Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ke Maalis 27, 2019 5:53 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 57 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: HONDA XR400R 1998
ViestiLähetetty: Ti Loka 09, 2012 8:52 am 
Avatar

Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
Viestit: 1658
Paikkakunta: Manse
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
Crop kirjoitti:
Minusta noi jouset tuntuu aivan valtavan hyviltä ja säädöillä saa pelattua lullaksi tai kivireeksi. Syynä on varmaan se, että olen aiemmin ajellut 60tkm Dominaattorilla, jossa ei ole mitään säätöjä, eikä vaimennusta muutenkaan voi kehua rymykelpoiseksi.

Miten olette pelanneet tuon putkessa paukkumisen kanssa? Moottorijarrulla ja pienillä kierroksilla ajellessa välillä nykäisee ja putkessa paukahtaa. En ole vielä tutustunut tekniikkaan, mutta tuossa lienee alipainekaasari, joka vaikuttanee ilmiöön?


Alusta on XR:ssä aivan eri sarjaa kuin Domin :shock: Pitkät joustot ja kunnon maavara tekee ajamisesta nautittavaa hankalassakin maastossa. Huomasin sen jo modatessani XR 600 Cartridge keulan Omaan Domiini ja nyt isolla XR:llä on entistä hauskempaa :D

Olisko aavistuksen laihalla tyhjäkäyntipiirin seos? Kokeile seosruuvilla säätää rikkaammalle. Imukurkkukin kannattaa tarkistaa halkeamien varalta ennen isompia toimenpiteitä. Toisaalta vasta suoraveto kaasarilla loppui pauke aikanaan Domistakin..

_________________
Honda XR650L(big bore 720cc)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: HONDA XR400R 1998
ViestiLähetetty: Ti Loka 09, 2012 9:01 am 

Liittynyt: Ma Helmi 05, 2007 8:46 pm
Viestit: 272
Paikkakunta: Rajamäki
Pyörä: enskaton
Itselläni NX:n pauke loppui, kun riisui sen kylkinäpyn pois koneen kyljestä ja paikkasin kurkun. Tässä sellaista saastehärpäkettä ei olekaan. Kurkku ei varmaankaan ole ongelma, kun tyhjäkäynti on kuitenkin tasaista, mutta tosiaan tuo seos voi olla hyvä tarkistaa. Vähän jännittää ruveta pelleilemään kaasarin kanssa, kun siinä voi käydä niinkin, ettei enää käynnistykään niin helposti ja tätä starttaillessa voi ajolasit huurtua, jos pitää ruveta pidempiä starttihetkiä viettämään.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: HONDA XR400R 1998
ViestiLähetetty: Ti Loka 09, 2012 9:17 am 
Avatar

Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
Viestit: 1658
Paikkakunta: Manse
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
Nykyiset säädöt vaan tarkasti muistiin niin jos huonommaksi menee voi aina palata lähtötilanteeseen. Ehkä sinne kaasariin kannattaa muutenkin kurkata että mitä kaikkea siellä kohokammiossa uiskentelee..

_________________
Honda XR650L(big bore 720cc)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: HONDA XR400R 1998
ViestiLähetetty: Ti Loka 09, 2012 12:12 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Viestit: 982
Paikkakunta: Häme
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
Crop kirjoitti:

Miten olette pelanneet tuon putkessa paukkumisen kanssa? Moottorijarrulla ja pienillä kierroksilla ajellessa välillä nykäisee ja putkessa paukahtaa. En ole vielä tutustunut tekniikkaan, mutta tuossa lienee alipainekaasari, joka vaikuttanee ilmiöön?

Mulla tekee tuon ilmiön aina kun on menossa varatankille eli bensa loppumassa.. Eli varmaan vähän laihalla on. Säätöruuvi tais olla kaasarin alapuolella. Itse sitä joskus säätelin ja tuntu että 1/4-kierroskin vaikutti paljon.

Kuva

Tuossa kuvassa näkyy tuo PILOT Screw. Kiinnipäin kierrettäessa menee laihemmalle ja aukipäin rikkaalle. Eli kokeile ensiksi säätää vaikka 1/4-kierrosta aukipäin. Itse säätelin silleen että otin taltta bitsin(ei ollu tallissa muuta lyhyttä talttaruuvaria) taskuun mukaan ja lähdin ajelee. Jokaisella bussi pysäkillä säätöä kunnes oli mielestäni sopiva.

Kaasutin ei ole mikään Alipaine mehumaija.

