Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ke Heinä 17, 2019 12:18 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 711 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 43, 44, 45, 46, 47, 48  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Harmitusketju.
ViestiLähetetty: Su Tammi 28, 2018 9:06 pm 

Liittynyt: Pe Joulu 13, 2013 2:50 pm
Viestit: 347
Paikkakunta: Siuntio
Pyörä: 350EXCF & sähköhauskuutin
Meillä on talouden molemmissa autoissa keraaminen pinnoite pinnassa ja siihenkin tuo nykyään käytössä oleva suolapaska jää todella tiukkaan kiinni, joten olen aika varma, että oli siellä alla mitä vahaa vaan, niin kyllä lika siihen jämähtää.

Espoon Fixus myy Autoduden maahantuomaa(?) King Carthur Total Snow foamia ja se on nyt ensimmäinen aine, jolla paskan saa irti pinnoitteen päältä pois ilman hinkkaamista/kinnastelua. Kovin paljoa tuota ainetta ei edes kulu, kun se ajaa asiansa jo tuollaisella 5 % liuoksella. Ei toki ole vahaturvallinen aine, mutta sen vuoksi minä pinnoitteet noihin olenkin laittanut, ettei tarvitse niin paljoa miettiä, että millä voi pestä.

Samalla valmistajalla on vahaturvallinen Control Snow foam (vastaa Bilt-Hamberia), mutta sillä ei tee tuota talven suolapaskaa vastaan mitään. Tai ainakin tarvitsee kinnastelun siihen perään.

_________________
"Homman nimi on se, että ajellaan päivä ympäri, etsitään hyvä lätäkkö, kaadetaan pyörät siihen, paskotaan kamppeet, otetaan valokuva ja sit voidaan paiskata yläfemmat." -S.K.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Harmitusketju.
ViestiLähetetty: Su Tammi 28, 2018 9:16 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7046
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: Cube konkeli
Taitaa olla se tilanne ettei nykyinen suola lähde pois millään vahaturvallisella pesuaineella joka tarkoittaa kerran kuussa vahaamista, plääh... :evil:

Mulla on muutamissa autoissa ollut joku kestopinnoite eikä ne ole vakuuttanut kestoltaan, miten hyvin keraaminen pinnoite kestää käyttöä ja vaatiiko uusimisen muutaman vuoden kuluttua kuten kestopinnoitteet?

_________________
Kylätason polkupyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Harmitusketju.
ViestiLähetetty: Ma Tammi 29, 2018 10:24 am 
Avatar

Liittynyt: Ti Marras 07, 2017 2:02 pm
Viestit: 166
Paikkakunta: Pornainen
Pyörä: AT 98
Laitoin eilen palautetta liikennevirastolle, kun olin ensin 2 tuntia jynssännyt kahta autoa puhtaaksi. Alla vastaus kiroiluihini:

Lainaa:
Hei

Kiitos yhteydenotosta!

Kirjaamme kaikki saamamme yhteydenotot tietojärjestelmään. Viestinne on välitetty kyseisen aihealueen asiantuntijoille. Palautteista laadittavia yhteenvetoja hyödynnetään toiminnan kehittämisessä.

Teiden suolauksessa on käytössä enimmäkseen natriumkloridia, joka on täysin luonnontuote https://fi.wikipedia.org/wiki/Ruokasuola
Tiesuola louhitaan pääosin suolakaivoksesta. Suomessa on perinteisesti käytetty Bernerin maahantuomaa tiesuolaa, mutta monopoli on hinnoitellut itsensä osittain ulos ja isoimmat urakoitsijat tuovat suolaa omana tuontinaan. Mm. YIT tuo suolaa Venäjältä. Suola sinällään samaa, mutta liian hienoksi jauhettua. Tämä aiheuttaa lähinnä ongelmia levityksen osalta.

