Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ti Loka 15, 2019 3:06 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Pe Helmi 10, 2017 9:17 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Marras 20, 2007 6:28 pm
Viestit: 1140
Paikkakunta: Itäinen-Uusimaa
Pyörä: ...jos joku mopo toimii,niin xt?
http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/4999/Ruotsalaistutkimus-paljasti-Off-Road-moottoripy%C3%B6r%C3%A4t-ovatkin-hyv%C3%A4ksi-luonnolle.htm?ref=front
Tässä vielä teksti,jos linkki "pettää":
Ruotsalaistutkimus paljasti:
Off-Road-moottoripyörät ovatkin hyväksi luonnolle :mrgreen:
Moottoripyörien renkaat rikkovat maata ja vapauttavat näin mineraaleja kasvien käyttöön.
Offroad-moottoripyörien hyödyllisistä ympäristövaikutuksista on puhuttu viime aikoina yhä enemmän. Useat endurokilpailut ovat todistaneet, että moottoripyörien möyrittyä metsälenkkejä, on maastosta tullut rikkaampaa, minkä myötä kasvillisuus on monipuolistunut. Nyt Ruotsissa on julkistettu uusimman tutkimuksen tulokset aiheesta.


Offroad-moottoripyörät ovat saaneet naapurimaassa jälleen positiivista julkisuutta, kun tutkimustulokset vuonna 2014 tehdystä kokeesta julkaistiin hiljattain. Göteborgin ja Partillen kunnat tekivät kokeen moottoripyörien avulla tarkoituksenaan pelastaa uhanalainen kellokatkero-kasvi. Partillen kunnan ekologi pyysi Partille Trialklubb -trial-kerhoa ajamaan moottoripyörillään Åkersjön ympäristössä. Tarkoitus oli, että renkaiden möyriessä maata, olisi kukan siementen helpompi itää näissä kohdissa. Nyt tämän hieman erilaisen tutkimuksen tulokset julkaistiin. Kokeilu onnistui erittäin hyvin. Kellokatkeroiden määrä lisääntyi 50 prosenttia heti ensimmäisenä vuonna.

Gävlen korkeakoulun eläintieteen professori Nils Ryrholm mainitsee lisäksi Marc Malmqvistin kirjoittamassa artikkelissa, että eniten offroad-moottoripyörien luonnon keskellä ajamisesta hyötyvät juuri monet Ruotsin uhanalaisimpiin kuuluvista kasvilajeista, koska niiden alkuperäiset elinympäristöt ovat lähes kadonneet.

Myös Suomessa on huomattu, että kasvillisuus kilpailureiteillä on rehevöitynyt.

– Kyllä meillä on selkeitä esimerkkejä muun muassa endurokilpailuiden jälkeen, että luonto on rikastunut juuri niistä kohdista, joissa renkaat ovat möyrineet maata, toteaa Suomen Moottoriliiton toimitusjohtaja Kurt Ljungqvist.

Ruotsissa julkaistussa artikkelissa todetaan seuraavasti: ”Sopivissa paikoissa luonnossa ajaessa moottoripyörät voivat tärkeällä tavalla tukea biologisen monimuotoisuuden säilymistä nykyajan umpeen kasvavissa ympäristöissä. Typpilaskeuman takia maanpinnalle pääsee vähemmän valoa, koska tiivis kasvillisuus, kuten nokkoset, koiranputket ja angervot kilpailevat kasvutilasta ja jättävät varjoonsa pieniä ja lyhytikäisiä kasvi- ja eläinlajeja, jotka ovat tottuneet elämään jatkuvasti muuttuvissa oloissa.”

Näytöt moottoripyörien ympäristöä tukevasta toiminnasta ovat niin selkeitä, että esimerkiksi vuonna 2014 Ruotsissa enduron MM-kilpailun järjestänyt Göta MS -kerho sai Uppsalan lääninhallitukselta 65 000 kruunun avustuksen paikallisen kasvi- ja eläinkunnan olojen edistämiseen ja ekologisen monimuotoisuuden tukemiseen.

Myös Ljungqvist näkee, että kotimaassa monen maanomistajan olisi hyvä päivittää tietämystään, koska kuva moottoripyörien vaikutuksista luontoon on edelleen vanhanaikainen.

