Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ti Touko 21, 2019 7:54 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 57 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: HONDA XR400R 1998
ViestiLähetetty: La Touko 13, 2017 11:26 am 

Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 3:52 pm
Viestit: 1226
Paikkakunta: Jyväskylä
Pyörä: XR400, XRV750
Nyt vuoden verran ollut tuollainen XR400. Pitkään oli XR600/650 kuumetta mutta niitä oli huonosti tarjolla joten lähes naapuriin myyntiin tullut 400 piti hakea pois. Pyörä oli käytännössä originaali, ainoastaan äänenvaimennin vaihdettu.

Alkuperäisen keulan toiminnasta en oikein tykännyt joten siihen meni lähes heittämällä crf450r keula (showa 47). Laakerit vaihtamalla ja pari shimmiprikkaa tekemällä oli käytännössä bolt-on. Etujarruksi 270mm levy ja teräspunosletku, alkuperäinen oli melkoisen pehmeä, luulen että kumiletku oli pehmentynyt. Takapäähän löysin sattumalta öhlinssin iskarin melko sopivasti, vaikka ei alkuperäisessä mitään vikaa ollutkaan. Samalla tuli käytyä läpi linkun ja haarukan laakerit. Muutaman laakerin joutui uusimaan ja swingin akselin kanssa tekemään oikeasti töitä että sen sai paikaltaan pois. Oli sisäholkit ruostuneet melko kovaan swingin pulttiin...

Muutenkin kaikki liikkuva on tullut käytyä läpi paitsi moottori, johon normihuollot ja kytkinlevyt. Tankiksi löysin acerbiksen 22 litraisen, alunperin xr650l tarkoitettu mutta kiinnikkeet tekemällä istuu hyvin myös tähän. Alkuperäinen kaasutin pelaa myös hyvin mutta hyllyssä olisi 37mm fcr.

On ollut hauska peli ajella pitkin metsiä varsinkin jousituspäivityksen jälkeen sekä talviajossakin hauska peli. Matkapyöräksi tästä nyt ei ehkä varsinaisesti ole mutta siirtymät kyllä ajaa ongelmitta. Umpioksi vaihdoin H4 polttimollisen mutta valot silti surkeat ja sähkö ei tahdo riittää valolle ja kahvanlämppäreille. Seuraava rakentelukohde tulee olemaan jonkinlainen tarakka.

Öljykysymykseen, minulla pyörinyt koneessa nyt muutaman tonnin juuri tuo motulin 5000. Toimii ainakin sillä kuin Honda.

Ps. Mulla olis alkuperäinen etuvanne, vaihtaisin mielellään cr/crf etuvanteeseen.


Liitteet:
IMG-20170109-WA0005.jpg
IMG-20170109-WA0005.jpg [ 255.46 KiB | Katsottu 4180 kertaa ]
DSC_0012 (Medium).JPG
DSC_0012 (Medium).JPG [ 415.78 KiB | Katsottu 4180 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: HONDA XR400R 1998
ViestiLähetetty: Su Touko 14, 2017 12:14 am 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Viestit: 987
Paikkakunta: Häme
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
AISI kirjoitti:
Nyt on ylimääräiset ölpät koneesta pois ja testilenkillä kone kuumaksi ja kappas vain ylämerkissähän se öljyraja oli!! Pyörän ohjekirja neuvoo vähän liian seikkaperäisesti öljyn vaihdon, jos ei ole aiempaa teknistä tietämystä asiasta..

Öljyistä kysyisin vielä... Nyt koneeseen tuli motulin 5000 10w-40w jaso ma-2. Olisin ostanut halvempaa teboilin 20w-50w ilmajäähdytteisille vanhoille koneille tarkoitettua öljyä jossa on märkäkytkimen lisä aineistus ja jaso-ma luokitus mutta liikkeessä sanottiin että liian jäykkää xr hondaan...??? Pyörä ainoastaan kesä ajossa, eli plus keleillä ajot...laittakaa kommentteja..

