Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ma Touko 20, 2019 4:12 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 27 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ti Kesä 26, 2018 11:52 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Viestit: 4778
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: BMW R1100GS
Pyörä tuli kuntoon. Terhi ajoi sillä jo mökilleen Iisalmeen ja kävi jo saunassakin.

Iso ongelma oli swingin oikean puolen tapin irrotus. Ei lähtenyt millään vaikka reikävanteella ja isolla pajavasaralla yritettiin irrottaa, kun liukuvasaraa ei ollut.
Ohjeita saatiin myös yhdeltä Suomen parhaalta BMW MP-mekaanikolta siihen, että kuumaa ulkoa ja kylmäspraytä pulttiin, mutta sekään ei auttanut vaikka tuotakin yritettiin. Kylmäspaytä ostettiin Puuilosta.

Värkättiin sitten ulosvetäjä kahdesta teräksisestä naulauslevystä, kahdesta rengasraudasta ja 6 millin pultista.
Muuta ei oikein löytynyt.

Ensin vehje ei toiminut ollenkaan, vaan mutteri meni vaan niin tiukalle, että ei voinut enää vääntää.
Sitten jätettiin vehje jännitykseen koko yöksi ja suihkuteltiin vielä CRC:tä sinne laippaan.
Aamulla mutteria voi taas kiertää lisää ja laippa lähti liikkeelle ja irtosi.

Tosi iso kiitos Solarikselle tallin lainauksesta, kaikesta avusta ja ideoista projektin aikana, makoisista löylyistä ja rauhaisesta makuupaikasta ihan omassa sängyssä. Hyvin nukutti.

Kiitos myös tertsulle pyörän kuskaamisesta EMC:ltä Solariksen talliin peräkärryllään.

Kardaani löytyi Vantaalta ktlesk nimimerkin kurapyöräilijältä, joka tuolla aikaisemmin ketjussa kertoi hänellä semmoisen olevan.
Hän oli juuri palaamassa Mongolian reissultaan kotiin ja onneksi tuli jo lauantaina.
Kävin hakemassa sen uuden (käytetyn) kardaanin sunnuntaina häneltä kotoaan.

On nää kurapyöräilijät ihan ihme porukkaa!!!

Kuva

Pekka
:shock: :shock: :shock:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Kesä 27, 2018 10:01 am 

Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Viestit: 570
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Pekkavee kirjoitti:
Pyörä tuli kuntoon. Terhi ajoi sillä jo mökilleen Iisalmeen ja kävi jo saunassakin.

Iso ongelma oli swingin oikean puolen tapin irrotus. Ei lähtenyt millään vaikka reikävanteella ja isolla pajavasaralla yritettiin irrottaa, kun liukuvasaraa ei ollut.
Ohjeita saatiin myös yhdeltä Suomen parhaalta BMW MP-mekaanikolta siihen, että kuumaa ulkoa ja kylmäspraytä pulttiin, mutta sekään ei auttanut vaikka tuotakin yritettiin. Kylmäspaytä ostettiin Puuilosta.

Värkättiin sitten ulosvetäjä kahdesta teräksisestä naulauslevystä, kahdesta rengasraudasta ja 6 millin pultista.
Muuta ei oikein löytynyt.

Ensin vehje ei toiminut ollenkaan, vaan mutteri meni vaan niin tiukalle, että ei voinut enää vääntää.
Sitten jätettiin vehje jännitykseen koko yöksi ja suihkuteltiin vielä CRC:tä sinne laippaan.
Aamulla mutteria voi taas kiertää lisää ja laippa lähti liikkeelle ja irtosi.

Tosi iso kiitos Solarikselle tallin lainauksesta, kaikesta avusta ja ideoista projektin aikana, makoisista löylyistä ja rauhaisesta makuupaikasta ihan omassa sängyssä. Hyvin nukutti.

Kiitos myös tertsulle pyörän kuskaamisesta EMC:ltä Solariksen talliin peräkärryllään.

