Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ke Maalis 20, 2019 4:33 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 26 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: GS1200 pohdintaa
ViestiLähetetty: Ma Tammi 28, 2019 9:55 am 

Liittynyt: Ti Loka 02, 2012 9:49 pm
Viestit: 13
Paikkakunta: Etelä-Savo
Pyörä: Myyty
Varmaan tästä aiheesta löytyy tietoa/viestiketjuja foorumilta, mutta huhuilenpa kuitenkin. Pieni pyöräkuume äityi näin kevättalvella pahemmaksi/paremmaksi.

Mielessä on ollut GS 1200:n hakeminen Saksasta. Mutta mikä isogessu? Mobile.de:stä olen katsellut 2011-2012 Adventureja (110 hv). Vähän ajettujen hinnat noin 13 t€:sta alaspäin. Toinen vaihtoehto olisi LC, joiden hinnat 2014 vähän ajettujen mallien osalta jonkin verran enemmän kuin vanhemmalla Advella ja myös autovero ainakin ykkössatasia tai tonnin korkeampi. Vähän ajettuina pidän alle 40 tkm ajettuja pyöriä.

Oma kurapyörähistoria rajoittuu kaksi vuotta sitten hankittuun pikkugessuun, jonka juuri pistin myyntiin. Ja olihan minulla vuosina 1979-1981 Suzuki TS 125 :P .Tarkoitus oli alkujaan kaupata K-pyörää, mutta taitaa pikkugessu mennä paremmin kaupaksi. Ja toisaalta on se RS aivan mahtava maantiepyörä, vaikka siinä jo on vajaat 100 tkm mittarissa. Vaimolle pyöräkauppaa ajattelin perustella, että kahden tilalle tulee yksi pyörä. Mutta ei taida niin loppujen lopuksi käydä :roll: .

Eli onko LC niin paljon parempi kuin vanhempi malli, että kannattaisi suunnata energia sen hankintaan ottaen huomioon nykyisen pyörähistoriani retromopoilla. Sorateitä kummosimmilla teillä en juuri ole aiemminkaan ajellut.

Pohtii

Jukka


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS1200 pohdintaa
ViestiLähetetty: Ma Tammi 28, 2019 2:59 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 3:56 pm
Viestit: 329
Paikkakunta: Iitti
Pyörä: R1200 GSA
Moi,
Jos mietin omalla kohdallani, hankkisinko loppupään ilmajäähy-adventuren vai alkupään vesigessun perusmallin (nämäkö oli vastakkain?), valinta olisi aika selvä ensin mainitun hyväksi. Valintaan vaikuttaa vahvasti se, että vanhasta mallista on 11 v./110 tkm kokemusta ja vesigessulla tasan yksi lyhyt koeajo takana. Ei mikään objektiivinen lähtökohta siis.

Jos lähtökohta oli tuo, että vertailussa on adve ja ei-adve, niin ehkä ensin kannattaisi tehdä itselleen selväksi mitä ja mihin käyttöön on hankkimassa. Minusta se ratkaisee enemmän kuin muu konstruktio. Millaiseen ajoon, yksin/kaksin jne. Mikä arvo on esim. adven paremmilla matkaominaisuuksilla, jos/kun taloudessa on toinenkin matkapyörä. Ja jos näyttää, että normigessu olisi sopivampi, en jättäisi vanhalla koneellakaan olevia huomioimatta. Vaikka olisikin kilometrejä yli 40 tkm.