Öljyistä voi tapella maailman tappiin, mutta mun mielestä ilmajäähyssä saa huoletta olla aika jäykät öljyt etenkin kesällä.
Itse oon 15w50 käyttäny. Motulin 5100 ja motonetin MOTOX? merkkistä.. molemmat toiminnu.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: HONDA XR400R 1998
ViestiLähetetty: Su Touko 14, 2017 7:52 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 6918
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: Cube konkeli
+1

Kuumana käyvään koneeseen paksumpaa öljyä eli melkein järjestään yksipyttyisiin aina ?w50 tai ?w60 öljyä.

_________________
Kylätason polkupyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: HONDA XR400R 1998
ViestiLähetetty: Su Touko 14, 2017 7:48 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Viestit: 1239
Paikkakunta: Oulunsalo
Pyörä: BMW R1150GS / Honda XR400R
Meikä ajellut nyt reilun vuoden Teboil Superbike 15W-50:llä, 35 euroa 4 litran törppö. Vielä on toiminut, ehkä muutaman vuoden päästä voin kertoa, olisko pitänyt ajaa delvacilla tai muulla käärmeöljyllä :twisted:

_________________
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: HONDA XR400R 1998
ViestiLähetetty: To Touko 18, 2017 11:22 am 

Liittynyt: To Syys 13, 2007 6:43 pm
Viestit: 60
Pyörä: XR400R & B12T
Koheltaja kirjoitti:
+1

Kuumana käyvään koneeseen paksumpaa öljyä eli melkein järjestään yksipyttyisiin aina ?w50 tai ?w60 öljyä.


+1

On ajettu Delvacillakin eikä siinä mitään vikaa, mut kuumana menee liian liruksi, koska kuuman pään viskositeetti arvo on +100 asteessa ja ilmajäähyissä menee reilusti yli.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: HONDA XR400R 1998
ViestiLähetetty: To Touko 18, 2017 2:33 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 20, 2004 9:46 pm
Viestit: 892
Paikkakunta: Muurame
Pyörä: KTM EXC 400 ja SE
Jee, tulihan se Delvackortti tähänkin ketjuun :idea: :o :o :o On sitä ootettukin :D

_________________
Tuomas

Life's a piece of shit,
When you look at it.
-Always Look on the Bright Side of Life (from Monty Python)-


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: HONDA XR400R 1998
ViestiLähetetty: To Touko 18, 2017 9:40 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Viestit: 1239
Paikkakunta: Oulunsalo
Pyörä: BMW R1150GS / Honda XR400R
janne.k kirjoitti:
On ollut hauska peli ajella pitkin metsiä varsinkin jousituspäivityksen jälkeen sekä talviajossakin hauska peli. Matkapyöräksi tästä nyt ei ehkä varsinaisesti ole mutta siirtymät kyllä ajaa ongelmitta. Umpioksi vaihdoin H4 polttimollisen mutta valot silti surkeat ja sähkö ei tahdo riittää valolle ja kahvanlämppäreille. Seuraava rakentelukohde tulee olemaan jonkinlainen tarakka.


Mulla oli talvella 8-tuumainen H4-umpio, mutta valot himmenevät hiukan liikaa, kun kierrokset tippuvat. Staattorin AC-teho jää vajaaksi, ei voi mitään. Ehkä pitää käämiä lisää tai hankkia tehokkaampi, jotta sais myös kahvanlämppärit mukaan. Muuten matkapyöränä tuo aivan mukava, vaikka mun 15/42 välityksillä 100km/h on maksimi hiukankaan pitemmässä ajossa. Noilla välityksillä ei 1-vaihde ole vielä liian nopea maastossakaan. Mutta kun valitsee reitit sen mukaan, että välttää isoja asfalttiteitä, ja painottaa sorateille ja etenkin metsäautoteille tapahtuvia reissuja, niin tuolla on ilo päästellä.

