Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ke Maalis 20, 2019 4:31 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 285 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 19  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: KTM 800cc parallel twin
ViestiLähetetty: Ti Syys 25, 2018 5:41 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 9:18 pm
Viestit: 812
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: DR 750 S
Koheltaja kirjoitti:
"Looks and feels like a rally bike"

Ulkonäön osalta en olisi osaa yhdistää sitä nykyisiin rallipyöriin, onko tämä KTM:än uusi tyylisuntaus tulevissa kisapyörissä?


Ehkä tuohon suuntaan. Edellisen sukupolven 450 Rallyssä oli etukate ns "yhtä puuta" tankin kanssa, samaan tyyliin 690 rallyn kanssa. Viimeisimmässä 450 Rallyssä tuo etukate on muuttunut omaksi kokonaisuudekseen ja on enää nimellisesti tuollaisilla "lipareilla" yhdistetty tankkiin. Tätä perusteltiin muistaakseni rallien muuttumisella teknisemmiksi, piti jotenkin nähdä katteen ohi paremmin tjsp. Liekö seuraavassa jo tälläinen pelkkä "lippa"navitornilla? Samoin tuossa alas menevässä 790:n tankissa on vähän samaa tyyliä kuin uusimmaassa 450 RR:ssä.

No ei se nyt ihan lähellä ole , mutta sinne päin.

Kuva

_________________
-too Big to fail-


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 800cc parallel twin
ViestiLähetetty: Ti Syys 25, 2018 6:23 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1335
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -14 250 EXC-F -17 Gilera RC125 -90
_JPA_ kirjoitti:
Mihinköhän verrattuna 880 mm on matala istuinkorkeus? Aiemmin mainittu low seat height on vaihtunut termiin accessible seat height.


Jos esimerkiksi 1200 GSA:ssa on 890-910 mm riippuen penkin säädöstä, ja tässä on todennäköisesti kapeampi penkki, niin ehkä 880 mm tarjoaa sitten sen paremman maahan ulottuvuuden. Tosin GSA taitaa olla korkein mahdollinen verrokki möhköenskoista.

690:ssä on 930 mm, mutta sen penkki on niin kapea, että siitä ylettyy silti lyhyempikin jotenkin maahan.

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 800cc parallel twin
ViestiLähetetty: Ti Syys 25, 2018 6:37 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 9:30 am
Viestit: 110
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 790 Rreissuenduro
Joissain kuvissa lipare ja musta etukate ovat osin läpinäkyviä, 390 A:ssa taisi olla kirkasta muovia. Musta ämpärimuovi kestäisi kyllä paremmin.
Chris Birchin demopyörän vaihtuessa Quinn Codyn pyörään etulamppu meni uusiksi ja on linjakkaampi. Lähinnä ympärillä olevat mustat osat ovat rumia. Nuo 1k€ osat voi kuitenkin heittaa roskiin ja korvata hehkulampulla jos se on hyvä.
690 on varmaan nätimpi mutta eri käyttöön, esim. matkustajan tilat on vaaksan lyhyemmät jos sen on väliä.
880mm istuin korkeus voi olla trolli, tai oikea mutta onko se R, S, ja millä satulalla - Milanossahan tuo selviää.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 800cc parallel twin
ViestiLähetetty: Ti Syys 25, 2018 6:44 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 9:30 am
Viestit: 110
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 790 Rreissuenduro
Ai ni. Tuo "Looks and feels like a rally bike" on lähinnä vitsi. Haluaisin todella nähdä kun 800:nen budjetti matkamöhkö tuntuu nelipuolikkaalta rallipyörältä, mutta annetaanpa silti vielä mahdollisuus = jatkoon.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 800cc parallel twin
ViestiLähetetty: Ti Syys 25, 2018 8:41 pm 
Avatar

Liittynyt: La Touko 10, 2014 9:10 am
Viestit: 217
Paikkakunta: Kemi
Pyörä: Honda XL650V -06
Mielikuvillahan näitä myydään. "Looks and feels like Transalp" voisi jättää kovimmat jätkät kaupanteon ulkopuolelle :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 800cc parallel twin
ViestiLähetetty: Ti Syys 25, 2018 9:05 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 11, 2009 9:31 pm
Viestit: 320
Paikkakunta: Kaenuu
Pyörä: Focus Bat Boy
Jos tämä saadaan MP-messuille, voi olla jonoakin päivän mittaan... :mrgreen:

_________________
Tuppi nurin...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 800cc parallel twin
ViestiLähetetty: Ke Syys 26, 2018 6:03 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 6813
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: XT660R
...Yamaha T7 ympärillä :mrgreen:

...vuoden kuluttua... ehkä...

