Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ti Touko 21, 2019 11:51 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 35 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: SWM Super dual
ViestiLähetetty: To Elo 10, 2017 6:34 am 

Liittynyt: Ke Syys 08, 2010 6:21 pm
Viestit: 1705
Paikkakunta: Kellokoski
Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125
Ei tuo ainakaan hinnalla oo pilattu 8)

_________________
Yksinäinen Susi


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: SWM Super dual
ViestiLähetetty: Pe Elo 25, 2017 11:17 am 

Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Viestit: 156
Pyörä: Bemari
Onkos joku ehtinyt ottamaan jo tyypit? Kunhan työkiireet helpottaa, niin tuota pitää käydä kokeilemassa. Ei tuon luokan menopelejä nyt riesaksi asti ole tarjolla.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: SWM Super dual
ViestiLähetetty: Ke Syys 13, 2017 7:40 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1370
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -14 250 EXC-F -17 Gilera RC125 -90
Adventure Bike Riderin melko perusteellinen pyöräarvostelu:

https://www.adventurebikerider.com/swm- ... 17-review/

Samalla saitilla on myös toinen juttu:

https://www.adventurebikerider.com/5-re ... uper-dual/

Markkinarako varmasti on olemassa, sillä kilpailevian yksisylinterisiä adventurepyöriä ei ole valmiina saatavana. Itse varusteltu 690/701 on lähin vaihtoehto. Saa nähdä, paljonko tällaiselle lopulta on kysyntää. Ainakin nettikeskusteluiden perusteella tämä on juuri sitä mitä kaikki haluavat, mutta totuus voi olla toinen.

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: SWM Super dual
ViestiLähetetty: Ke Tammi 17, 2018 2:50 pm 
Avatar

Liittynyt: To Elo 03, 2017 3:02 pm
Viestit: 14
Paikkakunta: Hyvinkää
Pyörä: SWM SD 650
MP18 messuilla on esillä SWM Superdual EURO3 MP-Racing Oy osastolla. Tervetuloa tutustumaan. Koeajot alkavat taas pyörimään keväällä Hyvinkäällä normaalisti.
Euro3 eroaa Euro4 mallista lähinnä ABS-yksiköstä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: SWM Super dual
ViestiLähetetty: Ke Helmi 28, 2018 11:56 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2199
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: CRF 1000 L ja K75 Street tracker
Motorrad-lehdessä Toptest: https://www.motorradonline.de/test/swm- ... 98032.html

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: SWM Super dual
ViestiLähetetty: Ke Touko 09, 2018 2:43 pm 
Avatar

Liittynyt: To Elo 03, 2017 3:02 pm
Viestit: 14
Paikkakunta: Hyvinkää
Pyörä: SWM SD 650
Lauantaina 12.5 ollaan Ace Cornerissa Lahdessa koeajattamassa Rikun tapahtumassa 11-16


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: SWM Super dual
ViestiLähetetty: Su Touko 13, 2018 8:59 am 

Liittynyt: Ma Huhti 11, 2016 1:48 pm
Viestit: 41
Pyörä: Terra 650
Moi
Kävin ajamassa superdualin täytyy sanoa että hyvältä tuntui. Toivottavasti menestyy


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: SWM Super dual
ViestiLähetetty: Ma Syys 03, 2018 8:30 pm 

Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Viestit: 156
Pyörä: Bemari
SWM tuli vihdoin koeajettua ja tässä hieman fiiliksiä pyörästä. Tuo nyt on lähinnä maistelua, koska pyörän selässä vietetyssä tunnista ei mitään kauhean syväluotaavaa kokemusta saa aikaiseksi. Pahoittelen kuitenkin jo etukäteen pitkäksi venähtänyttä jaaritteluani.

Kaikenkaikkiaan sanoisin, että tuossa on erinomaisen hyvin onnistunut konsepti yksisylinteristen seikkailupyörien alati vähenevään joukkoon. En ole koskaan ajanut 610 hussea, mutta sanotaan näin että tuo tuntuu katukäyttöön laimennetulta enduropyörältä, joten uskoisin SuperDualin olevan hyvinkin sukua alkuperäiselle enduromallille. Toisaalta jos pyörää vertaa esim F650GS:ään, Husqvarnan Terraan tai vaikkapa Pegasoon on tuo tuntumaltaan paljon terävämpi ja vähemmän “matkapyörämäinen”.
.
Moottori toimii hienosti. Alakierroksilla moottorin luonne on hieman kuminauhamainen, mutta kierrosten kasvaessa moottori muuttuu terävämmäksi. Itse näen tuon ainoastaan positiivisena asiana. Alakierroksilla moottorin käytös on hyvinkin sivistynyttä, mutta kun kierroksia lisää ajotyyliä helposti muuttaa vähän sporttisemmaksi. 690:sen koneelle tuo ei korkeillakaan kierroksilla pärjää mitenkään, mutta on kuitenkin sen verran pirtsakka, että sen kanssa voi vähän taitamattomampikin kuski “sikailla” yllinkyllin.

