Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ti Joulu 18, 2018 4:47 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 32 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: To Marras 15, 2018 6:43 pm 

Liittynyt: Pe Heinä 08, 2016 7:44 pm
Viestit: 66
Paikkakunta: Nurmijärvi
Pyörä: SE
Mites olisi BMW G 650 XChallenge? Se on ainakin paperilla ihan kyvykäs ja varmasti rajumpi peli kuin DR. Huonoja puolia taitaa olla pyörän harvinaisuus ja ilmajousi. Sopii ketjun aloittajan budjettiin ja varmaan myös käyttötarkoitukseen.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Marras 17, 2018 11:15 am 

Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Viestit: 1891
Paikkakunta: jokela
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
En 650 darraa ole koskaan ajanu,mutta bigiin verrattuna tuo huskin/swm/ajp kone on heräteltynä ihan riittävän paljon pirteämpi. Huipputehon erosta en tiedä mutta vastausta pyyntöihin tulee paljon mukavammin,joten pelkät paperinumerot ei kerro mitään. Sitä en tiedä miten swm /ajp on vehkeensä säätäny,tarviiko niille vielä tempuja vai onko suoraan hyvät.(Se olisi poikkeus...) Alustan erot lienee aika selvät tuon ajp kohdalla. Ajpeetä tosin tuskin saa tuohon budjettiin vielä.

_________________
Oletus on munauksen äiti...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Marras 18, 2018 7:08 pm 

Liittynyt: Ke Maalis 06, 2013 12:22 pm
Viestit: 9
Pyörä: Suzuki BK
Kiitoksia kommenteista ja mielipiteistä.

690 Ktm näemmä saa eniten puoltoa. Se itseäkin tällä hetkellä kiinnostaa. Varmaan sopisi omiin ajeluihin kuin nenä päähän.
Budjettia täytynee vähän kasvattaa jostakin, että saisi tuon 2012 tai uudemman mallin kohtuullisesti ajettuna.

B12 kirjoitti:
Aloittajan kanssa on taidettu samaa keskustelua käydä toisella foorumilla jo vuosi sitten kun olin omaa kakkospyörää ostattelemassa. 690 on itselleni mieluinen peli ajaa. Olen jotain 178 tms pitkä ja tuntuu korkealle ja ei mitenkään mopolle. Sorateille saatikka poluille voimaa on yllin kyllin ja tuntuu kevyelle pyöritellä. Voima riittää soralla vauhtisladeihin satasen vauhdista. Umpimaastossa taas raskas ja kömpelö kisapyöriin verrattuna ja välitykset huonot. Kone vääntää hyvin ja tärisee maltillisesti yksipyttyiseksi. Bensaa vie yllättävän vähän. Maantiellä menee varmaan alle 4.5L rauhalisessa ajossa.

Kehuvat luotettaviksi, mutta on niitä foorumien mukaan maailmalla hajonnut mikä mistäkin syystä. Omastakin kaksi kertaa kone ollut auki vaihdelaatikon takia. Olisi sen saanut ekallakin kerralla kuntoon, mutta vika oli hämärähkö ja vaikea löytää. Pyörä on helppoo huoltaa ja yksinkertaista mekaniikkaa. Konekin helppo purkaa ja koota, eikä montaa erikoistyökaluakaan tarvitse. Pari ulosvetäjää ja akselien kiinnipitorautoja. Jos alakerta porsii, on siinä ja siinä kannattaako vaihtaa sikakallis veivi vai ostaa koko uusi kampiakseli. Hinnassa ei jpaljoakaan eroa.

Kylläpä vain :) Sulta oikeastaan olinkin kiinnostunut tietämään juuri tuosta mistä kirjottelit. Eli kokemuksista katupyörän rinnalla ja tuosta vaihdeviasta.
Tuo vaihdevika ei ilmeisesti liene kovin tavallinen ongelma?


myllykatti kirjoitti:
Mites olisi BMW G 650 XChallenge? Se on ainakin paperilla ihan kyvykäs ja varmasti rajumpi peli kuin DR. Huonoja puolia taitaa olla pyörän harvinaisuus ja ilmajousi. Sopii ketjun aloittajan budjettiin ja varmaan myös käyttötarkoitukseen.

Nojoo. Budjettiinhan se menisi, mutta jostakin syystä ei oikein sytytä. Hinta alkaa lähennellä 690 kotaria, mutta tehot on bemarissa vajaammat ja 690 mun silmään hienompi pyörä.