Kardaani löytyi Vantaalta ktlesk nimimerkin kurapyöräilijältä, joka tuolla aikaisemmin ketjussa kertoi hänellä semmoisen olevan.
Hän oli juuri palaamassa Mongolian reissultaan kotiin ja onneksi tuli jo lauantaina.
Kävin hakemassa sen uuden (käytetyn) kardaanin sunnuntaina häneltä kotoaan.

On nää kurapyöräilijät ihan ihme porukkaa!!!

Kuva

Pekka
:shock: :shock: :shock:



Ihan uteliaisuuttani, kuinka yleisiä nämä kardaanirikot oikeastaan ovat? Olisi tiedossa ässään käypänen reilu 20.000km ajettu keppi kohtuuhintaan, kannataisiko hankkia varastoon. Nykyisellä kardaanilla on ajettu reilu 90.000km ja viimeksi tarkastettu 86.000km:n kohdalla. Tuntui silloin virheettömältä, ei välyksiä eikä takertelua ja boorit sekä liukuputki hyvässä rasvassa.


Viimeksi muokannut Patukka päivämäärä Ke Kesä 27, 2018 10:03 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Kesä 27, 2018 10:02 am 
Avatar

Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Viestit: 1674
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: KTM690EnduroR, BMWR1200GSA
Tuon tapin irroituksessa tuo liukuvasara on kyllä aivan must. Se on välillä ihan järjettömän tiukassa, jää siihen laakeriin kiinni kanittamaan.

Tulihan laakerit siitä swingistä samalla putsattua ja rasvattua?

Noita kardaanin ristikoita menee kyllä joo, jos 100tkm paremmalle puolelle pääsee niin saa olla onnellinen. Minulla nyt omassa rasvattavat ristikkot ja nappaan sen joka talvi ulos ja tuoretta rasvaa sisään. Omat ristikot meni vaihtoon jossain 80tkm kohdalla kun niissä pieni pykälä silloin tuntui. Ennen tätä rasvaustakin siis ne joka vuosi tarkistanut.

_________________
https://www.juvander.fi/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ


Viimeksi muokannut juvander päivämäärä Ke Kesä 27, 2018 10:03 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Kesä 27, 2018 10:03 am 
Avatar

Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Viestit: 1881
Paikkakunta: Luumäki
Nyt minulta jäi jotakin ymmärtämättä? Miksi se haarukka piti irrottaa kardaanin vaihdon takia, Pekka?

_________________
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Kesä 27, 2018 10:08 am 

Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Viestit: 570
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Kunkku kirjoitti:
Nyt minulta jäi jotakin ymmärtämättä? Miksi se haarukka piti irrottaa kardaanin vaihdon takia, Pekka?


Jos haluaa vaihtaa koko kardaanin eipä taida vaihteison poleinen nivel mahtua putkesta läpi. Ja jos mahtuisikin on vaihteiston puoleisen nivelen saaminen booreihinsa putken ollessa paikoilaan vähintäänkin haastavaa... Näin ainakin ässässä...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Kesä 27, 2018 10:09 am 
Avatar

Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Viestit: 1674
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: KTM690EnduroR, BMWR1200GSA
Kunkku kirjoitti:
Nyt minulta jäi jotakin ymmärtämättä? Miksi se haarukka piti irrottaa kardaanin vaihdon takia, Pekka?


Ainakin minä sen nappaan aina irti, siis kardaanitunnelin. Huomattavasti helpompi homma kun taiteilla kardaania paikoilleen sen tunnelin läpi.

Ja välillä ei tuo kardaanin ulossaaminen oikein onnistu ilman etummaisen haitarikumin irroittamista ja sen takaisin paikalleen laitto ilman tunnelin irroittamista vaatiikin sitten aika näppärät sormet että menee kunnolla paikalleensa. Ei yleensä meinaan onnistu ainakaan ensimmäisellä kerralla.

_________________
https://www.juvander.fi/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Kesä 27, 2018 10:19 am 
Avatar

Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Viestit: 1881
Paikkakunta: Luumäki
juvander kirjoitti:
... takaisin paikalleen laitto ilman tunnelin irroittamista vaatiikin sitten aika näppärät sormet että menee kunnolla paikalleensa.