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 800cc parallel twin
ViestiLähetetty: Ke Syys 26, 2018 12:41 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 9:30 am
Viestit: 110
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 790 Rreissuenduro
Kyllä toi Lamahakin on ihan mielenkiintoinen pyörä... ja moni muu...
...hyvä messureissu tulossa... ajattelin jonottaakkin ...lähinnä olutta


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 800cc parallel twin
ViestiLähetetty: Pe Loka 05, 2018 2:34 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 4:21 pm
Viestit: 110
Paikkakunta: Italy | Monza
Pyörä: Polkupyörä
En tieda miksi pitaa hyva rengas keksia uudestaan kun ottaisi vaan entisen 990:sen ja siihen tarvittavat paivitykset. Paallimmaisena sivistyneempi polttoaineensyottojarjestelma niin sehan ois siina, tarviiko muuta ?

Istuinkorkeudesta sen verran etta ei se haittaa vaikka ois 900 mm tai yli kunhan polvet eivat ole suussa kuten uudessa Afrikkalaisessa. Moottorillahan nama kulkee eika jaloilla tarvi potkia vaihtia... ? Korkeuteen tottuu kun sen pari kertaa erehtyy huonosti parkkeeraan :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 800cc parallel twin
ViestiLähetetty: La Loka 06, 2018 1:07 pm 

Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Viestit: 106
Pyörä: Bemari
^ Ongelma moottoripyörävalmistajan vinkkelissä tuossa mallissa on, että alati tiukkenevat päästömääräykset kasvattavat moottorisuunnittelun kustannuksia, jolloin sama mylly pitäisi saada sovitettua mahdollisimman moneen eri malliin. 790 Dukessa on moottori, joka saadaan pienellä vaivalla sovitettua uuteen pyörämalliin.

Lisäksi pitää muistaa, että porukka joka näitä pyöriä ostaa eivät kaikki suinkaan ole kiinnostuneet maastoajosta. Esimerkiksi jenkeissä adventurepyöräily on nyt kovassa nosteessa, Näin pohjoismaisesta vinkkelistä käsite on kohtuullisen lavea, koska osa rapakon takaisista adventurepyöräilijöistä ajavat pelkästään assulla. Lisäksi näitä pienempiä adventuremalleja ostetaan ihan normaaliin työmatka-ajoon ja pelkästään sillä mielikuvalla, että "voin myös ajaa hiekkatiellä jos sellainen reissussa tulee vastaan". Tosiasia kuitenkin on, että laaja hiekkatieverkosto tai ylipäätään mahdollisuus ajaa huonommalla pinnalla on monelle potentiaaliselle asiakkaalle pitkän asfalttisiirtymän takana, toisin kuin meillä kotoisessa suomessa.

Koska moottoripyörävalistajien on luonnollisesti pakko tehdä sitä mitä asiakkaat haluavat ostaa, on unelmat ultrakevyestä, maastopainotteisesta adventurepyörästä enemmän tai vähemmän päiväunta. Vehkeen kun on kuitenkin toimittava mallikkaasti myös asfaltilla ja toimittava näppärästi myös arkikäytössä ja maantieajossa. Jos ei tarvitsisi, koko välimallin pyörä olisi turha ja 690:stä voitaisiin vain valmistaa adventureversio isommalla tankilla ja katteilla. Mielikuva ultramaastokelpoisesta adventurepyörästä 690:n pohjalta olisi kyllä helppo homma markkinointiosastolle, mutta veikkaan että esimerkiksi aika moni amerikkalainen pyöränomistaja pettyisi sitten niihin muihin, kuin maasto-ominaisuuksiin.

Adventurepyörä näyttää siis tällähetkellä tarkoittavan valmistajien mielestä assulle sopivaa mukavaa matkapyörää, jolla osaava henkilö pärjää myös kohtuullisesti huonommalla pinnalla. Enkä usko, että tuo painotus on tässä ihan lähitulevaisuudessa muuttumassa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 800cc parallel twin
ViestiLähetetty: La Loka 06, 2018 6:04 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1335
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -14 250 EXC-F -17 Gilera RC125 -90
Minusta nämä 790 Adve ja Tenere 700 ovat juuri askeleen poispäin tuosta adventurepyörä on yhtä kuin asfaltille sopiva matkapyörä.