Eniten mietityttää se, että olisko se valkokilpinen kilpapeli sittenkin toinen varteenotettava vaihtoehto. Joo, varmasti koneen saa käydä läpi parikin kertaa mun aikana, mutta noilla kilsoilla ei kovin tiuhaan kuitenkaan. Kevyitä on, mutta onko siitä keveydestä nyt sitten soratiellä tai kaupungissa niin paljoa iloa?
Noita 300cc 2t kotareita saa melko uusia hyvän uudenmallisen 690 hinnalla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Marras 18, 2018 7:21 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Viestit: 2651
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: HVA FE 250 -19, KTM 990 S -07
2T kisaenduro on paras mahollinen pyörä sorateille ja kaupunkiin :) No ei ole, kisaenduro on parhaimmillaan maastossa, poluilla, crossiradalla jne. ja huonoimmillaan tiellä oli sitten soraa tai asfalttia.

_________________
Kura lentää...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Marras 18, 2018 8:09 pm 

Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Viestit: 158
Paikkakunta: Savonlinna
Pyörä: 690 Enduro R -15
Maekine kirjoitti:
Kylläpä vain :) Sulta oikeastaan olinkin kiinnostunut tietämään juuri tuosta mistä kirjottelit. Eli kokemuksista katupyörän rinnalla ja tuosta vaihdeviasta.
Tuo vaihdevika ei ilmeisesti liene kovin tavallinen ongelma?




Nimenomaan katupyörän rinnalla oiva laite. Ainoaksi pyöräksi ei kelpaisi minulle, tai pitäisi muuttaa ajotottumukset kokonaan. Asfalttilenkkejäkin on kiva heittää kauniilla säällä. Ducati on jo vähän keräilypeli ja kilometrejä kesällä tuli vain pari tuhatta. Kotariin tullut jo yli 5000km. Sillä olen nyt ajellut aika paljon uutuudenviehätyksen voimalla. Kartoitellut lähiseudun metsäautoteitä ym koluamista. Nyt viikonloppuna tullut varmaan 300km kolmena päivänä...

Laatikkovika ei ole yleinen, mutta ei ennenkuulumatonkaan. Oli ilmiesesti osunut vaihdepoljin johonkin kakkonen päällä ja vääntänyt alimmaisen siirtäjähaarukan. Sitten joku kerta ei mennyt kolmonen perille ja särki rattaat. Oli uusittu vain hajonneet rattaat, mutta ei haarukkaa. Sitten vika uusiutui. Nyt laatikko on pelannut hienosti 4000km remontin jälkeen. Startin vapaakytkin myös hajosi ennen aikojaan, mutta muuten mopo toimii moitteettomasti.

Tykkään pyörästä kun siinä on voimaa yli tarpeen pikkuteille. Jos 44hv 600 darra tuntuu mopolle, pitää tehoa olla reilusti enemmän, että ei tuntuisi. Ducatissa on voimaa asfaltille ja kotarissa on voimaa soralle. Kattoo nyt kauanko tuota pitää jos kestää nipussa ja sitten ehkä vaihdan uudempaan.

_________________
KTM 690 Enduro R -15
Ducati Streetfighter 1098 -10


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Marras 18, 2018 8:29 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 6774
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: XT660R
tertsu kirjoitti:
kisaenduro on parhaimmillaan maastossa, poluilla, crossiradalla jne. ja huonoimmillaan tiellä oli sitten soraa tai asfalttia.


En allekirjoita tätä, kisaenska on sorateillä parhautta kun haluaa pyörän joka käyttäytyy vauhdikkaassa ajossa erittäin hyvin ja on suorastaan nautittava vetää mutkasoraa, samaan ei pysty yhdelläkään isolla, saati pienellä katuenskalla. Kisaenskan suurin miinus on moottorin suurempi huoltotarve, joissain malleissa vaatimaton sähköntuotto ja "katu"varustuksen puute kuten ohjauksen lukitseva virtalukko jne.

Mutta, yleispyöräksi en kisaenskaa ottaisi ilman isoja reunaehtoja sekä pieniä vuosittaisia kilsoja.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Marras 18, 2018 11:30 pm 

Liittynyt: Ke Maalis 06, 2013 12:22 pm
Viestit: 9
Pyörä: Suzuki BK
Koheltaja kirjoitti:
tertsu kirjoitti:
2T kisaenduro on paras mahollinen pyörä sorateille ja kaupunkiin :) No ei ole, kisaenduro on parhaimmillaan maastossa, poluilla, crossiradalla jne. ja huonoimmillaan tiellä oli sitten soraa tai asfalttia.


