Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ke Loka 24, 2018 6:01 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ke Elo 29, 2018 8:40 am 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Viestit: 450
Pyörä: KLE, 250 EXC
Ajattelin, että tänne voisi vähän kerätä rengassuosituksia näihin kisatouhuihin. Tuolla varsinaisella rengaspuolella kuitenkin pääpaino on vähän eri ajeluissa. Itse ainakin olen noiden renkaiden kanssa aika ihmeissäni. Sen verran olen kuitenkin havainnut, että kyllä niissä eroja on.

Itsellä aiemmin oli takana Michelin Starcross 5 Soft
-tuntui aika perusvarmalta kaikkialla
-suht pehmeä - piti kivikossakin mutta pinta kyllä katosi nopeasti
-puri kovempaankin alustaan ainakin jossain määrin

Nyt on ollut Mitas C-12 pehmeän paikan rengas
-pehmeällä hiekalla pitoa on
-kovalla hiekalla (vrt soratie) ei oikein pure (pehmeä kumi ja rivissä olevat hoikat nappulat syynä? Varmaan taittuu)
-kalliolla tuntuu liukkaalta vaikka on aika pehmeää kumia (harvat, rivissä olevat nappulat syy?)

Edessä oli aiemmin nyt jo vissiin poistunut Biltema Super Enduro Arctrac-merkillä varustettuna
-en saanut mitään luottoa
-ei mene haluttua linjaa
-karkaa alta yllättäen

Nyt on edessä Dunlop D952
-menee haluttua ajolinjaa
-luistaa loogisesti - ei karkaa äkisti missään vaiheessa
-en osaa valittaa mitään tällä kokemuksella

Paineita olen pitänyt molemmissa päissä 0,7..0,9 bar. Tuo biltsun kumi meni 0,9:llä ihan mahdottomaksi ajaa, Dunloppi sen sijaan toimii tuolla kyllä.

Lähinnä tuota Lievestuoreen CC:tä mietin jos sinne lähtee, että koittaisiko tuolla taka-Mitaksella vai pärjääkö tuolla kivikossa. Sitä ilmeisesti tuolla riittäisi..

Tietty paras olisi jos joku rengas toimisi kaikkialla pehmeästä hiekasta kivikkoon, mutta moista ei taida olla olemassa. Kiinnostaisi koittaa tuota Dunloppia takanakin. Mutta mitä eroa tuolla on vaikka D752 Dunloppiin tai eri Geomaxeihin? S12 Michelini on ilmeisesti ainakin aiemmin ollut suosiossa. Olisiko "perinteinen" C-02 Mitas myös hyvä kompromissirengas.

Toisekseen miten nuo koot menee, kun puhutaan vanhasta ja uudesta standardista. Jotain renkaita on 140-leveänä ja itseälläkin EXC:n ohjekirjassa rengaskokona on tuo 140-leveä. Kuitenkin tämä ilmeisesti vastaisi osassa renkaita 120-leveätä. Esimerkiksi tuo nykyinen taka-Mitas on 120/90 ja olikohan runko jotain 110..115 mm ja nappulasta nappulaan 140..145 mm luokkaa. Tosin ei tuo taida hirmu tarkkaa olla, että onko se 10 mm sinne täi tänne. Merkinnöistä huolimatta nuo taitavat aika liki olla eikä edes 110-leveät ole kun 5 mm kapeampia todellisuudessa.

_________________
Ei kai kukaan nähnyt..?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Elo 29, 2018 9:04 am 
Avatar

Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Viestit: 2639
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: HVA FE350 -17, KTM 990 S -07
Omat rengassuosikit tällähetkellä:
CC kisoihin ja crossiin: Takana Metzeler MC4 110/100-18 ja edessä Michelin Starcross 90/100-21 Medium
Suomienska: Takana Metzeler MCE 6-DaysEx. 140/80-18 Soft ja Edessä MICHELIN Enduro Competition VI 90/100-21

_________________
Kura lentää...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Elo 29, 2018 12:38 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Viestit: 1490
Paikkakunta: Vihti
Pyörä: KTM 250 EXC 6D -17
Itse olen suosinut

enskakisoissa:
Metzeler MCE Six Days renkaita, takana seoksena soft ja edessä mallimerkkinä hard (eli tehty kovalle alustalle, se missä nappuloissakin on pienet kuvioinnit). Perusvarma setti joka toimii vähän joka alustalla eikä yllätä.

