Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Pe Maalis 22, 2019 2:02 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1 viesti ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Koeajokokemuksia
ViestiLähetetty: Ti Tammi 23, 2018 8:33 pm 

Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 6:49 pm
Viestit: 1
Paikkakunta: JKL
Pyörä: Suzuki BK, GT550, DR600
Minkälaisia koeajokokemuksia porukalla on eri moottoripyöristä?

Muilla foorumeilla näkyy tämmöisiä aiheita olevan ja näistä oli ainakin itselle apua pyörää ostaessa. Aina ei voi vain käydä kokeilemassa. Muiden kokemuksista saa apua ja ideoita siihen oman pyörän valintaan.
Kiinnostaisi kuulla kurapyörämiesten kokemuksia erikokoisista ja erinäköisistä pyöristä.

Tässä muutamasta pyöristä kokemuksia, sen verran mitä jaksaa kirjoitella.

Honda CBR125 -09:
Kevariaikoina kaverilla oli tämmönen ja muutamaan kertaan tuli ajeltua.
Kevyt, siro ja pieni. Renkaat yhtä leveät kun fillarissa.
Kuluttaa vähän ja on ihan kohtuullinen ajettava kevariksi. Helppo ja kiltti (=laiska). Kutosvaihde on ns. matkavaihde, sillä kiihtyvyys on lähes negatiivistä.

Yamaha DT125R -00:
Minulla oli tämmönen omina piikkiaikoinani ja loppujenlopuksi jäi hyvät muistot, silloin kun pyörä toimi tai kone ei ollut palasina tallin pöydällä. Reippaasti pirteämpi kun tommonen cbr. Kulkee n. kympin kovempaa ja kiihtyvyys reippaasti parempi. Jarrut kohtuu kehnot ja alusta löysä.
Polulla teho riitti kyllä, mutta maantiellä olis saanut olla lisää. Noh, mitäpä sitä piikiltä voi odottaa.
Hajosi varmaan kolme kertaa, joista ainakin yksi oli varmasti oma syy.


Ktm EXC125 -14:
Valkokilpinen, kaverin pyörä.
Detsiin verrattuna selkeästi tehokkaampi ja cbrään verrattuna aivan mahdoton tykki. Mutta...koeajoin tämän viime Syksynä isolla tiellä ja isompiin pyöriin jo tottuneena... Kyllähän se vaihteita kelaa, mutta ei "ihan" samaan tapaan kun nuo isot katupyörät :D
Korkea, höyhenen kevyt ja hyvät jarrut. Äänet kireät 2T räpätykset. Hienon näköinen pyörä ja kyllähän tällä olisi mielellään kevariajat ajellut. Nimenomaan ajellut, muttei huoltanut/korjannut. Huoltamista nimittäin riittää ja jos sitä ei riitä, niin sitten on korjattavaa.
Kallis pyörä ostaa ja kallis pitää.
Metsäpolulle olisi varsin mainio peli.

Suzuki GS500e -91:
Viime keväänä tuli tämmönen ostettuna jälleenmyyntiä varten heräteostoksena. Kausi tuli avattua tällä ja kuukaudessa kertyi 800 km, kunnes sain kaupaksi.
Vähän vajaat 500 kuutioinen rivikakkonen. n. 50hv tehoa ja kuivapaino pyörii 170kg kieppeillä. Ei mikän tykki tosiaan, eli kierrättää sai, että liikkui.
Vähän tuli cbr 125 mieleen tästä. Suhteellisen köykänen, joka korostuu matalan satulakorkeuden ansiosta. Pieni, kompakti ja kapea.
Vaikka omalla oli ajettu jo melkoisesti (85tkm) niin ihan kohtuudella se tuntui kuitenkin toimivan.
Sopii hyvin ajoharjoitteluun ja ensimmäiseksi moottoripyöräksi mopon jälkeen.
Jos nyt noista kisapiikeistä on kokemusta, niin voin kertoa ettei kannata, ellei tavoitteena ole saada sikahalpaa kaksipyöräistä, jolla pääsee kuitenkin ajamisen makuun. Suorituskyky nimittäin aika samaa luokka. Tämmöinen kulkee ehkä 20-30kmh kovempaa ja kiihtyy hyvällä lykyllä sekunnin verran nopeammin satkuun kun vaikka tommonen 125 exc.
Ylläpito lähes ilmaista. Vakuutus 150e kieppeillä vuodessa, mineraaliöljy kelpaa hyvin ja bensankulutus kohtuullinen.

Kawasaki ER5 -xx:
Autokoulun erkki, joka on hyvin lähellä tuota 500 gessua kaikin puolin. Rivitwini, 50 heppaa tehoa, edulliset komponentit.
Jostain syystä kuumeni ajaessa todella paljon. Takana rumpujarru ja kaksi iskaria :oops: tosin en nyt tiedä onko noi kovin paljoo huonompia kun gessun levyjarru ja monoiskari :lol:
Jos GS:n ja ER:n väliltä pitää valita, niin himpun verran ehkä kallistun suzukin Puolelle. Sen ulkonakö vie niukasti voiton.