_________________
”Kardaanijärjestelmä on toiminnaltaan hyvin luotettava, pitkäikäinen ja lähes huoltovapaa” (BMW mallistolehti 2015)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS1200 pohdintaa
ViestiLähetetty: Ti Tammi 29, 2019 11:43 pm 

Liittynyt: Ti Loka 02, 2012 9:49 pm
Viestit: 13
Paikkakunta: Etelä-Savo
Pyörä: Myyty
Kiitokset JJ. Pitää laajentaa näkemystä. Nyt tuntuu, että LC jää harkinnassa taka-alalle. Advessa kiinnostaa lähinnä isompi tankki. Paljonko tankillisella muuten perusmallila pääsee Suomen maanteillä? Ja onhan valikoimassa myös Rallye, jos jotain spesiaalia kaipaa. Jukka


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS1200 pohdintaa
ViestiLähetetty: To Tammi 31, 2019 9:11 am 

Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Viestit: 971
Pyörä: 1050 S3, GS1200
jos haluaa jotain speciaalia esim pinnavanteet, niin se 30vuotis juhlamalli ja tuo itselläkin oleva triple black malli tuo pinnavanteet, mutta tankki on vakio, mielestäni tankki on kyllä riittävä perusmallissakin. ellei sitten ole ihan hc akselia pitkänmatkan keskellä ei mitään ajossa.

hyötyä ei advessa on kevyempi, halvempi, pienempi, matalampi. Advessa on paljon sellaista mistä on omassa mielessä vain haittaa. varsinkin jos sitä ei tarvitse.

viimeiset ilmajäähdytteiset on niillä kahdella venttiilikoppa pulteilla olevilla hp2 kansilla ja katupyöriin itse tottuneena pidän tuon tehoa erittäin hyvänä ja jopa yllättävän tehokkaana, joten vesimallia ei sen takia tarvitse hommata ettei teho riittäisi.

oma veikkaus on se, että viimeisestä ilma/öljy malleista tulee keräiltäviä, vähän kuin viimeisistä ilmajäähdytteisistä porscheista.

_________________
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS1200 pohdintaa
ViestiLähetetty: To Tammi 31, 2019 1:08 pm 

Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 7:56 am
Viestit: 228
Paikkakunta: jmsk.
Pyörä: gsa1200,dnepr1300gs,dnepr650,honda st70
Minä taasen arvostan erityisesti sitä isoa tankkia.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS1200 pohdintaa
ViestiLähetetty: To Tammi 31, 2019 3:21 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Viestit: 1663
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: KTM690EnduroR, BMWR1200GSA
Ja GSA:ssa on myös vakiona kaatumaraudat (ja hyvät sellaiset, kokeiltu on). Puhumattakaan laukkuraudoista johon saa nuo alumiinilaukut. Ja se tankki.

Kyllä GSA:ssa on rahoille vastinetta enemmän.

Sinänsä mitään väliä onko 2010-2012 viimeisiä öljy/ilma jäähyjä vai 2008-2019. Tuossa 2008 tuli ESA ja se on se iso vedenjakaja näissä.

Itse on ilman ESAa ottaisi eli se karsii nuo 2007 ja vanhemmat suoraan pois.

Niin ja GSA on myös se minun valinta 8)

_________________
https://www.juvander.fi/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS1200 pohdintaa
ViestiLähetetty: To Helmi 07, 2019 6:05 pm 

Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 8:54 pm
Viestit: 129
Paikkakunta: Kajaani
Pyörä: R1100GS, XF650
juvander kirjoitti:
Tuossa 2008 tuli ESA ja se on se iso vedenjakaja näissä.

Itse on ilman ESAa ottaisi eli se karsii nuo 2007 ja vanhemmat suoraan pois.



Mikäs tämä ESA on, ja miksi niin paljon parempi? nimim. kävin just 04 1200 katsomassa.

Edit eli elektroninen jousitus?


Onko muuta moisessa 04 kompastus kiviä?