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 800cc parallel twin
ViestiLähetetty: La Loka 06, 2018 6:20 pm 

Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Viestit: 2607
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: KTM 1190 Adv R, HVA FE 450, BMW K100
Hobes kirjoitti hienosti.

Maastoautoissa on jo pitkään ollut sama ilmiö. Ilmeisesti mieltä rauhoittaa kun alla on korkealla maavaralla varustettu maastoauto rata-auton renkailla.

Maasturi rata-auton renkailla, vastaava asia on tämän päivän adventure pyörät.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 800cc parallel twin
ViestiLähetetty: La Loka 06, 2018 8:03 pm 

Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Viestit: 181
Paikkakunta: Savonlinna
Pyörä: 690 Enduro R -15
Jani M kirjoitti:
Minusta nämä 790 Adve ja Tenere 700 ovat juuri askeleen poispäin tuosta adventurepyörä on yhtä kuin asfaltille sopiva matkapyörä.


Adventurepyörä on erilaisille teille sopiva matkapyörä. Ei sen enempää painotettu asfaltille kuin maastoonkaan. Sillä voi seikkailla mihin tie vie. Metsäenskat ja Dakar- rallipyörät ovat sitten erikseen, samoin kuin oikeat maantiematkapyörätkin.

Euroopassa näkee todella paljon isoja gessuja valtavilla laukuilla mamma kyydissä ja ihan katurenkailla. Mukava matkapyörä pystyllä ajoasennolla

_________________
KTM 690 Enduro R -15
Ducati Streetfighter 1098 -10


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 800cc parallel twin
ViestiLähetetty: La Loka 06, 2018 11:27 pm 

Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Viestit: 106
Pyörä: Bemari
Jani M kirjoitti:
Minusta nämä 790 Adve ja Tenere 700 ovat juuri askeleen poispäin tuosta adventurepyörä on yhtä kuin asfaltille sopiva matkapyörä.


Vai ovatko sittenkään? Jos lukaisee uuden tennariketjun läpi, on kritiikki kohdistuu aika lailla samoihin asioihin kun täälläkin. Pyörä on todennäköisesti painava, mukana on ylimääräistä elektroniikkaa, maavara on mitä on jne. Toki markkinointiosasto haluaa molempien kohdalla korostaa, että nyt kyseessä on todellinen rallipyörä mihin tahansa olosuhteeseen, mutta tuo on nimenomaan sitä mielikuvamarkkinointia. Todellisuudessa kuluttajat eivät halua rallipyörää vaan yleispyörän. Tuo tarkoittaa väistämättä, että pyörän on toimittava myös assulla. Ja jos pyörä toimii assulla, se tarkoittaa väistämättä sitä että maasto-ominaisuuksista on karsittu. Molempia ei vaan yksinkertaisesti saa samaan pakettiin, etenkään kun budjetti on rajallinen.

Tuohon rakoonhan bemari on toimittanut pyöriä jo kohta 40v. Ison gessun perässä ovat menneet käytännössä kaikki isot valmistajat: Triumph, Yamaha, Ducati, Honda, Suzuki ja KTM. Kaikki toki vähän erilaisilla painotuksilla. Tosiasia on kuitenkin, että kaikki nuo isot matkalehmät ovat myös varsin päteviä assumatkapyöriä. Aika harva täällä kuitenkaan on varmaan sitä mieltä, että esimerkiksi uusi AT on parannettu maastokelpoisempi versio esikuvastaan?

Sama koskee pikkuluokkaa. Päteviä nakkikioskimenopelejä, jotka toimivat kivasti myös matka-ajossa. Syy siihen, että noita tehdään on ensisijaisesti se, että ihmiset noita ostavat. Jos kukaan ei haluaisi hillityllä maavaralla ja ekstratingentangelilla varustettua +200kg lehmää, niin nuo olisivat poistuneet markkinoilta jo aikaa sitten. Kummasti vaan lähes kaikilla isoilla valmistajilla on on pikkugessua vastaava näppärä yleispyörä mallistossaan. Bemarihan yritti ajatella boxin ulkopuolelta tarjoamalla maastokelpoisempia X-challenge malleja, mutta aika nopeasti koko mallisarja kuoli ostajien puutteessa.