Sitten on käytössä kalsiumkloridi, joka on kemiallinen tuote http://www.tetrachemicals.fi/index.php?id=3
Tämä kalsiumkloridi on se suolatyyppi, joka sotkee huomattavasti enemmän autoja ja esim. Tuulilasissa vaatii erittäin paljon pesuainetta, jotta sen saa pois. Näitä edellä mainittuja suolatyyppejä käytetään osittan myös sekaisin. Koska suolaa ei voida levittää kuivana, sitä kostutetaan juuri ennen levittämistä, jottei se pölise pois tieltä. Tavanomainen käyttötapa on se, että käytetään kuivaa natriumkloridia, joka kostutetaan kalsiumkloridi-liuoksella.

Nykyään on yleistynyt kuitenkin käytäntö, jossa käytetään kuivaa natriumkloridia ja se kostutetaan natriumkloridi-liuoksella. Urakoitsijat tekee liuoksen itse. Tämä on halvin vaihtoehto. Natriumkloridi on kuitenkin tehottomampi suola kun kalsiumkloridi. Autoilijan kokema ero auton puhdistettavuudessa johtuu siitä, kumpaa suolaa tai suolayhdistelmää on käytetty.

Teitä suolataan, jotta tien pinta olisi talvellakin riittävän pitävä ja jotta liikenne sujuisi ja olisi turvallista. Vilkkailla teillä pienikin liukkaus saattaa johtaa vakaviin seurauksiin. ELY-keskukset hankkivat tien kunnossapidon urakoitsijalta laatuvastuullisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että ELY-keskus ja urakoitsija sopivat missä kunnossa tien pitää olla mutta eivät sitä, miten kunnossapito tulee suorittaa. Urakoitsija toteuttaa tienpidon parhaaksi katsomallaan tavalla. ELY-keskus tilaajana perii urakoitsijalta sakkoa, mikäli sopimuksen mukaiseen laatuun ei päästä.

ELY-keskus haluaa talvikunnossapidon tilaajana suolan käytön pysyvän riittävän pienenä. Tämän vuoksi urakkasopimuksissa on määritelty suolan käytölle maksimimäärä, jonka ylittämisestä urakoitsija joutuu maksamaan sakkoa.

----
Ystävällisin terveisin,
Suvi

Liikenteen asiakaspalvelu

_________________
Koskaan ei asiat ole niin huonosti, etteikö niitä juomalla saisi vielä huonommaksi.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Harmitusketju.
ViestiLähetetty: Ma Tammi 29, 2018 5:59 pm 

Liittynyt: Pe Joulu 13, 2013 2:50 pm
Viestit: 347
Paikkakunta: Siuntio
Pyörä: 350EXCF & sähköhauskuutin
Koheltaja kirjoitti:
[...]miten hyvin keraaminen pinnoite kestää käyttöä ja vaatiiko uusimisen muutaman vuoden kuluttua kuten kestopinnoitteet?
Olen aika varma, että tarvitsee uusia parin/muutaman vuoden välein - tosin se on varmaan yhtä lailla pari vuotta tuskatonta auton puhtaana pitämistä. Mulla on nyt toisessa pinnoite ollut vuoden päivät ja vieläkin vesi helmeilee pinnalla kuten hyvälläkin vahalla.

Eikä kustannuskaan paha ole, kun itse tekee, jos vaan löytyy laitteet pohjien tekemiseksi. Naarmuiselle maalipinnalla tuota ei kannata tehdä, vaan jos on naarmuja, niin ensiksi myllytys ja vasta siihen perään pinnoite.