_________________
Kuntoilu ja ulkoilumielellä...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS1200 pohdintaa
ViestiLähetetty: To Helmi 07, 2019 6:21 pm 

Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Viestit: 181
Paikkakunta: Savonlinna
Pyörä: 690 Enduro R -15
Joskus ostattelin katubemaria ja myyjä sanoi, ettei KUKAAN osta isoa gessua ilma esaa. Jos vaihtopyörässä ei ole esaa, se jää halliin. Jennkifoorumeilta sitten luin, että esa takaiskari maksaa ”viisi tonnia” ja kestää minkä kestää. Kun se hajoaa, tilalle ostetaan esaton tarvike, koska kukaan ei raaski ostaa orkkista. Liekö legendaa vai ei

_________________
KTM 690 Enduro R -15
Ducati Streetfighter 1098 -10


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS1200 pohdintaa
ViestiLähetetty: To Helmi 07, 2019 6:23 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 5:29 pm
Viestit: 121
Paikkakunta: Los Hollolakses
Pyörä: 1200gs
JariKoo kirjoitti:
juvander kirjoitti:
Tuossa 2008 tuli ESA ja se on se iso vedenjakaja näissä.

Itse on ilman ESAa ottaisi eli se karsii nuo 2007 ja vanhemmat suoraan pois.



Mikäs tämä ESA on, ja miksi niin paljon parempi? nimim. kävin just 04 1200 katsomassa.

Edit eli elektroninen jousitus?


Onko muuta moisessa 04 kompastus kiviä?
Servojarrut. Nykyään tosin senkin ongelman saa kuntoon n 300€ jos se pumppu jumii. Itellä 2004 120tkm ja ei ongelmia, toistaiseksi jarrujen kanssa. Säännöllisesti vaihdettava nesteet ja abseja käytettävä.

_________________
ktv org


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS1200 pohdintaa
ViestiLähetetty: To Helmi 07, 2019 6:48 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Viestit: 1663
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: KTM690EnduroR, BMWR1200GSA
Niin, mitkään iskarit ei ole ikuisia, orggis BMW iskarit marmoritiskiltä joku 3-4k€, Öhlins sen 3k€ ja Wilbers sisukset reilu 1k€. Öhlins ja Wilbers sitten huollettavissa ja huolto reilu 100€/kerta.

Iskarit gessussa kestää sen 50-60tkm, riippuen vähän ajosta sitten ne on valmiit ja ominaisuudet hävinneet. Ei ole mikään ihme kun käyt ajamssa uuden pyörän uusilla iskareilla että se on *vaan niin paljon parempi*.

Omat vaihdoin Öhlinseihin 60tkm kohdalla ja ero oli *huomattava*. Nyt huollatan ne vuosittain ja silti eron huomaa joka kevät.

Mutta, se vaivattomuus mikä ESA:ssa on kun tulet hiekalle, niin vuoristoa päälle ja motarilla sitten vähän sportimpaa. Ajotuntuma on möhkössä aivan toista luokkaa. Tai kun otat sen paremman puoliskon taakse niin nappia painamalla esijännitykset kondikseen.

Ilman ESAa oleva gessu kyllä varmemmin jää ostamatta kun se ESAllinen vaihtoehto - ei kysymystäkään siitä.

Servot. Servot ihan kivat kun ne toimii, mutta tunnottomat ne on ja vaatii todellakin hyvän akun. LT:n kanssa ryömiessä kaupungissa liikenteen seassa hitaasti alamäkeen ja servot rallatti koko ajan niin mäen alta ei enää tankkauksen jälkeen lähtenyt vehje käymään.

Puhumattakaan jos ne hajoaa, niin uutena se on sen 2k€, jos käy tuuri ja se on korjattavissa niin voi muutamalla satasella selvitä.

Itse en servoja kyllä huoli - ei tosin ole enää ongelmakaan kun ne on poistuneet uusista pyöristä.

_________________
https://www.juvander.fi/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS1200 pohdintaa
ViestiLähetetty: To Helmi 07, 2019 7:22 pm 

Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 8:54 pm
Viestit: 129
Paikkakunta: Kajaani
Pyörä: R1100GS, XF650
ohuesti jää tunne/vaikutelma että jatkan 1100gs kanssa, ja ostan siihen uudet iskarit eteen ja taakse (Linkki välirahalla, ja jää vähän bensarahaakin?

Lauritähkä ajovalot jää kyllä vielä haaveeksi?

