Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Pe Loka 18, 2019 2:56 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Käsittämätön flippaus
ViestiLähetetty: Su Touko 21, 2017 10:26 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Heinä 20, 2016 10:10 am
Viestit: 62
Paikkakunta: Muurame
Pyörä: BMW F800GS
No eihän se käsittämätön ole, liikaa vauhtia mutta kuitenkin..
Kotitiellä km päässä kotoa suht normivauhtia, ei todellakaan mitään kaahausta, samasta kohtaa ajanut kymmeniä kertoja. Edellisessä mutkassa vähän testasin pitoa, ja tuntui olevan ihan ok. Sitten tässä, tasakaasulla, ei mitään yritystä tai ajatusta saada perää sivulle.
Perä lähti alta nopeammin kuin kissaa ehti sanoa, täysin varoittamatta. Kuten kuvastakin näkyy, ei sutimisjälkeä, ei sivuluisua, takarengas vain erkani omalle uralle ja kuskista tuli matkustaja.
Jo syksyllä ajattelin et renkaat lähtee vaihtoon, Mitas 07, mutta sattuikin niin että kevään korvalla tuli kyyditettävä mukaan ja ajattelin et kulutan nämä asfaltilla loppuun.
Keskiharjanne on sivunappulan tasalla, niin eihän siinä hirveästi ole pitoa. Kai se on valmerille soitettava ja pistettävä mitas e09:t alle


Liitteet:
2017-05-21 10.01.56.jpg
2017-05-21 10.01.56.jpg [ 230.38 KiB | Katsottu 7839 kertaa ]
2017-05-21 10.25.47.jpg
2017-05-21 10.25.47.jpg [ 126.76 KiB | Katsottu 7839 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Touko 21, 2017 9:57 pm 

Liittynyt: Ma Heinä 29, 2013 9:42 pm
Viestit: 147
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Pyörä: EXC 250-16
Mistä luisto lähtenyt, näyttää olevan melko mielenkiintoinen jälki tiessä?savilaatta jne mistä lähti perä irti. Kun ei ole veto päällä niin se on moro heti.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 22, 2017 9:05 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Viestit: 1902
Pyörä: KTM
liukkaan näköinen tie, niin kyllähän siinä luistoon lähtee. Taitaa olla märkäkin?

-ville

_________________
---x mopolla suohon x---


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 22, 2017 10:25 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Elo 16, 2006 9:48 am
Viestit: 984
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Pyörä: Dominatör
Jos sivuttaispitoa haet, ei e09 ole ehkä se kaikkein paras valinta.

_________________
"Suomen maanteistä oli sorateitä vuoden 2013 alussa 27 130 km eli noin 35 % koko maantieverkon pituudesta."
Liikenneviraston ohjeita 1/2014, Sorateiden kunnossapito


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 22, 2017 10:30 am 

Liittynyt: Pe Syys 28, 2007 10:53 am
Viestit: 774
Paikkakunta: Lappeenranta
Pyörä: KTMs
Alareunassa näkyy olevan joku erillinen läikkä irtosoraa. Olisiko saanut siitä hetkellisesti paremman pidon ja kun liukkaus alkoi niin luisti ja pito irtosi. Olit kuitenkin juuri sillä hetkellä hienoisesti kaartamassa vasemmalle. Faktaa on vain että menit kyljelle ja epäilet rengasta, kuuluu lajin luonteeseen :)


Viimeksi muokannut Jarmo H päivämäärä Ma Touko 22, 2017 10:33 am, muokattu yhteensä 2 kertaa

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 22, 2017 10:31 am 

Liittynyt: Pe Syys 28, 2007 10:53 am
Viestit: 774
Paikkakunta: Lappeenranta
Pyörä: KTMs
Pallokala kirjoitti:
Jos sivuttaispitoa haet, ei e09 ole ehkä se kaikkein paras valinta.


