Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on La Syys 21, 2019 6:35 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 31 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: La Huhti 15, 2017 7:33 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1821
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE & Montesa 315
Mie olen niin sohlo että pyöreään esteeseen koitan osuttaa niin että etuakseli menee vähän esteen yli, aina se on jonnekkin pompannu.
Olen koittanut tuon keulan kevennyksen tehdä aika samalla lailla kuin fillarilla keulitaan polkematta, eli pyrin tiputtamaan painon suoraan alas ja ponnistamaan siitä jaloilla taakse. Semmoinen L:n muotoinen liike. Ponnistuksen alussa kun perä painuu, veto päälle. Tuntuu aika huonollakin pidolla saavan keulan nousemaan. Toki kuskikaan ei ihan kääpiö ole.
Innostuinpa tämän ketjun inspiroimana videota otattamaan, josko sillä edes viihdearvoa olisi. Vähän se vielä pakkaa nokalleen putoamaan, vaan huomenna jatkuu harjoitukset.
https://www.youtube.com/watch?v=-yP1dpxLN6g


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 16, 2017 12:08 am 

Liittynyt: Su Syys 07, 2008 2:56 pm
Viestit: 243
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: Yamaha WR250R -10
Saako kommentoida ? :?: Ehkä tästäkin kommentista löytyy viihdearvo, Hyvä video !
Tää ei oo helppoo.... ja vähän on tyhmä minun kommentoida kun en osaa tätä kuin teoriassa. Mutta takakorkeeltahan tuo näyttää. Nyt neuvo jota ei tarvii noudattaa mutta voi koettaa... keula aikaisemmin ylös jotta on jo alaspäin matkalla kun osuu tukkiin niin sitten iskari painuu enemmän ja antaa heittovoimaa ja kun takanen osuu tukkiin niin kaasua jolloin saadaan liike jatkumaan yläetuviistoon, eli koilliseen :D tästä kuvakulmasta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 16, 2017 7:44 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 10:41 pm
Viestit: 708
Paikkakunta: Valkeakoski
Pyörä: KTM 1190 Adv R
skuikka kirjoitti:
Innostuinpa tämän ketjun inspiroimana videota otattamaan, josko sillä edes viihdearvoa olisi. Vähän se vielä pakkaa nokalleen putoamaan, vaan huomenna jatkuu harjoitukset.
https://www.youtube.com/watch?v=-yP1dpxLN6g

Jes, hyvä aloitus! Ensimmäinen oma video tässä ketjussa. Rohkeaa!

Juurikin samalla tyylillä mä olen puun ylitykset tehnyt silloin, kun ne ovat vastaan tulleet reiteillä. Kuvaa en niistä ole saanut, joten en tiedä, miten mopo on siitä laskeutunut.
Mutta, se mikä tuossa videossa oli myös hyvä vinkki, että tuonkin kokoinen pölli pysyy maassa pitämättä noinkin hyvin. Pitääpä hakea tuolta metsästä yksi haaparunko, mikä oli niin iso, etten sitä käsin klapikoneenseen saanut. Voisi olla juuri sopiva tämmöiseen treeniin.

Lisää vain videoita kaikilta, uskon että nämä rohkaisevat meitä muitakin treenaamaan ja laittamaan tuotoksia videoina nähtäville.

Edit: Joku laittoi jo aiemmin linkin Jarvisin videoikin ja sieltähän löytyi tukin ylitys opastettuna step by step.
https://www.youtube.com/watch?v=DdBvNPVp728

