
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: KTM 1190 Adv R, HVA FE 450, BMW K100
Minulla on ollut kaksi 690:stä, molemmat 2008 alkuvuoden mallia.

Ensimmäisen ostin uutena ja ajoin sillä 14 tkm. Hyvä pyörä, ainoa ongelma oli että alussa jäähdyttimen korkki pullautti letkun kulmakappaleen irti. Korkki vaihdettiin uuteen ja se muistaakseni toimi. Suuttimen ja bensapumpun kanssa ei ollut ongelmia. Toisaalta en tankkiin kyllä kuraa päästänytkään joten sekin saattoi auttaa asiassa.

Toisen ostin käytettynä 6 vuoden ja 24 tkm ikäisenä. Siinä oli jo ostaessa tiedossa oleva konevika, laakerin rahina kuului selvästi. Avasin koneen ja syy oli tasapainoakselin laakeri koneen vasemmalta puolelta. Siinä oli pistekorroosiota ja laakerin pinta oli rikki. Syynä oli pyörän liian harva käyttö. Edellinen omistaja ajoi kesäisin kuukauden aktiivisesti, loput 11 kuukautta pyörä oli varastossa. Tuon 11 kk aikana laakerin pinta kuivui ja korroosio pääsi iskemään. Joten pyörillä pitää ajaa aina silloin tällöin, eivät öljykalvot pääse kuivumaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 690 Enduro (/R)
ViestiLähetetty: To Syys 06, 2018 9:42 am 

Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Viestit: 226
Paikkakunta: Savonlinna
Pyörä: 690 Enduro R -15
Käytöstä en osaa sanoa, mutta en usko että hyssytelty. Perussiistissä kunnossa ja kävi nätisti ilman ylimääräsiä ääniä ja kaikki toimi. Merkkiliikkeen (oulu) huoltokirja ja merkinnät kerran kesässä n 3000-4000km välein + ensihuolto 1000km. Viimeisenä vuonna oli ajettu toisella omistajalla joku 800km uudet kulumattomat katurenkaat alla, eli ostohetkellä se 9000km kolme vuotta vanhana. Kertomuksen mukaan toinen omistaja oli vaihtanut sen kelkkaan seuraava syksy/talvi. Sitten kulkeutunut talvella Mikkeliin autokauppojen kautta.

Noista liikkuu monenlaisia tarinoita nettifoorumeilla. Osalla pelannut hienosti ja toisilla ei ilon päivää. Ihan mahdoton sanoa, onko mallilla (kaikki 690-mallit ml duket ja smc) hyvä vai huono maine. Kaikkia maailman vikoja löytyy kyllä. En kyllä osaa mitään yhdistävää tekijää sanoa, milloin kestää ja milloin ei. Mahdollista on, että ei kestä vauhdikkaampaa ajoa, mutta köröttelyyn käy yhtä hyvin joku 40hv pomminkestävä japsikin. Tuommoinen 70hv yksimukinen saattaa olla lyhytikäinen, jos siitä käytetään kaikki hevoset. Itse en kierrätä punaviivalle kuin harvoin.

Öljyistä veikkaan, että aina ollut sitä Motorexia. Itse vaihdoin Mobil 4T racing 15w-50, kun sitä sattui hyllyssä olemaan. Seuraavana menee Motul 7100 10W-60. Motorex pitäisi tilata jostakin. Paikkakunnalta sitä ei saa. Motulin ja suodattimet saa paikallisesta Motonetista. Jos hajoaa sen takia, että ei ole motorexin tietty laatu, niin hajotkoon ja upotan suohon koko värkin.

Toivottavasti viat ovat nyt siinä, mutta luottamus alkaa mennä vehkeeseen. Huoltaminen on ihan ok ajanvietettä, mutta hajonneen pyörän korjaaminen vähän väliä keskellä kesää ei oikein nappaa. Aina tulee muutaman viikon seisakki kun avaa, etsii vian, tekee erikoistyökaluja, odottelee osat ja asentaa. Kustannukset voi toistaiseksi laskea autoliikkeen laatikkorempasta antaman hinnanalennuksen piikkin. Keinut saa vielä siihen rahaan, jos ei omalle työlle laske mitään :) Vehje on yksinkertaista mekaniikkaa, eikä koneen avaaminenkaan ole sen isompi juttu, mutta ei aina nappaa ja maksaa tietenkin jonkin verran. Useampi ilta siinä menee, jos ei urakoi.

_________________
KTM 690 Enduro R -15
Ducati Streetfighter 1098 -10


Viimeksi muokannut B12 päivämäärä To Syys 06, 2018 10:19 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 690 Enduro (/R)
ViestiLähetetty: To Syys 06, 2018 10:15 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7152
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Ai niin, olihan mulla penkin katkemisia molemmissa pyörissä ja niitä on katkeillut monell muullakin.

Toivottavasti nyt alkaa toimimaan eikä tarvii ropailla, ymmärrän hyvin turhautumisesi 690 kohtaan kun on noin paljon joutunut korjailemaan.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 690 Enduro (/R)
ViestiLähetetty: To Syys 06, 2018 12:37 pm 

Liittynyt: Ke Huhti 20, 2011 10:16 pm
Viestit: 936
Paikkakunta: Kuopio
Pyörä: SE
B12 kirjoitti:
Käytöstä en osaa sanoa, mutta en usko että hyssytelty. Perussiistissä kunnossa ja kävi nätisti ilman ylimääräsiä ääniä ja kaikki toimi. Merkkiliikkeen (oulu) huoltokirja ja merkinnät kerran kesässä n 3000-4000km välein + ensihuolto 1000km. Viimeisenä vuonna oli ajettu toisella omistajalla joku 800km uudet kulumattomat katurenkaat alla, eli ostohetkellä se 9000km kolme vuotta vanhana. Kertomuksen mukaan toinen omistaja oli vaihtanut sen kelkkaan seuraava syksy/talvi. Sitten kulkeutunut talvella Mikkeliin autokauppojen kautta.