Välityksiltään tuo on selkeästi suunniteltu assulle ja hiekkatielle, suohon upotukseen välitykset ovat aivan liian pitkät. Lisäksi mielenkiintoisena yksityiskohtana kutosvaihde on oikeastaan enemmänkin ylivaihde, jonka tarkoitus on ensisijaisesti ylläpitää nopeutta. Tuo tuo omalla tavallaan matkustusmukavuutta, mutta ohittamaan ei kutosella kannata lähteä. Tuo lienee italialainen viiraus, koska myös Ducatin vanhemmissa matkasporteissa ja nakuissa ( SS ja Monster) olen törmännyt samanlaiseen välitykseen.
Muutoin välitykset istuivat kuin nenä päähän. Sekä assulla, että soralla tuntui, että koko ajan on juuri oikea vaihde silmässä. Moottoritienopeudet taittuivat ongelmitta kuutosvaihteella ja taas mutkapätkällä tai hiekalla nautiskellessa en kertaakaan huomannut miettiväni pitäisikö vaihdetta vaihtaa pienempään tai suurempaan. Tuo on asia jonka kanssa olen monesti kipuillut Dakarin kanssa. Kunhan muistaa, että kutosta ei silmään heitetä muutoin kun matka-ajossa, laatikon välitykset toimivat todella hienosti.

Moottorin värinät ovat sinkkumaiset, mutta en oikein huomannut, että värinä olisi millään kierrosalueella äitynyt häiritseväksi, kuten esimerkikiksi sinkkugessussa, jossa moottorissa on häiritseviä värinäpiikkejä, jotka tuntuvat pahimmillan pudotttavan paikatkin hampaista. Fiilis on, että tuolla pystyisi ajamaan useamman tunnin yhtäjaksoisia siivuja ilman paikkojen puutumista. Ainoa hieman häiritsevä ominaisuus on, että kierrosten laskiessa kolmentonnin pintaan tuntuu tapeissa selkeästi kevyt hakkaaminen vaimennetusta takanavasta huolimatta. Toisaalta kyseessä on sinkku, joten jos haluaa alavääntöä, kannattaa katse joka tapauksessa suunnata kaksimukisten pyörien suutaan.

Alusta toimii hienosti ja vaikka ihan hirveätä sikaa en pyörälle viitsinytkään antaa (märkä keli ja hivenen kulmikkaat tourancet alla). Luisut tuntuivat johdonmukaisilta ja alusta pysyi hyvin kyydissä myös routapattien kyllästämällä asfaltilla. Soralla edessä oleva tourance toimi niin hyvin kun katurenkaan voi märällä soralla olettaa toimivan. Tuollakin rengastuksella sorafiilis oli kuitenkin erittäin positiivinen ja hallittu. Eniten yllätti keula, joka seurasi hienosti monttuja ja antoi hyvin feedbackiä tiestä. Jarruissa homma pysyi hienosti paketissa, eikä keula niiaillut, edes kovemmissa jarruissa. Koeajettu malli oli EURO3 malli, joten ABSien toiminnasta ei osaa sanoa, koska tulivat vasta EURO4:een. Kovin pehmeä alusta ei ole, joten kovat montut tuntuvat kyllä, jopa hieman häiritsevästi Dakarin läpi pehmeään alustaan tottunutta. Syvissä montuissakaan en alustaa kuitenkaan saanut pohjaamaan, eikä pito irronnut, tai pyörä hypännyt. Monttu siis nieltiin mukisematta, vaikka matkustusmukavuus hieman kärsikin.

Jarrut ovat tunnokkaat ja pysäyttävät pyörän jämäkästi. Yksilevyinen brembon etujarru on tunnokas ja helposti hallittava. Takajarru voisi olla ehkä hivenen tunnokkaampi, mutta takajarrun vahinkolukituksen sain aikaan ainoastaan soralla. Assulla takajarru käyttäytyi ihan mallikkaasti.

Ajoergonomia tullee jakamaan mielipiteitä. Etenkin pidemmillä kuljettajilla voimakkaasti muotoiltu tankki vaatinee jalkatappien madallussarjan. Itselläni (193cm) polvet jäävät normaalilla jalkatappien korkeudella ikävästi tankkiin tehtyjen polvisyvennysten reunalle. Polvisuojat ottavat kiinni yläreunan pokkaukseen, joten tankista ei pysty puristamaan jaloilla tukea jarruissa, koska polvia en saanut painumaan syvennyksiin asti. Edes satulan korotus ei auta tuohon, koska perimmäinen ongelma on itselläni nimenomaan säären pituus. Tuo ei kuitenkaan jää kiinni kuin sentistä parista, jolloin pieni tappien madallus todennäköisesti riittää. Bonuksena jarrupolkimen asento on ilmeisesti säädettävä, joten polkimen asennons saa todennäköisesti sopimaan myös madallettuihin jalkatappeihin.

