Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ti Loka 15, 2019 5:00 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 99 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: kinastelua tullin kanssa
ViestiLähetetty: To Loka 29, 2009 6:57 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
Viestit: 576
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: KTM 640LC4 E, vm. 2003
vkoivu kirjoitti:
Miksi sitä ostokuittia pitäisi saada käyttää kun sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa kuinka paljon vastaavassa suomeen rekisteröidyssä ajoneuvossa on veroa vielä jäljellä?


Siksi, että se on ainoa todellinen hinta ko. ajoneuvolle. Jos tuota ulkomailta ajoneuvon joka maksoi ostomaassa 1000 EUR sen veroton arvo on myös kekkoslovakian rajan ylittäessään tuo 1000 EUR, eikö?

Nyt kun siihen lasketaankin vero kotimaisen verrokin mukaan jonka verottomaksi hinnaksi saadaan laskemalla vaikkapa 1500 EUR niin kas! verottomaan arvoon on ilmestynyt 500 EUR lisää. Eli kun viet verotuskupongit tulliin ja tehdään verotuspäätös niin esimerkkiajoneuvon arvo kasvaa sillä sekunnilla 50%. Melkoinen taikatemppu!

Jos vero lasketaan siitä todellisesta arvosta, eli verottomasta ostohinnasta, on veron määrä aina yksiselitteisen oikea, jokainen voi etukäteen laskea veron määrän ja hommassa ei ole mitään epäselvyyksiä. Mutta nyt tämä looginen ja selkeä laskentatapa on peräti lailla kielletty.

Jossain wanhassa KKO:n päätöksessä, vai oliko EYT:n, sanottiin, että verovelvollisen on kyettävä laskemaan veronmäärä etukäteen. Hämmästelen ettei tähän kohtaan ole ilmeisesti kukaan tarttunut koska jo tämän perusteella menisi koko homma remonttiin, jälleen kerran. Onhan ilmiselvää, että tämä vaatimus ei nyt toteudu jos ei edes uutta autoa kotimaiselta kauppiaalta ostaessa voi olla varma mikä se lopullinen veron määrä tulee olemaan.

EYT on myös lausunut, että autoveroa ei saa yksittäistapauksessakaan periä enempää kuin jo maahan rekisteröidyssä vastaavassa ajoneuvossa on jäljellä. Tämähän on nykyisellä systeemillä täysin mahdoton vaatimus täytettäväksi. EYT:n ELV-tuomio on kiistaton osoitus siitä, että veroa on peritty liikaa kaikilta. Tämä on tehty vieläpä täysin tietoisesti sillä asian aikaisemmissa käsittelyissä Suomen valtion edustaja myönsi suoraan, ettei Suomeen jo rekisteröidyissä ajoneuvoissa ole penniäkään ELV:iä jäljellä. Nyt nämä kansanpalvelijat vielä kieltäytyvät palauttamasta lainvastaisesti perittyjä veroja kaikille. Tästä aiheutuu jälleen kerran veronmaksajille vain lisää turhia menoja ja odottelua sillä on täysin varmaa, että EYT määrää Suomen palauttamaan ne kaikille, kuten jo ELV-asian tuomiolauselmassaan kertaalleen sanoivat.

Keksitkö muuten mitään muuta tuotetta jonka verot laskettaisiin jostain Stetson-Harrison -menetelmällä arvotusta hinnasta? Olen tilannut tavaraa ympäri maailmaa ja joka ainoa kerta mahdolliset tullit ja verot on laskettu kuittiin merkitystä ostohinnasta. Kummallista ettei tämä ole mahdollista ajoneuvojen kohdalla, eikö?

