Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ma Maalis 25, 2019 5:23 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 33 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ma Heinä 26, 2010 4:06 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Elo 11, 2009 1:02 pm
Viestit: 24
Pyörä: Husqvarna CR 125 + KTM 690R Enduro
KTM Enduro 690 (R) VS. Husqvarna TE 630

Olen kahden vaille ostaa jomman kumman pyörän, joten olisiko Teillä antaa kokemuksia pyöristä. Kyseisiä pyöriä ei ole lähiseudullani koeajettavana, vaan tyyliin osta ja tykkäsit tai et.

Olen saanut tarjoukset kummastakin pyörästä, mutta seuraavat seikat vielä mietityttää, eli:

Olen 190 pitkä ja +100kg, joten kuvista päätellen Husky näyttää pieneltä ison kaverin alla.

Lähdetään liikkeelle tarpeista, eli pyörää tarvitsisin seuraavanlaiseen ajoon:

Jäälle (piikkirenkailla), enduroajoa metsään (kesä ja talvi), sorateitä, supermotoon, työmatkaan 8km/suunta (kesä ja talvi) sekä kaupunki ajeluun.

Pyöriin tulisi olla mahdollista hankkia enska- ja motovanteet sekä vaihdossa ei tarvitsisi puuttua jarruihin ja muutenkin vanteiden vaihto olisi vaivatonta.

Huskyn kuivapaino hiukan arveluttaa 151kg vs. 138kg. Kuinka luontevaa on ajaa tapeilla pitkällä kaverilla, pyörän käsiteltävyys mateluvauhdissa, pyörän luotettavuus (kotarista on runsaasti ollut mainintoja ongelmista), varaosien saatavuus/toimitusajat, kummassa mahtaa olla parempi alavääntö entä kumpi soveltuu paremmin pitkiin siirtymiin asvaltilla?

Kummassakin pyörässä on 12 litran tankki ja kulutus suurin piirtein sama, öljynvaihto 5tkm ja istuinkorkeus melkein sama.

Käytettyjen ostoakin olen harkinnut, mutta uuden ja käytetyn hintaero (pyyntihinta) on niin pieni ainakin kotarissa ja huskya ei ole vielä käytettynä saatavana.

Mikäli joku on luopumassa omasta kotarista tai huskystä niin voipi tarjota osoitteeseen: kintsa [at] pp.inet.fi

ps. mahtaako samoihin tarpeisiin olla muita vaihtoehtoja (ktm joku muu malli, husaberg, honda, jne...)?

Kokemusta on Honda XRV 750 -98 (liian raskas ja kömpelö metsään), KTM Adventure 990 S (muuten hyvä, mutta raskas metsässä), Husqvarna CR/WR 125 (metsään hyvä, mutta siihen se jääkin sekä pitää kierrättää hulluna moottoria).


Viimeksi muokannut Hexxa päivämäärä Ke Elo 04, 2010 5:58 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 26, 2010 9:12 pm 

Liittynyt: Ke Elo 26, 2009 5:05 pm
Viestit: 17
Pyörä: 660 tenere
Itellä ollut te630 nyt reilun viikon ja eka tonni takana. Samoissa mitoissa eli 190 ja 100+ olen. Husseen oon ollut todella tyytväinen näin eka tonnin perusteella. Ajo ollut etupäässä hiekkateitä ja paukkua tuntuis sinne olevan ihan riittävästi(arrowin vaimentimet tuli kaupassa mukaan). Pohjapanssaria en ole vielä saanut joten maastossa en ole paljon ajellu, mutta muutaman kilometri oli pakko käydä testaamassa ja yllättävän ketterältä ja kevyeltä se tuntui sielläkin. Eihän toi mikään matkapyörä ole, mut pari n40km asvalttisiivua on tullut vetäistyä ja ei se nyt miltään kidutukselta tuntunut. Kylä ajossa oikeestaan ihan hauska lukuun ottamatta ihan mateluvauhdilla esiintyvää hieman kulmikasta kaasun käyttäytymistä. Siinäpä mitä äkkiseltään tuli mieleen.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 26, 2010 11:24 pm 

Liittynyt: Ti Maalis 02, 2010 8:17 am
Viestit: 46
Paikkakunta: Kiuruvesi
Pyörä: BMW G650 XChallenge
Seuraavassa Bike lehdessä pitäisi olla vertailu nuista kahdesta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 26, 2010 11:43 pm 
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
Viestit: 2712
Paikkakunta: Tornio
Pyörä: KTM 300 EXC
Muutama huomio, huomioonottaen etten ole päässyt tuota huskyä koskaan huomioimaan muutako netissä.
Vuoden oon ajanu 690:llä; soraa, spooria, motocrossia ja välissä vähän jäärataaki.

Yks parhaista ominaisuuksista on mahdollisuus vääntää ruisku eri mapille jolloin ryömintävaihteella ajo muuttuu erittäin helpoksi. Huonoa on se, että se pitää itse virittää tankoon, mapin nuppi kun on penkin alla piilossa...
Ruiskussa vaikuttaisi olevan taipumusta mennä tukkoon, pari kertaa jätti välille mutta nyt kun pumppukin puhistettiin kunnolla niin on taas pelannu. Tässä tuli uuden pyörän etu vastaan: kotarin huolto haki pyörän mettästä pois ja vei lähimpään huoltoon.

