Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Pe Maalis 22, 2019 2:04 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1963 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127 ... 131  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: R1200GS
ViestiLähetetty: To Touko 10, 2018 9:21 am 

Liittynyt: La Elo 06, 2011 11:22 am
Viestit: 224
Paikkakunta: Jyväskylä
Pyörä: BMW R1200GS
Mitenkä olette ratkaisseet satulanalusosastojen likaantumisongelman? Kyse on nyt vesigessuista, mutta muistan, että sama vaivasi myös vanhempia. Vesigessua erityisesti, koska niissä on elektroniikkaa kummankin satulan alla. Koteloon, kaapelointeihin ja rakosiin kertyy kosteutta ja silttimäistä hiekkaa/pölyä. Ja kaikkihan tietää, että tärinä, hioma-aine ja sähkökaapeli eivät oikein pelaa hyvin yhteen.

Ja se pölyn ja hiekan poistaminen on hankalaa juuri niiden kolojen ja rakojen vuoksi.

Osittain tämä on tällaisen siisteysintoilijanongelma, mutta pitkillä reissuilla ei oikein sähkövikoja haluaisi selvitellä.


Sent from my iPad using Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS
ViestiLähetetty: Ti Touko 29, 2018 1:05 pm 

Liittynyt: To Touko 22, 2008 9:24 am
Viestit: 41
Paikkakunta: Jyväskylä
Pyörä: R1200gs
Moi,

Hyvän saa varmaankin vain itse tekemällä mutta mulla on tuon tyyppinen runkoon kiinnitetty muovisuoja iskarin edessä ja osittain satulan alla.

https://www.revzilla.com/motorcycle/mai ... -adventure

T. Ismo

_________________
Ismo R


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS
ViestiLähetetty: Pe Kesä 01, 2018 9:43 am 

Liittynyt: Pe Touko 11, 2018 4:21 pm
Viestit: 34
Pyörä: Bmw r 1200 gsa
Laitoin istuinlämmittimen. Samalla hipaisin sentin pois penkistä, niin nyt ottaa kantapäätkin maahan tukevasti ( GSA 2007 )

tilasin tuon Ebaystä, kiinalainen tietty, ja maksoi rahteineen jonkun parikymppiä. Johdotus siististi tehty ja jopa sukalla eristetty. Rele ja katkaisija mukana.

Kytkentään haluaisin kuitenkin tehdä muutoksen, että ei jää päälle sitten tuo vahingossa.
Nyt herätevirtaa ei ole tuotu releelle lainkaan

Kytkentä nyt näin

85 > karvalla 87> Katkaisija ( kaksivaiheinen )
86 > maa
30 > virta
87 > Katkaisija
87a > maa

Tuolla kytkennällä virta suoraan akusta, ja ilman sulaketta :). Näin on valmistaja lie tuumannut.

Haluaisin tuon kytkennän vaihtaa

85 > maadoitus
86 > herätevirta
30 > virta 5 A n sulakkeen kautta akulta
87 > Katkaisija
87a > maa

Osaako joku sanoa, toimisiko tuo kytkentä ? Vai käräytänkö releen.

Toinen vaihtoehtohan on, että laittaa istuimen alle pienen viiksikytkimen, joka avaa virtapiirin, kun istuimella on painoa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS
ViestiLähetetty: Pe Kesä 22, 2018 1:24 pm 
Löytyykö jostain netistä käyttö /huoltomanuaalia vuosimallin -10 gessuun?


Ylös
  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS
ViestiLähetetty: Pe Kesä 22, 2018 2:38 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Viestit: 4759
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: BMW R1100GS
kerbiili kirjoitti:
Löytyykö jostain netistä käyttö /huoltomanuaalia vuosimallin -10 gessuun?

Kyllä kannattaa hieman investoida hommaan ja ostaa ihan kunnon Haynesin huoltomanuaali.
Ei maksa montaa kymppiä.
Haynesin kirjat ovat hyviä.
Vaikka tuolta, klik

Pekka
:shock: :shock: :shock:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS
ViestiLähetetty: Pe Kesä 22, 2018 2:57 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Viestit: 4759
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: BMW R1100GS
Joukor kirjoitti:
Osaako joku sanoa, toimisiko tuo kytkentä ? Vai käräytänkö releen.

Toinen vaihtoehtohan on, että laittaa istuimen alle pienen viiksikytkimen, joka avaa virtapiirin, kun istuimella on painoa.