Minulla on sama kokemus E-09:stä. Määrätyissä olosuhteissa lähtee takapyörä alta ilman mtään varoitusta. Muuten ihan ok rengas.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 22, 2017 8:54 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Heinä 20, 2016 10:10 am
Viestit: 62
Paikkakunta: Muurame
Pyörä: BMW F800GS
Nuo "läikät" on tosiaan murskeella täytettyjä kuoppia, että onhan se tavallaan liukas sekin, irtokiveä. Ja hieman oli kostea tuolla kohdalla tie, muuten kuiva.
Ei vaan ole kohdalle osunut noin yllättävä ja täydellinen pidon häviäminen. Tämä tosiaan kotitie jota ajan autolla ja pyörällä päivittäin. Ja varsin hyvin pitoa ollut tähän asti...
Kuvassakin näkyy että ei ole sutimis- jarrutus- eikä oikein luistojälkeäkään. Perä vaan kertakaikkiaan karkasi alta kuin taikaiskusta, eikä tuo mutkakaan hirveän jyrkkä ole.
No, pääasia että ei tullut henkisiä vaurioita isompaa, edes pyörään.
Tulee vaan mieleen että jos tuollainen voi tapahtua noin yllättäen ja täysin ennakoimattomasti niin uskaltaakohan kohta lähteä enää mihinkään... :roll:
Lueskelin kanssa tuosta e-09 yllättävästä sivupidon menetyksestä, ja aloin myös miettimään että ei taida sittenkään olla ehkä hyvä vaihtoehto.
Vaan mikähän sitten olisi? Hintakin tietysti vaikuttaa jonkin verran, ja etunen myös pitäisi vaihtaa. Paljon on myös puhetta että etunen ja taka ei välttämättä ole saman malliset, vaikka oma ajatus on että mukvampi olisi jos olisivat samat, mutta ehkä siitä voi tinkiä.
Jos ajatuksena olisi että varma rengas hiekkatielle ja metsätielle, mutta mikään suohon upotus ei ole pääasia. Asfalttiakin tulee kuitenkin suurin osa ajoista, mutta haluan silti että paras pito olisi hiekalla/metsäautotiellä.
Koko tietysti vaikuttaa, esim suosittua unicrossia ei taida saada ainakaan etusena 90/90/19 ollenkaan. Anakee Wild kiinnostaisi, hinta jo nousee...
Menee jo rengaskeskustelun puolelle... :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 22, 2017 9:59 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 8:53 pm
Viestit: 669
Pyörä: KTM
Kai tuosta voi taikuuden jättää pois yhtälöstä... Mutka, kuoppa ja joku vaistomainen refleksi jota et edes huomannut tehneesi niin voi siinä nurin mennä. Eikös monesti kotinurkilla ole se huomiokykykin just heikoimmillaan.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 22, 2017 10:38 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 19, 2013 5:58 pm
Viestit: 261
Paikkakunta: Tampereen seutu
Pyörä: Hugsvarna 701 Enduro & 12k GinTonic
rmake kirjoitti:
Lueskelin kanssa tuosta e-09 yllättävästä sivupidon menetyksestä, ja aloin myös miettimään että ei taida sittenkään olla ehkä hyvä vaihtoehto. Vaan mikähän sitten olisi?

TKC80. Itse en myöskään e09:sta erityisemmin pitänyt (tigerissä). Karoo3 oli vielä pahempi sivuluistossa, ei yhtään sivupitoa. TKC80 tuli tässä hussessa vakiona ja on helppo vetää soramutkia perä irti, pito ei katoa kokonaan vaan sitä on noin puolet jäljellä sivuluisussa. Vasta ihan loppuunajettuna se on alkanut tekemään kylmääviä äkkinäisiä sivuheittoja. Ehkäpä muutkin isopalaiset renkaat toimivat yhtä ennustettavasti? Nyt asennusta odottelee pienempää nappulaa, c02 + unicross, niiltä en tosin odota erityisempää asvattipitoa. Muta, ojanylitys yms pehmeä pitäisi olla helpompaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 22, 2017 10:54 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1828
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE & Montesa 315
Onko tuo sisäkurviin karkaava jälki etusesta?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Touko 23, 2017 9:27 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Heinä 20, 2016 10:10 am
Viestit: 62
Paikkakunta: Muurame
Pyörä: BMW F800GS
On se etusen jälki sisäkurvin puolella. Jalkatapin skraidut näkyy sitten siellä välissä ja pysahdyspaikka on tuo kokonaan tummempi alue. Mopo pysähtyi vasemmalle kyljelleen etupää tulosuuntaan.
Jos nyt ajelis vielä nämä renkaat loppuun, kun on käynyt niin onnellisesti että kyydissä alkanut viihtymään matkustaja. Tähän laittaisin sydänhymiön jos sellainen olisi valikoimissa.
Mutta eihän kurapyöräfoorumille, saati takapenkille naiset sovi... paria poikkeusta lukuunottamatta. :)
Rengaspähkäilyssä olen päätymässä siihen, että jos ne joskus tulee vaihdettavaksi niin taakse tkc80 ja eteen Dunlop d952


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Kesä 16, 2017 10:51 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Viestit: 1847
Paikkakunta: Upper Sawo
Pyörä: Bao Mao + 501
Jarmo H kirjoitti:
Pallokala kirjoitti:
Jos sivuttaispitoa haet, ei e09 ole ehkä se kaikkein paras valinta.


Minulla on sama kokemus E-09:stä. Määrätyissä olosuhteissa lähtee takapyörä alta ilman mtään varoitusta. Muuten ihan ok rengas.

Täysin samaa mieltä. Mulla on kokemusta melkoisesta pinosta noita renkaita ja sivuttaispitoa ei oikeasti ole. Perä on uhannut lähteä monta kertaa alta ja kerran lähtenyt, onneksi vauhti oli pieni, mutta varoittamatta lähtee. Pirun hauska sillä on kyllä sladeja vetää - ja ihan hallitusti.

HP:ssä on nyt takana Pirelli MT21 ja siitä kyllä tykkäsin heti ensimmäisistä minuuteista. Kuluu pirun nopeasti, mutta saattaa olla pyörän syy :lol: . Edessä on jotakuinkin kaikissa mopoissa ollut jo vuosia Unicross. Nyt ajattelin kokeille Pirellin MT16 rinkulaa, kunhan ensin saa hangattua tuon pirun kestävän Unicrossin pois.

_________________
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Kesä 17, 2017 7:08 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7297
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Aikoinaan kaksi pannutusta Tenere/09 yhdistelmällä ja molemmat metsäautotiellä, takapito läks ja sitten mentiin kohti kanervikkoa. Arvaamaton rengas pidon osalta jos alla ei ole muuta kun kuiva asfaltti ja maltilliset paineet. Huono näköiskopio T63:sta.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com