En allekirjoita tätä, kisaenska on sorateillä parhautta kun haluaa pyörän joka käyttäytyy vauhdikkaassa ajossa erittäin hyvin ja on suorastaan nautittava vetää mutkasoraa, samaan ei pysty yhdelläkään isolla, saati pienellä katuenskalla. Kisaenskan suurin miinus on moottorin suurempi huoltotarve, joissain malleissa vaatimaton sähköntuotto ja "katu"varustuksen puute kuten ohjauksen lukitseva virtalukko jne.

Mutta, yleispyöräksi en kisaenskaa ottaisi ilman isoja reunaehtoja sekä pieniä vuosittaisia kilsoja.

Kaverilla on tuollanen 2T exc supermotovanteilla. Kyllä se keveys on katukäytössä jotain uskomatonta, eikä se nyt ihan mahdoton tai sopimaton ole kaupunkikikkailuun. Toki sillä saa käydä tankilla joka "reissun" alussa, joutuu kikkailla öljyn kanssa tankatessa ja ihan huolettomin ja huoltovapain pyörä ei ole. Sinänsä kyllä ymmärrän, miksi jotkut noita pitää katukäytössä.

Mutta joo, Koheltajan pointti on ihan totta. Tuossa kaverin supermotokotarissa on aika onnettomat valot, ei ole kunnon mittaristoa, eikä edes virtalukkoa. Kulutus on kova, eikä se oikein tykkää normaaliajosta.
Ehkä mää tässä vaiheessa unohdan nuo kisapelit ihan kokonaan.


B12 kirjoitti:
Maekine kirjoitti:
Kylläpä vain :) Sulta oikeastaan olinkin kiinnostunut tietämään juuri tuosta mistä kirjottelit. Eli kokemuksista katupyörän rinnalla ja tuosta vaihdeviasta.
Tuo vaihdevika ei ilmeisesti liene kovin tavallinen ongelma?

Nimenomaan katupyörän rinnalla oiva laite. Ainoaksi pyöräksi ei kelpaisi minulle, tai pitäisi muuttaa ajotottumukset kokonaan. Asfalttilenkkejäkin on kiva heittää kauniilla säällä. Ducati on jo vähän keräilypeli ja kilometrejä kesällä tuli vain pari tuhatta. Kotariin tullut jo yli 5000km. Sillä olen nyt ajellut aika paljon uutuudenviehätyksen voimalla. Kartoitellut lähiseudun metsäautoteitä ym koluamista. Nyt viikonloppuna tullut varmaan 300km kolmena päivänä...

Laatikkovika ei ole yleinen, mutta ei ennenkuulumatonkaan. Oli ilmiesesti osunut vaihdepoljin johonkin kakkonen päällä ja vääntänyt alimmaisen siirtäjähaarukan. Sitten joku kerta ei mennyt kolmonen perille ja särki rattaat. Oli uusittu vain hajonneet rattaat, mutta ei haarukkaa. Sitten vika uusiutui. Nyt laatikko on pelannut hienosti 4000km remontin jälkeen. Startin vapaakytkin myös hajosi ennen aikojaan, mutta muuten mopo toimii moitteettomasti.

Tykkään pyörästä kun siinä on voimaa yli tarpeen pikkuteille. Jos 44hv 600 darra tuntuu mopolle, pitää tehoa olla reilusti enemmän, että ei tuntuisi. Ducatissa on voimaa asfaltille ja kotarissa on voimaa soralle. Kattoo nyt kauanko tuota pitää jos kestää nipussa ja sitten ehkä vaihdan uudempaan.

Sinänsä mulla on vähän samat lähtökohdat kun sulla. "Käyttöpeli" eli mun tapauksessa B-kingi on katua varten. Sekin saattaa jossain vaiheessa olla hiukan keräilystatuksen alla, kun ei noitakaan ihan mahdotonta määrää suomessa ole, joskin kyllä enemmän kun Ducateja. 690 sitten rinnalle, että pääsee sorateitä koluamaan ja faijakin voi B-kingillä ajella enemmän, kun pääsisin kakkospelillä sitten töihinkin. Putoisi vähän Suzukin kilometrien kertyminen, kun nyt tullut jo reilu 20tkm kolmessa kaudessa.