Kawasaki ER-6n -06 & Suzuki SV650 gladius -12? :
Tässä kanssa hyvin samankaltaiset pyörät, kuten kaksi edellistä keskenään.
Kawassa rivitwini ja suzukissa v-twini. Tuntuvat kohtuu pirteiltä kaupunkiin ja taajamaan. Vääntöä on molemmissa aika kivasti. Mun mielestä ulkonäkö kallistuu taas juuri ja juuri suzukin puolelle, joskin molemmat on vähän oudon näköisiä.
Haukkaavat oikein itsensä mutkaan, josta en oikein pidä. Ketteriä kääntymään, mutta ohjaus on jotenkin raskas paluttaa suoraan.
Kawassa on ollut tyyppivikana jotain öljynvuotoa, suzukissa ei tietääkseni isompia.


Ktm 690 Duke R -17 & Ktm 690 Enduro R -16:
Duken koeajoin viime vuonna messulla ja enduron Syksyllä liikkeestä.
Sama tehokas 1-sylinterinen kone ja molemmissa laadukkaat komponentit. Keulimisherkkiä ja yllättävän pirteän tuntuisia molemmat. Pistää hyvin kampoihin raskaille, n. sataheppasille isommille pyörille.
Molemmat oli melko korkeita. Kevyitä ja ketteriä.
Tykkäsin molemmista ja funfactor on kohdallaan, vaikka tullut ajeltua paljon tehokkaammilla pyörillä!
Enskaan ihastuin se verran, että Kesällä harkitsen hommaavani 690 SMC:n kakkospeliksi.


Kawasaki Z1000 -08:
Akrapovicin putkella nätit äänet. Kevyehkön oloinen ja voimaa ihan mukavasti suomen olosuhteisiin. Kiihtyy mukavasti ja keventää keulaa.
Ulkonäkö hiukan hiukan erikoinen. Vähän niinku streoideja popsinut erkki6.
Mukava ajoasento.

Suzuki GSX-R 600 k8:
Kaverin gikseriä pääsin kokeilemaan. Yoshimuran pöntöllä, otti kierroksia ahneesti ja äänet olivat kireät. Racing-henkisyydestä plussaa.
Todella kevyt ja ketterä.
Miinusta siitä, että alhaalla ja keskellä ei oikein ole vetoja, mutta toisaalta kierroskone tekee tästä omalla tavallaan kiinnostavan.
Välitykset vähän turhan pitkät koneen luonne huomioiden. Ykkösen ja kakkosen jälkeen alkoi meno rauhottumaan, kun siellä tehoalueella alkaa olla vauhtia sen verran, että tehot loppuu.

Suzuki GSX-R1000 k7:
Tässä alkaa kusiaiseen verrattuna olemaan jo vähän kakkua keskelläkin. Ala- ja keskialueen veto tosin ei kyllä yllä B-kingin tasolle. Ylhäällä sitten maisema vaihtuu vähintään yhtä hätäisesti kun kinkyssä.
Tämäkin kevyt ja ketterä.
Miinusta tulee hiukan ajoasennosta. Pisemmän päälle rupee pienessä vauhdissa olemaan raskas käsille.

Bmw nine t:
Kuvan koeajopäivänä kävin kokeilemassa. Bokseri tekee tästä aika mielenkiintoisen ajettavan, kun sivuttaisliike tuntuu kaasua antaessa. Vääntöjä ihan kivasti ja tehoakin riittävästi tämäntyyppiseen pyörään. Kankeampi, kuin B-king ja vaihdepolkimessa oli sen verran klappia, että kokoajan koitti vaihtaa ykköstä pienempää risteyksissä. Sivujalan tappi häiritsevän lähellä vaihdepoljinta. Rankalla kädellä hinnoiteltu. Koeajo oli mielenkiintoinen, mutta en kyllä omaan käyttöön ostaisi.

Suzuki B-King:
Nykyinen pyöräni, jonka puolisentoista vuotta sitten hommasin. Todella hyvä ja kestävä kone. Ruutia riittää läpi koko kierrosalueen, vaikka välitykset on pitkät.
Abs-malli painaa tankattuna 260kg jota ei kyllä ajossa huomaa yhtään. Pyörää parkkipaikalla liikuteltaessa kylläkin.
alusta hyvä ja täysin säädettävä. Jarrut paremmat kuin absittomassa busassa.
Tankki on vähän pieni ja syö nopeasti takarenkaan :D
Todella hyvä pyörä. Tästä en luovu ikinä. Zeus approves!

Suzuki Hayabusa -08:
Työkaverin busaa kokeilin. Jos pisempää matkaa ajaisin, niin varmaan tämmösen ottaisin. Tehoeroa hieman B-kingiin, muttei paljoa. Hyvät äänet.
Tykkäsin tästä, mutta vielä enemmän tykkään tosta b-kingistä omaan käyttöön.


Suzuki gsx-r 1000 -17 202hp:
Kuvalla testattua. On pirteä vehje. Keula nousee kakkosella helposti ja kelaa vauhtia hätäisesti. Luistoenstot ym. löytyy. Ajoasento aika raskas. Jos olis rahaa kun roskaa, niin tämmösen kyllä hommaisin.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1 viesti ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com