Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Pe Touko 24, 2019 11:19 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: To Touko 10, 2018 11:29 am 

Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 5:00 pm
Viestit: 3
Pyörä: Aprilia Pegaso 650
Talven jäljiltä kaivettu mopo esille (f800gs 2008) ja alkajaisiksi vaihdoin öljyt, suodattimet ja tulpat. Tulpanhattujen irroittaminen olikin mielenkiintoinen kokemus, oli nimittäin tiukassa... näköjään joku aiemminkin niitä kalvannut, oli sen verran pihtien otteiden jälkiä näissä. Koneessa oli lokakuussa (6-7 kk) vanhaa 98-bensaa ehkä 20% tankissa. osat kasaan ja koekäyttö:

Lähti käyntiin kuten aiemmin, mutta... alkoi hikotella/nikotella. Tyhjäkäynnillä välillä sammuu "hikan" jälkeen. Aloin kuunnella hikottelua tarkemmin, aivan kuin "aivastaisi". Lämmitin kierroksilla konetta, kone ei käy tasaisesti vaan 4-6 rmp kierrokset vaihtelee vaikka kaasukäsi ei heilahda milliäkään.

Seuraavana iltana uusi purkuoperaatio. Vaihdoin varulta tulpat. Irrotettujen liitoksien kontaktit puhdistin Oxim kontaktipuhdistimella ja öljysin. Samoin tulppien päät ja nämä tulppaien pitkät puolat jotka menee 15 cm syvyyteen. Tarkistin silmämääräisesti kaikki kiinnitkset ja imupuolen johdot, letkut, kiinnitykset, koska ääni oli vähän samantapainen kun imusarja "hörppäisi" ilmaa ja siitä johtuu hikottelu.

Mopo kasaan, tuoretta 98-bensaa tankki täyteen (koska sitä ei ymmärtääkseni voi tyhjentää, yritin myös imuvaihtajalla imeä jämät tankista) ja vähän ruiskujärjestelmän clean nestettä. Lähdin luukuttamaan pikkuteitä noin 20 min eli kone lämpöiseksi jne.
-> vauhdissa ei juuri huomaa mutta kun kytkimen vetää pohjaa, sammuu
-> tyhjäkäynnillä sama jatkuu, satunnaisesti hikottelee ja sammuilee

onko kellään vinkkiä mistä lähtee metsästämään vai lähteekö pyörä merkkihuoltoon?


-ArticRider-

_________________
/////////////////////////
BMW F800GS
Ex-Aprilia Pegaso 650


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Touko 11, 2018 7:23 am 

Liittynyt: Su Tammi 21, 2007 10:58 pm
Viestit: 195
Paikkakunta: Koskenkorva
Pyörä: BMW F650GS 2008
Ei syty vikavaloa mittaristossa? Bensanpaineen voisi saada mitattua t-haaralla suuttimille menevästä letkusta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Touko 11, 2018 9:33 am 

Liittynyt: Pe Loka 26, 2007 11:15 pm
Viestit: 1126
Paikkakunta: Ylivieska
Pyörä: BMW f 800 Gs -08
Bensaletkun takaiskuventtiili jumittaa?
Mulla teki välillä lähes tryhjällä tankilla että sammui kesken ajon, korjaantui kuitenkin itekseen.


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Osa 17
Bensalinjasto.png
Bensalinjasto.png [ 207.17 KiB | Katsottu 3130 kertaa ]

_________________
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Touko 11, 2018 12:52 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Helmi 17, 2009 5:47 pm
Viestit: 397
Paikkakunta: Kirkkonummi
Pyörä: BMW F800GS -11
Harri Hemmilä kirjoitti:
Bensaletkun takaiskuventtiili jumittaa?
Mulla teki välillä lähes tryhjällä tankilla että sammui kesken ajon, korjaantui kuitenkin itekseen.


Voisiko bensapumpun anturi (tai mikä ikinä se onkaan siinä satulan alla) olla menossa paseeksi? Mulla oireili vähän samalla tavalla ja lopulta se jätti pihaan. Tuon pystyy kiertämään yhdistämällä piuhat (pumppu käy jatkuvasti). GS-911 tuon kertoisi.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Joulu 08, 2018 10:18 am 

Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 5:00 pm
Viestit: 3
Pyörä: Aprilia Pegaso 650
Tässä tuli kanssamatkustajilta loistavia arvioita vikatilanteesta, ne kannattaa muuten tallettaa jos vastaisuudessa tulee jollakulla ongelma esille. Tällä kertaa vika oli kuitenkin siinä, että kurkkuun tulevat ilmaletkut ei menneet kunnolla paikalleen! Eli kun oli ählännyt tulppien vaihdon yhteydessä X ja Y asian irti, takaisinasennus olikin työläämpää. (Ikävä vanhaa Yamaha XT:tä ... mutta vain huoltaessa =)

Ilmaletkut kunnolla kiinni, ei "hörpi" ilmaa mistään ja klemmarit napakasti ympärille. Avot - siihen loppui käyntihäiriöt kuten myös koneen lämpöjen nousu. Aika jännä että nostaa muuten lämpöjä, ilmeisesti kone saa keittoa hallitsemattomasti joka nostaa lämpöjä kun ilmaletkut ei ole kunnolla kiinni.

Eli vinkkinä itselle ja muille: kannattaa esim. kirkkaan taskulampun kanssa käydä kaikki letkut ja kiinnitykset läpi jos on vekotinta purkanut ja kasanut. Säästyy monelta ihmettelyltä jos syy on tosiaan joku huonosti kiinni oleva osa tai letku....

nm. tonttu tohelo :lol:

_________________
/////////////////////////
BMW F800GS
Ex-Aprilia Pegaso 650


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com