_________________
"Homman nimi on se, että ajellaan päivä ympäri, etsitään hyvä lätäkkö, kaadetaan pyörät siihen, paskotaan kamppeet, otetaan valokuva ja sit voidaan paiskata yläfemmat." -S.K.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Harmitusketju.
ViestiLähetetty: Ma Tammi 29, 2018 6:27 pm 

Liittynyt: Su Elo 27, 2006 9:51 pm
Viestit: 26
Paikkakunta: Pori
Pyörä: 950 adv
Ehdottomasti pinnoite autoon ja mopoon! Helpottaa elämää ku lika lähtee pienellä vaivalla. Mulla juuri tulossa kotarin katteisiin ceramic pro pintaan, kuvasta vasen myllytelty ja siihen pinnoite päälle.


Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Harmitusketju.
ViestiLähetetty: Ma Tammi 29, 2018 6:43 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7046
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: Cube konkeli
Tuo pitää laittaa pikaiseen mietintään koska selviäisi melkein savetuksella ennen pinnoittamista. Täytyy käydä vakoilemassa Pesukinnasta mikä on THE keraaminen pinnoite 8)

_________________
Kylätason polkupyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Harmitusketju.
ViestiLähetetty: To Helmi 01, 2018 12:30 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Marras 07, 2004 1:56 am
Viestit: 527
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: Suzuki DR 800
Jos auton alkuperäinen väri ja edustavuus on tärkeää niin silloin varmaan kannattaa pinnoitus, mutta jos vain suojaaminen on tärkeää niin yliteippaamisella tulee varmaan ylivoimainen suoja? En tiedä sitten tarkemmin teippipinnan hoidosta. Ja hintaahan ilmeisesti tuolle tulee. Yhtään vanhempiin autoihin ei ilmeisesti kuitenkaan kannata teippioperaatiota välttämättä tehdä jo olemassa olevien kiveniskemien päälle??

_________________
Joh. 3:16

Solifer Export > Tunturi Tiger Aqua > Solifer Speed > Suzuki RG 125 > KTM GS 125 > Yamaha TDR 250 > Suzuki DR 650 RS > Suzuki VS 1400 Intruder > Suzuki DR 800S


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Harmitusketju.
ViestiLähetetty: To Helmi 01, 2018 7:14 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7046
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: Cube konkeli
Ylivetoteippaus maksaa alkaen 2500€ joten mistään halvasta hommasta ei ole kyse, ellei halua väriä vaihtaa. Pestään ja vahataan viikonloppuna, keraaminen pinnoite menee vahvaan harkintaan mutta ei vielä tässä vaiheessa.

Virastolta tuli aika sama vastaus mitä Tumpeelolle, ilmeisesti palautetta on mennyt muiltakin autoilijoilta joilla on jortikka otsassa pinttyneen lian takia. Tuottavuus tulee menemään pinttymisen edelle joten en jaksa uskoa että urakoijat alkaa levittämään kalliimpaa tavaraa tielle.

Lainaa:
Viestinne on välitetty kyseisen aihealueen asiantuntijoille, jotka harkitsevat tapauskohtaisesti mahdollisia toimenpiteitä. Palautteista laadittavia yhteenvetoja hyödynnetään toiminnan kehittämisessä.

_________________
Kylätason polkupyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Harmitusketju.
ViestiLähetetty: To Helmi 01, 2018 9:03 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1398
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -14 250 EXC-F -17 Gilera RC125 -90
Lähestymistapoja auton hoitoon on näköjään monia. Itse kuulun siihen ryhmään, että tarvitseeko sitä autoa nyt joka kesä pestä.

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Harmitusketju.
ViestiLähetetty: To Helmi 01, 2018 9:33 pm 

Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Viestit: 2485
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Tunturi
∆ meillä sama. Saatikka mopoa.

Ehkä autoaki tulis pestyä jos ois paikka siihen hommaan.

