Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ti Touko 26, 2020 3:53 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 26 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: La Touko 09, 2020 7:13 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Viestit: 4770
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: BMW R1100GS
Ostin BMW R1100GS pyörän,jossa on asennettuna K&N ilmansuodatin.
Minulla ei ole moisista mitään tietoa eikä kokemusta.

Onko se hyvä?
Miten se pestään ja huolletaan?
Toimiiko se ikuisesti?

Pidänkö siis sen vai ostanko alkuperäisen paperisen suodattimen tilalle?
Pyörä kyllä toimii ihan OK sen kanssa.

Kuva

Pekka
:shock: :shock: :shock:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Touko 09, 2020 7:16 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Viestit: 1219
Paikkakunta: Pori
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition


Viimeksi muokannut mico päivämäärä Su Touko 10, 2020 11:22 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Touko 09, 2020 9:20 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1889
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE & Montesa 315
Saattaa ne hyvin huollettuna välttää mutta en kyllä kurapyörää osta jos Konna on ollut putsarina. Ehkä huono säkä mutta kaksi moisella varustettua ostanut ja molemmat oli syöneet pölyä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Touko 09, 2020 10:14 pm 

Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Viestit: 2569
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Tunturi
Annat olla. Putsaat ja öljyät tarvittaisa ja muun ajan unohat että se on sielä.

_________________
Paskapuhetta, mutta uskon.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 11, 2020 6:08 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7577
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Tuolla vastaava öljy/kangas suodatin käytössä Marokon hiekassa https://www.youtube.com/watch?time_cont ... e=emb_logo

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 11, 2020 8:27 am 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Viestit: 4770
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: BMW R1100GS
Kiitos vastauksista.
Hyvä videokin, jossa selvisi tuo pesuhommakin.
Pidän sen.

Pesen sen vaan ja öljyän.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 11, 2020 10:25 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Viestit: 1219
Paikkakunta: Pori
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Laitahan kommenttia, kun seuraavaksi tsekkaat venojen välykset tuosta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Touko 12, 2020 10:01 am 

Liittynyt: Pe Loka 26, 2007 11:15 pm
Viestit: 1142
Paikkakunta: Ylivieska
Pyörä: BMW f 800 Gs -08
Mulla ollut useamman vuoden, kerran vuodessa pessyt ja öljynnyt.
Ei mitään ongelmaa ollut.

_________________
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Touko 12, 2020 10:35 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Viestit: 1219
Paikkakunta: Pori
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Mulla oli 990:ssä yhden säätövälin, enkä asenna enää. Varasuodattimena on hyllyssä, mutta ei onneksi ole tarvetta ollut.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Touko 12, 2020 10:51 am 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Viestit: 4770
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: BMW R1100GS
mico kirjoitti:
Mulla oli 990:ssä yhden säätövälin, enkä asenna enää. Varasuodattimena on hyllyssä, mutta ei onneksi ole tarvetta ollut.

Mikä se tarve tuollaiselle on ja miksi et käytä sitä enää?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Touko 12, 2020 10:12 pm 

Liittynyt: Su Joulu 31, 2017 8:40 pm
Viestit: 17
Pyörä: BMW f800gs adv,f800gs,yamaha xt660r
Yli 200000 tuhatta ajettu suodatin yhä käytössä neljännessä F800 sarjan pyörässä.Pesty ja öljytty noin 5000th välein.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 13, 2020 10:19 am 

Liittynyt: Ke Huhti 01, 2020 11:44 am
Viestit: 10
Paikkakunta: simo
Pyörä: Varadero
Juttelin tässä taannoin erittäin kokeneen moottoripyörä asentajan kanssa ja sen mielipide oli että K&n on moottorin tuho tarkoitettu kilpa laitteisiin


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 13, 2020 2:10 pm 

Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Viestit: 348
Pyörä: Bemari
K&N:n filtterit tuntuvat jakavan mielipiteitä yhtä paljon kuin öljyt. Esson baarin pöydissä jaettavia mielipiteitä tuntuu löytyvän kaikilta, mutta koneita jotka ovat olleet täysremontissa alle sadan tonnin, niitä tuntuu olevan vähemmän.

On helppo todeta, että koska suodatusteho on väistämättä alempi kuin paperisuodattimella, niin tuo on automaattisesti koneen tuho. Tosiasia on, että tehtaat käyttävät paperifilttereitä, koska niiden yksikkökustannukset ovat halpoja, ei siitä syystä, että ne olisivat jotenkin ylivertaisesti parempia, kuin vaahtomuovisuodattimet. Tai muut vapaammin hengittävät ratkaisut.

Jos ongelmaan haluaisi paneutua esson baarin savuista takanurkkaa uskottavammin, niin pitäisi ensin selvittää, mikä määrä pölyä koneessa on haitallista ja millaista elinkaarta koneelta odotetaan. Jos ajatuksissa on ajaa 500tkm ilman yläkertaremppaa, niin sitten kyllä suosisin paperifiltteriä. Jos taas omassa mielessä 100tkm ajettu kone on loppu, niin tokkopa huonollakaan filtterillä konetta saa pajalle tuossa ajassa, jollei ajot sitten ole pelkkää pölisevää hiekkaranta-ajoa.