CC -kisoissa:
Edessä sama Metzeler, mutta takana Pirelli XC Mid Soft (120/100-18). Tämä yllätti erittäin positiivisesti, hiekassa työntää niin per*eleesti menemään ja pitää todella hyvin myös kivikossa ja juurakossa. Todellinen jokapaikan rengas.

Yhden kisan ajoin Michelin enduro comp VI rengassetillä enkä tykännyt yhtään, mielestäni oli todella liukas ja kumiseos kova, ei jatkoon.

Mutta suosittelen kaikkia kokeilemaan tuota Pirelliä, kulutuskestävyyskin tuntuu olevan ihan kohdillaan (nyt ajettu ~15h ja keskinappulat vähä pyöristyneet, mutta hyvin vielä ajelee varmaan toiset 15h)

_________________
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

KTM 250 EXC Six Days -17
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Elo 29, 2018 1:30 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Viestit: 2639
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: HVA FE350 -17, KTM 990 S -07
bisti kirjoitti:
Yhden kisan ajoin Michelin enduro comp VI rengassetillä enkä tykännyt yhtään, mielestäni oli todella liukas ja kumiseos kova, ei jatkoon.

Makuasioita, mutta eturenkaana ison ilmatilavuuden misukka on paras rengas kivikkoiseen suomienskapolkuun mitä itse tiedän.
Michelinistä myös uudempaa Enduro sarjaa samalla kuviolla kun enduro comp VI ja kuulemma hyviä nekin.

_________________
Kura lentää...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Elo 29, 2018 2:48 pm 

Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 9:27 am
Viestit: 467
Paikkakunta: Lpr
Pyörä: KTM 300 EXC
Vihreällä raidalla oleva Mitas edessä (korkealla ilmatilalla) ja takana 140/80.

_________________
Keep calm and love fossil fuels.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Elo 29, 2018 9:54 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1219
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -14 250 EXC-F -17 Gilera RC125 -90
Eteen on hyvä kaikkeen ajeluun Metzeler 6-Days Extreme 90/100-21. Pitää hyvin märällä ja kuivalla ja todella iso ilmatila on hyvä kivikossa. Toimii mielestäni paremmin jokapaikan renkaana kuin 6-Days Hard 90/90-21, jossa on pieni ilmatila, enkä saanut sitä toimimaan märällä. Michelin Enduro Competition VI 90/100-21:ssä on myös iso ilmatila, mutta minusta se oli liukas märällä. Jahka nykyinen eturengas menee loppuun, niin alle tulee kokeiluun Michelin Enduro Medium 90/100-21, josta olen lukenut kehuja.

Edessä ei ole tullut pitkään aikaa käytettyä enään crossirenkaita, niin niistä en osaa kommentoida.

Taakse enskaan paras rengas on ollut 6-Days Extreme Soft 140/80-18. Pitää aivan tautisesti myös märässä kivikossa ja kalliioilla verrattuna muihin ajamiini renkaisiin. Nyt 15 h ajettuna Hälvälän spritissä alkoi napulat repeilemään juuresta, mutta muuten on kestänyt hyvin kulutusta.

CC:hen paras tähänastisista takarenkaista on ollut Michelin Starcross 5 Soft 120/90-18. Sen edeltäjä Michelin Starcross MS3 120/90-18 oli myös hyvä. Kummatkin pitävät pehmeän radan renkaiksi hyvin myös kivikossa sekä kalliolla ja hiekalla tai sänkicrosseissa ovat parhaimmillaan.