Olen 195 pitkä. Ostin korotuspalat tankoon, mutta en ole saanut niitä koko kesänä ruuvattua paikalleen, vissiin niitä ei sitten kaipaa.

Soralla ja jäällä tuo on tosi mukava päästää menemään. Kesällä enskaspoorissa se tuntuu joskus kankealta, ei meinaa taittua mutkiin meikäläisellä. Johtunee painosta.

Osia tuntuu saavan hyvin, lukuunottamatta ruiskusuutinpakettia, jolla näyttäs olevan usean kuukauden toimitusaika.

Itellä oli kans vaikea paikka että kumman sitä laittas... En oikein tiiä mikä ratkasi kotarin eduksi. Vissiin se ku se on oranssi. :roll:

Ootko tutkinu husabergin 570:stä?

_________________
Knowing is not enough; we must apply. Willing is not enough; we must do.
Bruce Lee


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Heinä 27, 2010 10:30 am 
Avatar

Liittynyt: To Syys 01, 2005 12:57 pm
Viestit: 334
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: Gilera
Kas joku muukin pähkii samoja... itse en ole vielä päässyt koeponnistaan kuin tuon oranssin 690:n ja senkin maastossa. Toimi ainakin omaan makuun siellä, mitä nyt kone tuntui tuhnulta...

Oikeastaan tuo husse kiinnostaa enempi, vielä kun tarvikevalmistajat saisivat linjalta ulos niitä isompia tankkeja. Ennen sitä en ainakaan osta. Ei matkaenduroa voi alkaa rakentamaan 12l pohjalta?

Hussesta voip lueskella http://www.cafehusky.com ja tuolta http://www.advrider.com/forums/ löytyy myös joku säie. Jenkkien pälätystä tietty, mutta filtterit silmiin niin saa jotain irti.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Elo 04, 2010 5:55 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Elo 11, 2009 1:02 pm
Viestit: 24
Pyörä: Husqvarna CR 125 + KTM 690R Enduro
Jukka kirjoitti:
Ootko tutkinu husabergin 570:stä?


Nyt on tutkittu Husabergiä ja siinä taitaa olla vastaus tarpeisiini, joten sellaisen voisi ostaa, toki tässäkin joutuu tekeen kompromisseja kuten:

-9 litran tankki
-vielä vähempi maantielle, kuten ktm 690 enduro
-tiuhat huoltovälit (1h,3h, 1000km...)

+ tällä voisi korvata Husqvarna WR 125.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Syys 04, 2010 8:31 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Elo 11, 2009 1:02 pm
Viestit: 24
Pyörä: Husqvarna CR 125 + KTM 690R Enduro
Nyt on valinta tehty mopon suhteen ja tämmöinen saapui tänään kotio. Supermoto satsi tulee 2 viikon päästä ja vieläkö löytäisi jostakin Wings:n taikka akran (uuden hinta oli huikea). Lieneen hyvä nyt ensin ajaa hiukan rauhallisemmin ensimmäiset 500-1000km.


Liitteet:
KTM690R.jpg
KTM690R.jpg [ 169.94 KiB | Katsottu 6422 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Syys 04, 2010 8:44 pm 

Liittynyt: La Syys 22, 2007 10:58 am
Viestit: 192
Paikkakunta: Suomussalami
Pyörä: 1190 Adventure
Hieno pyörä ja on tuo "kuskiki" ihan tyytyväisen näkönen! :P


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 04, 2011 8:01 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Touko 29, 2006 7:54 pm
Viestit: 124
Paikkakunta: Tre
Pyörä: TE-610
Gilera kirjoitti:
Kas joku muukin pähkii samoja... itse en ole vielä päässyt koeponnistaan kuin tuon oranssin 690:n ja senkin maastossa. Toimi ainakin omaan makuun siellä, mitä nyt kone tuntui tuhnulta...

Oikeastaan tuo husse kiinnostaa enempi, vielä kun tarvikevalmistajat saisivat linjalta ulos niitä isompia tankkeja. Ennen sitä en ainakaan osta. Ei matkaenduroa voi alkaa rakentamaan 12l pohjalta?

Hussesta voip lueskella http://www.cafehusky.com ja tuolta http://www.advrider.com/forums/ löytyy myös joku säie. Jenkkien pälätystä tietty, mutta filtterit silmiin niin saa jotain irti.


No onko edistystä tapahtunut tässä asiassa, nyt Safarilta olis iso tankkikin.
Tuli itelläkin esiin tuo 630 ihan vahingossa ja pitkästä aikaa olis vähän sellaisia tuntemuksia, että voisi uusi pyörä kiinnostaa. Kovin paljoa noita ei taida olla Suomeen myyty.

