Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on La Syys 26, 2020 6:19 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ke Joulu 11, 2019 8:21 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Viestit: 2978
Paikkakunta: Sarkola
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Kiitos Janille taas näistäkin tiedotteista.
Hyvä että pidät meidät ajan tasalla. :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Joulu 11, 2019 9:16 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1584
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Totisemmassa endurossa ei tosiaan ole ollut liikaa vaihtoehtoja tähän asti, mutta nyt näyttää ajat muuttuneet. Aktiivisesti kisaa ajavia taitaa kuitenkin olla aika pieni osa tämän foorumin käyttäjistä. Makkaraendurossa taas ei huomaa mitään eroa, minkä merkin FIM on alla, joten siinä mielessä taitaa ehkä olla vähän väärä foorumi näistä höpistä.

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Joulu 12, 2019 9:01 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Viestit: 2978
Paikkakunta: Sarkola
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Jani M kirjoitti:
Makkaraendurossa taas ei huomaa mitään eroa, minkä merkin FIM on alla, joten siinä mielessä taitaa ehkä olla vähän väärä foorumi näistä höpistä.

Ei ole väärä foorumi.
Jos vain jaksat vaivautua, niin jatka samaan malliin. Nämä sinun pyörä- ja rengas-uutispoimintosi ovat mielenkiintoisia.
Ja toiseksi, kyllä niissä FIMeissä on eroja kaltaiseni retkeilijänkin näkökulmasta katsottuna. "Adventurekumeissa" ei ole.
Ne vastenmieliset, meluavat, syvään uurretut muka-endurokumit, ovat kaikki yhtä paskoja matkaillessa. En ymmärrä miksi niitä valmistetaan, ja vielä vähemmän, ostetaan :wink:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Joulu 12, 2019 9:27 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Viestit: 2978
Paikkakunta: Sarkola
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Tässä matkan varrella olen kuluttanut aika ison kasan FIMejäkin, koska mun mielestäni hyvin toimiva pyörä ansaitsee hyvin toimivat renkaatkin. Maantielle maantierenkaat ja maastoon maastorenkaat.
Crossiin ja enskaan kehitetyt renkaat ovat toki siirtymillä mitä ovat, mutta sitten kun päästään siirtymältä pois, niin miksi pitäisi pihistellä ajonautinnosta?
Iso ja kömpelö matkaenduro on toki eri asia FIMien päällä kuin puolet kevyempi kisapeli. Mutta miksi kovilla ja liukkailla matkaendurokumeilla matkaendurosta pitäisi tehdä entistä kömpelömpi, maastossa? Ja sama homma kadulla. Miksi niillä samoilla kovilla ja liukkailla pitäisi ajaa Alpeille kärsimään? :wink:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Joulu 12, 2019 9:43 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Viestit: 2978
Paikkakunta: Sarkola
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
..niin niistä eroista karkeasti:
Ihan perus-Misukka ja Mezeler-kama toimii perusvarmasti, kunhan aina pyrkii ajamaan luistossa myös kylille saavuttaessa.
Pidolle ei saisi turhaan päästää, jotta ei tulisi luisto-yllätyksiä.
Sitten on tällaisia halpoja ja yleensä aika kovia Biltema- ja Rinaldi-tyylisiä FIMejä.
Ne pitävät yleensä myös asfaltilla nappuloiden kaatumatta jonkin verran paremmin ja saattavat kestää kilometrejäkin kiitettävästi.
Maastossakin käyttäytyvät vähintään hyvin, koska ajoneuvon kokonaispaino.
Niistäkään ei voi olla tykkäämättä :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 22, 2020 8:38 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1584
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Otin pikkunelariin kokeeksi 90/100-21 Sixdays Hardin eteen josko se vaikka olisi parempi kuin 90/90-21 Hard, joka ei oikein tuntunut sopivan minulle. Nyt on 5,5 tuntia ajoa takana ja samat tuntemukset on kuin kapeammastakin koosta, vaikka ilmatila on isompi. Toimii hyvin kovassa vauhdissa, mutta hitaassa vauhdissa liukkaassa kivikossa ja juurakossa ei pidä. Kimpoilee kivistä ihan kuin keulan vaimennus olisi liian jäykällä vauhtiin nähden. Renkaassa on jäykempi runko kuin tavallisessa Sixdayssissa, mikä selittää sitä, että vetomiehet kehuvat rengasta. Tällainen C-luokan hitaamman puolikkaan kuski ei pääse kuin hetkittäin sellaiseen vauhtiin, että rengas toimisi parhaimmillaan. Liukaassa savessa ja hiekkacrossiradalla toimii hienosti, mutta Pirkanmaalla on paljon kivikkoisia enduroreittejä, joten siinä toimiminen on minulle ensisijaista. Edellinen oli 90/90-21 tavallinen Sixdays, ja samoilla reiteillä se oli minulle parempi. Tilasin siitä 90/100-21 koon, joka on vanhasta kokemuksesta ollut vielä parempi. Ajotyyli on ilmeisesti muuttunut enemmän eturengasta kuluttavaksi, kun tuosta tavallisesta Sixdayssista alkoi sivunappulat olla kovin rotansyömät jo 35 tuntia ajettuna, kun olen aikaisemmin ajanut 40-50 tuntia eturenkailla, ja joskus aikanaan jopa 70 tuntia.

