Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ke Touko 27, 2020 12:09 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 598 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36 ... 40  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: 750 Elefant
ViestiLähetetty: Su Heinä 10, 2016 12:56 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Touko 22, 2005 7:29 pm
Viestit: 1040
Paikkakunta: Cockola
Pyörä: R1200GS DOHC
cagivan tehtailta videon pätkää https://www.youtube.com/watch?v=HPhckFY1czY


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 750 Elefant
ViestiLähetetty: To Heinä 14, 2016 12:19 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 1:49 pm
Viestit: 412
Paikkakunta: Oulunsalo
Pyörä: Elefant 750
Projekti eteni sen verran, että sain iskarinpurkutyökalun tehtyä ja iskarin purettua. Vaimentimessa on jo pintamaali, mutta jousessa vasta pohja. Jousen maalaan kunhan maalaan muovit toiseen kertaan.

Starttikin on värjätty. Nyt sen voi laittaa paikalleen ja moottorin sivukopat kiinni.

Kuva

Kuva

_________________
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 750 Elefant
ViestiLähetetty: To Heinä 14, 2016 2:18 am 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Viestit: 1253
Paikkakunta: Oulunsalo
Pyörä: Honda XR400R BMW R1200RT
Mites tuon esijännitysosan kanssa, saiko sen pitämään öljyt sisällään?

_________________
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 750 Elefant
ViestiLähetetty: To Heinä 14, 2016 9:16 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 1:49 pm
Viestit: 412
Paikkakunta: Oulunsalo
Pyörä: Elefant 750
Raimo kirjoitti:
Mites tuon esijännitysosan kanssa, saiko sen pitämään öljyt sisällään?


Siihen letkun päähän tulevaan säätöosaan on tehty uusi se kierrettävä osa alumiinista. Eli ainakin tiivistepinnat on uudet.

_________________
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 750 Elefant
ViestiLähetetty: To Elo 04, 2016 11:24 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 1:49 pm
Viestit: 412
Paikkakunta: Oulunsalo
Pyörä: Elefant 750
Tuleeko etupyörän akselille navan ja vasemman alaputken väliin simmi? Muistaakseni siellä oli ehkä puolentoista millin paksuinen prikka, mutta pyörä on ollut muttereina niin kauan, että muisti ei enää kerro.

Olen linjailemassa etuhaarukkaa ja paikoittamassa etupyörää ja etu jarrusatulaa. Mutterikasasta löytyi kaksi ohutta simmiä, jotka sopisivat jarrusatulan ja alaputken väliin, eli siirtämään jarrusatulaa vähän sisälle päin, mutta taaskaan ei muisti kerro oliko siellä aikoinaan mittään.

Joo, ja mistä kautta olette vieneet etujarruletkun? Muistelen sen menneen pääsylinteriltä alakolmion etupuolelta ja sitten iskariputkien välistä alas alaputken kiinnikkeelle. Mutta jotenkin tuo reitti ei oikein istu, vaikka muuta reittiä letku ei oikeastaan yllä.

Entäs pitäisikö etuloksun alle tulla metallivahvike? Muisti kertoo sellaisestakin, mutta romulaanilta ei ole vielä osunut silmään.

_________________
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 750 Elefant
ViestiLähetetty: To Elo 04, 2016 11:58 am 
Avatar

Liittynyt: Su Touko 22, 2005 7:29 pm
Viestit: 1040
Paikkakunta: Cockola
Pyörä: R1200GS DOHC
siitä on jo aikaa kun oli tallissa fantti. olisko räjäytyskuvista apua ?
https://www.oemmotorparts.com/oem4.asp? ... CA-ELEPH-2


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 750 Elefant
ViestiLähetetty: To Elo 04, 2016 12:46 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 1:49 pm
Viestit: 412
Paikkakunta: Oulunsalo
Pyörä: Elefant 750
talkku kirjoitti:
siitä on jo aikaa kun oli tallissa fantti. olisko räjäytyskuvista apua ?
https://www.oemmotorparts.com/oem4.asp? ... CA-ELEPH-2


Sen verran niistä oli apua, että katselin kuvia tuosta uudemmasta versiosta ja siitä se ajatus sitten lähti, että pitiköhän tässäkin vanhemmassa tuollainen lokasuojanaluspelti olla. :) Jäi vaan mainitsematta tuo kuvien katselu tuossa kun kirjoittelin kyssäriä. Kyllä siellä tässä vanhemmassakin versiossa varmaankin pitää pelti olla. Täytyy koittaa se löytää jostain.