Muistuttaisin vielä, että tulli ja VVM ovat tähänkin asti kiven kovaan väittäneet, että kyllä verotus on täysin oikein ja laillista. Kehtasivat vielä neuvoa hallintoalamaisia, että on turha valittaa ELV:stä kun mitään palautuksia ei ole luvassa. Ne jotka tämän uskoivat ovat nyt ensialkuun jäämässä ilman ELV -palautuksia, eli se joka uskoi viranomaiseen saa nyt kärsiä nahoissaan. Näistä väitteistään huolimatta Suomen valtiolle on tässä asiassa tullut joka ainoa kerta turpaan EYT:ssä ja sama tulee jatkumaan esim. ELV-asiassa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kinastelua tullin kanssa
ViestiLähetetty: To Loka 29, 2009 8:56 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Kesä 02, 2008 3:47 pm
Viestit: 310
Paikkakunta: Lahti
Pyörä: Husaberg 390
Jos ajoneuvovero laskettaisi ostokuitista, mun kaikkien kolmen ulkomaan ajoneuvohankinnan kuiteissa olisi korkeintaan 1 €. Ehkä olisin pyytänyt kuitit joissa on vain 0,5 € niin olisi tarvinnut maksaa vain puolet verosta :P
No kaikissa tapauksissa tulli on arvioinut verotusarvon saatavilla olevien myynti-ilmoitusten perusteella huomioiden ajokilometrierot ( 0,8 % / 5000 km) ja vuosimallieron (9,2%/vuosi).
Viimeisen hankinnan verotuspäivänä vastaavia myynti-ilmoituksia oli kolme, joista oli edellämainituin eroin laskettu keskiarvo. Tästä hinnasta oli vähennetty " tavanomaiset alennukset" 1500 € ( aika hyvin tingitty ). Jäljelle jäävästä summasta on laskettu 18 % vero ja siitä alv mikä nyt palautetaan.
Moottoripyörissä ajeneuvon kunto ei vaikuta hintaan kuten autoissa. Autoissa kuntoalennusta saa vain lommoista, verhoilun repeymistä, mutta ei mistään teknisestä viasta kuten iskari hajalla, vie litran öljyä satasella.
Olen laskenut etukäteen kokonaiskustennuksen tullin verotuspäätösten pohjalta ja olen aina osunut satasen sisään lopullisesta toteumasta.
Olen ollut tyytyväinen kaikkiin ajoneuvo-ostoksiini ulkomailta ja tullin henkilökunta on ollut todella avuliasta neuvoessaan kärsivällisesti ummikkoa näissä tuontiasioissa. Tämä toiminta on täyttänyt minun oikeustajuni kirteerit.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kinastelua tullin kanssa
ViestiLähetetty: To Loka 29, 2009 11:24 pm 
Avatar

Liittynyt: To Helmi 19, 2009 8:42 pm
Viestit: 636
Paikkakunta: Eura
Pyörä: CRF250, Yamaha FZ-6N
Ja kun myyt tuomasi pyörän hyvään hintaan, saatat vielä saada veronpalautuksia vuoden päästä 8)
Ihme touhua :roll:

_________________
Uraa uurtava motoristi


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kinastelua tullin kanssa
ViestiLähetetty: Pe Loka 30, 2009 12:36 pm 

Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Viestit: 1788
Paikkakunta: Kouvola / Espoo
Pyörä: pyörät myyty
jylppy kirjoitti:
Jos ajoneuvovero laskettaisi ostokuitista, mun kaikkien kolmen ulkomaan ajoneuvohankinnan kuiteissa olisi korkeintaan 1 €. Ehkä olisin pyytänyt kuitit joissa on vain 0,5 € niin olisi tarvinnut maksaa vain puolet verosta :P


Kyllä, tai jos ei noin härskisti 'huijaisi' niin kyllähän myydystä moposta voisi tehdä kuitin jossa mopon hinta on vaikkapa puolet oikeasta hinnasta. Samaiselta myyjältä voisi sitten ostaa lisävarusteeksi takalaukun joka maksaisi yhtä paljon mitä mopo, jolloin molemmat osapuolet olisivat tyytyväisiä. Tullin tekisi sitten verotuspäätöksen kuitin pohjalta kun ei muuta voisi ja oikeus tapahtuisi.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kinastelua tullin kanssa
ViestiLähetetty: Pe Loka 30, 2009 2:29 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
Viestit: 576
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: KTM 640LC4 E, vm. 2003
Nyt mennään jo enemmän kuin hieman ohi aiheesta, mutta en malta olla kommentoimatta. Pahoitteluni :mrgreen:

Tuntuu tuo kuittiväärennös -argumentti olevan aina se ensimmäinen, ja usein ainoa, jolla ostokuitin käyttämistä verotusarvon määrittelyssä vastustetaan. Ilmeisesti asiakirjaväärennös ja veropetos on näiden henkilöiden mielestä ihan OK koska olettavat, että "kaikki" tekisivät niin jos se olisi mahdollista? Unohtuiko syyttömyysolettama kun tuomitaan koko kansa rikollisiksi, vieläpä ennen kuin mitään rikosta on edes teoriassa mahdollista tehdä?

