Pohjolan Kurapyöräilijät
http://matkaendurot.net/phpBB3/

Dominator kysymyksiä
http://matkaendurot.net/phpBB3/viewtopic.php?f=5&t=10511
Sivu 101/101

Kirjoittaja:  Markoinen [ Ke Syys 12, 2018 10:54 am ]
Viestin otsikko:  Re: Dominator kysymyksiä

Kuulostaa harrastamiselta :D Ei kai siinä muuta kuin varovasti kokeilla säätää. Tilasin tuollaisen korjaussarjan, koska sain pari ruuvia pyöreiksi ja kiihdytyspumpun tiiviste tuntui olevan vaihdon tarpeessa. Samalla vaihtuisi varmaan muutkin nippelit ja nappelit. Pitää lukea vielä linkkisi ajatuksella läpi.

https://www.ebay.com/itm/Genuine-Mikuni ... 2551525210

Kirjoittaja:  Ylikessu [ To Syys 13, 2018 9:11 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Dominator kysymyksiä

Moro.

Onko dominaattorin kaasuttimessa alunperin sellain sähköjohto systeemi (itsellä on roikkumassa kaasarin vieressä)ja jos kuuluu niin miten se vaikuttaa kaasuttimen toimintaan.

Kirjoittaja:  Dominator [ Pe Syys 14, 2018 9:17 am ]
Viestin otsikko:  Re: Dominator kysymyksiä

Ei ole Domin orginaali Keihinissä sähköjä/piuhoja. Olisiko domiisi vaihdettu uudemman sisarmalli Honda FMX650 kaasutin :?: Pikaisella haulla löysin vanhoista keskusteluista tälläisen "Patukan" vertailun..
Patukka kirjoitti:
Viime talvenahan laitoin FMX:n kaasuttimen Domiin alkuperäisen pilalle kuluneen tilalle. Taitaa SLR / Vigor kaasutin olla lähempänä FMX:n kaasutinta, kaasuttimen runkohan on näissä kaikissa sinällään sama mutta SLR / Vigor / FMX kaasuttimesta puuttu luistin pakkonostovivusto. Sisuskaluissahan oli sitten enemmänkin eroja:

FMX kaasutin onkin monessa suhteessa sisukaluiltaan erilainen kuin domin vakiokaasutin. Jopa kaasuttimen rungossa on eroja FMX:stä puuttuu kaasuluistin pakkonostovivusto, paikat rungossa on mutta poraukset puuttuvat. Ja:

-Luisti, poraukset pienemmät, 2,5 mm.
-Luistin jousi huomattavasti pidempi ja ehkä hieman jäykempi.
-Neulaputki erilainen, porauksia paljon enemmän. Pääsuutin 168.
-Tyhjäkäyntisuutin 52.
-Kaasuläpän asennontunnistin.
-Kaasuttimen kurkun lämmityselementti.
-Joitain pienempiä eroavaisuuksia, mm. uimurikammion pohjassa.

Tuossa syksyllä rakentelin sen kurkunlämmityksenkin toimintakuntoiseksi eikä siitä ainakaan haittaa ole tuntunut olevan. Tässä minun tapauksessanihan ei ollut tarkoituksena tehonlisäys vaan stumppailun lopettaminen ja muutenkin käyntiominaisuuksien parantaminen, alkuperäinen kaasutinhan oli kuluttanut läpän kohdalle kaasuttimen kurkkuun melkoisen kolon ja samalla kaasuläpästäkin oli hävinnyt ainetta. Ohivuoto oli sitä luokaa ettei kaasutinta olisi täysin toimintakuntoiseksi saanut enää mitenkään.

Kirjoittaja:  Ylikessu [ Pe Syys 14, 2018 10:50 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Dominator kysymyksiä

Ai kaasuttimen lämmitin, mistä siihen kuuluisi tulla virta.kyseiseen kaasuttimeen vaihdoin suuttimet 150 pääsuutimen ja 47,5 tyhjäkäyntisuuttimen kun valoissa ja muutenkin pysädeltyä kone sammui eikä käynyt tyhjäkäyntiä.Nyt käy vähän paremmin, mutta tasakaasulla nykii.Mitkä suuttimen koot kaasuttimessa kuuluu olla vakiona?

Kirjoittaja:  Dominator [ Su Syys 16, 2018 8:13 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Dominator kysymyksiä

Domin alkuperäisessä kaasuttajassa ei ole kaasuläpän asentontunnistinta eikä kurkun lämmitystä joten valmiita piuhojakaan ei Domista tähän eri mallin kaasuttajaan löydy. FMX:ssä vakio pää- ja tyhjäkäyntisuutin ovat 168 / 50, Domissa 148 / 48. Neulasarja on myös erilainen joten suutinkoot ovat jostain tuolta väliltä. Tyhjäkäynnillä stumppailu ja pintakaasulla nykiminen viittaisi ehkä liian pieneen tyhjäkäyntisuuttimeen :?: Lisää suutinjumppaa tiedossa..