_________________
Paskapuhetta, mutta uskon.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Harmitusketju.
ViestiLähetetty: To Helmi 01, 2018 10:02 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Marras 07, 2017 2:02 pm
Viestit: 166
Paikkakunta: Pornainen
Pyörä: AT 98
Ensikesän pesuun kannattaa sitten varata pari pulloa votkaa. Toinen pesuun ja toinen nitrojen kanssa nieltäväksi :lol:

_________________
Koskaan ei asiat ole niin huonosti, etteikö niitä juomalla saisi vielä huonommaksi.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Harmitusketju.
ViestiLähetetty: Pe Helmi 02, 2018 6:46 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7046
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: Cube konkeli
:lol:

Mulla on aina ollut tapana huolehtia palkkatyöllä hankitusta omaisuudesta pitäen vehkeet kunnossa ja jälleenmyyntiarvon mahdollisimman korkealla, pesu on yksi näistä keinoista. En vaan tykkää harrastaa likaisilla leluilla 8)

_________________
Kylätason polkupyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Harmitusketju.
ViestiLähetetty: Pe Helmi 02, 2018 12:10 pm 

Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Viestit: 2485
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Tunturi
Koheltaja kirjoitti:
:lol:

Mulla on aina ollut tapana huolehtia palkkatyöllä hankitusta omaisuudesta pitäen vehkeet kunnossa ja jälleenmyyntiarvon mahdollisimman korkealla, pesu on yksi näistä keinoista. En vaan tykkää harrastaa likaisilla leluilla 8)
Joo ei tuomita. Ihan järkevä periaate.

_________________
Paskapuhetta, mutta uskon.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Harmitusketju.
ViestiLähetetty: La Helmi 03, 2018 10:38 pm 

Liittynyt: Ke Huhti 20, 2011 10:16 pm
Viestit: 924
Paikkakunta: Kuopio
Pyörä: SE
Peltsi kirjoitti:
Koheltaja kirjoitti:
:lol:

Mulla on aina ollut tapana huolehtia palkkatyöllä hankitusta omaisuudesta pitäen vehkeet kunnossa ja jälleenmyyntiarvon mahdollisimman korkealla, pesu on yksi näistä keinoista. En vaan tykkää harrastaa likaisilla leluilla 8)
Joo ei tuomita. Ihan järkevä periaate.


Hommasin opelin palkkatyöllä hankituilla rahoilla vuonna 2003 ja maksoin siitä 8000e, nyt 15v myöhemmin se jäännösarvo on jossain 50-3000e välillä riippuen viekö romuttamolle vai hankkiiko uuden hundain. Opel on pesty joskus 5v sit ja en usko että useammin pesemällä se arvo olis yhtään korkeampi.
Mutta se on totta, että jos on jotain kunnollista hankkinut, niin silloha niitä vois pitää ihan kunnollakin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Harmitusketju.
ViestiLähetetty: Ke Helmi 07, 2018 12:38 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Marras 07, 2004 1:56 am
Viestit: 527
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: Suzuki DR 800
Mistä johtuu, että soittaessa/vastatessa linja aukeaa mutta on täysin mykkä? Tätä tapahtuu silloin tällöin liittymästä tai puhelimesta riippumatta ja paikoissa, joissa normaalisti toimii aivan ok. Toistunut siis niin kauan kuin matkapuhelimia on ollut eli kokonaisuudessaan sen "miljoona" kertaa. Onko täällä alan ihmisiä tietämässä? Rahasta se aina on kiinni, mutta nyt kiinnostaa enempi tekninen puoli.

Pienet on murheet juu, ja suuri on hype teknologian ympärillä. Totuus aika karu kuitenkin. Vähän sama kuin kunnossa oleva toimiva kurapyörä ei nyt vain käynnistyisi ihan aina tai sammuisi satunnaisesti aika ajoin ja "niin se vaan on" ja "olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen".

_________________
Joh. 3:16

Solifer Export > Tunturi Tiger Aqua > Solifer Speed > Suzuki RG 125 > KTM GS 125 > Yamaha TDR 250 > Suzuki DR 650 RS > Suzuki VS 1400 Intruder > Suzuki DR 800S


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 711 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 43, 44, 45, 46, 47, 48  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com