_________________
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 16, 2017 8:28 am 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1821
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE & Montesa 315
Kommentoida saa ehdottomasti. Vähän takakorkeaksihan tuo menee. Meinasin testailla vähän aikaisempaa ja vähän myöhäisempää keulan kevennystä, pari vetoa kun sain takasellekkin tippumaan, en vain erota mitä tein eri lailla.
Tuota kauempaa keulimista ja siitä pudotusta en ehkä uskalla koittaa, epäilen osumistarkkuuttani. Samoin luulen että jää tuo kropan painonsiirrolla kevennys vaikeaksi käyttää. Isompi kaasu ei auta, luistelee vaan perä puuta vasten. Tosin, nyt kun videolta katsoo, ei rengas kuopaise maassa yhtään, saattaa siis olla rulla mennyt liian aikaisin kiinni.
Pölli on ranteenpaksuisesta oksantököstä kiinni tiessä. Heiluu hiukan, mutta ei pääse karkuun.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 16, 2017 7:48 pm 

Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Viestit: 1920
Paikkakunta: jokela
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Joskus opastettiin (pohjankankaalla,perusryhmässä xteellä...) ottamaan veto pois kun takarengas nousee tukille. Tämä neuvo toki vasta sen jälkeen kun olin menny ensin nenälleen takakorkeella... :lol:

_________________
Oletus on munauksen äiti...


Viimeksi muokannut ceevu päivämäärä Ma Huhti 17, 2017 11:29 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 16, 2017 10:47 pm 

Liittynyt: La Heinä 03, 2010 12:28 am
Viestit: 560
Paikkakunta: Uusimaa
Pyörä: EXC400+SE+GS500 + 990ADV
Eikös tollasessa esteen ylityksessä pääasia ole matkan jatkuminen eikä tyylipisteet :?: Mun tutkimusten perusteella tehokkaalla koneella ja liian pienellä vaihteella keuliminen jää vajaaksi, eli iso numero ja kytkintä vähän auttaen tulee kevyt keulan nosto. Rekkula sydeemeistä ei kokemusta. Tää oli vain mun mielipide :D

_________________
Ana.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 17, 2017 8:37 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 10:41 pm
Viestit: 708
Paikkakunta: Valkeakoski
Pyörä: KTM 1190 Adv R
Tämä menee nyt ihan log hopping keskusteluksi, mutta hyvä niin, koska se varmaan on jokaisen endurokuskin "vähintään" unelma. :)
Kuvittelisin (en siis ole testannut, tähän asti olen vain ajanut puiden yli, jos ovat olleet sen kokoisia, että on uskaltanut), että oleelliset asiat tukin ylityksessä olisi:
1) Sopiva vauhti
2) Kevyt nykäisy keulasta sopivasti ennen estettä hyödyntäen etuiskareita
3) Tasakaasulla koko ajan
4) Sarvet suorassa, ajolinja suorassa

Laskeutuuko tukin jälkeen tyylikkäästi takarenkas edellä, riippuu vauhdista, kaasun käytöstä ja omasta painopisteestä tukin päällä.
Siis, isompi vauhti heittää keulaa korkeammalle, joka auttaa takislaskeutumiseen.
Mielestäni tasakaasu myös auttaa siinä. Jos vääntää kaasun kiinni, niin teoriassani keulan pitäisi tippua (kuten hypyissä) ja jos lisää kaasua rajusti juuri ennen tukkia/sen päällä, niin riski, että perä lähtee alta ja on kyljellään joko tukin päällä tai vähintään tukin jälkeen.
Ja kenties eniten rohkeuttaa vaativa on oman kropan asento tukin päällä ja sen jälkeen. Jos siis vauhti on suht hidas ja nojaa taakse (kuten hitaassa keulimisessa), niin keula pysyy ilmassa paremmin. Tämä tosin vaatii rohkeuttaa melkoisesti, ainakin omassa mielessäni.

Tämä siis vain teoreettista pohdintaa...Kommentteja?