Ehkä mää sitten rupean pistämään kolikoita possuun ja etsiskelemään sopivaa 690 alkukesästä, tai sitten kun semmoseen saan rahat kasaan :idea:

Toki ensin pitää saada muutama mopo hävitettyä. Gt550, GSF400 ja DT125R odottelee tallissa myyntikuntoon laittamista ja uutta omistajaa. Saa toki kysyä, jos jollekin noista sattuu olemaan tarve.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Marras 18, 2018 11:45 pm 

Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Viestit: 1891
Paikkakunta: jokela
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
" Jos 44hv 600 darra tuntuu mopolle, pitää tehoa olla reilusti enemmän, että ei tuntuisi"
Jos tuolle linjalle lähtee,en näkisi kun 2 pyttyset enää vaihtoehtoina. lc8 eri versioissa,dbx,hp2,tai paskartelulla hypermotard. uusikin 701 jää liian kauas paperinumeroissa.Vanhasta 690 puhumattakaan. Siitä sitten lompakon paksuuden mukaan valkkaaman, bimotakin olis ehkä ihan kiva vaikkei taida ihan 100 heppaa olla. Mikään muu ei kyykkyyn verrattuna tunnu miltään,mutta se lienee selvää.
Oikeasti,huipputeho ja kaasuvaste on 2 eri asiaa,toisella keulitaan tyhjäkäynniltä ympäri(paitsi aivastavalla kt,eiku koneella) ja toisella ajetaan kortti hyllylle motarilla. Ne ei aina kulje käsikädessä,varsinkaan muuttuvakurkkusten kaasareiden aikana,jota dr edustaa.Tuolla bigillä oli hyvin unelias kaasuvaste,suoravedoilla varmasti ihan eri laite vaikkei huipputeho olisi muuttunut yhtään. Ei se 690 varmaan väärä valinta ole siltikään. Jostain pitää lähteä että tietää mihin suuntaan jatkaa seuraavaksi. Harvoin sitä omaa ekalla kerralla löytää.

_________________
Oletus on munauksen äiti...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Marras 19, 2018 7:04 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 6774
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: XT660R
ceevu kirjoitti:
" Jos 44hv 600 darra tuntuu mopolle, pitää tehoa olla reilusti enemmän, että ei tuntuisi"
Jos tuolle linjalle lähtee,en näkisi kun 2 pyttyset enää vaihtoehtoina. lc8 eri versioissa,dbx,hp2,tai paskartelulla hypermotard. uusikin 701 jää liian kauas paperinumeroissa.Vanhasta 690 puhumattakaan.


Nykyisessä XT660R:ssä on 49hp ja kun hyppää minkä tahansa 690 selkään vuosimallista riippumatta niin tehoeron huomaa todella selkeästi, 690:ssä vetoja ja voimaa ihan eri tavalla kun 660 työmoottorissa. Aika harvoin on sorarallissa loppunut voima kesken 690/701 kanssa muualla kun nopeissa nelosella ja viitosella vedettävissä mutkissa missä yrittää pitää peliä vinossa, noissa vedoissa ei ole muutenkaan järjen häivää joten ihan hyvä ettei mulla ole tehokkaampa pyörää alla :lol:

Paperitehoja ja pinoa tärkeämpää on se miltä pyörä tuntuu oikeassa ajossa ja valintaa ei kannata tehdä ilman koeajoa. Jostain syystä 690/701 säväyttää aina, vaikka papereilla ei ole kovinkaan kaksinen pyörä, tehoton ja painava, mutta ajossa leveää hymyä aiheuttava ja vauhdikkaaseen ajoon koukuttava.

Toi mun aiempi kommentti kisaenskoista koski lukivirheen takia 4T enskoja, 2T kisaenskaa en veisi muualle kun "pois tieltä" muuten kun erittäin satunnaisesti.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Marras 19, 2018 8:41 am 

Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Viestit: 158
Paikkakunta: Savonlinna
Pyörä: 690 Enduro R -15
Koheltaja kirjoitti:
Jostain syystä 690/701 säväyttää aina, vaikka papereilla ei ole kovinkaan kaksinen pyörä, tehoton ja painava, mutta ajossa leveää hymyä aiheuttava ja vauhdikkaaseen ajoon koukuttava.



No ei niitä sen kummempiakaan ole tarjolla :D Kisaenska on kevyempi, mutta tehoa vähemmän. Matkamöhkö on tehokkaampi, mutta 50-100kg painavampi. Omassa uskottelen itselleni olevan n. 70hv pakoputki-/putsariviritteisenä. Uudessa on lähemmäs 75hv vakiona. 150kg pyörään ihan hyvin vetoja. Ajossa paino ei tunnu yhtään, jos ei umpimehtään yritä. Metsätiellä suorastaan kevyen tuntuinen. Sellainen välimallin pyörä, jolla pääsee auttavasti metsässä ja pikitiellä ja erinomaisesti muualla. Rengastermeillä ehkä 30/70. Tenere 700 voisi olla 50/50 ja joku iso matkaenduro 80/20.