– Esimerkiksi Metsähallitukselta on joskus ollut vaikea saada lupia käyttää heidän maitaan offorad-kilpailuissa, tosin paikkakuntakohtaisia eroja on paljon. Olisikin hyvä, että maan omistajat päivittäisivät tietonsa, koska tällä hetkellä tietoisuus moottoripyörien positiivisesta vaikutuksesta luonnon monimuotoisuuden kehittämiseen ei vielä ole tarpeeksi korkealla tasolla Suomessa, Ljungqvist toteaa.

Ruotsissa julkaistussa artikkelissa Ryrholm toteaa, että moottoripyörien moottorit toki tuottavat kasvihuonekaasuja ja typpioksideja, mutta nykyaikaisissa pyörissä päästöt ovat niin pieniä, että positiiviset ympäristövaikutukset ovat selkeästi negatiivisia korkeampia. Ryrholmin mukaan tilanteessa on kolme voittajaa: biologinen monimuotoisuus, luonnonsuojelu ja moottorikerhot.

Lisää aiheesta Moottoriurheilu.tv:ssä.

_________________
Foorumin "sekakäyttäjä"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 10, 2017 10:29 pm 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 18, 2007 9:14 pm
Viestit: 462
Paikkakunta: Pirkanmaa
Pyörä: Ewan McGregor -03
Luonnon monimuotoisuus lisääntyy, mutta sehän ei ole metsätalouden tavoite. Metsätalouden tavoite on saada mahdollisimman paljon laadukasta puuta per hehtaari.

Metsäkoneet niin kuin muillakin koneilla ajelu rikkoo puiden juurien pintaa, mikä altistaa puuston juurikäävälle.
http://www.metla.fi/metla/esitteet/teem ... ikaapa.pdf

Eli ei nyt ihan valtoimenaan lähdetä ajelemaan naapurin metsiin. :D


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 10, 2017 11:07 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 20, 2004 9:46 pm
Viestit: 906
Paikkakunta: Muurame
Pyörä: KTM EXC 400 ja SE
Juu, tuo juurikääpä tai maannousema aiheutti naapurissa sijainneen Suomen pisimmän kuusen kaatumisen Eino-myrskyssä muutama vuosi takaperin :cry:
Ja se sijaitsi suojelumetsässä jossa ei ajeltu metsäkoneilla tai enskapyörillä. Pirullinen tauti, kuusi oli ihan laho sisältä.

_________________
Tuomas

Life's a piece of shit,
When you look at it.
-Always Look on the Bright Side of Life (from Monty Python)-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Helmi 11, 2017 12:12 am 

Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Viestit: 1204
Paikkakunta: hki
Pyörä: 610 "crate" exc
Tohtori_650 kirjoitti:
Juu, tuo juurikääpä tai maannousema aiheutti naapurissa sijainneen Suomen pisimmän kuusen kaatumisen Eino-myrskyssä muutama vuosi takaperin :cry:
Ja se sijaitsi suojelumetsässä jossa ei ajeltu metsäkoneilla tai enskapyörillä. Pirullinen tauti, kuusi oli ihan laho sisältä.

Luonnon kiertoonhan kuuluu se että puut lahoavat, mutta metsätalouden näkökulmasta se ei ole kivaa jos ennenaikasesti näin käy. Olisi kyllä kiva jos pääsisi vähän "uudistamaan" valtion metsiä ja luonnonpuistoja :lol:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Helmi 11, 2017 10:52 am 

Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 3:32 pm
Viestit: 497
Pyörä: suzuki
Oma kohtaista kokemusta.
Mulla oli vaimon enon metsässä lenkki, jota silloin tällöin ajelin.
Yhteen kohtaan alkoi kasvaa korvasientä, jota ei siellä ennen ollut tavattu.
Kerroin naapuriviljelijälle havannoistani; hän kertoi näin tapahtuneen traktorin jälkeenkin.
Kyllä sienet käytettyä tuli.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Helmi 11, 2017 11:20 am 
Avatar

Liittynyt: Ti Marras 20, 2007 6:28 pm
Viestit: 1140
Paikkakunta: Itäinen-Uusimaa
Pyörä: ...jos joku mopo toimii,niin xt?
Nomad kirjoitti:
Luonnon monimuotoisuus lisääntyy, mutta sehän ei ole metsätalouden tavoite. Metsätalouden tavoite on saada mahdollisimman paljon laadukasta puuta per hehtaari.

