Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Su Elo 25, 2019 4:57 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ma Huhti 29, 2019 6:59 am 

Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Viestit: 204
Pyörä: Bemari
Koheltaja kirjoitti:
2015 kevään jälkeen olen alkanut aika ajoin tekemään jarrutus ja väistöharjoituksia isolla tiellä kun autoja ei näy edessä tai takana. Eteen kääntynyt taksi säväytti sillon sen verran että parempi välillä muistuttaa itseään miten pyörä käyttäytyy milloinkin, varsinkin jarrutuksissa ja väistöissä.

Sarjaan kannattaa lisätä myös sama harjoite hiekkatiellä. Itselleni pahiman housupyykin ikinä aiheutti peura, joka loikkasi hämärässä puskasta ajotielle ja lähti juoksemaan sitten ajovalojen suuntaan. Maksimijarrujen tekeminen, kun alusta vaihtelee kuopan, kovaksi pakkautuneen soran ja irtosoran välillä oli varsin hämmentävä kokemus, kun oli tosi kyseessä. Itselle tapahtui tuossa myös kohdefiksautuminen, joten tehokas väistö jäi tekemättä. Tosin en tiedä olisiko tuosta mitään hyötyä varsinaisesti ollutkaan, koska peura oli lukittautunut ajovaloihin ja seurasi niitä.

Lainaa:
Orgin puolella pysähtyvyyttä oli joskus testattua ja todettiin että vain kokenut ja pyöränsä tunteva kuski sai pyöän pysähtymään lyhyemmällä matkalla kun Hiace pysähtyi. Tämäkin oli ennakoitu tilanne, mites sitten kun tulee yllärinä? Siinä on mopo valmiiksi hiasen kontissa vietäväksi paalaamooon...


Näinhän se menee. ABSittomallakin autolla voi aina tällätä jarrut pohjaan, ilman että mitään sen ihmeellisempää tapahtuu. MP:llä jarruttainen sen sijaan on taitolaji, jossa jo pelkästään jarruttamisen harjoittelu voi särkeä mopon ja viedä kuljettajn sairaalaan. ABSillisissa pyörissä jarruttamisen treenaminen on helpompaa, koska rajat löytää huomattavasti turvallisemmin.

Toinen asia joka usein unohtuu, on se fakta, että etenkin jos assulla onnistuu etusen jarruissa lukitsemaan, niin tuo lisää jarrutusmatkaa aika lailla. Huonostikin tehty jarrutus ( = ei siinä jatkuvasti luiston korvilla oleva ), on jarrutusmatkaltaan usein lyhyempi kuin koko ajan maksimiteholla tehty jarrutus, jossa etunen käy lukossa jossain kohtaa jarrutusta.

Tämä siksi, että lukittunut pyörä pitää vapauttaa vähentämällä jarrupainetta. Tämä taas aiheuttaa painon siirota pois eturenkaalta, jonka jälkeen paino täytyy saada siirtymään uudelleen etuselle. Jos tämä tapahtuu maantievauhdeissa, niin etusen lukkiutuminen jarrutuksen alkuvaiheessa voi lisätä jarrutukseen pahimmillaan kymmeniä metrejä lisää matkaa. Juuri tästä syystä alun jarrutus kannattaa ottaa mahdollisimman pehmeästi ja maltilla eli juuri päinvastoin kuin kaikki mahdolliset vaistot käskevät tekemään.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 29, 2019 12:16 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Viestit: 1902
Pyörä: KTM
jaket kirjoitti:
joka tapauksessa alkuperäinen artikkeli ja muutkin havainnot osoittavat, että turvaväliä kannattaa aina ottaa jos sitä tarjotaan, se on ilmaista ja kiität jokaisesta metristä kun jotain tapahtuu edessä.

turvaväli kannattaa tehdä taakseen. Eli ohitus mahdollisimman nopeasti ja sitten vaan nopesti lisäämään turvaväliä ohittettuun ajokkiin.

Se mitä Timo koitti tuossa alussa kertoa, niin pätee mun mielestä joka tilanteessa. Ei se maksimaalinen jarrutus ole se juttu, vaan se että pyörä pysyy ohjattavana ja hallinnassa vaikka alustan pito vaihtelee. Välillä voi olla hiekkaa, kuraa, kalliota tai pyörät voivat olla ilmassa. Pyörä vaan tarvii olla hallinnassa. Siihen ei ole oikopolkua, vaan ajaminen pitää oppia kantapäänkautta. Siihen ei mitkään abs:t tai luistonestot auta. Ajattelemaan ei "tilanteessa" kerkeä, vaan toiminnat on tultava selkäytimestä. Jos pitää jotain ajatella, niin tilanne meni jo.