Tekaisin viime syksynä telineet Wolfmanin sivulaukuille jolloin laukut saa penkkilinjan alapuolelle ja takahaarukan etupuolelle. Mun kokemuksen mukaan tuolloin ei tule noin keveästä ajokista ihan karmea ajettava. Takarunkoon tein pariin kohtaan vahvistuksia (jo kuskin massa ajovarusteissa ylittää maksimi kantavuuden 100kg) ja samalla hitsasin kiinnitykset noille laukkuraudoille.Tarakka on lähinnä makuupussia varten, muuta sillä ei passaa kuljettaa, kun keula alkaa heti kevenemään. 75mm viemäriputkesta sai pienen työkaluputken pumpulle ja rengaraudoille, jotka on tehty 17 ja 24mm avaimista, sekä tärkeimmät kuusiokolot ja hylsyt. Lisäksi vararengas (21") kulkee etulokkarin päällä majailevassa pussukassa. Navi on vanha photonav otterboxin kotelossa, kun vieläkin toimii. Siinäpä ne matkapyörän tärkeimmät ominaisuudet onkin, lopun tekee kuskin periaate..


Liitteet:
teline2.jpg
teline2.jpg [ 697.58 KiB | Katsottu 3664 kertaa ]
teline.jpg
teline.jpg [ 473.24 KiB | Katsottu 3664 kertaa ]

_________________
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: HONDA XR400R 1998
ViestiLähetetty: Pe Touko 19, 2017 5:20 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Viestit: 2664
Paikkakunta: Pori
Pyörä: TR 650, 350EXC-F
Onko Raimo menny tekee raudat kirkkaasta tavarasta?

Mulla on huonoja kokemuksia, kun on käyttäny noita ruostumattomia materiaaleja, tahtovat murtua tärinässä paljon mustaarautaa helpommin.

Happi

_________________
-------------------------------------------
https://www.youtube.com/user/Happi4965/videos


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: HONDA XR400R 1998
ViestiLähetetty: Su Touko 21, 2017 8:57 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Viestit: 1239
Paikkakunta: Oulunsalo
Pyörä: BMW R1150GS / Honda XR400R
No en oo, ihan huonekaluputkea.. Kuva otettu justiin hitsauksen jäljiltä, sen jälkeen hiekkapuhalsin ja maalasin raudat Akzon jollakin työkonemaalilla. Kestää ihan ok, ja on helppoa ruiskutettavaa.

Mulla samat havainnot. Ruostumaton sekä haponkestävä ovat työn kautta tuttua materiaalia, ja enpä niitä enään omiin askarteluihini käytä. Tuo murtumisherkkyyden lisäksi ruostuttavat epäjalommat raudat ja kierteetkin tahtoo leikkautua jumiin, ellei käytä softlock-lukitetta tms.

_________________
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: HONDA XR400R 1998
ViestiLähetetty: Ma Kesä 12, 2017 7:27 pm 

Liittynyt: La Kesä 10, 2017 12:27 pm
Viestit: 3
Pyörä: XR400
Nonii nyt ois mäntä ja muuta tilauksessa tälläseen pyörään. Muutaman päivän kerkes olla käytössä ja heti ilmenee että syö öljyä. Käynnistäessä pölläyttää savut pihalle ja haiseekin öljyltä. Ilo ei kauaa kestäny. Päätin sitten että rykästää koko yläkerran remppa samalla, alakerralle ei piä vissii mitää tehäkkää (45000km ajettu)?

Mutta lievänä hidasteena on että en koskaan oo avannu 4t sylinteriä korjaustarkotuksessa. Onko se vaikeaa näissä? Mitä pitää tietää kun ryhtyy tähän? Manuaalihan tähä löytyy mutta silti jos jollai on vinkkejä niin saisi mieluusti laitella. Miten sisäänajon suhteen? Mihin kiinnittää huomiota kun värkkää tän kaa? Kaikki ohjeet ja niksit ja videot saa laittaa! Olisin kiitollinen :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: HONDA XR400R 1998
ViestiLähetetty: Ti Kesä 20, 2017 9:07 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Viestit: 1239
Paikkakunta: Oulunsalo
Pyörä: BMW R1150GS / Honda XR400R
PrinceWiener kirjoitti:
Mihin kiinnittää huomiota kun värkkää tän kaa?