Koeajopyörässä oli niin sanottu comfort penkki joka kuulemma on kohtuullisen kova parannus normaaliin penkkiin. Itselleni comfort penkkikin vaatisi kaverikseen airhawikin tai vastaavan. Tosin itselläni ei ole yhdessäkään pyörässä oliut vielä aidoisti mukavaa penkkiä, joten en ehkä ole ihan jäävi sanomaan asiasta mitään.

Mittaristo on yksi niistä harvoista asioista joita vihasin alusta asti. Jos minulta kysytään, niin nämä uudet digimittarit sietäisi upottaa jonnekin syvälle. Jos vaihteisto ei olisi erinomaisesti välitetty, olisin varmasti turhautunut alta aikayksikön. Sateessa ajaessa mittarista ei meinannut saada mitään selvää ja kaksirivisen mittarin toinen rivi ( mittariston moodista riippuen kierrosluku, aika, trippi, keskinopeus jne.) oli käytännössä lukukelvoton. Visiirin kuivuttua lukeminen onnistui joten kuten, mutta nopealla vilaisulla ei toisesta rivistä meinannut saada mitään selkoa. Onneksi edes nopeusmittari oli kohtuu luettava. Tosin huonokin viisarimittari olisi monta kertaa tätä viritelmää parempi.

Peileistä on muuten erikseen mainittava, että olivat suorastaan erinomaiset. Peilit ovat isot eivätkä kärsi moottorin tärinästä yhtään. Peilit ovat todennäköisesti parhaat, jotka on yhdessäkään pyörässä ikinä tullut vastaan.

Yleisesti ottaen pyörän laatuvaikutelma oli erinomainen. Ainkaan koeajopyörässä ei ollut mitään huomautettavaa, eikä noissa kuulemma käytännössä ole ollut juurikaan vikoja. No toisaalta runko ja moottori on monessa liemessä jo keitetty, joten vaikka merkki on uusi tekniikka on oikeastaan melko vanhaa.

Kaiken kaikkiaan pyörästä jäi kuitenkin niin positiivinen kuva, että jahka X:ien toimitukset alkavat oikeasti rullaamaan, on hyvinkin todennäköistä että nykyinen pyörä lähtee vaihtoon. Koeajettu malli oli siis katuorientoituneempi T. Itsellä hakusessa on ollut jo pitkään seuraaaja Dakarille, joka olisi kevyempi, hieman pirteämpi ja parempi alustaltaan, mutta omaisi kuitenkin potentiaalia olla hyvä matkapyörä eikä pelkästään lelu lähihiekkateiden kurvailuun. Superdual ainakin tämän kokemuksen pohjalta täyttää kaikki nuo vaatimukset. Lisäksi ajotuntumassa on sellaista tarkkuutta ja moottorissa terävyyttä, että tuon kanssa voi helposti kasvattaa hyvinkin terävät sarvet otsaansa. Toisaalta pyörällä voi ajaa myös sivistyneesti matka-ajoa. Voisin jopa harkita tuota vaihtoehdoksi vähän pidempiinkin ulkomaan reissuihin hyvinkin vaihteleviin ajo-olosuhteisiin.

Jos hakusessa on jotain sporttisempaa kuin bemarin ympäripyöreä gessumallisto, mutta kuitenkin jotain “sivistyneempää” kuin kottarainen, kannattaa SWM ehdottomasti käydä koeajamassa. Spagettimaassa on saatu aikaan erittäin mainio pyörä, jolla on mielestäni potentiaalia iskeä varsin kovaa tuohon sinkkuseikkailupyörien niché markkinaan. Lisäksi puheiden perusteella vaikuttaisi siltä, että MP-Racingissä uskotaan itsekin ko. pyörän tulevaisuuteen ja panostetaan siihen, että pyörä menestyisi myös Suomessa. Lisäksi pyörä on saanut sen verran positiivisen vastaanoton etenkin ausseissa, että eiköhän merkki selviä yli ensimmäisten vuosien kuolemanlaaksosta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: SWM Super dual
ViestiLähetetty: Ma Syys 03, 2018 11:16 pm 

Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Viestit: 1473
Pyörä: 1190Adv R, 660Rally, 640E+G/S
Hyvältä kuulostaa, koeajolle tekisi itsenikin mieli.