_________________
---x mopolla suohon x---


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 29, 2019 12:48 pm 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Viestit: 1229
Paikkakunta: Jyväskylä
Pyörä: AT
Vähän aiheeseen liittyen kirjoitus

https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/n ... ZUhki_TZT0

Joka ei jaksa kahlata tuota läpi niin yhteenveto. ABS:tkään eivät laske kuolonkolarien tai onnettomuuksien määrää vaan ratkaiseva tekijä on se kuski itse. Aina kun tuodaan uutta tekniikkaa niin valtaosa kuskeista ulosmittaa sen tuoman hyödyn kasvaneena turvallisuuden tunteena ja kun sitten jotain tapahtuu ja tekniikan rajat tulevat vastaan niin kolisee.

Ennakoiva ajotapa lienee edelleen se paras turvallisuusvaruste (IMHO)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 29, 2019 1:28 pm 

Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Viestit: 204
Pyörä: Bemari
SamiV kirjoitti:
Vähän aiheeseen liittyen kirjoitus

https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/n ... ZUhki_TZT0

Joka ei jaksa kahlata tuota läpi niin yhteenveto. ABS:tkään eivät laske kuolonkolarien tai onnettomuuksien määrää vaan ratkaiseva tekijä on se kuski itse. Aina kun tuodaan uutta tekniikkaa niin valtaosa kuskeista ulosmittaa sen tuoman hyödyn kasvaneena turvallisuuden tunteena ja kun sitten jotain tapahtuu ja tekniikan rajat tulevat vastaan niin kolisee.

Ennakoiva ajotapa lienee edelleen se paras turvallisuusvaruste (IMHO)


Tämä on muuten pirullisen totta. Itsekin huomaan ajavani vähän eri tavalla autolla jossa on ABS ja luistoesto. Tosin myöskin läheltäpiti-tilanteet ovat vähentyneet. Sen voi laittaa joko ajokokemuksen lisääntymisen piikkiin tai sitten hyvissä ajoin liukkaudesta varoittelevat turvajärjestelmät ( suom. huom. discovalot kojetaulussa ) antavat paremman käsityksen olosuhteista. Toki jos ajaessa aktiivisesti luottaa siihen, että esimerkiksi luistonesto hoitaa homman kotiin vaikka naulapäässä ajaakin, niin sittenhän noista ei ole mitään hyötyä. Jossain kohtaa tietokonekin on voimaton idiotismin edessä.

Kuitenkin haluaisin tuosta maan mainiosta artikkelista nostaa esille muutaman lainauksen
Lainaa:
In 2010, an American report from the Insurance Institute of Highway Safety (IIHS) found that there were 22% fewer insurance claims for ABS-equipped bikes compared to their non-ABS equivalents, and a 37% reduction in fatalities. Other research in Germany and Sweden also showed impressive reductions in accidents and deaths. But the problem with all those studies is that they could only compare the accidents rates of riders who chose ABS with those who opted not to have ABS. People making the conscious decision to buy an ABS-equipped bike, often at a significant expense over a non-ABS one, were inevitably more risk-averse, which in turn means they were likely to be slower, more cautious riders.
----
By braking more efficiently than you can without it, anti-lock can bring you to a halt in a shorter distance and eliminate the difference in braking performance between skilled and ham-fisted riders. The result is often the prevention of a minor accident – stopping just in time rather than going off the road at low speed, for instance – rather than a major one.

Toisin sanoen ABS:eista on selkeää hyötyä. Tuo on ihan tilastollisestikin todistettavissa. Eli kunhan ABSeja ei miellä välineeksi, jonka avulla voi ajaa kovempaa, vähenee onnettomuusriski ainakin tilastojen valossa. Toisin sanoen taitavan ja kokemattoman kuskin erot pienenevät. Siltä ei tietenkään mikään tekninen apuväline pelasta jos jatkuvasti ajelee osaamisensa ja pyörän ominaisuuksien rajalla. Kuten SamiV totesi. Tärkeintä on ymmärtää omat ja ajoneuvonsa rajat ja kunnioittaa niitä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 29, 2019 3:04 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Viestit: 1902
Pyörä: KTM
Hobes kirjoitti:
Siltä ei tietenkään mikään tekninen apuväline pelasta jos jatkuvasti ajelee osaamisensa ja pyörän ominaisuuksien rajalla. Kuten SamiV totesi. Tärkeintä on ymmärtää omat ja ajoneuvonsa rajat ja kunnioittaa niitä.