Edelleenkin kysyn, että miten se ajoneuvon kuitti poikkeaa niin merkittävästi kaikista muista ettei sitä voida käyttää? Eikö muita kuitteja ole mahdollista väärentää vai eikö vaan muiden tuotteiden tuojat ole yhtä innokkaita ryhtymään rikokseen kuin ajoneuvojen tuojat?

Miltä kuulostaisi jos tuloverotus perustuisi johonkin hatusta vedettyihin tuloihin? Yleensä veronmaksajilla tulovero on kuitenkin se aivan ylivoimaisesti suurin vero mitä joutuu maksamaan. Siinä jos missä saisi rikoksella suurta hyötyä, eikö? Silti tulojen verotus perustuu käytännössä aina nimenomaan asiakirjaan merkittyyn summaan. Esiintyykö tuloverotukseen liittyen merkittävän suurta rikollisuutta jonka takia tulisi muuttaa tuloverotus kokonaan arvioverotukseksi? Mitään ongelmaahan tässä ei olisi sillä hallintoalamaisen oikeusturva olisi taattu koska valitusmahdollisuus olisi olemassa. Mitä se nyt haittaisi jos maksaisi esim. 10kEUR liikaa veroa kun sen saisi jo muutaman vuoden oikeusprosessin jälkeen takaisin ja sille saisi jopa 0,5% korkoakin?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kinastelua tullin kanssa
ViestiLähetetty: Pe Loka 30, 2009 3:43 pm 

Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Viestit: 1788
Paikkakunta: Kouvola / Espoo
Pyörä: pyörät myyty
JSL kirjoitti:
Nyt mennään jo enemmän kuin hieman ohi aiheesta, mutta en malta olla kommentoimatta. Pahoitteluni :mrgreen:

Tuntuu tuo kuittiväärennös -argumentti olevan aina se ensimmäinen, ja usein ainoa, jolla ostokuitin käyttämistä verotusarvon määrittelyssä vastustetaan. Ilmeisesti asiakirjaväärennös ja veropetos on näiden henkilöiden mielestä ihan OK koska olettavat, että "kaikki" tekisivät niin jos se olisi mahdollista? Unohtuiko syyttömyysolettama kun tuomitaan koko kansa rikollisiksi, vieläpä ennen kuin mitään rikosta on edes teoriassa mahdollista tehdä?

Edelleenkin kysyn, että miten se ajoneuvon kuitti poikkeaa niin merkittävästi kaikista muista ettei sitä voida käyttää? Eikö muita kuitteja ole mahdollista väärentää vai eikö vaan muiden tuotteiden tuojat ole yhtä innokkaita ryhtymään rikokseen kuin ajoneuvojen tuojat?

Miltä kuulostaisi jos tuloverotus perustuisi johonkin hatusta vedettyihin tuloihin? Yleensä veronmaksajilla tulovero on kuitenkin se aivan ylivoimaisesti suurin vero mitä joutuu maksamaan. Siinä jos missä saisi rikoksella suurta hyötyä, eikö? Silti tulojen verotus perustuu käytännössä aina nimenomaan asiakirjaan merkittyyn summaan. Esiintyykö tuloverotukseen liittyen merkittävän suurta rikollisuutta jonka takia tulisi muuttaa tuloverotus kokonaan arvioverotukseksi? Mitään ongelmaahan tässä ei olisi sillä hallintoalamaisen oikeusturva olisi taattu koska valitusmahdollisuus olisi olemassa. Mitä se nyt haittaisi jos maksaisi esim. 10kEUR liikaa veroa kun sen saisi jo muutaman vuoden oikeusprosessin jälkeen takaisin ja sille saisi jopa 0,5% korkoakin?


Eihän siinä ole mitään rikollista jos minä haluan myydä jollekin kaverilleni moottoripyöräni yhdellä eurolla. Ainakin yksityishenkilöiden välisessä kaupassa kauppasumman saa päättää myyjä ja ostaja keskenään. Esimerkiksi eilen eräs lähipiiriini kuuluva henkilö osti noin 200 euron läppärin ystävältään viidellä eurolla ja toisinaan ebaysta yms löytää selkeästi 'alihintaisia' tavaroita. Mikäli tulli ottaisi vallan päättää mikä on mistäkin tuottteesta 'päivän hinta' niin he voisivat samalla päättää myös 'päivän veron' melko mielivaltaisesti. Toisaalta jos tulli ei uskoisi asiakkaan ilmoittamia kauppakirjoja ja kauppahintoja niin heidän työmääränsä olisi hirmuinen kun he joutuisivat selvittämään keskieurooppalaisilta myyjiltä hinnoitteluperusteita ja listaa kaikesta muusta tavararasta jonka he ovat mahdollisesti myyneet samalle ostajalle. Tietenkin myyjän pankkitili ja piirongin laatikot tulisi myös ratsata mahdollisten epäilyttävien rahojen takia.