Kirjoittaja:  Ylikessu [ Ti Loka 16, 2018 9:14 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Dominator kysymyksiä

Moro kaikille. Onko täällä pyörätietäjiä lähellä mäntsälää että tietäis edes ton dominaattorin oikean luonteen mimoinen se pitäis olla kun vaihtelin siihen suuttimet ja olisi kiva saada asiantuntian mielipide?

Kirjoittaja:  mikko.ko [ Ke Maalis 20, 2019 11:04 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Dominator kysymyksiä

mikko.ko kirjoitti:
mikko.ko kirjoitti:
Juku61 kirjoitti:
Moi
Kuukausi sitten ostin -93 domin ja pätkimisongelmaa on ollut kylmällä koneella ja pienillä kierroksilla (risteyksiin tullessa sammunut) tai satunnaisesti muutenkin. Vedossa ei ongelmaa pätkimisen kanssa. Tyhjäkäyntiä piti alussa säätää päivittäin(sopivat kiekat löytynyt). Mainio peli ajaa sopivilla nastoilla. Tilasin tuon aikaisemmin mainitun kiina cdi- boxin. Pitää sitten kommentoida pelittääkö tasaisemmin.


Samantyyppistä ongelmaa itselläkin ollut nyt tämän viikon kun pyörä ollut talven jäljiltä käytössä. Jos ilmiö liittyy puolipuristimen toimintaan niin mitä se edes tarkoittaa saati miten se korjataan :))? Voisiko ongelma olla myös hieman kovettuneessa ja tankin päädystä hieman haperoituneessa bensaletkussa? Jos se letkun päästä hörppää hieman ilmaa välillä mukaan. Tämä toisaalta ei selitä sitä että ongelma ehkä poistuu hieman pidemmän ajon jälkeen.

Ehkä ensimmäiset 10km tämä ongelma toistuu, toistaiseksi olen vain kaupungissa ajellut niin pidemmän matkan kokemusta ei tästä ole.

Pyörä on -94 ja ajettu vajaa 26000. Uskoisin kaiken olevan alkuperäistä pl. Acerbiksen tankki ja k&n ilmansuodatin mitkä vaihdoin talven aikana.



https://www.youtube.com/watch?v=vwITR226VNo

Juuri samanlainen ongelma kuin tuossa videossa. Onko se nyt sitten uusi cdi boksi tilalle ja onnellisena auringonlaskuun?

Ei juuri mitään eroa onko kone kylmänä tai vaikka 200km ajettu putkeen, samalla tavalla pätkii.


Noniin, kaikki etenee hitaasti varsinkaan kun ei tiedä mistään mitään :).

Saattaa olla että vika korjaantui, en tosin vielä näillä keleillä ole käynyt ajelemassa, raportoidaan siitä sitten kun aika tulee.

Vikana siis uskoisin olleen turhan ilman pääsyn kaasariin. Tein tuon ilmansaaste hässäkän poiston ja tulppailin letkuja jne. 24 vuotta vanhat letkut ovat jo aika kovia ja halkeilluita jostain paikoin niin ehkä poisto-operaatiossa viimeinkin vaurioitui kunnolla yksi letku. Kaasarin oikealla sivulla menee letku yhdestä lähdöstä toiseen. Ennen näiden lähtöjen välillä letkussa oli t-liitin josta lähti letku sinne saastepumpulle. Tästä letkusysteemistä oli yksi letkunpätkä hieman haljennut ja siitä reiästä pääsi sisään ilmaa. Nyt otin turhan liittimen pois ja laitoin letkun menemään suoraan lähdöltä toiselle. Jostain luin että ilmeisesti nämä lähdöt olisi voinut myös tulpata. Koska en tunne näiden laitteiden toimintaperiaatteita niin en tiedä mitä varten nämä asiat ylipäätään kaasarissa ovat :lol: .

Kuva

Tämän kuvan perusteella siis tuo pair control valve vacuum tube oli tuolta kaasarin päädystä haljennu.

Kuva

Ja tämän kuvan perusteella letku jatkuu air cut off valve vacuum tubena.

Nämä siis nyt yhdistetty, toivottavasti en ole tehnyt mitään peruuttamatonta :D !?? Talven jälkeen ensimmäistä kertaa kun sain käyntiin ja koneen hieman lämmettyä tuntui käyvän varsin hyvin.