Toimiihan tuo
Herätevirran ottoon tarvitset BMW johdon numero 83 30 0 413 585, hinta noin 15.- euroa.
Se toinen pää, johon tuon tökkäät, löytyy sitten sieltä jostain tankin edestä tulpattuna mustalla tulpalla.
Siihen vaan tuo johto kiinni.
Vantaan Biketeamissä on noita johtoja siinä tiskin takana hyllyssä.
Samalla voisit vaikka laittaa siihen kanssa Motonetin sulakeboxin kuudelle sulakkeelle, niin riittää jatkossa virtaa vaikka lisävaloille yms.
Tuotenumero Motonetillä 38-6964, klik

Kuva

Pekka
:shock: :shock: :shock:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS
ViestiLähetetty: Pe Kesä 22, 2018 3:04 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Viestit: 1663
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: KTM690EnduroR, BMWR1200GSA
Pekkavee kirjoitti:
Joukor kirjoitti:
Osaako joku sanoa, toimisiko tuo kytkentä ? Vai käräytänkö releen.

Toinen vaihtoehtohan on, että laittaa istuimen alle pienen viiksikytkimen, joka avaa virtapiirin, kun istuimella on painoa.

Toimiihan tuo
Herätevirran ottoon tarvitset BMW johdon numero 83 30 0 413 585, hinta noin 15.- euroa.
Se toinen pää, johon tuon tökkäät, löytyy sitten sieltä jostain tankin edestä tulpattuna mustalla tulpalla.
Siihen vaan tuo johto kiinni.
Vantaan Biketeamissä on noita johtoja siinä tiskin takana hyllyssä.
Samalla voisit vaikka laittaa siihen kanssa Motonetin sulakeboxin kuudelle sulakkeelle, niin riittää jatkossa virtaa vaikka lisävaloille yms.
Tuotenumero Motonetillä 38-6964, klik


Pekka
:shock: :shock: :shock:


Ei maksa vaivaa, tämä toimii paremmin: https://www.r1200gs.info/howto/relay.html eikä ole kännissä kiinni.

_________________
https://www.juvander.fi/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS
ViestiLähetetty: Pe Kesä 22, 2018 3:18 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Viestit: 4759
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: BMW R1100GS
juvander kirjoitti:
Ei maksa vaivaa, tämä toimii paremmin: https://www.r1200gs.info/howto/relay.html eikä ole kännissä kiinni.

Tuo keltainen johto vastaa tuon ohjeen vihreää johtoa, josta se herätevirta otetaan ja se on kännissä kiinni.
Herätevirtaa ei voi ottaa esim. seisontavalolta, koska can sekoaa ja valittaa lamppujen hajoamista yms.

Tuon ohjeesi mukaan olen kytkenyt moneenkin pyörään esim. navin sähköt ja se on yksikertainen ja selkeä kytkentä.
Noita BMW johtoja on aina tarvittu ja niillä homma hoituu kätevästi.
Tuo sulakeboxijuttu oli vaan ehdotus, mutta penkin lämmittimeenhän riittää pelkkä rele. Voi sen boxin asentaa myöhemminkin.

Tuossa kuva yhdestä R1200GS kytkennästäni.
Kuva

Pekka
:shock: :shock: :shock:


Viimeksi muokannut Pekkavee päivämäärä Pe Kesä 22, 2018 3:28 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS
ViestiLähetetty: Pe Kesä 22, 2018 3:21 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Viestit: 1663
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: KTM690EnduroR, BMWR1200GSA
Pointti tuon diagnostiikka plugin piuhan käyttämisessä on se, että siihen ei missään tilanteessa jää virta päälle kun pyörä sammutetaan toisin kuin tuohon GPS pistokkeeseen. Toki tuohon ei kuormaa saa laittaa, vaan käyttää ainoastaan herätevirtana releelle.

_________________
https://www.juvander.fi/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS
ViestiLähetetty: Pe Kesä 22, 2018 3:37 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Viestit: 4759
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: BMW R1100GS
juvander kirjoitti:
Pointti tuon diagnostiikka plugin piuhan käyttämisessä on se, että siihen ei missään tilanteessa jää virta päälle kun pyörä sammutetaan toisin kuin tuohon GPS pistokkeeseen. Toki tuohon ei kuormaa saa laittaa, vaan käyttää ainoastaan herätevirtana releelle.