P.S. Sinänsä olen kylläkin samaa mieltä tyylistä, kuin Ana, että pääasia on päästä hallitusti esteen yli. Tämä voi tosin muuttua, kun tätä pääsee treenaan. :)

_________________
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 17, 2017 9:17 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 20, 2004 9:46 pm
Viestit: 905
Paikkakunta: Muurame
Pyörä: KTM EXC 400 ja SE
Vielä yks neuvo muistu mieleen Valkealan maastoajokuolutuksen mp-opettajilta. Ennen estettä pyörää pitää vähän pompauttaa, eli tapeille reilusti painetta alaspäin, niin saa jousituksesta hyödyn ylöspäin menoon. Tasaisella kaasulla sitten esteen yli tyylikkäästi 8-)
Siis, teoriassa :P

_________________
Tuomas

Life's a piece of shit,
When you look at it.
-Always Look on the Bright Side of Life (from Monty Python)-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 17, 2017 7:42 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Viestit: 1528
Paikkakunta: Vihti
Pyörä: KTM 250 EXC 6D -17
Näillä opeilla onnistuu
https://youtu.be/XkX4dCpzxgk

_________________
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

KTM 250 EXC Six Days -17
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 17, 2017 9:50 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 11:11 pm
Viestit: 557
Paikkakunta: Oulun seutu
Pyörä: SE
Tuo bistin linkki oli selkeä. Alla vähän meikäläisen taitotason harjoittelua. En valitettavasti löytänyt videota muualta kuin naamakirjasta.
https://www.facebook.com/enduro.krzeszowicehrvmm/videos/1201482283283449/

_________________
Sami


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 17, 2017 10:54 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Viestit: 4799
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: BMW R1100GS
Mainiot ohjeet bisti.
Kiitos!

Ei muuta kuin harjoittelemaan.
Mistä voisi möhköllä aloittaa?
Kadun reunakivet.
Portaat
Betoniporsaat, no ei kai

Jostain pitäisi löytää luonnollisia harjoitusvastustajia.

Pekka
:shock: :shock: :shock:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 18, 2017 8:14 am 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1821
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE & Montesa 315
Tuo pomppu lähtee tosi pienestä patista kun osuu ajoitus. Matalasta kannosta lähtee nätisti kun nappularengas puree hyvin nurkkaan. Pitää vaan katsoa että osuu suoraan. Joka tosin pätee kaikissa missakin esteissä.
Betonipossu voisi toimia, siitä saa kumikin paremmin otteen kuin puusta, pohjapanssariin pitää kyllä olla luottoa :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 18, 2017 8:36 am 

Liittynyt: Pe Joulu 13, 2013 2:50 pm
Viestit: 351
Paikkakunta: Siuntio
Pyörä: 350EXCF & sähköhauskuutin
Sen verran mitä edellisellä F800GSA:lla ylitin muutamia puunrunkoja, niin ei tulisi kyllä ihan heti mieleen, että lähtisin möhkön kanssa betonipossulla harjoittelemaan :shock:

Tähän voi varautua jo tässä vaiheessa: https://youtu.be/eQT_yzhkESQ?t=3m20s

_________________
"Homman nimi on se, että ajellaan päivä ympäri, etsitään hyvä lätäkkö, kaadetaan pyörät siihen, paskotaan kamppeet, otetaan valokuva ja sit voidaan paiskata yläfemmat." -S.K.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 18, 2017 1:57 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Viestit: 1528
Paikkakunta: Vihti
Pyörä: KTM 250 EXC 6D -17
Möhköllä lähtisin ensimmäisenä harjoittelemaan ihan vaikka hidastetöyssyistä tms. matalista esteistä joiden takana on tasaista ja samalla korkeudella olevaa maata. Siitä sitten pikkuhiljaa korkeampiin esteisiin ja sellaisiin joiden takana on pudotus samalla tasolle kuin edessä.

_________________
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

KTM 250 EXC Six Days -17
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 18, 2017 3:02 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Viestit: 1902
Pyörä: KTM
Taitavia kuskeja tuossa bistin videossa. Hyviä harjoituksia!

GS bemarille on kestopäällystetty suojatien hidastetöyssy tarpeeksi vaativa maastoeste. :lol:

-ville

_________________
---x mopolla suohon x---


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 31 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com