Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Pe Touko 24, 2019 8:27 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1137 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74 ... 76  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: BMW G650X
ViestiLähetetty: Su Heinä 09, 2017 5:39 pm 

Liittynyt: To Heinä 06, 2017 10:08 pm
Viestit: 15
Pyörä: BMW G650X
Ilmari kirjoitti:
Juu tuskin tuo jäähdytysnesteen lisäys vaikuttaa öljynpaineeseen.

No jonkunlaista kiertoa sulla täytyy olla moottorissa, koska muuten kone olisi mennyt rikki. Itse en olisi uskaltanut käyttää myllyä kuumaksi, jos öljynpainevalo palaa.

Tarkasta se suodin. Jos suodin on oikein päin niin tarkasta vielä se suodattimet O-rengas, että on hyvin paikallaan. O-rengas siis suotimessa kiinni siellä "pohjalla"

-I-

Ei ny auta ku toivoa etten ole mennyt hajottamaan konetta :?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: BMW G650X
ViestiLähetetty: Ma Heinä 10, 2017 10:53 am 

Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 3:38 pm
Viestit: 42
Pyörä: BMW 1200 GSA BMW650XChallenge
Ei taida mahtua putsarikotelon kansi kiinni jos öljyputsari on väärinpäin.
Putsarin O-rengas vuotaessaan päästää öljyt ohi putsarin, öljy
kiertää muttei puhdistu. Putsarikotelon O-rengas vikaantuessaan
päästää öljyt pihalle.
---------
Korjaus:
Jäi kaivelemaan tuo putsari, saako sen väärinpäin. Ylimääräinen putsarin kansi
löytyi mittailuun ja näyttää että voisi mennäkkin suti vikaperin reikäänsä.
Paikoilleen en kokeillut joten mutujuttu tämäkin.
Kuitenkin, putsarin pohja tukkii näin asennettuna öljykanavan.
Ei tarvitse laskea öljyjä koneesta jos jäi vaivaamaan tällainen.
Putsarin verran lorahtaa öljyä kun kannen avaa.
Miten lie Rotaxin öljynpaine anturi, ennen vai jälkeen putsarin?
----------
Puuttuva öljynpaine ilmenee nokkaketjun ropinana ja pidemmän päälle alkaa
ilmaantua muitakin oireita...

Ymmärsin että käytit konetta öljynvaihdon jälkeen. Kun säiliöön kurkkaa
koneen käydessä öljyn pinta näkyy lievästi vaahtoisena ja virtaavana. Jos näin, niin
ainakin paluupumppu toimii. Ja ilmesimmin myös painepumppu koska
jos öljypumppu ei syötä niin ei ole öljyä palautettavaksi säiliöön.
Käynnistettäessä säliöön palautuu ensin pumpun yhdensuuntais venttiilin
läpi mahdollisesti vuotanut öljy jonka jälkeen se mikä moottoriin
menee palautuu takaisin säiliöön.
Jos näin niin jotain eloa pumpuissa on eli käyttörattaat sun muut on
kunnossa. Epäilys herää että öljynpaine katkaisin on vikaantunut.
Toimii varsin pienellä pienellä paineella, paine avaa kärjet ja lamppu sammuu.

Jos on paineilmaa käytettävissä niin anturin rungon ja liittimen väliin mittari
ja pieni puhallus anturin öljyreikään. Ohmi arvoja en osaa sanoa, enempikin
on/of kytkin on kyseessä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: BMW G650X
ViestiLähetetty: Pe Heinä 21, 2017 1:53 pm 

Liittynyt: To Heinä 06, 2017 10:08 pm
Viestit: 15
Pyörä: BMW G650X
kiitos avuista! Olin lomareissulla niin pääsin vasta nyt jatkamaan pyörän parissa. Paineanturi ilmeisesti toimii; liitin virtamittarin piikit anturin liittimeen ja runkoon. Tällöin virtamittari piippaa. Kun painoin polkupyöränpumpun ( :D ) tiukasti anturia vasten ja painoin ilmaa anturiin, virtamittari oli hiljeni painamisen ajaksi.