Niiiinja käsittääkseni AirCut Valve(laatikko nro.14) voi myös aiheuttaa pauketta.. Sen toimintaa en tarkemmin tunne, jotenkin se katkasee ilmanpääsyn kun kaasun päästää pois? :? Muutta kokeile eka säätää tota pilotti ruuvvia.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: HONDA XR400R 1998
ViestiLähetetty: Ti Loka 09, 2012 12:34 pm 

Liittynyt: Ma Helmi 05, 2007 8:46 pm
Viestit: 272
Paikkakunta: Rajamäki
Pyörä: enskaton
Jo vain pitääki töistä lähtiessä ottaa tosiaan bitsi mukaan ja kurvailla kiertoreittejä pitkin kotiin. Näyttää hyvinki tutunoloiselta tuo kaasari. Saatanki purkaa sen viikonloppuna ihan piruuttani ja puhallella sinnetänne, jos säätely ei auta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: HONDA XR400R 1998
ViestiLähetetty: To Helmi 13, 2014 9:49 pm 

Liittynyt: Pe Helmi 18, 2011 7:40 pm
Viestit: 274
Paikkakunta: Ylöjärvi
Pyörä: Honda, HVA
Muutaman kuukauden XR:n omistaja olen ollut. Mihin kohteisiin kannattaa kiinnittää huomiota pyörässä? Korkeapuristemäntä ja nokka-akseli on vaihdettu entisen omistajan toimesta. Mites pakoputki, kannattaako vaihtaa paremmin virtaavaan?

Mopo on täällä Tampereen seudulla viimeiset vuodet viettänyt.

Kuva


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: HONDA XR400R 1998
ViestiLähetetty: Su Helmi 23, 2014 9:59 pm 

Liittynyt: Su Helmi 23, 2014 9:49 pm
Viestit: 99
Paikkakunta: Jyväskylä
Pyörä: Polkupyörä
Lainaan hieman aihetta.

Tuli hankittua otsikon mallinen pyörä, josta edellinen omistaja on irroittanut vilkut. Onneksi alkuperäiset vilkut on laatikossa tallessa. Kysymys kuuluu millä tavalla/missä kohti etuvilkut ovat uutena olleet?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: HONDA XR400R 1998
ViestiLähetetty: Ma Helmi 24, 2014 11:03 pm 

Liittynyt: Pe Helmi 18, 2011 7:40 pm
Viestit: 274
Paikkakunta: Ylöjärvi
Pyörä: Honda, HVA
Tuosta linkistä näkyy missä vilkut on. Millä tavalla ne on kiinnitetty, sitä en tiedä.
http://www.rmanual.com/part_324/Honda+X ... Manual.htm

Jos maastossa ajat, niin huomio että kaatuessasi vilkku ei menisi heti ensin rikki. Minulla on tuon möhkötankin vuoksi vilkut asennettu etuvalomaskiin. Vilkut ovat Opelin, jostain 90-luvulta. Alkuperäinen tankki on tallissa. Tuo isompi tankki ei ajamiseen vaikuta. Ei se nyt kovin siron näköinen ole, mutta väliäkö sen.

Laitahan kuvia pyörästäsi.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: HONDA XR400R 1998
ViestiLähetetty: La Huhti 12, 2014 7:41 pm 

Liittynyt: Ma Helmi 05, 2007 8:46 pm
Viestit: 272
Paikkakunta: Rajamäki
Pyörä: enskaton
Pyörä on ruvennut kalisemaan, kun matalilta kierroksilta rupeaa kiihdyttämään. Olen yrittänyt kumivasaroida moottoria, kun sieltä päin se ääni selkeesti tulee, mutta ilman tuloksia. Ja kun kalina ei kuulu tyhjäkäynnillä tahi pukilla ollessa ja kaasutellessa. Kuulin kautta rantain, että kaverin jonkun kaverinkaveri on joskus kisaillut xr:llä ja että sen mukaan xr syö nokkaketjuja. Voisko se olla se, ja pystyskö sitä kiristämään, vai meneekö vaihtoon?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: HONDA XR400R 1998
ViestiLähetetty: La Huhti 12, 2014 9:57 pm 
Avatar

Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
Viestit: 1658
Paikkakunta: Manse
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
Nokkaketjun kiristäjä on XR400:ssa automaattinen mutta niissä on ollut ongelmia ja lääke siihen on tämä: http://youtu.be/XtBHTvn5cVc