Muitakin kuitteja toki voidaan väärentää ja niin niitä varmasti väärennetäänkin. EU alueen ulkopuolelta tuodusta muusta tavarasta isohko osa kulkee matkustajien matkatavaroissa tullin ohitse ja tilatusta tavarasta iso osa lienee kaupoista tilattua tavaraa. Ulkomaisilla yrityksillä verojen kierto ei liene niin helppoa hommaa mitä yksityisille henkilöille naamatusten tehdyissä kaupoissa. Vaikkakin joillain firmoilla kuuluu tapoihin merkata paketin päälle 'gift' ja ilmoittaa arvoksi oikeaa arvoa pienempi summa. Niitä summia joutuu sitten toisinaan tullissa todistelemaan tilisiirroin, tilausvahvituksin tai joillain muilla dokumenteilla.

Tuloverotus on mielestäni aika paljon eri asia. Siinä maksajana on suomessa toimiva yritys, joka joutuu kirjanpitoonsa kirjaamaan palkat yms menot joista asiat on helppo tarkastaa ja tarkastukset on helppo tehdä. Mitään nollatuloja yritykset eivät voi työntekijöilleen ilmoittaa minimipalkkojenkaan takia.

Yksityishenkilöiden välisissä satunnaisissa palkanmaksuissa maksetaan palkat usein pimeästi ohi verottajan. Sen lisäksi on joukku erilaisia pisnesmiehiä ja pieniä urakoitsijoita, jotka ammattimaisesti jättävät verot maksamatta. Mikäli käytetyn ajoneuvon verotusarvo määriteltäisiin pelkästään ostokuitin perusteella käytettyjen ajoneuvojen kaupasta lohkaisisivat leijonanosan 'alihintaisin' kuiten autoja ostelevat jobbarit.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kinastelua tullin kanssa
ViestiLähetetty: Pe Loka 30, 2009 5:58 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
Viestit: 576
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: KTM 640LC4 E, vm. 2003
vkoivu kirjoitti:
Mikäli tulli ottaisi vallan päättää mikä on mistäkin tuottteesta 'päivän hinta' niin he voisivat samalla päättää myös 'päivän veron' melko mielivaltaisesti. Toisaalta jos tulli ei uskoisi asiakkaan ilmoittamia kauppakirjoja ja kauppahintoja niin heidän työmääränsä olisi hirmuinen kun he joutuisivat selvittämään keskieurooppalaisilta myyjiltä hinnoitteluperusteita ja listaa kaikesta muusta tavararasta jonka he ovat mahdollisesti myyneet samalle ostajalle.


Heh, eikö tämä sitten ole mielestäsi tasan sitä mitä tulli nyt tekee ajoneuvoverotuksessa? Sillä erolla toki, että ei selvitetä keskieurooppalaisilta myyjiltä vaan verotusarvojen laskentaan käytetään kotimaisten autokauppojen ilmoittamia pyyntihintoja. Tullihan ei usko autoverotuksesssa verovelvollisen selvityksiä vaan keksii päivän hinnat ihan itse. Jos katsot tullin tilastoja niin huomaat, että samanlaisen (varustelu, ajomäärä, ikä) automallin verotusarvo ei suinkaan pysy samana vaan saattaa jopa nousta ajan kuluessa.

Ja työmäärä todellakin on hirmuinen, ei vain tullissa vaan myös hallinto-oikeudessa ja korkeimmassa hallinto-oikeudessa sillä autoverovalituksia on odottamassa lopullista päätöstä yli 10000. Viimeisimmän ELV-sählingin jälkeen niitä tullee taas lisää kun nyt ilman palautuksia jäävät valittavat. Myös palautuskorosta tultaneen tekemään valituksia sillä sekin on vastoin EU-lainsäädäntöä.

Lainaa:
Ulkomaisilla yrityksillä verojen kierto ei liene niin helppoa hommaa mitä yksityisille henkilöille naamatusten tehdyissä kaupoissa.