Taidan katsoa seuraavaksi öljynsuodattimen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: BMW G650X
ViestiLähetetty: Pe Heinä 21, 2017 2:50 pm 

Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 3:38 pm
Viestit: 42
Pyörä: BMW 1200 GSA BMW650XChallenge
No missähän paineet luuraa. Kokeilin öljynjvaihdon yhteydessä saisiko putsarin väärinpäin paikoilleen.
Eipä sopinut kansi kiinni. Omassani tosin 100mm pitkä putsari mutta mittasuhteet on samat kuin
alkuperäisessä 50mm pitkässä.
Mutta jos putsarin irroitat niin tässä sellainen ronskimpi konsti kokeilla että tuleeko pumpulta öljyä.
Sivutuki alas, vaihde päälle ja kytkin pohjaan. Näin mosa starttaa muttei käynnisty. Putsarin kotelosta
pitäisi lentää reipas ruiskahdus öljyä, johon kannattaa varautua jollain rännni ämpäri trasseliyhdistelmällä.

IK


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: BMW G650X
ViestiLähetetty: La Heinä 22, 2017 4:25 pm 

Liittynyt: To Heinä 06, 2017 10:08 pm
Viestit: 15
Pyörä: BMW G650X
Luttakumi kirjoitti:
Mutta jos putsarin irroitat niin tässä sellainen ronskimpi konsti kokeilla että tuleeko pumpulta öljyä.
Sivutuki alas, vaihde päälle ja kytkin pohjaan. Näin mosa starttaa muttei käynnisty. Putsarin kotelosta
pitäisi lentää reipas ruiskahdus öljyä, johon kannattaa varautua jollain rännni ämpäri trasseliyhdistelmällä.

IK

Avasin putsarin ja on se mielestäni oikein päin eli putsarin aukko koneen sisuksia kohti. Otin polttoainepumpun liittimen irti ja pyöräytin startilla pari kertaa niin ettei kone käynnisty. Kotelosta ei kuitenkaan tullut ulos öljyä. Onkohan painepumpussa vikaa vai onkohan jossakin tukos?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: BMW G650X
ViestiLähetetty: La Heinä 22, 2017 8:51 pm 

Liittynyt: To Heinä 06, 2017 10:08 pm
Viestit: 15
Pyörä: BMW G650X
Otin kaikki öljyt pois ja lisäsin ne takaisin. Käytin moottoria muutaman kerran ihan lyhyen aikaa. Öljysäiliössä kuplii moottorin käydessä, joten paluupumppu sentään toimii.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: BMW G650X
ViestiLähetetty: La Heinä 22, 2017 11:29 pm 

Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 3:38 pm
Viestit: 42
Pyörä: BMW 1200 GSA BMW650XChallenge
"Otto100"]Otin kaikki öljyt pois ja lisäsin ne takaisin. Käytin moottoria muutaman kerran ihan lyhyen aikaa. Öljysäiliössä kuplii moottorin käydessä, joten paluupumppu sentään toimii.
-------------------------------------------------------------------------

Outo homma. Paluupumpulla ei pitäisi olla öljyä pumpattavaksi jos putsarilta ei tule öljyä kun kone pyörii poislukien
se määrä minkä kuulaventtiili mahdollisesti vuotaa. Paluupumppu voi kyllä työntää pelkkää ilmaakin kupliksi säiliöön.
Kuitenkin, pumpuilla on molemmilla omat muoviset hammaspyörät joita joten onhan se mahdollista että ongelma onkin
mekaanista laatua. Ei liene ihan yleinen vika Rotaxissa. Toki jos säiliöstä on päässyt jotain rojua pumpulle mikä jumittaa
niin muovinen hammaspyörä toimii kyllä sulakkeena ja hajoaa mutta paluu rullaa edelleen omallaan.

Mutta ennenkuin konetta purat niin;

-Öljyt laitetaan kahdessa vaiheessa, vajeniko öljypinta säiliössä kun käytit konetta?
Täysi määrä ei mahdu kerralla.
-Oliko putsarissa öljyä kun avasit kotelon ?
Öljyä olisi pitänut tulla putsarikoteloon kun pyoräytit konetta ilman putsaria.
Kuvassa putsarikotelo, alhaalta öljyt tulee koteloon ja putsarin läpi keskeltä menee koneeseen voiteluun.