Kerkesin käymään mittailemassa etunavan asemaa ja jarrulevyä jarrusatulan suhteen ja vaikuttaisi, että napa tulee suoraan vasempaan alaputkeen kiinni ilman simmejä. Silloin jarrulevy on keskellä satulaa parin - kolmen kymmenesosamillin tarkkuudella, jonka voi sitten kompensoida simmeillä satulan ja alaputken välissä.

_________________
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 750 Elefant
ViestiLähetetty: To Elo 04, 2016 9:07 pm 

Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Viestit: 1919
Paikkakunta: jokela
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Ei mulla mitään peltejä ole lokarin alla,toki eihän se mitään takaa... Loksu on kyllä sen muotonen että pelti ei sovinnolla varmaan pois tulis jos sellanen siellä olis ollu.
Ja akseli on myös ilman simmejä,kuten satulakin. Jarrumännät on molemmin puolin joten keskitys hoituu automaattisesti kunhan jarrupalat vaan mahtuu uutena hankaamatta. Ainoa prikka koko alueella on ulkopuolella olevan akselin päähän tulevan pultin alla.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 750 Elefant
ViestiLähetetty: To Elo 04, 2016 11:05 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 1:49 pm
Viestit: 412
Paikkakunta: Oulunsalo
Pyörä: Elefant 750
Kiitos

Jostain mulla tulee muistikuva, että siellä olisi jäykiste ollut ja vielä niin, että olisin sen jossain tallissa nähnytkin, mutta nyt mennään ilman. Lienen nähnyt unta. :) Laitoin jo äsken loksun paikalleen ja mallailin myös jarrulevyn suojusta. Toistaiseksi vaikuttaa olevan ok.

Joo, jarrupalojen keskitys toimii automatic. Mulla vaan on sylinterien tiivisteet aika nihkeät jotenka pitää vähän seurailla... Etsiskelin aikoinaan uusia tiivisteitä, mutta niitä ei löytynyt mistään. Onko näkynyt?

Nopeusmittarin pyörittäjän paikalle pitää vielä tehdä holkki. Pyörittäjä on väärä, joten mitäpä se vaikuttaa mittaria pyörittää. Taidan laittaa aluksi perus Sigman ja hommata sitten talven aikana digimittarin. Näytti olevan Kiinassa muutaman kympin. Rumiahan ne kyllä on. :) Kiekkamittarin vaijeri pitäisi myös löytää, nyt otan sen rikkinäisen pois ja jos uutta ei löydy niin mennään sähköiseen.

Kuva

_________________
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 750 Elefant
ViestiLähetetty: Pe Elo 05, 2016 1:48 am 

Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Viestit: 1919
Paikkakunta: jokela
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Eipä ole tarvinnu onneksi etsiä vielä...
Omastakin muuttu mittarit sähköisiksi,ensin etuvanteen vaihdon myötä nopeus lakkasi toimimasta ja myöhemmin koneenvaihdossa meni kiekkamittari. Koso on näyttäny molemmat vaihtelevalla menestyksellä...Plussana tulee sitten useampi trippi ja jännite näyttö.(ei laisinkaan tarpeeton vanhemmassa mopossa)
Kierrosluvulla ei nyt niin suurta virkaa edes ole,harvemmin tulee numeroita seurattua kun korvat kertoo tarpeeksi.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 750 Elefant
ViestiLähetetty: Pe Elo 05, 2016 9:54 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 1:49 pm
Viestit: 412
Paikkakunta: Oulunsalo
Pyörä: Elefant 750
Jostain pitäisi löytää puristin, jonka saisi modattua orkkiksen paikalle, tai sitten löytää ehjä etusatula varaosiksi. Sain aikoinaan lähes oikeankokoiset tiivisteet Turun jarruosasta, mutta niitäkin piti hiukan hioa matalemmiksi. Vanhat taisivat olla niin rapeita, etten niitä säästänyt. Ainakaan en ole niitä nähnyt vuosiin, tallessahan ne kyllä silti voivat olla. :) Mulla kyllä jo oli AT:n Nissin -puristin lainassa muutaman vuoden Raimolta, mutta sen sovittaminen jäi. Ei se kai olisi kovin kaukana ollut originaalista geometriasta, mutta tietysti sovitekappaleen olisi tarvinnut.