Ai juu, siellä ohjeessa oli myös juttua tuosta diagnostiikkaplugista, josta oli otettu se ohjausvirta.
Noitakin olen tehnyt muutaman, mutta jollain rosvoliittimellä virran otto tuosta on vähän huono juttu.
Miten siitä saisi herätevirtaa luotettavalla ja helpolla tavalla?
Posi-Tap liittimet ovat kai parhaita, mutta kallita, ja niitä minulla onkin, mutta onko muita konsteja.

Tuossa vielä kuva herätevirran ottamisesta sieltä testiplugista. Pyörä on R1200R.
Tuossa käytettiin vain relettä eikä sulakeboxia lisänä.
Tuo on muutaman vuoden vanha ja minulla ei ollut silloin vielä niitä Posi-Tap liittimiä, joten normaali rosvoliitin oli käytössä. Tuo vasemmalla oleva sininen liitin ottaa herätevirran sieltä johdosta.

Kuva
Pekka
:shock: :shock: :shock:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS
ViestiLähetetty: La Kesä 23, 2018 9:58 pm 

Liittynyt: Ma Huhti 26, 2010 9:57 pm
Viestit: 52
Pyörä: BMW R1200GSA
Mulla oli aikanaan etukatteen kulmassa kiinni mikrorele jonka heräte (muutama mA) tuli parkkivalon plussalta. Releen kärki oli sitten kiinni sulakkeen kautta akulla ja toiselta puolelta kulutuksessa. Ei jää rele vetämään ja laitteet sähköihin kun mopon sammuttaa. Toisaalta laitteille sai sähköä kunhan laittoi parkit päälle. Ja tuo muutama mA heräte ei sotke valo-ohjausta yhtään mitenkään. Sähköthän kulutukseen ei tule CAN väylästä vaan väylälaitteilta. Väylälaitteet taas keskustelevat keskenään väylän kautta. CAN on vain yksi protokolla mitä noissa väylissä käytetään.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS
ViestiLähetetty: La Kesä 23, 2018 10:54 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Viestit: 4759
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: BMW R1100GS
arjoyl kirjoitti:
Mulla oli aikanaan etukatteen kulmassa kiinni mikrorele jonka heräte (muutama mA) tuli parkkivalon plussalta.

Miten otit herätteen parkkivalon plussalta, jollain rosvoliittimellä vai?
Siis tuokin ilmeisesti toimii.

Pekka
:shock: :shock: :shock:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS
ViestiLähetetty: Su Kesä 24, 2018 7:49 am 
Avatar

Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Viestit: 1865
Paikkakunta: Luumäki
Mihin on unohtunut lisävirtapistorasialle tuleva johto näissä herätevirran ottokaavailuissa? Omassa pyörässäni sieltä otettu heräte ohjaa mm. ajovaloja, penkin lämmitystä, hanskoille ja takille tulevaa virtaa ja vähän muutakin. Ei unohdu virrat päälle ja samaan hintaan saa kätevän saattovalotoiminnon, mikä auttaa löytämään pimeässä oikealle ovelle. 8)

_________________
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS
ViestiLähetetty: Pe Kesä 29, 2018 3:43 pm 

Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 7:55 pm
Viestit: 89
Paikkakunta: Seinäjoki
Pyörä: BMW R1200GS -05
Vaihteet alkoivat jumittaa alaspäin vaihdettaessa. Kilometrejä nyt 57 000. Meneehän se alaspäin, kun vaan odottaa, mutta selvästi "ominaisuus" on tullut esiin vasta tänä kesänä. Ylöspäin vaihdossa ei ongelmaa. Onko ainoa lääke tuohon pyörän katkaisu, ja laatikko auki, tai laatikon vaihto? Ja kyseessä R1200GS -05.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS
ViestiLähetetty: La Kesä 30, 2018 10:09 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 5:29 pm
Viestit: 121
Paikkakunta: Los Hollolakses
Pyörä: 1200gs
Mulla on vähän samaa, kokeile laskea vähän kytkintä jos jumittaa. Mulla taitaa tuo "ominaisuus" ollut lähes jokaisessa pyörässä.
katuensio kirjoitti:
Vaihteet alkoivat jumittaa alaspäin vaihdettaessa. Kilometrejä nyt 57 000. Meneehän se alaspäin, kun vaan odottaa, mutta selvästi "ominaisuus" on tullut esiin vasta tänä kesänä. Ylöspäin vaihdossa ei ongelmaa. Onko ainoa lääke tuohon pyörän katkaisu, ja laatikko auki, tai laatikon vaihto? Ja kyseessä R1200GS -05.

_________________
ktv org


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1963 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127 ... 131  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com