IK


Liitteet:
2015-12-10 15.04.06 (Medium).jpg
2015-12-10 15.04.06 (Medium).jpg [ 186.23 KiB | Katsottu 4296 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: BMW G650X
ViestiLähetetty: Su Heinä 23, 2017 4:48 pm 

Liittynyt: To Heinä 06, 2017 10:08 pm
Viestit: 15
Pyörä: BMW G650X
Kun lisäsin öljyä, käytin konetta useamman kerran noin 10 sek ajan. Lisäsin öljyä aina käynnin jälkeen vähän kerrallaan. Öljypinta vajeni niin että sinne meni öljyä noin 2 litraa. Kuitenkin niin että mittatikun mukaan pinta on nyt 3 cm yli maksitason.

Avasin putsarikotelon aina käynnistysten jälkeen ja sinne ei ollut tullut öljy. Pyöritin konetta ilman putsaria (sekä kannella että ilman kantta), mutta öljyä ei tullut sittenkään.

Säiliöön siis menee melkein täysi määrä öljyä, mutta se ei ilmesty putsarille. Onkohan niin että säiliöön vetää ylitäytenä tuon 2 litraa eikä muualla järjestelmässä ole lainkaan öljyä?

Eikös putsarin pitäisi olla öljyn menosuunnassa säiliöstä seuraava, jos g650x:n järjestelmä on samanlainen kuin f650, josta löysin ao. kuvan:

Kuva
1 Delivery pump
2 Oil tank
3 Check valve
4 Oil filter
5 Control valve
6 Low-pressure line (gearbox)
7 Low-pressure line (clutch)
8 High-pressure line (crankshaft)
9 High-pressure line (big end bearing)
10 High-pressure line (camshafts)
11 Chain tensioner
12 Spray nozzle (for piston)
13 Oil sump
14 Suction pump


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: BMW G650X
ViestiLähetetty: Su Heinä 23, 2017 4:57 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Viestit: 2664
Paikkakunta: Pori
Pyörä: TR 650, 350EXC-F
Mitään en ko. moposta tiedä, mutta silti kyselen ja arvailen.
Tossa Terrassa on hyvinkin mahdollista laittaa säiliöltä tulevat letkut ristiin, jos ne menee irrotteleen. Eihän tässä ole käynyt näin?

Happi

_________________
-------------------------------------------
https://www.youtube.com/user/Happi4965/videos


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: BMW G650X
ViestiLähetetty: Su Heinä 23, 2017 5:02 pm 

Liittynyt: To Heinä 06, 2017 10:08 pm
Viestit: 15
Pyörä: BMW G650X
Hei,

en ole koskenut letkuihin.

Mutta käyn vielä varmistamassa asian :mrgreen:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: BMW G650X
ViestiLähetetty: Su Heinä 23, 2017 5:38 pm 

Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 3:38 pm
Viestit: 42
Pyörä: BMW 1200 GSA BMW650XChallenge
Tukitaanko me tätä kuvaa jotenkin eri tavalla. Mielestäni näin lorottaa öljyt..

2 säiliö
1 pumppu
3 yhdensuuntais venttiili
4 putsari

Ei ylety letkut ristiin säiliössä. Pumpulle menevä letku menee siihen öljynpaineanturin viereen.
Paluu tulee moottorin pohjasta metalliputkena ja vaihtuu letkuksi siinä säiliön alla.

Kerrassaan outo vika. Öljynvaihdostako tämä alkoi vai oliko mitään oireita aiemmin ?

IK


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: BMW G650X
ViestiLähetetty: Su Heinä 23, 2017 6:06 pm 

Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 3:38 pm
Viestit: 42
Pyörä: BMW 1200 GSA BMW650XChallenge
https://www.youtube.com/watch?v=71kSTNgdXqU

Kohdassa 6.05 kaveri on purkanut F650 mallin mosaa ja pyörittelee öljypumpun
käyttöpyörää todeten ilokseen oljyn pukeltavan putsarille.

