Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on La Syys 21, 2019 8:50 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Su Heinä 23, 2017 10:59 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Viestit: 4799
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: BMW R1100GS
Ovatko eri kerhot tai ajoporukat keskustelleet siitä miten pitää toimia onnettomuuspaikalla, jos jotain sattuu?
- Kuka ottaa johdon tilanteessa?
- Kuka hälyttää apua?
- Onko käytössä 112 äpsi?
Tuohan on ihan mahtava vaikka keskellä metsää, koska se kertoo tapahtumapaikan koordinaatit sinne hälytyskeskukseen. Jo miljoona suomalaista on ladannut sen kännykkäänsä.
- Kuka osaa ensiapua?
- Kuka lähtee ohjaamaan liikennettä, jotta uusia vahinkoja ei tapahdu?
- Mihin muut ryhmän kuskit parkkeeraavat pyöränsä onnettomuuden jälkeen?
- Irroitetaaanko loukaantuneelta kypärä vai ei?
- Miten muuten toimitaan loukkaantuneen kanssa?

Näitä olisi ihan hyvä miettiä ja myös keskustella asiasta kerhossa tai ajoporukassa.

Pekka
:shock: :shock: :shock:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 24, 2017 7:45 am 

Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 9:01 pm
Viestit: 195
Paikkakunta: Rovaniemi
Pyörä: R1200GS Adv
Ja osaahan kaikki siitä GPS:tä saada koordinaatit näkyville, helpottaa myös sitä hätäkeskuksen paikantamista...


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
Kurapyöräilijä, tuo oman elämänsä reittimestari!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 24, 2017 7:49 am 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Viestit: 4799
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: BMW R1100GS
tkarjala kirjoitti:
Ja osaahan kaikki siitä GPS:tä saada koordinaatit näkyville, helpottaa myös sitä hätäkeskuksen paikantamista...

Minä opin tuon homman vasta kuukausi sitten tai jotain.
Garminissa kun näppää sitä moottoripyörän kuvaa karttanäytöllä pitkään, niin saa koordinaatit ja lähimmän risteyksen tiedot oitis ruudulle.

Pekka
:shock: :shock: :shock:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 24, 2017 5:07 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7240
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
EA kurssit on niitä mistä kannattaa hakea vauhtia, ei sieltä ammattilaiseksi valmistu mutta saattaa osata ylläritilantessa tehdä muutakin kun jäätyä paikalleen. Tuota jäätymistä ei kannata vähätellä koska sitä sattuu myös ammattilaisille sopivassa pikassa, useassa tilanteessa ollut mukana ja totaalinen jäätyminen tuli kun näin pienen tytön kasvot ojassa kun rekka oli sitä ensin tönäissyt, näin koko tapahtuman ja ensimmäisiä paikalle pysähtyneitä. Siinä meni noin 10-15sek ennen kun sai kasetin kelattua oikeaan kohtaan tekemisen osalta, siinä ajassa oli jo toinen pysähtyjä tytön luona, mä otin sitten haltuun johdon roolin kunnes saatiin pelastushenkilökunnalta ja Poliisilta vapautus siitä tehtävästä. Siinä oli 6-7 henkilö kokonaisuudessaan ja vaikka oltiin toisille ennelta tuntemattomia niin kaikki toimi saumattomasti ja tiesi heti mitä kukin tekee, noista muistaakseni 4hlö oli käynyt EA kurssit.

Silloin ei ollut EA kurssia vielä käyty ja suosittelen sen käymistä ja säännöllistä EA ohjeistusten läpikäyntiä säännöllisesti vaikka kaveriporukan kanssa. Vain ennalta opeteltu ja harjoiteltu toimintamalli on se joka voi ratkaista paljon, harjoittelu tuo itseluottamusta ja autonomista toimintaa kriisitilanteessa ja vältytään turhalta panikoimiselta.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Syys 29, 2017 8:23 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Viestit: 4799
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: BMW R1100GS
Tässä ketjussa on ollut aika hiljaista.
Olisi kiva saada jotain hyviä vinkkejäkin miten onnettomuuspaikalla on hyvä toimia tai miten ei saa toimia.
Tilannehan voi olla aika pahakin ja kaikilla adrenaliinit huipussaan, varsinkin sillä vahingoittuneella kuskilla.

Pekka
:shock: :shock: :shock:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Syys 29, 2017 9:12 pm 

Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Viestit: 428
Paikkakunta: Keski-Suomi
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Jos on yhtään syytä epäillä vakavampaa niskavammaa, niin "potilaan" päästä ei kannata kypärää riisua.
Tilanne tietysti muuttuu jos on tarvetta elvytykselle. Jos kypärä on välttämätöntä riisua, niin venytetään leukahihnoista kypärää mahdollisimman paljon "auki". Jos niska taipuu johonkin päin, niin mieluiten eteenpäin. Tietysti avo/avattava kypärä saattaa mahdollistaa puhalluselvytyksen.