Jos hait Rinta-Joupilta, niin käytiin emännälle kattomassa tota... Myyjä ei tienny tai halunnu tietää pyörästä yhtään mitään, kun kyseltiin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 690 Enduro (/R)
ViestiLähetetty: To Syys 06, 2018 12:50 pm 

Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Viestit: 226
Paikkakunta: Savonlinna
Pyörä: 690 Enduro R -15
Ei kai se automyyjä siitä mitään tiennytkään tai voinutkaan tietää. Oli tullut uuteen Kiaan vaihdossa pohjoisesta. Merkkiliikkeen huoltokirja ok ym paperit, niin mitäpäs siitä osaisi epäillä. Alle kolme vuotta vanha ja vähän ajettu. Käyntiin lähti kertapyöräyksellä ja koeajolla kaikki pelasi. Myyjä sanoi ajaneensa itsekin pikkulenkin ja oli ollut ok. Sanoivat Rintajuopolla, että Mikkelissä myydään 2500 ajoneuvoa vuodessa, eli 10 joka päivä. Eivät taatusti tiedä joka vehkeestä kaikkea.

Selvittelin sitä vaihdelaatikkojuttua silloin keväällä ja Rinta-Joupin kanssa oli normaali tinkikierros, mutta kaikki sujui ihan mallikkaasti ja korvasivat ihan asiallisesti. KTM merkkiliikkeestäkin tiedustelin mikä se laatikkojuttu oli ja eivät tienneet asiasta yhtään mitään, vaikka heidän kanssaan oli alkuperäinen omistaja vääntänyt voimasanojen kera. Sama juttu maahantuojankin kanssa. Ei ole kukaan kuullutkaan. Soitin ensimmäiselle omistajalle ja taustat selvisivät.

_________________
KTM 690 Enduro R -15
Ducati Streetfighter 1098 -10


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 690 Enduro (/R)
ViestiLähetetty: To Syys 06, 2018 1:28 pm 

Liittynyt: Ke Huhti 20, 2011 10:16 pm
Viestit: 936
Paikkakunta: Kuopio
Pyörä: SE
Eli vaihdelootan hajoamisjuttu on nyt selvillä että mikä ja miksi jne. No hyvä


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 690 Enduro (/R)
ViestiLähetetty: To Syys 06, 2018 3:20 pm 

Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Viestit: 226
Paikkakunta: Savonlinna
Pyörä: 690 Enduro R -15
Laatikon suhteen minulla on vahva usko, että se on nyt kunnossa. Starttikytkin oli yllätys noin vähillä kilometreilla. On niitä maailmalla mennyt. Ja kuten sanottu, olen henkisesti varautunut vaihtamaan keinuja jossakin vaiheessa lähitulevaisuudessa ja kytkinlevyt tms lasken huolloksi, mutta kampiakseliremppa tai hajonnut mäntä/sylinteri jo ottaisi pattiin. Siinä varmaan ne heikot paikat ovatkin. Joas ei sitten porsi joku 500-1000€ sähköosa.

_________________
KTM 690 Enduro R -15
Ducati Streetfighter 1098 -10


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 690 Enduro (/R)
ViestiLähetetty: To Syys 06, 2018 6:51 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1806
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE
Menköön tämä 690:n puolustukseksi, ainakin keston osalta.
Ostin -08 SMC:n Jönneiltä 5k ajettuna, oli koeajopyöränä ollut siihen asti. Enskavanteet otin mukaan. 22t ajettuna palautin. Yksi kytkin meni, ketjut taisin vaihtaa toiseen kertaan vähän ennen myyntiä, orkkikset katkesi jossain 7k paikkeilla. Suutinjumpasta osa URAA-väestä minut muistaa yhä, saatoin olla jopa eka Suomessa siihen saakka ehtinyt, pumppu meni takuuseen. Pakokäyrä murtui, sekin meni takuuseen.
Välivapaita oli lootassa liikaa, se ärsytti ja ei siitä 950:n makuun päässyt oppinut tykkäämään vaikka kovasti yritin. Meni Jönneille takaisin seuraavan kesänä kun tuli halpa SE myyntiin.
Sorarallia tuli aika paljon, LC8:iin tottuneen alla pikkumoottori sai isot kengät täytettäväksi ja kyllähän sitä pitää kiusata kun samaan laukkaan pyrkii.
Supermotoa kävin Tykkimäessä yrittämässä kerran-pari kuussa ja isollakin radalla joku reissu. Voi kullata aika muistoja mutta väittäisin että 1.45 paikkeille olisin Motoparkissa sillä kierroksen ajanut.
Motorexin suositusöljyä juotin tihennetyillä väleillä.
Hoiti hommansa, sellainen sieluton puurtaja Superiin verrattuna, mutta en sitä rikki saanut.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 8280 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 526, 527, 528, 529, 530, 531, 532 ... 552  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com