IK


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: BMW G650X
ViestiLähetetty: Su Heinä 23, 2017 6:29 pm 

Liittynyt: To Heinä 06, 2017 10:08 pm
Viestit: 15
Pyörä: BMW G650X
Luttakumi kirjoitti:
Tukitaanko me tätä kuvaa jotenkin eri tavalla. Mielestäni näin lorottaa öljyt..

2 säiliö
1 pumppu
3 yhdensuuntais venttiili
4 putsari

Ei ylety letkut ristiin säiliössä. Pumpulle menevä letku menee siihen öljynpaineanturin viereen.
Paluu tulee moottorin pohjasta metalliputkena ja vaihtuu letkuksi siinä säiliön alla.

Kerrassaan outo vika. Öljynvaihdostako tämä alkoi vai oliko mitään oireita aiemmin ?

IK

Minusta järjestys on niinku kirjoitit. En ymmärrä miksi numerointi on kuvassa noin.

Alkoi tosiaan öljynvihdon jälkeen. Muistaakseni ajoin öljynvaihdon jälkeen parin km lenkin ja sitten huomasin öljyvalon.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: BMW G650X
ViestiLähetetty: Su Heinä 23, 2017 8:33 pm 

Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 3:38 pm
Viestit: 42
Pyörä: BMW 1200 GSA BMW650XChallenge
/quote]
Minusta järjestys on niinku kirjoitit. En ymmärrä miksi numerointi on kuvassa noin.
------------------------------------------
Alkoi tosiaan öljynvihdon jälkeen. Muistaakseni ajoin öljynvaihdon jälkeen parin km lenkin ja sitten huomasin öljyvalon.[/quote]

Olisiko pumppu ottanut siipeensä jotain ja nylon hammaspyörä pettänyt.
Mahdollista myös että hammaspyörän akselilta lukkorengas irti, pyörä
päässyt liukumaan ulos akselilta.

Imupuolella tukos tietty pysäyttää kierron mutta luulisin ettei pumpulle asti pääsisi jos
oljytikun kuivaus riepu säiliöön olisi tipahtanut. Menisikö pumpusta läpi
vai särkisikö käyttörataan ? Seuraava ahdistava kohta olisikin sitten se numero 3. valve.
Venttiilin saa auki putsarikotelon puolelta.


Se ettei putsarille tule öljyä tarkoittaa sitä ettei sitä myöskään koneelle mene.
Eli kuiviltaan pyörii masiina.

Muuten, miten vastaukseen saa lainattua tekstin että se näkyy erillisenä.


IK


Korjattu ajatuskatko...luulisin ettei pumpulle asti..


Viimeksi muokannut Luttakumi päivämäärä Ma Heinä 24, 2017 10:51 am, muokattu yhteensä 2 kertaa

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: BMW G650X
ViestiLähetetty: Su Heinä 23, 2017 9:27 pm 

Liittynyt: To Heinä 06, 2017 10:08 pm
Viestit: 15
Pyörä: BMW G650X
Luttakumi kirjoitti:
Olisiko pumppu ottanut siipeensä jotain ja nylon hammaspyörä pettänyt.
Mahdollista myös että hammaspyörän akselilta lukkorengas irti, pyörä
päässyt liukumaan ulos akselilta.

Imupuolella tukos tietty pysäyttää kierron mutta luulisin että pumpulle asti pääsisi jos
oljytikun kuivaus riepu säiliöön olisi tipahtanut. Menisikö pumpusta läpi
vai särkisikö käyttörataan ? Seuraava ahdistava kohta olisikin sitten se numero 3. valve.
Venttiilin saa auki putsarikotelon puolelta.


Se ettei putsarille tule öljyä tarkoittaa sitä ettei sitä myöskään koneelle mene.
Eli kuiviltaan pyörii masiina.

Muuten, miten vastaukseen saa lainattua tekstin että se näkyy erillisenä.


IK

Paljon kiitoksia taas näistä! Joudun lähtemään reissuun huomenna niin jää tämä rassaushomma viikoksi sivuun.

Lainauksesta: klikkaa lainattavan viestin oikeasta alakulmasta näin:
Kuva


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1137 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74 ... 76  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com