Jos onnettomuuspaikka on yhtään useamman mutkan takana tai muuten hankalammin löydettävissä, niin opastajia riittävästi, jotta pelastajat löytää paikalle.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Loka 02, 2017 10:04 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 9:18 pm
Viestit: 814
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: DR 750 S
Pohjankankaan maastoajokoulutuksessa -16 oli parikin rastia jossa oli tämä aiheena. Itse en kypärää ensimmäisenä irrottaisi (no mistä sitä tietää miten tositilanteessa toimisi), mutta tästä on monta kuolukuntaa. Toki pitää saada selko tajunnan tasosta, onko eloton, jos ei niin sitten pitää saada pumppaamalla veri kiertoon. Veressä on happea vielä jäljellä (jos on aikuinen), hapesta ei ole hyötyä jos ei mene aivoihin. En ole mikään ammatilainen, töissä vaan pitää käydä perus tason hätä ea 3v välein niin kuin monen muunkin.

"Normi" elvytyksessä on usein kyseessä joku sydänpysähdys, aivoinfarkti tms. Onnettomuuspaikan oppeihin kertaisin ensihätään raajavammat, painesiteet ym. Ja matkaenskahommisssa vois lähteä kertaamaan vaikka puolustusvoimien opeista.

Hyvä rasti pohjankankaalla oli se kaverin hoito pois metsästä noutopaikalle, esim hinauspaarien teko tms.

Joskus oli joku juttu sellaisesta kypärähupusta jossa oli lenkit millä piti päätä paikallaan, kun toinen irrottaa kypärän.
tai sitten pitäisi olla joku letku millä saa happea puhallettua ja tiiviiksi. Crossi kypärän välistä vielä ehkä jonkun letkun saisi, mutta umpipottaan ehkä ei. Jos omalle kohdalle miettii, niin ehkä avattava kypärä olisi paras? Toki sen kaverin joka tulee auttamaan pitäisi osata se avata :roll:

_________________
-too Big to fail-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Loka 03, 2017 5:59 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7240
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Jos joutuu kypärän poistamaan niin kannattaa tarkistaa onko irroitettavat poskipalat kuten Arai TX3-4:ssa on. Poskipalojen ja kuoden välistä pilkottaa oranssit vetimet joiden kanssa poskipalat irtoa ja kypärä lähtee sen jälkeen päästä suurempia riuhtomatta.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Loka 04, 2017 2:27 pm 

Liittynyt: La Joulu 08, 2012 8:30 pm
Viestit: 9
Pyörä: 990 R
Näkökulma kypärän päästä ottamiseen onnettomuudessa;

- jos kypärän sisälle on tullut vuotava haava, kypärän pehmusteet imevät verta tolkuttoman määrän ennen kuin veren vuoto näkyy kypärän ulkopuolelle (veren menetys heikentää selviytymistä olennaisesti tilanteen edetessä)
- EA 1 kurssilla hoitaja sanoi, että tästä syystä kypärä poistetaan potilailta aina jos on mitään indikaatiota siitä että vuoto voisi olla olemassa (kypärässä pinta rikki näkyvin halkeamin tms. mitään vieraan esineen sisälle tunkeutumisen jälkiä) Jatkoi myös että jos avun antaja ei osaa jälkiä katsoa niin ohje on aina ottaa kypärä pois, koska tilastollisesti verenvuodon mahdollisuus on suurempi kuin lisävammojen aiheuttaminen kypärän poistamisella. Mukava oli kuulla myös, että pikairroitettavat poskipalat jne. ovat aika hyvin tiedossa ainakin ammatikseen työtä tekevillä.

Tilanteista onnettomuuspaikoilla muuten;
Omasta kokemuksesta tiedän, että tilanteiden mielikuvaharjoittelu helpottaa onnettomuustilanteissa oikeiden asioiden tekemistä oikeassa järjestyksessä. Edelleen kokemuksesta tiedetään, että ihmisten reaktioita tilanteissa ennen henkilökohtaista kokemusta on lähes mahdoton ennustaa. Tästä syystä jos jollakin on kokemusta siitä, että kykenee esimerkiksi johtamaan porukan toimintaa on hänen otettava tämä rooli sen kummemmin odottelematta. Johtajan rooli lisäonnettomuuksien välttämisessä korostuu mitä enemmän ihmisiä tilanteeseen sotkeutuu. Tehtävän hoitoa helpotttaa tieto, että ammattilaiset ottavat johtovastuun hyvin nopeasti paikalle tullessaan.

Joskus on sellaistakin nähty, että joku on saanut paniikinomaisen johtamiskohtauksen ja alkanut johtaa taas väärin ja hänet on pitänyt muutaman ihmisen toimesta poistaa paikalta ja jatkaa johtamiseen rationaalisesti kykenevän toimesta tilannetta eteen päin.
EA -kurssilla johtajan roolia korostettiin paljon ja sitä on syytä pohdiskella itse kunkin josko sen roolin kykenisi ottamaan. Yllättävän moni kykenee auttamaan ihmistä ensiavulla yms. mutta yllättävän harva taas kykenee hahmottamaan koko tilannetta, saati ottamaan vastuuta ihmisten johtamisesta. Jos joku kuitenkin roolin selvästi ottaa ja johtaa ymmärrettävästi niin häntä taas tuetaan ja uskotaan varsin helposti. Nämäkin on varmaan osin primitiivitason reaktioita joita voi taitavasti osaavissa käsissä hyödyntää ja saada jopa ihmiset ylittämään itsensä kaiken paniikin keskellä.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com