Tuossahan se vaikein juttu onkin. Mutta jos ajatellaan, että tehdään remonttia kesken ajokauden, niin se suojakumin paikalleen saaminen nyt ei ole mikään ykkösjuttu. Eihän kardaanitunneli ole muutenkaan täysin tiivis, eikä kardaani sitä vaadikaan.
Kardaanin paikalleen laittaminen putkeen työntämällä on helppo juttu. Etummaisen nivelen ympärille teippiä sen verran, että nivel pysyy suorana. Näin kardaani on helppo laittaa booriinsa. Sen jälkeen raotetaan sitä etummaista suojakumia, otetaan pitkäkärkisillä pihdeillä kiinni teipin päästä (mikä on jätetty pitkäksi) ja vedetään teippi pois kardaania samaan aikaan pyörittäen. Nähty ja tehty on, ihan merkkiliikkeessäkin. Turha asiaa on sen vaikeammaksi tehdä.

_________________
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Kesä 27, 2018 10:47 am 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Viestit: 4778
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: BMW R1100GS
Kunkku kirjoitti:
juvander kirjoitti:
... takaisin paikalleen laitto ilman tunnelin irroittamista vaatiikin sitten aika näppärät sormet että menee kunnolla paikalleensa.


Tuossahan se vaikein juttu onkin. Mutta jos ajatellaan, että tehdään remonttia kesken ajokauden, niin se suojakumin paikalleen saaminen nyt ei ole mikään ykkösjuttu. Eihän kardaanitunneli ole muutenkaan täysin tiivis, eikä kardaani sitä vaadikaan.

Kyllä sen kardaanitunnelin olisi hyvä olla aika tiivis, muuten tulee tuollaista jälkeä, jos suojakumit eivät ole kunnossa ja jos niihin ei ole laitettu valkovaseliinia tiiviiden liitoksien varmistamiseksi.
Oli aika yllätys löytää tuo sieltä Terhin kardaanista.

Kuva

Pekka
:shock: :shock: :shock:


Viimeksi muokannut Pekkavee päivämäärä Ke Kesä 27, 2018 2:15 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Kesä 27, 2018 10:53 am 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Viestit: 4778
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: BMW R1100GS
Patukka kirjoitti:
Ihan uteliaisuuttani, kuinka yleisiä nämä kardaanirikot oikeastaan ovat?

Vanhemmissa R1100 pyörissä nuo tuntuvat kestävän paremmin.
Mun R1100GS pyörällä on ajettu nyt 250.000 km ja alkuperäinen kardaani on vielä kiinni.
Ostin kyllä jo Ebaystä vähemmän ajetun kardaanin varalle.
Saksan Ebaystä noita löytyy kohtuuhintaan, klik

Pekka
:shock: :shock: :shock:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Kesä 27, 2018 5:38 pm 

Liittynyt: To Elo 03, 2006 10:30 am
Viestit: 275
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 1200 GSA, 300 EXC
Minä vaihdoin 2008 gessuun kardaanin reilu pari viikkoa sitten (kilsoja oli n. 131 tuhatta). Meinasi kyllä usko loppua sen oikean puolen tapin kanssa ja Juvanderia häiriköin puhelimella ja viesteillä usempaankin kertaan. Ihan siihen ruuvinreikään passelia ulosvetäjää ei ollut, joten ensin yrittelin kaverilta lainatulla ulosvetäjäsarjalla kaikenlaista temppua, ja kuumentelin ja roiskin CRC:tä...ei irronnut muuta kuin ärräpäitä.

Juvanderin vinkistä sitten laitoin siihen tapin pesän päälle vahvan latukan, jossa oli reikä, ja rupesin kiertämään sisään ruuvia, jonka olin prikoilla säätänyt sopivan lyhyeksi, niin että se alkoi vetää tappia ulos. Tämä toimi hyvin, kunnes ulosvetoruuvi katkesi siihen keskireikään. Kyllä meitä taas nauratti. Kaikeksi onneksi oli tappi tullut sen verran ulos, että sain kardaanitunnelin keploteltua pois paikoiltaan, ja sitten pääsin painamaan (lyömään) tapin pois toiselta puolelta. Katkennut ruuvi onneksi irtosi melko helposti, siitä oli jäänyt n. 6 millin pätkä näkyviin.