Kirjoittaja:  mikko.ko [ Ke Maalis 20, 2019 11:10 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Dominator kysymyksiä

Ja nyt kun hyväksi havaitulla, kokeile ja arvaile, linjalla ollaan päästy jo tähän asti niin tilasin G.P.R. putkisarjan ja asennan sen sitten seuraavaksi. Toivottavasti ei ainakaan tehoa paljoa häviäisi tässä hommassa :P. Kytkin on koko omistushistorian aikana tuntunut todella jäykältä niin toivotaan että uusi kytkinvaijeri jeesais. Vanhasta oli ainakin yksi säie rikki ja hapettuneen oloinen oli muutenkin. En tiedä miten smoothi näiden pitäisi olla mutta ennen sai kaikkia neljää sormea käyttää kytkimen painamiseen.

Kirjoittaja:  Dominator [ To Maalis 21, 2019 10:20 am ]
Viestin otsikko:  Re: Dominator kysymyksiä

mikko.ko kirjoitti:
Saattaa olla että vika korjaantui, en tosin vielä näillä keleillä ole käynyt ajelemassa, raportoidaan siitä sitten kun aika tulee.

Vikana siis uskoisin olleen turhan ilman pääsyn kaasariin. Tein tuon ilmansaaste hässäkän poiston ja tulppailin letkuja jne. 24 vuotta vanhat letkut ovat jo aika kovia ja halkeilluita jostain paikoin niin ehkä poisto-operaatiossa viimeinkin vaurioitui kunnolla yksi letku. Kaasarin oikealla sivulla menee letku yhdestä lähdöstä toiseen. Ennen näiden lähtöjen välillä letkussa oli t-liitin josta lähti letku sinne saastepumpulle. Tästä letkusysteemistä oli yksi letkunpätkä hieman haljennut ja siitä reiästä pääsi sisään ilmaa. Nyt otin turhan liittimen pois ja laitoin letkun menemään suoraan lähdöltä toiselle. Jostain luin että ilmeisesti nämä lähdöt olisi voinut myös tulpata. Koska en tunne näiden laitteiden toimintaperiaatteita niin en tiedä mitä varten nämä asiat ylipäätään kaasarissa ovat :lol: .

Kuva

Tämän kuvan perusteella siis tuo pair control valve vacuum tube oli tuolta kaasarin päädystä haljennu.

Kuva

Ja tämän kuvan perusteella letku jatkuu air cut off valve vacuum tubena.

Nämä siis nyt yhdistetty, toivottavasti en ole tehnyt mitään peruuttamatonta :D !?? Talven jälkeen ensimmäistä kertaa kun sain käyntiin ja koneen hieman lämmettyä tuntui käyvän varsin hyvin.
Tuo mystinen "pair control valve, air cut off" on systeemi joka (ollessaan toimintakuntoinen) ohjaa ilmaa pakosarjaan pakokaasujen sekaan alentaen näin päästölukemia. Noissa on ollut enemmän/vähemmän ongelmia vanhemmiten joten lähes kaikista Domeista ne on poistettu ja pakoaukkojen yläpuolella sylenterissä olevat reijät tukittu sekä kaasarin päästä letkut tulpattu. Mikäli kaasarin letkujen tulppaus ei ole täysin onnistunut tai letkuissa on repeämiä niin väärää ilmaa pääsee kaasuttajaan ja bensa/ilma seos menee laihalle. Tämä aiheuttaa koneen paukkumista/nykimistä varsinkin pintakaasulla, nämä oireet korostuvat moottorin ollessa vielä kylmä. Kaasuttajan huohotinletkujen (breather tube) vastaavasti pitää olla auki, niiden tukkeutuessa kaasuttajan toiminta häiriintyy ja koneen käynnissä saattaa myös ilmetä ongelmia.

mikko.ko kirjoitti:
Kytkin on koko omistushistorian aikana tuntunut todella jäykältä niin toivotaan että uusi kytkinvaijeri jeesais. Vanhasta oli ainakin yksi säie rikki ja hapettuneen oloinen oli muutenkin. En tiedä miten smoothi näiden pitäisi olla mutta ennen sai kaikkia neljää sormea käyttää kytkimen painamiseen.
Kytkimen pitäisi olla niin pehmeä että kahvaa pystyy käyttämään kahdella sormella. Vaijeri käytössä kuivuu ja lopulta rispautuu niin että muuttuu jäykäksi ja saattaa jopa katketa. Vaijerin säännöllinen voitelu (joka talvi) pitää kytkimen notkeana. Kytkinkruunu on voinut myös kulua koloille ja se aiheuttaa kytkimen takertelua sekä jäykistymistä kun kytkinlevypakka ei pääse avautumaan esteittä. Kotikonsti ensiapuna vaivaan on kytkinkruunun kolojen kevyt viilaus ja pysyvämpi sekä huomattavasti kalliimpi konsti on kytkinkruunun uusiminen.

Sivu 101/101 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/