Meinaat, että ulkomaalainen yksityishenkilö ryhtyisi rikokseen, eli väärentäisi kauppakirjan, suomalaisen asiakkaan pyynnöstä? En heti keksi miksi. Hyöty on tasan nolla, riski merkittävä.

Lainaa:
Vaikkakin joillain firmoilla kuuluu tapoihin merkata paketin päälle 'gift' ja ilmoittaa arvoksi oikeaa arvoa pienempi summa. Niitä summia joutuu sitten toisinaan tullissa todistelemaan tilisiirroin, tilausvahvituksin tai joillain muilla dokumenteilla.


Tuttua hommaa, olen itsekin käynyt useamman kerran tullissa selvittämässä tavaran arvoa. Se onkin kansantaloudelle varsin kannattavaa kun käytetään niin paljon aikaa ja vaivaa 20 euron saatavan takia.

Lainaa:
Mikäli käytetyn ajoneuvon verotusarvo määriteltäisiin pelkästään ostokuitin perusteella käytettyjen ajoneuvojen kaupasta lohkaisisivat leijonanosan 'alihintaisin' kuiten autoja ostelevat jobbarit.


Tuo "jobbareiden" mukanaan tuoma kilpailu on juuri se mitä on haluttu estää. Jopa valtiovarainministeri on sen suoraan sanonut. Toisin kuin kekkoslovakian virkamiehet ja poliitikot tuntuvan luulevan on Suomi EU:a ja moinen on EU:ssa nimenomaan kielletty. Suomen valtion EYT:ta saamat tuomiot kertovat kuinka tässä asiassa on tähän mennessä käynyt ja tulee jatkossakin käymään. Virkamiesten laillisuuvakuutteluista huolimatta tuomio on tullu joka ainoa kerta. Suomeksi sanottuna hallintoalamaisille on kerrottu epätotuuksia.

Oletko tietoinen Chrysler 300C:n parin-kolmen vuoden takaisesta verotusarvon yhtäkkisestä merkittävästä muutoksesta? Ko. auton verotusarvo (uutena) putosi yhdessä yössä n. 20000 EUR kun ko. mallille ilmestyi toinen virallinen maahantuoja. Eikö tunnu hieman erikoiselle?

Vaan onneksi kotimaiset autokaupat toimivat aina rehellisesti. Miksiköhän muuten tulli on ilmoittanut ettei vanhojen mallikohtaisten veroprosenttien laskenta-aineisto "ole enää saatavilla"? :mrgreen:

Sinulla on ajoneuvoverotuksesta ihan henkilökohtaistakin kokemusta, minulla ei. Silti tuntuu ettet tiedä siihen liittyvistä epäselvyyksistä juuri mitään etkä haluakaan tietää. Sen sijaan puolustelet nykyistä systeemiä joka on ollut todistettavasti lainvastainen joka ainoa kerta kun sitä on oikeudessa puitu. Nyt kun katsoo tuota aloitusviestiäsi niin herää kysymys, että mikä asiassa on mielestäsi väärin jos minun esittämäni epäkohdat ovat mielestäsi kaikki kunnossa?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kinastelua tullin kanssa
ViestiLähetetty: Pe Loka 30, 2009 8:08 pm 
Avatar

Liittynyt: To Helmi 19, 2009 8:42 pm
Viestit: 636
Paikkakunta: Eura
Pyörä: CRF250, Yamaha FZ-6N
Kävin tänään hakemassa Xenonit tullista, asiointi kesti noin 4min josta puolet meni maksamiseen sirukortinlukijalla. Erittäin asiallista toimintaa. Tullimies vain kyseli onko aikaisempaa kokemusta xenoneista ja ovatko vaikeat asentaa :P Näin Vantaalla tänään. Ja oli muuten tasan 1. kerta kun tullikäynti sujui mukavasti! 8)

_________________
Uraa uurtava motoristi


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kinastelua tullin kanssa
ViestiLähetetty: Pe Loka 30, 2009 8:56 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Kesä 02, 2008 3:47 pm
Viestit: 310
Paikkakunta: Lahti
Pyörä: Husaberg 390
Pitäiskö tän topikin nimeksi muuttaa " kinastelua toisten kurapyöräilijöiden kanssa " :lol:
Ilman muuta kannattaa valittaa jos kokee tulleensa kohdelluksi epäoikeudenmukaisesti autoveroasiassa.
Jos ei ole omakohtaista riita-asiaa, mutta koko systeemi on mielestään pielessä, niin siitäkin kannattaa valittaa.
Ja jos kaikki asteet valittaneena asia ei kuitenkaan mene oman mielen mukaan voi todeta " systeemi on mätä "