_________________
Honda XR650L(big bore 720cc)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: HONDA XR400R 1998
ViestiLähetetty: La Huhti 12, 2014 11:07 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Viestit: 982
Paikkakunta: Häme
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
Crop kirjoitti:
Pyörä on ruvennut kalisemaan, kun matalilta kierroksilta rupeaa kiihdyttämään. Olen yrittänyt kumivasaroida moottoria, kun sieltä päin se ääni selkeesti tulee, mutta ilman tuloksia. Ja kun kalina ei kuulu tyhjäkäynnillä tahi pukilla ollessa ja kaasutellessa. Kuulin kautta rantain, että kaverin jonkun kaverinkaveri on joskus kisaillut xr:llä ja että sen mukaan xr syö nokkaketjuja. Voisko se olla se, ja pystyskö sitä kiristämään, vai meneekö vaihtoon?


http://matkaendurot.net/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=21363

Tuossa on mun nokka-akseli - ketju - keinuvipu rojekti.. Luulin kanssa aluksi että olis ollu nokkaketju mutta olkin kulahtanut keinuvipu.
Suosittelen hetimiten kurkkaamaan venttiilikopan alle, ja tarkistamaan nokka-akselin ja keinuvipujen kunnon.

Tai toki voit ihan ensiksi tarkistaa sen nokkaketjun kiristimen, ettei jousi oo menny.
Tossa video kuinka se toimii jos se on kunnossa :arrow: https://www.youtube.com/watch?v=H0KAezr0qSA , eli sen saa lukittua minimi asentoon, ja sitten vähän taltta ruuvvarilla auttamalla jousi ponkasee kiristimen maksimiin.. Eli asentaessa ruuvvaat sen minimiin, ja sitten vapautat sen niin jousi hoitaa loput.

[edit]
Niin mun jakoketjulla oli ajettu ~22tkm ja venymää ei ollu oikeastaan yhtään.
[/edit]


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: HONDA XR400R 1998
ViestiLähetetty: La Huhti 12, 2014 11:25 pm 

Liittynyt: Ma Helmi 05, 2007 8:46 pm
Viestit: 272
Paikkakunta: Rajamäki
Pyörä: enskaton
Keinuvipuongelma tuli tutuksi domin kanssa. Se kilkatti kivasti kaikilla kierroksilla ja luulin vian olleen puolipuristin, mutta kannen avatessa viaksi paljastuikin ihan nahkoille kulunut keinuvipu. Tämä ääni on kierroksista riippuvainen ja kuulostaa aivan kuin vanhoissa vehkeissä olevat ketjut hakkaisi haarukkaan matalilla kierroksilla. Siksi tuli mieleen tuo nokkaketju, jotta josko pääsisi jonnekin reunamilta alumiinia lastuamaan. Mutta nyt tulee vinkkiä jo sen verran, että taidan avata kannen saman tien. Jotenkin kaikki tuntuu kasautuvan. Talven jäljiltä takarenkaan laakerit ovat antaneet periksi ja linkkuun on tullut löysää. Ne osat ovat jo ebaystä tilattu ja takaiskarin taisin viime ruosteenpoistossa tappaa ja huoltoon menee samalla, mutta sitten tuli vielä tämä kalkatus. Kaikki kerralla.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: HONDA XR400R 1998
ViestiLähetetty: Su Huhti 13, 2014 8:07 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 6820
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: XT660R
Kysytään nyt vielä täältäkin, onko pk-seudun läheisyydessä (alle 100km) XR omistajaa jonka luona voisi käydä tutustumassa pyörään? XR on ollut harkinnassa viime kesästä asti mutta yhtään XR:ää en ole lähietäisyydeltä päässyt näkemään, saati kokeilemaan kylmätyypeillä osuuko ajoasento lähellekkään kohdalleen. Ajoasennon mallaaminen ratkaisee jatkanko XR:än etsintää vai meneekö se hylkyyn.

Jos koeajo on mahdollista niin samalla sinä pääset testaamaan 690 Enduroa :wink:

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: HONDA XR400R 1998
ViestiLähetetty: Su Huhti 13, 2014 8:13 am 
Avatar

Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
Viestit: 1658
Paikkakunta: Manse
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
Hämeenlinnassa Juhhisilla ja Tampereella Jamilla taitaa olla lähimmät :?: Tampereella jos tuut poikkeen niin samalla reissulla sit porukka-ajelulle :)

_________________
Honda XR650L(big bore 720cc)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: HONDA XR400R 1998
ViestiLähetetty: Ma Elo 18, 2014 4:09 pm 

Liittynyt: Su Helmi 23, 2014 9:49 pm
Viestit: 99
Paikkakunta: Jyväskylä
Pyörä: Polkupyörä
Sattuuko kenelläkään olemaan tallessa -98 XR:n mainosta, josta näkisin millaiset tarrat pyörässä on uutena ollut?


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 57 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com