Joo, eipä sitä kiekkamittaria tarvi oikeasti, mutta olisihan tuo mukava saada kuntoon, kun sellainen on laitettu alun perin. Tarvetta sille ei mullakaan ole, mulla oli/on navin Otterboksi siinä mittarien päällä, ettei niistä näy kuin varoitusvalot boksin alapuolelta. :) Mietiskelin, että kun mulla on kaksi mittarisettiä, niin toisen voisi uhrata harrastukselle ja rakentaa jonkin Koso tyylisen ratkaisun vaikka tyhjennetyn matkamittarin kotelon sisälle ja kiekkamittarin paikalle tekisi tilaa naville tai muulle enskarekvisiitalle. Mutta näitä sitten tulevana / tulevina talvina.

_________________
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 750 Elefant
ViestiLähetetty: Pe Elo 05, 2016 8:00 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 1:49 pm
Viestit: 412
Paikkakunta: Oulunsalo
Pyörä: Elefant 750
Se on pitänyt myös kysyä, että oisko kuvaa satulan takaraudan lukituksesta, eli miten se rauta tarttuu runkoon ja minkälaiset osat siellä on. Mulla on siellä omatekoiset sötöstykset ja satula ei oikein pysy kiinni, ellei varmista pienellä liinalla tai jollain.

_________________
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 750 Elefant
ViestiLähetetty: La Elo 06, 2016 1:37 pm 

Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Viestit: 1919
Paikkakunta: jokela
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
En enää muista millanen kiinnitys siellä oli,ite tein ja paljon säästin :lol: (alumiininpalanen satulan runkoon ja pultti alta,mutteri päälle sitsin taakse) Ilmeisesti kuitenkin alunperin joku sellanen joka ei toiminu.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 750 Elefant
ViestiLähetetty: Ti Elo 09, 2016 11:32 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 1:49 pm
Viestit: 412
Paikkakunta: Oulunsalo
Pyörä: Elefant 750
Joo, ite minäkin aattelin tunata kiinnityksen. Mutta en tee sitä vielä, vaikka tuo sininen kerninnahka on kyllä ruma.

Otan syssymmällä satulan käsittelyyn, muotoilen vähän etupäätä pyöreämmäksi, takapäätä loivemmasti nousevaksi ja luultavasti lyhennän satulaa jotain 15 - 20 cm. Ajattelin, että ompelutan uuden kernin harmahtavanvalkoisesta ja harmaasta ja laitan samalla satulan takapäähän reitin satulan kiinnitysvyölle. Mulla on kaksi satulaa, joten toisen voi käyttää rakenteluhommiin.

Kuva

_________________
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 750 Elefant
ViestiLähetetty: Ke Elo 10, 2016 1:12 pm 

Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Viestit: 1919
Paikkakunta: jokela
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Toi mun versio ei edellyttäny päällisen irrotusta. Satulan runkoon poppareilla (itseasiassa puristemuttereilla ja pulteilla koska sellasiakin oli...)lätkä joka yltää satulan taa,ja tästä pultilla kiinni mopoon. Jos joskus puran päällisen niin sitten laitan ehkä prikat rungon ja popparinkin väliin pehmusteen alle niin pysyy vielä varmemmin.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 598 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36 ... 40  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com