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kinastelua tullin kanssa
ViestiLähetetty: La Loka 31, 2009 2:28 am 

Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Viestit: 1788
Paikkakunta: Kouvola / Espoo
Pyörä: pyörät myyty
Mielestäni koko ajoneuvovero pitäisi poistaa. Halvat autot oli varmasti monen eu:hun liittymisen puolestä äänestäneiden mielessä, mutta vieläkin makselemme rangaistusveroja joiden laskentakaavat vaihtuvat ajoittain.

JOS sitä veroa on tarkoitus periä saman verran mitä vastaavassa suomeen jo rekisteröidyssä ajoneuvossa on jäljellä niin silloin tullin nykyinen käytäntö on melko toimiva. Eli selvitetään paljonko vastaava ajoneuvo suomessa maksaa ja lasketaan kuinka paljon siinä on veroa jäljellä. Tullin tekemien arvioiden paikkansapitävyydestä voi sitten olla montaa mieltä.

Mikäli verotus tehtäisiin sillä perusteella millaisen kuitin pyörän ostanut viitsii tehdä ei sillä olisi kovinkaan paljon tekemistä sen kanssa paljonko vastaavassa suomeen rekisteröidyssä on veroa jäljellä. Toisaalta vaikka se moottoripyörä olisi ostettu vaikkapa mobilen keskihinnan mukaan ei sekään kertoisi minkä arvoinen vastaava suomeen rekisteröity mopo olisi. Mopot kun on eri maissa hinnoiteltu hieman eri tavalla ja toisaalta eri mopot säilyttävät eri maissa hintansa eri tavalla.

Kuittihommasta sen verran, ettei niitä tarvitsisi väärentää. Jokainenhan saa myydä lelunsa sillä hintaa kuin haluaa. Oli se hinta sitten halpa tai kallis. Loppupeleissä tullin hommat ei juuri muuttuisi nykyisestä mikäli he jollain tapaa haluaisivat valvoa sitä onko ostaja ostanut moponsa tullin mielestä riittävän kalliilla. Silloin sitä vasta tuntisi kusetetuksi jos onnistuisi vaikkapa huutokaupasta löytämään halvan mopon, mutta hinta olisikin liian halpa tullin mielestä. Erilaisissa kampanjoissa liikkeetkin saattavat myydä ajoneuvoja selkeästi alle 'järkevien hintojen'. Mikäli tulli alkaisi valvomaan eri maiden 'oikeita' ajoneuvohintoja työmäärä kasvaisi entisestään kun viranomainen joutuisi suomen hintojen sijaan selvittämään usemman maan hinnat.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kinastelua tullin kanssa
ViestiLähetetty: Ma Marras 02, 2009 8:54 am 

Liittynyt: Pe Touko 11, 2007 12:31 am
Viestit: 189
Pyörä: mopo
:roll:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kinastelua tullin kanssa
ViestiLähetetty: To Joulu 10, 2009 2:03 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
Viestit: 576
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: KTM 640LC4 E, vm. 2003
Jatketaampa taas aiheesta kun sattui muualta silmään uutta lyömäasetta tullia vastaan.

Mutta ensin hieman jankkausta wanhasta, pahoitteluni jo etukäteen :mrgreen:

vkoivu kirjoitti:
Mikäli verotus tehtäisiin sillä perusteella millaisen kuitin pyörän ostanut viitsii tehdä ei sillä olisi kovinkaan paljon tekemistä sen kanssa paljonko vastaavassa suomeen rekisteröidyssä on veroa jäljellä. Toisaalta vaikka se moottoripyörä olisi ostettu vaikkapa mobilen keskihinnan mukaan ei sekään kertoisi minkä arvoinen vastaava suomeen rekisteröity mopo olisi. Mopot kun on eri maissa hinnoiteltu hieman eri tavalla ja toisaalta eri mopot säilyttävät eri maissa hintansa eri tavalla.