_________________
Kuntoilu ja ulkoilumielellä...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS1200 pohdintaa
ViestiLähetetty: To Helmi 07, 2019 7:26 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 5:29 pm
Viestit: 121
Paikkakunta: Los Hollolakses
Pyörä: 1200gs
JariKoo kirjoitti:
ohuesti jää tunne/vaikutelma että jatkan 1100gs kanssa, ja ostan siihen uudet iskarit eteen ja taakse (Linkki välirahalla, ja jää vähän bensarahaakin?

Lauritähkä ajovalot jää kyllä vielä haaveeksi?
Oliko se tuo rollon pyörä? Ei muita 2004 mallisia ole nettimotossa. Siinä näkyy palavan varashälyttimen akun vikavalo.

_________________
ktv org


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS1200 pohdintaa
ViestiLähetetty: To Helmi 07, 2019 7:35 pm 

Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 8:54 pm
Viestit: 129
Paikkakunta: Kajaani
Pyörä: R1100GS, XF650
juurikin se, mitäs moinen kertoo? oli päällepäin siisti? mitä nopeasti näin. sen tarkemmin en vielä katsonut. liekköhän entinen omistaja tällä foorumilla?

_________________
Kuntoilu ja ulkoilumielellä...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS1200 pohdintaa
ViestiLähetetty: To Helmi 07, 2019 8:53 pm 

Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 7:56 am
Viestit: 228
Paikkakunta: jmsk.
Pyörä: gsa1200,dnepr1300gs,dnepr650,honda st70
Voiskos semmosen servon heivata hevonkuuseen?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS1200 pohdintaa
ViestiLähetetty: Su Helmi 10, 2019 10:49 pm 

Liittynyt: Ti Loka 02, 2012 9:49 pm
Viestit: 13
Paikkakunta: Etelä-Savo
Pyörä: Myyty
Väliaikatietoa ketjun aloittajalta.

PikkuGessu menikin kaupaksi reilussa viikossa siitä, kun laitoin ilmoituksen Nettimotoon. Tosin pyörä on noutamatta ja rahat saamatta :roll:

Vuosien 2010-2013 Adve näyttää nyt todennäköisimmältä vaihtoehdolta varsinkin, jos pyörässä on laukut. Tuontipyörästä verottaja näyttäisi ottavan noin 100 euroa enemmän Advesta kuin perusGessusta. Saksassa alle 40 tkm ajetut Advet vaihtelevat noin 10-13 t€:n välissä. Osalla pyöristä on ilmoitusten mukaan ajeittu 10-20 tkm. Siis 6-9 vuodessa! Pitääköhän paikkaansa?

Varmasti LC olisi parempi pyöränä, mutta hinta kohoaa turhan korkeaksi. Pari vuotta sitten kysyin tutulta, joka vaihtoi 2010 mallisen Adven LC-malliin, onko wanhassa mallissa jotakin, joka olisi LC-mallia parempi. Sai vastauksen kahdessa sekunnissa: "Ei mitään".

Näyttää myös, että en itse lähtisi pyörää Saksasta etsimään (mein Deutsch is ganz schlecht...vai miten se meni), joten olin yhteydessä Mikko Hamuseen. Hän edelleen hakee toimeksiannosta pyöriä Saksasta. Kustannusta syntyy, mutta itse laskin, että mikäli yrittäisi itse hankkia pyörää Saksasta, säästäisin muutama sata euroa, jos ylipäätään saisin pyörän. Ja aikaakin menisi pari kolme päivää enemmän, kuin Tampereelta noudettaessa.

Hallituksen puheenjohtajaltakaan ei tullu minkäänlaista kommenttia, kun kerroin suunnitelmistani :shock: Varmaan etenin oikealla taktiikalla, kun kerroin, että talliin jäisi vain yksi pyörä. Tosin taisin antaa periksi koiranpennun hankinnassa, mikäli muistan oikein.

Tällaista jaaritteli

Jukka


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 26 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com