Tällä hetkellä vallalla oleva hipsteri- ja eräilytrendi osuu hyvin juuri adventurepyöräilyn ytimeen. Varmaan ensimmäisen kerran moottoripyöräilyn historiassa on Cool olla pölyisiin varusteisiin sonnustautunut maailman mies, joka kurvailee pallon asumattomiin nurkkiin tutustumaan lukuisiin kulttuureihin vapaana kuin taivaan lintu. Välissä kiskaistaan pikataipale Paris-Dakar rallissa, käydään keulimassa koskemattomalla hiekkarannalla tyrskyävän meren äärellä ja päätetään siivu syksyisen metsän lehtien peittämille poluille... Kuulostaako kenestäkään tutulta? Näillä mielikuvilla myydään pyörä niille, jotka haluavat olla villejä ja vapaita, siitä huolimatta, että todelliset ajot ovat työmatkoja, matkasiivuja, satunnaisia pyrähdyksiä hiekkateille ja ehkä mahdollisesti jopa suljetuille ajopoluille.

Sekä kotarin ja Yamahan markkinointiosasto on löytänyt itselleen keinon erottautua nykyisten adventurepyörien harmaasta massasta. Kotarin kohdalla tuossa ei sinällään ole mitään erikoista. Toisaalta kotarilta puuttu selkeästi tähän pikkuluokkaan soveltuva yleispyörä ja sitä tuosta adventuresta ollaan hyvin todennäköisesti juuri tekemässä. Toki KTM:lle ominaisella räyhäkkyydellä unohtamatta firman juuria nimen omaan maastokelpoisten pyörien maailmassa.
Yamahalla taas seurataan Hondan viitoittamaa tietä. Julkistetaan vanhasta dualsport klassikosta uusi versio, jossa voidaan hyödyntää klassikopyörän imagopääomaa.
Toki molemmat pyörät tulevat olemaan maastokelpoisempia kuin kilpailijansa, mutta hyvin todennäköisesti vain sen verran, ettei asfalttipyöräilyyn tottunut kohdeasiakas tuonne oloaan vieraantuneeksi.

Oma veikkaus on, että molemmilla tuotantomalleilla (790 adve ja Tenere 700), tulee kuivapaino olemaan hyvässä tapauksessa karvan verran alle 200kg. Renkaina kottaraisessa 21-18 tennarissa todennäköisesti 21-17. Ensiasennusrenkaana molemmissa todennäköisesti sileähkö 60/40-rengas. Mukana on luonnollisesti ABS (todennäköisesti poiskytkettävänä). Kottaraisessa on luistonesto, ehkä myös tennarissa. Maavara on molemmissa maltillinen, mutta kuitenkin selkeästi suurempi kuin katupyörissä. Tankin koko tulee olemaan jotain 15-20l väliltä. Penkki on todennäköisesti molemmissa pykälällä, jollei markkinointiosasto päätä tavoitella maastokelpoisempaa ulkonäköä. Koneet ovat identtiset katumallin kanssa, voi olla että pientä eroa on teho/vääntökäppyröissä, mutta oma veikkaus, että ero haetaan pelkästään ohjelmistolla. Kottaraisessa on luonnollisesti useampi valittava tehokartta, jotka saa näppärästi valittua monipuolisesta ajotietokoneesta. Moottorin mekaanisiin osiin tuskin kosketaan kummassakaan pyörässä vs. katumalli. Molemmissa tulee melko varmasti olemaan "Dakar-lippa" (tai navitorni kummaksi sitä nyt haluaa kutsua), joka aiheuttaa lähinnä harmaita hiuksia etenkin pitkille kuljettajille, koska ilman pyörteily osuu juuri passelisti kypärään. Kottaraisessa tulee olemaan enemmän tehoa kuin kilpailijoissaan ja alusta tulee saamaan kehuja maasto-ominaisuuksistaan verrattuna muihin saman luokan pyöriin. Siltikään se ei tule olemaan edes lähellä oikeiden katuenskojen (kuten 690) alustaa. Eikä kummallakaan mopolla varmasti tee mieli harrastaa makkaraenduroa kummempaa maastoajoa, jollei nyt satu olemaan poikkeuksellisen jääräpäinen yksilö...

edit: korjattu tennarin takarengas 19->17. Mikäköhän aivopieru toikin oli....


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 800cc parallel twin
ViestiLähetetty: Su Loka 07, 2018 1:08 am 
Avatar

Liittynyt: To Touko 31, 2007 8:29 pm
Viestit: 1490
Paikkakunta: Hämeenlinna
Pyörä: KTM LC8 ADV
Hobes on asian ytimessä nyt...

_________________
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 285 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 19  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com