Jos tuota kardaanin asennusta vielä joutuu harrastamaan, niin seuraavaksi kyllä kokeilen tuota Kunkun kuvaamaa konstia. Taidanpa itse asiassa ottaa sen talteen tiedostoon ja laittaa Dropboxiin, niin pysyy tallessa, kun eihän näitä muuten muista ja löydä silloin kuin tarvii.

Mun gessuun piti vaihtaa perä n. 86 tkm:n kohdalla, vaihdelaatikon (ja samalla kytkinlevyn) vaihdoin viime vuonna ja nyt kardaanin myötä on sitten koko voimansiirto vaihdettu. Toivottavasti nyt saa olla vähän aikaa rauhassa ja vaan ajella...vaikka kohtahan se alkaa tuon käytettynä ostetun perän kohdalla arvuuttelu, että milloin kosahtaa. Toivottavasti ei vielä tänä kesänä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Kesä 27, 2018 9:40 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Viestit: 4778
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: BMW R1100GS
oraniyan kirjoitti:
Minä vaihdoin 2008 gessuun kardaanin reilu pari viikkoa sitten
Juvanderin vinkistä sitten laitoin siihen tapin pesän päälle vahvan latukan, jossa oli reikä, ja rupesin kiertämään sisään ruuvia, jonka olin prikoilla säätänyt sopivan lyhyeksi, niin että se alkoi vetää tappia ulos. Tämä toimi hyvin, kunnes ulosvetoruuvi katkesi siihen keskireikään. Kyllä meitä taas nauratti.

Me tehtiin niin, että laitettiin ne naulauslevyt ja rengasraudat siihen ulkopuolelle tukipinnaksi.
Pelkät naulauslevyt taipuivat liikaa, joten se homma ei toiminut.
Sitten naulauslevyn ison reiän läpi ruuvattiin 6 mm ruuvi sinne laipan keskireikään pohjaan asti.
Sitten kiristettiin siinä ruuvissa olevalla mutterilla sitä laippaa ulos sieltä pesästä.
Eli ihan perus ulosvetäjäkonsti.

Homma toimi, mutta vaati yön yli nukkumisen jännityksessä. (siis se laippa,ei me)
Illalla mutterin vääntäminen piti lopettaa koska vastus oli vaan liian suuri.
CRC tai jatkuva jännitys kai teki tehtävänsä ja laippa luovutti yön tunteina.
Aamulla mutteria voi taas vääntää lisää ja laippa/laakeritappi lähti irti nätisti.
Onneksi ei katkaistu sitä ulosvetoruuvia kuten sulla oraniyan kävi.

Pekka
:shock: :shock: :shock:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Kesä 28, 2018 10:54 am 

Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Viestit: 570
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Pekkavee kirjoitti:
Patukka kirjoitti:
Ihan uteliaisuuttani, kuinka yleisiä nämä kardaanirikot oikeastaan ovat?

Vanhemmissa R1100 pyörissä nuo tuntuvat kestävän paremmin.
Mun R1100GS pyörällä on ajettu nyt 250.000 km ja alkuperäinen kardaani on vielä kiinni.
Ostin kyllä jo Ebaystä vähemmän ajetun kardaanin varalle.
Saksan Ebaystä noita löytyy kohtuuhintaan, klik

Pekka
:shock: :shock: :shock:


Kiitti vinkistä, nyt on saksanmaalta tulossa 33000 ajettu ässän kardaani ja varsin sopuisaan hintaan. Luultavaa on että tässä käy niin että kun vakuutus kardaanin hajoamisen varalle on hankittu niin sitä ei tulla koskaan tarvitsemaan.

Mutta hyvä tuollainen oli hommata, R1100S:n keppi on ihan omansa, minkään muun bemarin osa ei käy suoraan tilalle. Sitten vielä sekin että pyörää on valmistettu viimeksi 2005, alkavat hyväkuntoiset purkuosat esimerkiksi voimansiirtolinjaan olla vähitellen katoavaa kansanperinnettä....


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 27 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com