Jotta tämän oppii, niin on myös ajettava siinä rajalla ja joskus ylitettävä se, muuten ei kehity. Tämä tietenkin pitää tehdä siihen tarkoitetussa paikassa, olkoon se moottori- ,motocrossrata tai enduropolku. Sinne "epämukavuusalueelle" vaan on mentävä oppiakseen. Liikenne tai kaupunki ei siihen ole oikea paikka, mutta tuskin se on tämän ryhmän jäsenten ongelma

-ville

_________________
---x mopolla suohon x---


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 30, 2019 9:46 am 

Liittynyt: Ke Huhti 20, 2011 10:16 pm
Viestit: 941
Paikkakunta: Kuopio
Pyörä: SE
Koheltaja kirjoitti:
2015 kevään jälkeen olen alkanut aika ajoin tekemään jarrutus ja väistöharjoituksia isolla tiellä kun autoja ei näy edessä tai takana. Eteen kääntynyt taksi säväytti sillon sen verran että parempi välillä muistuttaa itseään miten pyörä käyttäytyy milloinkin, varsinkin jarrutuksissa ja väistöissä.

Orgin puolella pysähtyvyyttä oli joskus testattua ja todettiin että vain kokenut ja pyöränsä tunteva kuski sai pyöän pysähtymään lyhyemmällä matkalla kun Hiace pysähtyi. Tämäkin oli ennakoitu tilanne, mites sitten kun tulee yllärinä? Siinä on mopo valmiiksi hiasen kontissa vietäväksi paalaamooon...



Kyllä varmasti pysähtyy, mutta hiasessakin voi olla hyvät jarrut.
Tässä video rekan pysähtymisestä toki teli ylhäällä eli ei ollu kovin paljoa jauhova mukana... Mut rekka pysähtyy aika nopeaan näköjään.
https://www.youtube.com/watch?v=e30sus4tMqw


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 30, 2019 9:58 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2259
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: CRF 1000 L ja K75 Street tracker
Jos jarrut ovat kunnossa, ihan yhtä nopeasti tuo rekka olisi pusähtynyt kuormallakin. Eikös massa lisää kitkaa samassa suhteessa kuin liile-energiaakin.

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 30, 2019 11:49 am 

Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Viestit: 204
Pyörä: Bemari
mek kirjoitti:
Jos jarrut ovat kunnossa, ihan yhtä nopeasti tuo rekka olisi pusähtynyt kuormallakin. Eikös massa lisää kitkaa samassa suhteessa kuin liile-energiaakin.

Noin suunnilleen. Ei tuo ihan 1:1 mene, mutta tarpeeksi lähelle, että ei kannata lähteä hiuksia halkomaan. Tuossakin pätkässä prätkäkuski teki todella mallikkaan suorituksen jarrutuksen osalta. Vaikka jarruttamista olen itse treenannut, niin en ole ihan varma olisinko pyörän saanut pysähtymään tuolla matkalla. Todennäköisesti en.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Touko 03, 2019 2:48 pm 

Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Viestit: 124
Pyörä: V-Strom
Olen yrittänyt iskostaa selkärankaani yhden perustoimintaperiaatteen tieliikenteen äkkitilanteissa, joissa törmäyksen välttäminen pelkällä suunnanmuutoksella on epävarmaa.
Ensin täysjarrutuksella vauhti pois mahdollisimman tehokkaasti ja mikäli ei riitä, niin viime hetkellä jarrujen vapautus ja väistö.

Väittäisin, että tämä periaate on useamman vuosikymmenen aika säästänyt törmäykseltä tai suistumiselta puolenkymmentä kertaa, varsinkin uran alkupuolella, jolloin intoa ja uskoa omiin kykyihin oli kuten nuorilla yleisesti aikakauteen katsomatta on.

Sama resepti on ollut käytössä niin neli- kuin kaksipyöräisissä, abseilla ja ilman, mutta toki perusasia on kyky pysäyttää ajoneuvo mahdollisimman tehokkaasti. Se toki saavutetaan vain, mikäli on vaivautunut harjoittelemaan edes jonkin verran.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com