Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Pe Syys 20, 2019 7:36 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 26 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ti Maalis 07, 2017 9:25 pm 

Liittynyt: Ke Elo 01, 2007 11:10 pm
Viestit: 499
Pyörä: 950 Adve
Molemmat ok. Paperikartassa on huomattavan paljon etuja, varsinkin kun osaa suunnistaa. Ilman tuota taitoa se saattaa tuntua turhan jännältä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 07, 2017 9:34 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Viestit: 1244
Paikkakunta: Oulunsalo
Pyörä: Honda XR400R BMW R1200RT
Ajaisin mieluusti luomumenetelmällä, eli paperikartalla. Mutta ikänäkö haittaa kartan lukemista, ja ei jaksa pysähtyä kaivamaan lukulaseja kartan lukemista varten, kun muuten ajaminen sujuu ilman laseja. Navigaattorissa voi käyttää zoomaustoimintoa, niin saa teksti riittävän ISOKSI

_________________
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 07, 2017 9:35 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 3:56 pm
Viestit: 334
Paikkakunta: Iitti
Pyörä: R1200 GSA
Edellä on lähinnä verrattu karttaa ja navia/tietokonetta reitintekovälineenä, mutta karttahan on paljon muutakin (vrt. aloittajan postaus "Aloin oikein funtsaamaan tuon paperikartan merkitystä digimaailmassa") :!: Jos katsotaan vaikka summittaista otosta karttalehdeltä, niin siellähän on tuhottomasti sellaista tietoa, jota ei näy navista tai Googlemapsista. Ja reittiä ja kohteita suunnitellessa niitä tulee ainakin itse hyödynnettyä ja opiskeltua muuten vain huvin vuoksi maantiedettä yms. kartasta löytyvää.

Kuva

Itsellä on laatikollinen karttoja eikä ne ole ainakaan vähentyneet, vaikka navikin on tullut mukaan. Tykkään pitää karttaa tankkilaukun taskussa yleensä reiteillä ja vähintään tauoilla tulee seurattua vähän ympäristöäkin missä mennään, vaikka määränpää olisikin navissa. Toisaalta harvemmin on ehdoton pakko päästä ajamaan juuri jotain tiettyä reittiä, joten pienet poikkeamatkaan ei yleensä haittaa. Isoissa kaupungeissa ei pysty aina ajaessa karttaa lukemaan (ennen ikänäköäkään), joten siellä navi on poikaa, paitsi että esim. tietyöt kriittisessä paikassa voi kyllä sekoittaa pahasti.

Mulla on aika monta Marco Polon karttaa, paremmuus johonkin on varmaan makuasia, mutta omaa silmää ne miellyttävät (tuo kuvakin on sellaisesta).

_________________
”Kardaanijärjestelmä on toiminnaltaan hyvin luotettava, pitkäikäinen ja lähes huoltovapaa” (BMW mallistolehti 2015)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Maalis 08, 2017 9:07 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Viestit: 2968
Paikkakunta: Sarkola
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Kunkku kirjoitti:
timo kirjoitti:
Skeptiseen asenteeseeni vaikuttaa ehkä eniten vuonna -80 alkanut työharjoittelu sähköalalla. Se jatkuu yhä.
En ole koko aikana nähnyt yhtään viatonta sähkölaitetta :wink:


Olet kuitenkin pystynyt jatkamaan töitä alalla huolimatta noin vakavasta näköhaitasta?

Juu, hyvin. Ja näköä on ;)
Nämä vuodet tekniikan alalla toivat mukanaan myös nöyryyttä. Mottoni: "jos se toimii sähköllä, älä luota siihen"
Vaikka olis kuinka tekniikkauskovainen ja karttariippuvainen, kannattaa silti opetella kuljeskelemaan myös ilman.
Joskus tekee hyvää herätellä eloon niitä suuntimavälineitä mitkä meille on annettu geeneissä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Maalis 08, 2017 9:15 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Viestit: 2968
Paikkakunta: Sarkola
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Tähän vielä wanha paperikarttavinkki:
Hyvät kartat kannattaa kyllästää.
Eli purkkiin puurokauhallinen kirkasta rakennussilikonia ja tärpättiä. Siitä ohuehko liemi. Kököt liukenee hitaasti, muutaman tunnin.
Sitten kartta lattialle ja kumilastalla lientä levittämään. Huomenna pitäis olla aika kuiva ja hajuton.
Kyllästetty paperi sitkistyy ja kestää hyvin taivuttelua tietysti vettä. Kuvakin on terävämpi.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Maalis 08, 2017 4:33 pm 