Jos 690 teho ei riitä, joutuu kylkiäisenä ottamaan vähintään 50kg kaupan päälle. Samalla ladut levenevät ja hengenvaara kasvaa samassa suhteessa, jos niitä tehoja aikoo käyttää.

_________________
KTM 690 Enduro R -15
Ducati Streetfighter 1098 -10


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Marras 19, 2018 9:48 pm 

Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Viestit: 1891
Paikkakunta: jokela
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Älä koheltaja sitten osta sitä SEtää,näyttää pakenevan hiukka hätäsemmin horisonttiin. SEn perässä sai kyllä laittaa kaikki ponit töihin huskista,eikä ollu apuva.Tuskin olis ollu 690 sen lähempänä...Myönnän että hiukan oli sarkasmia tuossa edellisessä,ottaa herkästi kipinää kun huipputeho on ainoa valintaperuste jolla ehdokkaita poimitaan välittämättä yhtään kokonaisuuksista. 5% kuivaa polkua menee kyllä isommallakin,1% mutalikkoa/suota/muuta pehmeetä yksin vaatiikin jo fysiikkaa yhtään painavammalla. Jota tuo 690 luokka ei vielä ole,imho.

_________________
Oletus on munauksen äiti...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 20, 2018 7:04 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 6774
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: XT660R
Sä oot ihan oikeessa ja siinä on yksi merkittävä syy miksi ei ole SE:tä ostettua (vielä), välillä olen pikkuisen perso vauhdille sorateillä ja siksi on parempi ajella mopommilla vehkeillä. Aikansa kun tässä jahkailee niin kaikki hyväkuntoiset SE:t myyty ja SE jää ostamatta, suomienskaa kun en aja niin en halua ex suomienskapyörää.

Eikä tässä hetkeen pyörää hankita kun tulee keväällä yksi muu isompi osto, sitten kun alkaa taas olemaan pyörän vaihdon aika niin T700 alkaa saamaan SE:n hinnalla ja se on sopivasti mopompi kun SE mutta tehokkaampi kun XTR :)

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 20, 2018 1:22 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 3:30 pm
Viestit: 644
Paikkakunta: Vantaa/Nurmijärvi
Pyörä: SE, EXC400, EXC250TPi 6D
Tässä teille SE haaveilijoille tiiseri. Kun muualla on vain loppuun ajettuja, niin mulla on vielä reilu 20tkm ajettu odottamassa lakanan alla tallissa...


Liitteet:
WP_20140607_003.jpg
WP_20140607_003.jpg [ 381.17 KiB | Katsottu 983 kertaa ]
WP_20160724_001.jpg
WP_20160724_001.jpg [ 405.03 KiB | Katsottu 983 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 20, 2018 7:57 pm 

Liittynyt: Ke Maalis 06, 2013 12:22 pm
Viestit: 9
Pyörä: Suzuki BK
Olisihan tuollainen SE varsin miellyttävä ja kohtuu harvinainen menopeli, mutta omaan käyttöön arvelisin 690 soveltuvan paremmin. Kärsin vähän samasta vaivasta kun B12, eli soralla tulee ajeltua vähän liiankin reilusti. Toki tuo 690 tuntu sekin keräävän äkkiä vauhtia pieniä sorateitä ajatellen. Mun mielestä siinä oli kaupunki/soratieajoa ajatellen tehoa varsin kivasti.

Tässä luokassa on kyllä melkonen alitarjonta. Kisapeliä ja matkaenskaa löytyy jos jonkinmoista, mutta muita järkevillä huoltoväleillä olevia, riittävän tehokkaita, mutta kevyehköjä pyöriä ei taida olla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 20, 2018 8:34 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1274
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -14 250 EXC-F -17 Gilera RC125 -90
690:n edeltäjä 625 SXC voisi olla myös potentiaalinen vaihtoehto. On hiukan maastokyisempi ja samalla karumpi kuin 690. Voimaa siinäkin on ihan hyvin.

https://www.motorcyclespecs.co.za/model ... c%2003.htm

http://www.matkaendurot.net/wiki/index. ... TM_625_SXC

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 32 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com