Pirellin Scorpion XC Mid Soft 120/100-18 on myös tehnyt mieli ottaa kokeiluun, kun MX32 Mid Soft on paljon käytetty ja menestynyt rengas crossissa, mutta sitä ei vaan saa 18-tuumaisena. Tuo XC Mid Soft näyttää täysin samalta renkaalta, mutta 18-tuumaisena. Hyvä kuulla, että se toimii.

Toinen kokeilemisen arvoinen takarengas CC:hen voisi olla Dunlop MX33, sillä sitä saa myös 18-tuumaisena. Sen edeltäjä Dunlop MX3S on myös paljon käytetty crossirengas varsinkin Jenkeissä. MX33 pitäsi sopia paremmin myös puolikovalle alustalle, vaikka on sekin pääsääntöisesti pehmeän radan rengas.

Minulla ei ole kokemusta Dunlop D952, mutta sen halpa hinta ja tiheässä olevat nappulat viittaavat enemmän, että on haettu pitkään kestävää ja edullista harrastelijarengasta parhaan pidon kustannuksella. Itse olen ajatellut kokeilla sitä matkaendurorenkaaksi 690:iin.

Crossirenkaiden koot menevät siten, että jos malliston levein on 120, niin se vastaa leveydeltään 140 FIMiä, eli on jotain 135-145 mm nappulan reunasta reunaan. Malliston 100-leveä vastaa sitten puolestaan aika hyvin 120 FIMiä. Jos malliston levein on 140, niin sitten sen koot menevät kuten FIMeissä. Näitä crossirengasmalleja alkaa olla kuitenkin nykyään aika vähän, josta löytyisi 140 leveä koko, ja ne kaikki ovat melko kauan markkinoilla olleita. Jos siis rengasmalli ei ole yhtään tuttu, niin kannattaa siis vähän katsella, mitä leveyksiä siitä on saatavilla. Pääsääntöisesti enskatreeneihin ja CC:hen olen itse valinnut crossitakasista leveimmän saatavilla olevan, jotta olisi maksimaalinen ilmatila.

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 30, 2018 9:47 am 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Viestit: 450
Pyörä: KLE, 250 EXC
Jani M kirjoitti:
CC:hen paras tähänastisista takarenkaista on ollut Michelin Starcross 5 Soft 120/90-18.


Mulla tuosta lähti 4 mm nappuloiden korkeudesta jollain 15..20 h ajolla. Kyllähän tuo 2-tahti sitä tosin joutavaa pyrkii kieputtamaan, mutta ei oma ajo nyt niin kovin agressiivista ole. Sikäli jos haluaa suht tuoreella renkaalla ajaa, niin oma fiilis olisi että noita saisi vaihtaa jatkuvasti. Crossirataa suurin osa tunneista ja pohja osittain ihan pehmeää hiekkaa ja osittain vähän kovempaa. Ei kuitenkaan mikään hirmu kovapohjainen.

Monia hyviä ehdotuksia tässä onkin jo tullut. Helpottaa huomattavasti omaa arpomista eikä tarvitse ihan fiilispohjalla renkaita haalia.

_________________
Ei kai kukaan nähnyt..?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 30, 2018 6:28 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1219
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -14 250 EXC-F -17 Gilera RC125 -90
Joo, minullakin se on ollut huonoiten kestävä crossitakarengas, mutta pidoltaan paras ja sitähän kisarenkaalta juuri odotetaan. Oli 30 tunnissa täysin loppu ja jo 20 tunnin jälkeen melko huonossa hapessa. Kuluu melkein yhtä nopeasti kuin FIMit.

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Loka 11, 2018 8:00 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1219
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -14 250 EXC-F -17 Gilera RC125 -90
Sixdays Hardista näyttää tulleen saataville myös 90/100-21 koko. Se 90/90 on tosiaan aika pieni ilmatilaltaan, joten tämä on tervetullut uutuus.

https://www.satapiikki.fi/epages/satapi ... 1MEMECH100

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com