Liittynyt: Ke Elo 01, 2007 11:10 pm
Viestit: 499
Pyörä: 950 Adve
Elektroniikan suojalakka toimii myös tuossa suojaamisessa.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Maalis 08, 2017 5:06 pm 
Avatar

Liittynyt: To Elo 09, 2007 7:54 am
Viestit: 1378
Paikkakunta: Savo / All Oceans
Pyörä: ELUKKA 57, ISO ELUKKA 660 RR, CAPO
Minä olen pärjännyt niin perinteisellä keinoilla, kun uudella tekniikalla :D

Parasta on kuitenkin Adventure hommissa ottaa mukaan hyvä kaveri, joka on jo kiertänyt...
Kuva
tai pari...
Kuva

Näillä pärjää, jos toinen ei osaa polkua, niin koitettaan kulttuurilla :lol:
Aina on jonnekkin löydetty, oliko se paikka johon oli tarkoitus mennä on sitten eriasia...
Tämähän on vain kurapyörä seikkailua 8)

_________________
Don't ride faster than you guardian angel can fly!
Osta enduro niin et tarvitse katua!
...You know it's a bit windy when you get passed by your own dust...

https://www.gsh457.com/ktm-adventure-rally-finland/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Maalis 08, 2017 7:12 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Marras 07, 2004 1:56 am
Viestit: 527
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: Suzuki DR 800
Jaapa jaa, riippuupi niin paljonlaisesti matkan mitastakin. Ainakin pysähtelyt paperikarttaa tihrustelemaan haukkaa pitemmillä retkillä aikaa helposti paljonkin. Näin on kuitenkin matkaa tehty kautta aikain ihan menestyksellä. Mutta kyllä navi vaan on hieno kunhan toimii. Molempi parempi. Siinähän se on ratkaisu ja viimeinen sana - ennen seuraavaa.

_________________
Joh. 3:16

Solifer Export > Tunturi Tiger Aqua > Solifer Speed > Suzuki RG 125 > KTM GS 125 > Yamaha TDR 250 > Suzuki DR 650 RS > Suzuki VS 1400 Intruder > Suzuki DR 800S


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Maalis 09, 2017 9:08 pm 
Avatar

Liittynyt: To Kesä 01, 2006 7:18 am
Viestit: 221
Paikkakunta: Hollola
Pyörä: BMW800GS
Kartoista?

Viime kesä hurahdin ihan täysillä täbbäriin tankkilaukussa varusteena maastokartat. Näyttää paikkaa ja suuntaa, voi zoomata ja antaa jumalattomasti infomaatiota. Hienoa lähteä eksymään!

Paperiset on enään kotona reittisuunnittelua varten.

_________________
Mieleni minun tekevi, aivoni ajattelevi
Matkan päälle lähtemähän, muuhun maahan kulkemahan
Kahdella pyörällä etenemähän


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Maalis 10, 2017 10:23 am 

Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 3:59 pm
Viestit: 296
Paikkakunta: Ruhtinansalmi
Pyörä: MT604E, Frigerio 250F7, Buell XB12X
Eihän karttaa voita mikään iltanuotiolla, kun funtsii, mihin seuraavana päivänä kurvailis. Löytää merkillisiä paikannimiä ym.
Mutta nyt kun muutama vuosi on navigaattorikin ollut, niin en siitä luopuisi. Näkee nopeuden ja kuljetun matkan sijainnin lisäksi tarkasti. Ei tartte arpoa kumpi mettäautotie menee sinne, minne oli suunnitellu menevänsä. No näkyyhän se tietty kartastakin.
Tietty miinuksena on, että navigaattorikin vie vähän sähköä. Toistaiseksi laturin teho on vielä riittäny lataamaan kännykän ja navin, en tiiä sitten kun alan ripustelemaan lisävaloja ja kahvalämppäriä tai lämpöliiviä. No niitä funtsin sitten. Mutta molempi hyvä, mun mielestä! :D


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Maalis 10, 2017 2:06 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Viestit: 2968
Paikkakunta: Sarkola
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Niin, ei digiloikka ole kaikesta hyväksi havaitusta luopumista.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 26 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com