Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on La Joulu 16, 2017 9:31 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 7599 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 484, 485, 486, 487, 488, 489, 490 ... 507  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: KTM 690 Enduro (/R)
ViestiLähetetty: Pe Maalis 17, 2017 2:04 pm 

Pyörä: XT660R
Takapainoisuuden huomaa mutkaan sisään, ei pysty viemään mutkaan sisään moottorijarrulla vinossa kuten esim nelari EXC:tä. 690 vaatii huomattavasti määrätietoisempaa otetta eikä sillä muuteta ajolinjaa kesken mutkan yhtä helposti kun tasapainoisemmalla pyörällä. Voimalla saa kyllä minkä tahansa pyörän vinoon mutkan ulostulossa mutta se on aika löysä ilo jos pyörää ei pysty viemään koko ajan "herkällä otteella" niin että takapää on käytännössä koko ajan irti, eikä pelkästään silloin kun väännetään tuppi nurin. Vauhtisladeissa kun mennään tehojen rajamailla 3-5 vaihteella pitkiä loivia mutkia niin takapää levottomuus tulee myös esiin, johtuu osittain etupään pidon puutteesta ja koko pyörä alkaa "humppaamaan" mutkassa. RR varustuksella, täysillä etutankeilla ja vajaalla takatankilla sekä uudelleen jousitetulla/shimmitetyllä alustalla pyörän käytäs nopeassa ajossa muuttuu pyöreämmäksi ja pyörää pystyy viemään herkemmällä otteella mutta on vielä aika kaukana vastaavassa käytössä olevaan EXC:hen.

Nämä alkaa olla niitä pieniä nyasseja jotka ei monella edes tule esille. Mä nyt vaan satun olemaan aika pilknusnus pyörän ajettavuuden osalta ja olen herkkä kritisoimaan pieniäkin asioita jotka liittyy ajettavuuteen, varsinkin nopeassa ajossa missä tulee pyörän rajat esille, ei niinkään reissuajossa tai makkaranpaistossa. Ei näitä mun jorinoita kannata nyt niin vakavasti ottaa :wink:

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Maalis 17, 2017 4:42 pm 

Pyörä: 690 ER
Minä olen mietiskellyt tuon siten, että parempi olla kokeilematta ruohon vihreyttä aitojen yli, EXC:t jätän tiukasti koeajamatta, ei siitä seuraisi kuin pahaa mieltä, rahanmenoa ja ahtautta talliin. Kun ei paremmasta tiedä niin 690:n ajettavuus on taivaallinen.

Takatankki saisi sen litran pari olla isompi, muuta moitittavaa siitä en löydä. Tai no, RR hinnoittelu sisältää kyllä melkoiset preemiumit ja noilla katteilla eivät edes aio tehdä takatankkia 701:een, ups se siitä ruohon vihreydestä...

Joskus olen mietiskellyt että 690:n sopisi sellainen tankkilaukun tyylinen penkin etuosan päälle tuleva lisälekkeri, pikakiinnityksillä helposti poisheitettävissä silloin kun sitä ei tarvi. Saattaa olla, että olin tuota mietiskellessä vähän ottanut, mutta silti.

Minä tykkään ajamisesta, sille ajettavuudelle oikeastaan ihan sama, kunhan mikään osa alue ei ole niin huono että häiritsee. Alustaa säätämällä saisi varmasti paljon tehtyä, mutta kun ei oikein kiinnosta, klikkereitä ääriasentoon veivaamalla minä huomaan koska menee pieleen, mutta 1 napsu suuntaan tai toiseen niin en minä hoksaa mitään eroa. Niillä reiteillä mitä tykkään ajella niin 690 kulkee minun taidoille ihan liian lujaa ja en usko saavani suuria kiksejä, vaikka jonkun kohdan voisi ajaa kovampaakin.

Silti se on erittäin hyvä, että joku jaksaa säätää ja miettiä, siinävaiheessa kun balanssi alkaa kiinnostaa enemmän kuin kokonaisbensamäärä niin on helppo astua valmiiseen pöytään ja kopioidan jonkun toisen kovalla työllä tekemä setuppi :D

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Maalis 17, 2017 5:45 pm 

Pakko myöntää että joskus häiritsee oma pedanttisuus ajettavuuden osalta, on eräänkin kerran ajettu testiä ja säädetty pyörää paremmaksi eikä se säätäminen lopu ennen kun pyörän käytöksen saa mieleiseksi. Vaikka pari vuotta tuli 690:llä ajettua niin omaa pyörän setupit jäi puolitiehen, potkut pisti pyörän myyntiin ja RR versio päivitetyllä alustalla jäi tekemättä. Ehkä jonain päivänä...

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Maalis 17, 2017 6:51 pm 

Pyörä: 690 R
Moro

Tuossa 1 lisäke 690 iin "tankin paikalle"

http://www.giantloopmoto.com/product/re ... n-gas-can/

Laukku on ollut 60 tkm 690 ssä. Ja mennee vieläkin. Tuota leiliä minulla ei ole.

ptr

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Maalis 17, 2017 8:42 pm 

Pyörä: 690 ER
Nyt tarkkana, ettei tapahdu lajien välistä sekaantumista. Tuo Reda:n purtilo on alunperin HD:n sivulaukkuihin suunniteltu...