Kuittihommasta sen verran, ettei niitä tarvitsisi väärentää. Jokainenhan saa myydä lelunsa sillä hintaa kuin haluaa. Oli se hinta sitten halpa tai kallis. Loppupeleissä tullin hommat ei juuri muuttuisi nykyisestä mikäli he jollain tapaa haluaisivat valvoa sitä onko ostaja ostanut moponsa tullin mielestä riittävän kalliilla. Silloin sitä vasta tuntisi kusetetuksi jos onnistuisi vaikkapa huutokaupasta löytämään halvan mopon, mutta hinta olisikin liian halpa tullin mielestä. Erilaisissa kampanjoissa liikkeetkin saattavat myydä ajoneuvoja selkeästi alle 'järkevien hintojen'. Mikäli tulli alkaisi valvomaan eri maiden 'oikeita' ajoneuvohintoja työmäärä kasvaisi entisestään kun viranomainen joutuisi suomen hintojen sijaan selvittämään usemman maan hinnat.


Et vastannut aikaisempaan kysymykseeni, että miten tuo eroaa siitä mitä tulli nyt tekee? Nehän arpovat verotusarvon aivan miten sattuu ja erittäin harvoin oikein. Se on aivan sama mikä se veroton ostohinta on ollut, verot menee kuitenkin tullin keksimän verotusarvon mukaan joka on erittäin usein aivan liian korkea. Tästäkin on todisteena tuhansia korjattuja verotuspäätöksiä joissa ajoneuvon verotusarvo on muuttunut. Miksi se oikea verotusarvo löytyy vasta valittamisen jälkeen? Luulisi olevan kaikkien kannalta parempi kun se määritettäisiin kerralla oikein kun se kerran riittävästi iteroimalla kuitenkin löydetään.

Eikö juuri tälläkin hetkellä verotuskäytännöstä seuraa se mitä sanoit, eli "Silloin sitä vasta tuntisi kusetetuksi jos onnistuisi vaikkapa huutokaupasta löytämään halvan mopon, mutta hinta olisikin liian halpa tullin mielestä." ?

Entäpä miksi kuitti kelpaa uuden ajoneuvon ALV:n perusteeksi muttei autoveron? Eikö kukaan halua ryhtyä asiakirjaväärennökseen ja veropetokseen arvonlisäveron maksussa, mutta kuitenkin ryhtyy niihin autoveron maksussa? :mrgreen:

EU:ssa ei ole mitään eri maita kaupankäynnin näkökulmasta. Jollen aivan väärin ole ymmärtänyt on EU:n yksi kantavia ajatuksia nimenomaan yhteinäinen markkina-alue johon kuuluvat kaikki jäsenvaltiot. Siksi esim. mopon hinta Saksassa on täysin vertailukelpoinen sen hinnan kanssa Suomessa. Eli siis mopon hinta Saksassa on sen hinta yhteismarkkina-alueella johon Suomikin kuuluu, tai toisin sanottuna mopon hinta Saksassa on sama kuin sen kotimainen hinta. Jostain syystä Suomen valtio harrastaa edelleen protektionismia joka on EU:ssa nimenomaan ja erityisesti kielletty. Korostan, jälleen kerran, että Suomen valtio on tuomittu joka ainoa kerta kun asiaa on käsitelty EYT:ssa. Toistan: joka ainoa kerta. Onko nyt jollekin vielä epäselvää, että Suomen valtio on rikkonut lakia toistuvasti ja täysin tietoisesti? Ja sama homma jatkuu tälläkin hetkellä. Tämä on moneen kertaan EU:n korkeimman oikeusasteen todistama fakta joten on turha väittää, että ajoneuvoverotus toimitettaisiin oikein.

---

Mutta nyt uutta asetta tullia vastaan! Toisaalta sattui silmään tämmöinen vanha tapaus kun asia C-208/90. Jos on aikoinaan jäänyt ELV-valitukset tekemättä mm. korkeimman hallinto-oikeuden tuomarin julkisuudessa esittämien perättömien väitteiden takia niin nyt voi lyödä lisää argumenttia valituksensa tueksi, vaikkei sille pitäisi mitään erityistä tarvetta ollakaan. Em. päätöksen tiivistelmässä sanotaan seuraavaa:

Ennen kuin direktiivin vastaisesti toimiva jäsenvaltio on asianmukaisesti saattanut direktiivin osak-si kansallista oikeusjärjestystään, sillä ei ole oikeutta vedota siihen, että oikeudenkäynti, jonka yksityinen oikeussubjekti on saattanut vireille sitä vastaan turvatakseen tämän direktiivin säännösten mukaiset oikeutensa, on saatettu vireille liian myöhään. Kyseinen määräaika voi alkaa vasta siitä ajankohdasta, kun direktiivi on asianmukaisesti saatettu osaksi kansallista oikeusjärjestystä.