Itsellä on nyt ollut K&N:n filtteri koneessa ~50tkm. Kansi- ja koneremppa odottaa vielä tekemistään. Puristien kauhuksi sama määrä on koneessa vielä käytetty delvacin öljyjä, eikä öljyfiltteriäkään ole joka öljyn vaihdossa vaihdettu. Hyvin käy ja kukkuu vieläkin.

Tekisinkö saman päätöksen tonnisella sporttikyykyllä. En helkkarissa. Koneen viritysaste on jotain ihan muuta, joten toleranssit on myös pienempiä. Mutta oma 50hp maamoottori, ei näytä olevan moksiskaan vaikka sille tarjoillaankin ei ihan sitä viimeisintä premiumia.

Nykyiset koneet tuntuvat olevan melko vankkoja käyttäjien virheille. Olen mm. purkanut KLE:n 650cc koneen yläkerran jota väittämän mukaan oli käytetty 5-10 minuuttia ilman öljyjä. Tuonhan pitäisi olla koneen välitön tuho. Kaveri oli virrat lyönyt saman tien pois kun tajusi unohtaneensa kokonaan laittaa öljyä koneeseen ja kävin sitten ihmettelemässä katastrofin laajuutta. Purin venttiilikoneiston esiin ja totesin, että en kyllä nokista olisi osannut arvata tapahtunutta. Näyttivät ihan priimalta. tsekkasin varuiksi välykset, jotka totesin olevan ihan toleransseissa. Sen jälkeen koneen huuhtelu tuoreilla öljyllä, kone uskaliaasti tulille kun se tuntui ihan nätisti käsin pyörivän. Huuhteluöljyt parin minuutin käytön jälkeen pois ja katsomaan miltä näyttää. Mitään mystisiä sivuääniäkään ei koneessa ollut, venojen hetkellisen elämöinnin lisäksi (joka siis luonnollisesti loppui kun öljy kanteen asti nousi). Odotin että siellä edes jotain hilettä olisi joukossa ollut, mutta öljy oli täysin hileetöntä, magneettinen öljytulppa myös. Totesin tuossa vaiheessa kaverille, että en usko koneessa mitään katastrofaalista tapahtuneen, joten turha sitä on alkaa availemaan. Jos on hajalla, nin sitten uutta konetta romikselta. 70tkm ajettua kun ei välttämättä lähteä kuin harrastusmielessä käymään läpi. Samainen kone muuten toimii vielä tänäkin päivänä 20tkm myöhemmin, ilman ongelmia. Vähensikö tuo tapaus koneen kilometrejä, aivan varmasti siellä jossain laakerissa jotain kulumaa tapahtui, mutta tuleeko vastaan ennen kuin pyörä päätyy moottoripyörien hautuumaalle? Tuskin.

Tämän valossa kiinnostaakin, että onko jollekin _oikeasti_ (ei vaan kummin serkun kaiman luottomekaanikon suusta kuultuna) tullut vastaan kone, jossa sylinterin seinät naarmuilla ja puristukset kateissa? Ja siis sellainen tapaus, jossa se K&N:n tehofilsu on ollut hyvin huollettu ja öjytty? Se paperifiltterikin on ihan yhtä huono, jos se on reikiä täynnä ja tiivystyspinnat hapertuneet murusiksi... Ehkä jopa huonompi, koska paperielementti on tuossa vaiheessa lähes varmuudella tukossa. Aina löytyy tapauksia, jossa se K&N:n filsu sinne asennetaan ja sitten 50tkm myöhemmin todetaan että kaikki on rikki. Ainoa vaan, että pyörää ei ole kertaakaan huollettu tuona aikana. Mutta tällöinhän vika on filtterissä, ei huoltamattomuudessa... :wink:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 13, 2020 2:46 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Viestit: 2746
Paikkakunta: Pori
Pyörä: 690ER, 350EXC-F
Olen päättänyt etten osta mopoa, jossa on käytetty K&N-ilmansuodatinta. Yhden aikoinani ostin ja näky suodattimen puhtaalla puolella oli surullinen. No, samanlainen öljysyöppö se oli, kuin muutkin V2 Hondat, jotka olen omistanut. Arvatkaa mikä suodatin oli paikallaan ostamassani 690:ssä?

Sehän noissa K&N:ssä on ongelma, oikea huolto. En pistäisi omaan mopooni ko. suodatinta, niin paljon ajelen pölyisissä olosuhteissa. Luotan vaahtomuovi suodattimiin.

Happi

_________________
-------------------------------------------
https://www.youtube.com/user/Happi4965/videos


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 13, 2020 3:34 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7577
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Koskeeko nämä "ei missään tapauksessa" pelkästään K&N suodattimia vai myös muun merkkisiä öljyttäviä kangas suodattimia?

Onko pölyn läpi pääseminen tapahtunut kankaan läpi vai tiivisteistä? Millä suodatin on pesty ja millä öljytty?

Parissa kilpamoottorissa oli aikoinaan K&N ilman minkäänlaisia ongelmia, ja pölyä/hiekkaa oli ilmassa riittävästi vaikka asfaltilla ajettiin. Mopoissa noita ei muistaakseni ole ollut.

Ei kai ne ihan susipaskoja voi olla kun niitä myydään ja käytetään eri moottoreissa, kuten aiemmin linkkaamassa videossa missä pyörällä ajetaan pääsääntöisesti Marokon dyyneillä.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 26 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com