Tuo pussukkahan on kyllä hyvä, ei mitään ylimääräisiä liikkuvia osia, vissiin pitänyt ison osan tavaroistakin sisäpuolellaan.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Maalis 17, 2017 9:20 pm 

Pyörä: KTM 690ER '12
AKM kirjoitti:
Kun ei paremmasta tiedä niin 690:n ajettavuus on taivaallinen

Minä tykkään ajamisesta, sille ajettavuudelle oikeastaan ihan sama, kunhan mikään osa alue ei ole niin huono että häiritsee. Alustaa säätämällä saisi varmasti paljon tehtyä, mutta kun ei oikein kiinnosta, klikkereitä ääriasentoon veivaamalla minä huomaan koska menee pieleen, mutta 1 napsu suuntaan tai toiseen niin en minä hoksaa mitään eroa. Niillä reiteillä mitä tykkään ajella niin 690 kulkee minun taidoille ihan liian lujaa ja en usko saavani suuria kiksejä, vaikka jonkun kohdan voisi ajaa kovampaakin.

Aivan samoilla linjoilla! sekunteja ei tarvitse mistään sheivata pois ja välillä pelottaa muutenkin :shock: :lol:
Mutta niin monta kun on kuskia niin monta on tapaa harrastaakin. On noista Koheltajan kohelluksista ollut apua monelle harrastajalle foorumin kautta kun olet säätänyt ja kokellut erinäisiä juttuja, ja jakanut kokemuksia (omassa mopossani taitaa olla modaamasi OSCO kiinni). Hyvä näin!

RR tankista vielä: punnan arvo tekee pienen jeesin tässä kohtaa onneksi, ja nyt olisi hyvä sauma tehdä tuo hankinta ja unohtaa etutankit (lopullisesti?).

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Maalis 17, 2017 9:56 pm 

Pyörä: ktm 990 adv ja dominator 650
Tuli oikein hyvä mieli kun luin palstaa ostin syksyllä 690.Nyt ymmärsin että se vaan on takapainoinen. Ollut 2 kpl 990 joilla ajelin noin 100,000km .Toisena pyöräna vanha Nx 650 ja Nyt AT reissupyöränä.Näin vanhempana miehenä pärjäsin mettäteillä näitten nuorempien Tampereen poikien mukana.
Hyvin mutta kun Toi 690 tuli on se etupää mahdoton tosin painan 115kg nyt Topisrvicellä laitettavana etukepit ja takapää.OOn vanhamies enkä mikään kisakuski.Mutta oli isot Kotarit mukavia ajaa kun kaasulla käänsit,At ja Domi menee kun kiskoilla ei paljon perse lähde.690 ei lähde linkkuun se vaan keulii mutta opetellaan.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Maalis 17, 2017 10:28 pm 

Pyörä: KTM 690 Enduro R
Itseäni häiritsi myös tämä takapainoisuus suunnattomasti, kun siirryin 5vuoden kisaenska kauden jälkeen 690:seen. 2 vuotta tuskailin todella kovan keulan kanssa (vm2010) ja hieman sain ajettavuuten parannusta jäykemmällä takajousella ja ottamalla tangon korotukset pois. Mutta edelleen keula aivan liian kova ja mutka käyttäytyminen juuri Koheltajan kuvaileman kaltaista. Ei vaan oikein ollut mitään luottoa pyörään ja ajettavuudesta ei juurikaan nauttinut. Edes mutkaan tullessa ei etujarrulla saanut siirrettyä kunnolla painoa eteen, että pitoa löytyisi.
Nyt talvella sitten laitatin iskarit täysin uusiksi ja joustoa lisättiin samalla -> 300mm. Ajoa ei ole vielä tullut kuin talvella, mutta tuntuu kyllä huomattavasti paremmalta kaikinpuolin.
Eihän pyörä missään nimessä vakionakaan huono ollut, mutta kun oli tottunut niin paljon parempaan alustaan niin tiesi mistä jää paitsi.
Nämä on tosiaan niitä maku asioita ja ainahan se riippuu missä ja miten ajetaan.
Ihmisetkin saa eri asioista kiksejä... toiset isosta tankista ja toiset paremmasta ajettavuudesta.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Maalis 17, 2017 11:39 pm 

Pyörä: Ready To Push
Kaikella on aina puolensa, kun lähtee hiekkanousuun niin 690 lähtee aina ylämäkeen ja adve koittaa puskea koko vuoren edellään ja vauhti loppuu kun keula pohjaa.. Mutka hommat edellä pitää paikkansa ja onhan tuo keula melko rauhaton jos meinaa istualtaan huristella - mut ei oo mua ainakaan alun 'shokin' jälkeen häirinnyt kummemmin kun vuosia sitten 990 kutistui 690:iin.. en tosin aja kelloa vastaan enkä omista muita kuin nappularenkaita.