Tuntuisi jenkkien hintatason muutoksen perusteella olevan jotain tapahtumassa, kun parhaat hinnat ovat ~6000$ paikkeilla ja vuosi sitten huitelivat vielä melkein kymppitonnissa. Ei tuo varmaan Suomen hinnoissa näy, mutta arveluttaa mitä Bemari on tuolle mallille suunnitellut :?:

_________________
MAntti
040-5504123


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 18, 2011 12:06 pm 
Avatar

Liittynyt: To Syys 01, 2005 12:57 pm
Viestit: 334
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: Gilera
mantti kirjoitti:
Gilera kirjoitti:
Kas joku muukin pähkii samoja... itse en ole vielä päässyt koeponnistaan kuin tuon oranssin 690:n ja senkin maastossa. Toimi ainakin omaan makuun siellä, mitä nyt kone tuntui tuhnulta...

Oikeastaan tuo husse kiinnostaa enempi, vielä kun tarvikevalmistajat saisivat linjalta ulos niitä isompia tankkeja. Ennen sitä en ainakaan osta. Ei matkaenduroa voi alkaa rakentamaan 12l pohjalta?

Hussesta voip lueskella http://www.cafehusky.com ja tuolta http://www.advrider.com/forums/ löytyy myös joku säie. Jenkkien pälätystä tietty, mutta filtterit silmiin niin saa jotain irti.


No onko edistystä tapahtunut tässä asiassa, nyt Safarilta olis iso tankkikin.
Tuli itelläkin esiin tuo 630 ihan vahingossa ja pitkästä aikaa olis vähän sellaisia tuntemuksia, että voisi uusi pyörä kiinnostaa. Kovin paljoa noita ei taida olla Suomeen myyty.

Tuntuisi jenkkien hintatason muutoksen perusteella olevan jotain tapahtumassa, kun parhaat hinnat ovat ~6000$ paikkeilla ja vuosi sitten huitelivat vielä melkein kymppitonnissa. Ei tuo varmaan Suomen hinnoissa näy, mutta arveluttaa mitä Bemari on tuolle mallille suunnitellut :?:


No eipä toistaiseksi suuntaan tai toiseenkaan, paukkuraudalla mennään edelleen. Syksyn mittaan pitäisi kyllä jotain tehdä asiansuhteen. Ensikesänä hieman pidempi tourinki tulossa ja mietityttää jotta lähteäkö 22v vanhalla Luigi tuotteella vai uudella sellaisella vai pitääkö nöyrtyä oranssiin päin väliaikaisesti.

Jori


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 18, 2011 2:58 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1754
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE
Ei sillä että olisin mopoa hankkimassa, mutta mites tuo keula noissa 630 Husseissa? Markkuhoon juttujen perusteella muistelen että ainakin loppupään 610:ssa olisi säästetty keulan sisuskaluissa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 18, 2011 3:13 pm 
Avatar

Liittynyt: To Syys 01, 2005 12:57 pm
Viestit: 334
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: Gilera
Taitaa tosiaan olla perus marsunkeula ilman ylimääräisiä matkalle tippuvia säätöruuveja. Sehän on tehtaalla tehty jo hyväksi, tarviiko sitä edes avata seuraavaan 20vuoteen?

Nimimerkillä , juuri otin 22vuotiaasta italian pyörästä keulan irti kun alkoi nyt jo stefat tihkumaan....ja marsokkin keula ilman säätöjä kyseessä. Liekö venäjän tiet viimeistelleet noi stefat.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 18, 2011 3:28 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1754
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE
Tuli ajeltua tuolla omalla Shiverillä semmoinen kymppitonni huoltamatta. Sen sisällä olleen puuron tiivistämiseen olisi riittänyt pelkät liukuholkit.


Viimeksi muokannut skuikka päivämäärä To Elo 18, 2011 11:30 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 18, 2011 7:23 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Viestit: 1258
Pyörä: Suzuki DR800S, Suzuki DR-Z 400S
Kävin kesällä kokeilemassa tuota 630:ä, kun oli samanlainen vaihto ajatus menneillään. Koeajopyörä oli täysin vakio(lambda paikallaan jne.)ja tehoiltaan se tuntui ihan onnettomalta, vanhempi vakio 610ie nosti keulaa kakkosella kun vähän auttoi nykäisemällä, mutta tuo uudempi hädin tuskin ykkösellä eikä se muutenkaan tuntunut ranteita venyttävän. Vaihdepolkimen ja jalkatapin väli oli melkoisen tiukka. Muuten pyörä tuntui ihan hyvältä ajolleen, mutta kokonaisuutena se on huonompi kuin 690 enkä sitäkään ole ostanut, joten 630:kin sai jäädä kauppaan. Päätin jatkaa kahden pyörän loukussa matkaenska/kisaenska yhdistelmällä.

_________________
RikuRoiske


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 18, 2011 11:01 pm 

Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 11:15 am
Viestit: 195
Pyörä: WR300-10, TE 610 -08, KTM 65sx-09
Tuosta hussen 610,sta sen verran että siinä on todella pitkä jousitus, takana 320mm ja edessä 300mm ku esim ktm 690 275mm edessä ja takana jos tuo nyt ketään liikuttaa:)

_________________
Kaksitahtinen Mielialahäiriö


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 33 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com