Takana Starcross 5 Soft on perusvarma valinta treenirenkaana. Toimii kaikissa oloissa. Ei pidä liukkaassa kivikossa niin hyvin kuin Sixdays Soft, mutta riittävästi kuitenkin. Crossiin hiekkaradalle on loistava ja piti hienosti myös sateen liukastalla ja pehmentämällä savipohjaisella enduroreitillä. Kuvio on kuitenkin niin harva, että näitä ei viitsi edes kokeilla ajaa loppuun 690:llä sen jälkeen kun nappulat on pyöristyneet molempiin suuntiin ja korkeus madaltunut johonkin 10 mm:iin.

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Elo 28, 2020 12:14 pm 

Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 9:27 am
Viestit: 502
Paikkakunta: Lpr
Pyörä: BETA RR250 MY20
Parhaimmaksi omassa käytössä todettu, mutta kuluvat nopeasti. Korkealla ilmatilalla menee juurissa ja kivissä todella pehmeästi. Korjaa vähän huonompienkin iskareiden herkkyyttä. :wink:

MITAS EF-07 140/80-18 SUPER LIGHT
MITAS EF SUPERLIGHT 90/100-21
vihreällä raidalla

Keltaisella raidalla kestävät vähän kauemmin.

_________________
Keep calm and love fossil fuels.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Elo 28, 2020 2:11 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Viestit: 2819
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: HVA FE 250 -19, KTM 990 S -07
Joo, pito ja kestävyys ei tuppaa asumaan samassa renkaassa :)
Omat suosikit enskaan ja kivikko juurakkoon.
Eteen Michelin Enduro Medium 90/100 tai Xgrip Hulkyboy.
Taakse Metzeler Six Days 140/80 Soft.

_________________
Kura lentää...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Elo 31, 2020 11:45 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Viestit: 578
Paikkakunta: Raasepori
Pyörä: Suzuki DL1000 Hva TXC310 TE310 TE250
mikko73h kirjoitti:
Parhaimmaksi omassa käytössä todettu, mutta kuluvat nopeasti. Korkealla ilmatilalla menee juurissa ja kivissä todella pehmeästi. Korjaa vähän huonompienkin iskareiden herkkyyttä. :wink:

MITAS EF-07 140/80-18 SUPER LIGHT
MITAS EF SUPERLIGHT 90/100-21
vihreällä raidalla

Keltaisella raidalla kestävät vähän kauemmin.


Jep, tuossa on kyllä suomienskaan kokolailla hyvä kombinaatio.
Sitten jos rengastuksen ei tartte olla FIM hyväksyttyä niin Mitakselta löytyy taakse korkeampi nappulaista vihree raitaista joko pikkuhiljaa poistuva C18 tai seuraajansa TerraForce MX SM.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com