Ainut moite 690:stä (-12 malli) on tuo kun ratti ei käänny niinkuin exc:ssä, mut senkin voinee kompensoida opettelemalla pivotti käännöksen jossa keulan keveys on pelkkää plussaa =)

Viimeksi muokannut ramirin päivämäärä Su Maalis 19, 2017 8:46 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  

ViestiLähetetty: La Maalis 18, 2017 8:26 am 

Ei ole tullut ajettua kelloa vastaan 690:llä mutta aika paljon samaa testipätkää ja jonkin verran krossirataa. Samat pätkät on olleet käytössä vuosikaudet ja niitä pystyy ajamaan silmät kiinni syyskuun pimeydessä, tällä tarkoitan sitä että ajamisen huomio on koko ajan pyörän käytöksessä kun latu ja ajolinjat on täysin tuttuja. Siinä vaiheessa alkaa pyörän alustasta ja ominaisuuksista löytyä vaikka mitä, ja huomaa missä kohtaa on parannettavaa. Kun alustan on saanut hinkattua näillä testipätkillä kohdalleen niin pyörän ajettavuus yleisellä tasolla onkin sitten ihan jotain muuta kun vakiona, ja sen huomaa myös ihan normi maisemasurauttelussa.

Oikeastaan ainoa pyörä missä tuli alusta hinkattua kunnolla mieleiseksi oli 400Adv. Väitän että hinkkaamattomalla alustalla ei oltaisi täydellä 24l tankin kanssa väistetty asfaltilla takajarrun avulla taksia joka kääntyi eteen, ja vauhtia mulla oli 90kmh. Kun alustan ominaisuudet on haettu kohdalleen niin siitä on suurta apua ääritilanteissa joita tulee yllärinä vastaan.

690 paranee hieman kun alustan pyörän säätää hieman etukenolle, korotukset pois tangosta ja ketju niin pitkäksi kun saa että saa takapyörän mahdollisimman teekse. Näillä saa enemmän aikaan kun äänenvaimentimen tai akun vaihdolla. Sitten vielä alustan shimmaus ja oikea jousi taakse omalle painolle niin hyvä tulee.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Maalis 20, 2017 10:47 pm 

Pyörä: KTM 690 Enduro
Moi! Tuli hommattua hiljattain 690 enduro vm. 2009, ajettu ~24tkm. Heti kuitenkin ilmeni pyörän kanssa ongelma. Käynistäessä pyörän (oli se kylmä tai lämmin) pyörä käynistyy hieman takkuillen, käy n 3-5 sec ja sammuu, tämä toistuu noin 2-3 kertaa jonka jälkeen pyörä jää kuitenkin kehräämään. Kävin tänään ajamassa vähän pidemmän lenkin ja pyörä sammui kolme kertaa samantapaisesti.

Tapaus 1. Vauhtia n. 60kmh kytkin pohjaan ja jarruttelua lähestyvää stop risteystä kohti. Pyörä sammui vauhdissa kytkin pohjassa, lähti kuitenkin suht nihkeästi startilla taas käymään. (hinkkasi starttia hetken ja sitten hörähti käymään)

Tapaus 2. Liikennevaloissa vapaalla, vihreiden vaihtuessa kytkin pohjaan ja vaihde päälle -> pyörä sammui, lähti taas startilla käymään.

Tapaus 3. Kotipihaan saapuessa kytkin pohjaan ja pyörä sammui, päästäen samalla "sylkäisevän" äänen pakoputkesta.

Pyörässä akran slipari ja kuulema akran kartta.

Onko mitään ideoita mikä voisi pyörää vaivata? Ensimmäinen tämän kokoluokan ja ylipäätään nelitahti pyörä, joten tietämys näistä aika nollissa vielä.

Tulpan uusin ensimmäisenä --> ei vaikutusta.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Maalis 20, 2017 11:11 pm 

Pyörä: Husse Fe 501
Sivujalan asentotunnistin? Haulla taitaa löytyä tarinaa

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Maalis 21, 2017 9:36 am 

Pyörä: KTM 990 Adventure ABS, Husqvarna FE 450
Kytkinkahvassa oleva mikrokatkaisin. Sinne WD40 ruiskaus ja taas mennään.

Minulla oli uudessa pyörässä vuonna 2008 ihan sama ilmiö. Kone sammui kun veti kytkinkahvasta.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Maalis 21, 2017 1:33 pm 

Pyörä: KTM 690 Enduro
Kiitos vastauksista, täytyy tutkia nuo!

Mietin voisiko vika myös ehkä olla polttoaine puolella? Filtteri tukossa ym?

Myös tyhjäkäynti ei kovin tasainen ole, hyppii n 1100rpm-1600rpm?

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Maalis 21, 2017 3:40 pm 

Pyörä: KTM 690ER '12
Pitäisköhän alkaa koekaniiniksi?? :shock: :D
http://www.safaritanks.com.au/home/news ... lable-soon

On hiukkasen sirompi toteutus kuin Safarin "alkuperäinen" tankki. :lol:

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 7599 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 484, 485, 486, 487, 488, 489, 490 ... 507  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com