Tuo on hyvin laaja kysymys, ja semmoiseen harva tarttuu vastatakseen. Muutama perusasia kuitenkin:

Puhtaus, huolellisuus ja laadukkaat työkalut pitää olla käytettävissä (myös momenttiavaimet pienille ja isommille momenteille on tärkeät). Ensimmäisenä kunnollinen pesu moottorin ulkopinnoille, ja jos alakertaa ei irroiteta rungosta, niin sitten senkin pesu. Eipähän tipu epäpuhtauksia koneen sisälle.

Lisäksi kunnollinen huoltomanuaali käsille, ja Hondan alkuperäinen on niistä paras, Clymerin vastaavallakin pärjää. Mitään varsinaisia erikoisuuksia näissä koneissa ei ole, mutta ilman manuaalia en itse lähtisi edes yrittämään. Siitä selviää myös erikoistyökalujen tarve, ja se, mihin omat rahkeet riittävät. Käytännössä tavallinen harrastaja voi purkaa moottorin koneistamoa varten irralleen ja kasata koneistusten jälkeen.

Purkaessa lämpö auttaa juuttuneiden pulttien kanssa, huoltomanuaalista löytyy oikea purkamisjärjestys, kuluneisuuden mittausohjeet sekä kasausohjeet. Koska XR on kuivasumppukone, niin käyttäisin alakertaa sen verran auki, että tsekkaisin öljypumpun alapuolelta öljypumpun imuverkon, jossa ei saisi olla isommasti metallia. Jos metalli tarttuu magneettiin, niin silloi voi epäillä vaihteiston hammasrattaiden kuntoa, jotka voi noilla kilometreillä olla saanut jo siipeensä. Riippuu niin käytöstä ja huollosta. Ikäähän näillä on kuitenkin jo 20 vuotta.

Kasauksessa 4t-koneessa nokka-akselin ajoitus pitää olla kohdallaan ja kasauksen jälkeen pitää varmistaa, että öljypumppu lähtee varmasti kierrättämään öljyä. Kasauksessa tietysti öljyä liikkuville pinnoille, jottei kone käy kuivana ensimmäisessä käynnistyksessä. Tuossa yksi selostus mun remontista XRV750:n, jossa loppupuolella myös kasauksesta: http://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?f=5&t=5950&p=331960#p331960

Kun seuraa manuaalin ohjeita kasauksessa, niin homman pitäisi kyllä onnistua. Jos kaveriksi saa jonkun joka on tehnyt koneremontteja aiemmin, niin aina parempi. Onnea remonttiin, ihmiset sen on kasanneet tehtaallakin :)

_________________
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: HONDA XR400R 1998
ViestiLähetetty: Pe Kesä 23, 2017 1:50 am 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Viestit: 987
Paikkakunta: Häme
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
PrinceWiener kirjoitti:
Nonii nyt ois mäntä ja muuta tilauksessa tälläseen pyörään. Muutaman päivän kerkes olla käytössä ja heti ilmenee että syö öljyä. Käynnistäessä pölläyttää savut pihalle ja haiseekin öljyltä. Ilo ei kauaa kestäny. Päätin sitten että rykästää koko yläkerran remppa samalla, alakerralle ei piä vissii mitää tehäkkää (45000km ajettu)?


Tarkasta nyt vielä että nokka-akselissa/keinuvivuissa on pinnat tallessa/ehjät. Tuppaavat näistä kulahtamaan.
Kuvia mun nokka-akseli remontista:
http://www.matkaendurot.net/forum/viewt ... =6&t=21363


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 57 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com