_________________
Ormajoki - Extreme hard adventure team


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: SWM Super dual
ViestiLähetetty: Ti Syys 04, 2018 7:04 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 6918
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: Cube konkeli
Moottori ja vaihteiston välitykset kuulostaa tutulta 630 osalta, sellaisella joitain kertoja ajanut ja tykkäsin välityksistä enemmän kun 690 väleistä. Hussen välitykset muistuttaa jollain tavalla kisaenskaa, isot vaihteet pidempiä joka sallii välitysten muutoksen tiheämmäksi jolloin pienet vaihteet sopii paremmin hitaaseen ajoon ja kuutonen toimii loikkarina leveällä ladulla. 690:ssä on juuri päinvastainen "rallilaatikko" pitkä ykkönen ja välit tihenee ylöspäin mentäessä, mahtava ratkaisu suomiralliin mutta maastossa yhtä helvettiä, ellei välitä niin lyhyeksi että kone kiljuu armoa isoilla teillä.

_________________
Kylätason polkupyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: SWM Super dual
ViestiLähetetty: Ti Syys 04, 2018 7:50 am 

Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Viestit: 156
Pyörä: Bemari
Koheltaja kirjoitti:
Moottori ja vaihteiston välitykset kuulostaa tutulta 630 osalta, sellaisella joitain kertoja ajanut ja tykkäsin välityksistä enemmän kun 690 väleistä. Hussen välitykset muistuttaa jollain tavalla kisaenskaa, isot vaihteet pidempiä joka sallii välitysten muutoksen tiheämmäksi jolloin pienet vaihteet sopii paremmin hitaaseen ajoon ja kuutonen toimii loikkarina leveällä ladulla. 690:ssä on juuri päinvastainen "rallilaatikko" pitkä ykkönen ja välit tihenee ylöspäin mentäessä, mahtava ratkaisu suomiralliin mutta maastossa yhtä helvettiä, ellei välitä niin lyhyeksi että kone kiljuu armoa isoilla teillä.


Superdualin välityksiä voi kyllä tosiaan helposti myös tiputtaa jos ylivaihde ei miellytä. Hyppy vitoselta kutoselle on kuitenkin ihan lineaarinen eikä tuo kutonen kuitenkaan ole suhteessa sen pidempi kuin muutkaan vaihteet. Tällä hetkellä suurimpana ongelmana taitaa ensisijaisesti olla sopivien rattaiden puute, mutta lupailivat MP Racingillä, että hankkivat dualiin sopivia rattaita tulevaisuudessa nimenomaan väitysten pudottamiseen. Nämä ovat näitä uuden mallin kiroja, kun määrät ovat vielä sen verran pieniä, ettei tarvikevamistajia vielä kiiinnosta lähteä osia tekemään.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: SWM Super dual
ViestiLähetetty: Ti Syys 04, 2018 8:31 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2199
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: CRF 1000 L ja K75 Street tracker
Mahtaako Husqvarnan 610:n eturattaat sopia?
http://www.carpimoto.com/en-FI/Bike_Hus ... earch.aspx

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: SWM Super dual
ViestiLähetetty: Ti Syys 04, 2018 5:58 pm 

Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Viestit: 156
Pyörä: Bemari
mek kirjoitti:
Mahtaako Husqvarnan 610:n eturattaat sopia?
http://www.carpimoto.com/en-FI/Bike_Hus ... earch.aspx

Paha sanoa. Jakke600:lla voisi olla enemmän tietoa.

Lisäksi pitää nyt todeta, että puhelin ihan pehmosia mainitessani 610:n. Piti kirjoittaa että 630, jonka rungon ja moottorin kehitystä on italiaanot jatkaneet.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: SWM Super dual
ViestiLähetetty: Ke Syys 05, 2018 3:40 pm 
Avatar

Liittynyt: To Elo 03, 2017 3:02 pm
Viestit: 14
Paikkakunta: Hyvinkää
Pyörä: SWM SD 650
Jep, selvitystyö käynnissä rattaiden osalta. Ainakaan eivät ole samalla varaosanumerolla. Monet osat jotka ovat SWMllä käytössä ovat samalla varaosanumerolla kuin Husqvarnalla aikoinaan. Meillä nettikaupassa on S-kirjain vaan lisätty Hussen varaosanumeroon joka sopii myös SWM pyöriin.
RS 300 mallien takarattaat ovat samat kuin Husqvarnan rattaat. Mutta pian tämänkin selviää.
Superdual T mallissa on z38 takaratas ja X mallissa on z40. Eturatas on vielä ainostaan z15


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: SWM Super dual
ViestiLähetetty: Ke Marras 21, 2018 8:50 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1370
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -14 250 EXC-F -17 Gilera RC125 -90
Biken koeajoraportti: http://www.bike.fi/ajettua/koeajo/swmn- ... sta-kyytia

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 35 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com