Eli valtio ei voisi tämänkään perusteella olla käsittelemättä vasta nyt tehtäviä ELV-valituksia wanhoista ennen vuotta 2005 verotetuista ajoneuvoista koska ko. muutos otettiin osaksi kansallista oikeusjärjestystä vasta tänä vuonna. Valitusaikaa on siis vielä useampi vuosi. Ja muistutuksena vielä, että toisin kuin Suomen valtio väittää, lausui EYT jo ELVin kaataneessa tuomiossaan ettei tuomion ajallisia vaikutuksia ole syytä rajoittaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kinastelua tullin kanssa
ViestiLähetetty: Su Joulu 13, 2009 12:32 pm 
Avatar

Liittynyt: To Elo 25, 2005 8:58 am
Viestit: 650
Paikkakunta: Pori
Pyörä: BMW G 450X, BMW R1200GS Adv, BMW R1100GS
Jaahas, ELVejä pitäis alkaa ropisemaan aika monen tilille ens viikolla (viikko 51). Kyllähän se siltä näyttää että myös aikaisemmat ELVit tulle takaisinmaksuun jossakin vaiheessa, tämä on vain sellaista pitkittämistä että ei joudu kassa pahasti miinukselle. Venytetään maksamista ja keksitään uusia tapoja saada kassaan rahaa millä maksaa...

_________________
http://www.bmwmoottoripyorakerho.fi/


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kinastelua tullin kanssa
ViestiLähetetty: Ti Joulu 15, 2009 3:02 am 

Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Viestit: 1788
Paikkakunta: Kouvola / Espoo
Pyörä: pyörät myyty
Mukavaa kuulla jos noista paristakin moposta saisi elvit takaisin, en ole viimeaikoina jaksanut koko asiaa edes ajatella.

Mitä tuohon vanhaan 'vääntöön' tulee niin muistaakseni ainakin jossain pykälissä mainitaan, että veron pitäisi olla sen verran minkä verran vastaavassa suomeen jo rekisteröidyssä on jäljellä. Jotta voitaisiin edes jotenkin luotettavasti laskeskella verrokkimopon veroja niin se pitäisi tehdä mahdollisimman monen mopon hintoja tutkimalla. Jos veroperustana olisi vain pyörän ostokuitti joku toinen voisi joutua maksamaan pyörästään tuplamäärän veroa mitä toinen. Vaikka molemmat pyörät olisivat täysin identtisiä. Oma lukunsa olisi sitten se suurehko joukko kenellä olisi esittää kuitti jossa pyörän hinta on selkeästi alle 'markkinahintojen'. Siinä riittäisi sitten tullin pojilla selvitettävää mikä on minkäkin maan hintataso ja miksi jonkun ebayssa myynnissä olleen pyörän hinta ei noussutkaan mobilen hintoihin.

Optimaalista toki olisi jos vero olisi aina tullin ja asiakkaan mielestä täysin oikea. Siihen päästään tuskin ikinä. Olen kyllä kuullut tapauksista, joissa tullin arvioima vastaavan suomimopon hinta on ollut todella selvästi alakanttiin, mutta vastaavasti niitäkin tapauksia riittää joissa tulli on arvioinut verrokkimopon hinnan liian korkeaksi.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kinastelua tullin kanssa
ViestiLähetetty: Ti Joulu 15, 2009 9:55 am 

Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
Viestit: 1146
Paikkakunta: Haukipudas
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Hyvä homma tuo elv-palautukset, mulla on autosta ja ainakin kahdesta mopedista niitä tulossa.

Tuohon verotusarvojen vääntöön täytyy kommentoida siten, että mulla on vissiin ollut aina joko hyvää tuuria, taikka sitten Tulli on alkanut joskus 2006 jälkeen sitten jotenkin 'paremmin' arvioida noita tuotujen pyörien kotimaisia verrokkihintoja, tai siis niiden tavanomaisten alennusten jälkeistä verotusarvoa. Ei ole ollut valittamisen aihetta niistä arvoiduista hinnoista mulla, ovat olleet pienemmät mitä oletin, ja mitä kotimarkkinoilla oikeasti olisi ostettavissa.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 99 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com