Metsäkoneet niin kuin muillakin koneilla ajelu rikkoo puiden juurien pintaa, mikä altistaa puuston juurikäävälle.
http://www.metla.fi/metla/esitteet/teem ... ikaapa.pdf

Eli ei nyt ihan valtoimenaan lähdetä ajelemaan naapurin metsiin. :D

Juu ei,olis vaan hauska jos moinen uutisoiti saisi edes jonkun maanomistajan kannan hieman lievenemään ajelulle,eli vaikka lupaa heruisi paremmin. :mrgreen:
Tutkimuksilla on tietysti aina monia puolia,aina tulee "vastakkainasettelua",toisaalta ja sitten taas toisaalta funtsintaa :roll:

_________________
Foorumin "sekakäyttäjä"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 12, 2017 6:59 am 
Avatar

Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Viestit: 1910
Paikkakunta: Luumäki
Pyörä: Gessu
Käsittääkseni tuo tutkimus ei nostanut esille yhtään hyötyä tavallisen metsänomistajan näkökulmasta. Kuten Nomad totesi, sillä luonnon "monimuotoisuudella" ei ole mitään tekemistä tuottavan metsätalouden kanssa. Lisäksi vähänkään toistuva ajelu karkottaa metsän eläimet muille alueille. Jos saa valita, niin mieluummin näkisin metsässä karhun, hirven tai suden kuin moottoripyörän.

_________________
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 12, 2017 8:36 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 10:41 pm
Viestit: 708
Paikkakunta: Valkeakoski
Pyörä: KTM 1190 Adv R
Kunkku kirjoitti:
Jos saa valita, niin mieluummin näkisin metsässä karhun, hirven tai suden kuin moottoripyörän.

Kevennyksenä, mutta totta toinen puoli:
Omassa metsässä en mielelläni näkisi karhua (turvallisuusriski karjalle ja kotieläimille), hirveä (syö saakeli kaikki taimet) tai sutta (turvallisuusriski). Toisaalta luvaton, vieras mopokin nostattaisi karvoja... :)
Itseasiassa väittisin, että hirvi tekee metsän kasvatukselle huomattavasti enemmän tuhoa, kuin endurorata samassa taimikossa.

_________________
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 12, 2017 9:32 am 

Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 4:44 pm
Viestit: 1160
Paikkakunta: Roi
Pyörä: 990 Adv
Mestäopisto-oppien mukaan seuraavasti. Suomessa metsäuudistuksessa usein maapohjaa muokataan, jotta esim. siemenpuuasennossa kivennäismaa-aines tulee näkyviin. Samalla maanpinnan lämpösumma nousee suotuisammaksi taimikolle. Eli rikottu maa "varastoi" lämpöä paremmin. Varmaan moni on huomannut metsäteillä ajelessaan, että ojien pientareet kasvavat hyvin taimikoita (samoin puskaa) ja muokatun maan lähestöllä puusto kasvaa nopeammin ja paremmin.

Tästä voidaan päätellä, että varsinkin metsän uudistusalueella enduroreitit eivät aiheuta ongelmia vaan parantavat metsämaan toimivuutta myös metsätaloudelle. Toki suoalueille tämä ei päde.


Liitteet:
metsäuudistus.jpg
metsäuudistus.jpg [ 20.31 KiB | Katsottu 7321 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 12, 2017 10:28 am 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 18, 2007 9:14 pm
Viestit: 462
Paikkakunta: Pirkanmaa
Pyörä: Ewan McGregor -03
HarriI kirjoitti:
Mestäopisto-oppien mukaan seuraavasti. Suomessa metsäuudistuksessa usein maapohjaa muokataan, jotta esim. siemenpuuasennossa kivennäismaa-aines tulee näkyviin. Samalla maanpinnan lämpösumma nousee suotuisammaksi taimikolle. Eli rikottu maa "varastoi" lämpöä paremmin. Varmaan moni on huomannut metsäteillä ajelessaan, että ojien pientareet kasvavat hyvin taimikoita (samoin puskaa) ja muokatun maan lähestöllä puusto kasvaa nopeammin ja paremmin.

Tästä voidaan päätellä, että varsinkin metsän uudistusalueella enduroreitit eivät aiheuta ongelmia vaan parantavat metsämaan toimivuutta myös metsätaloudelle. Toki suoalueille tämä ei päde.


Metsän uudistusvaiheessa tuo metsän laikutus tai kyntö tarkoittaa erikoisvarusteltua kaivinkonetta tai metsäkonetta suorittamaan maanpinnan "avaus". Siinä olisi enskamiehille vapaan harjoittelun/ansion paikka. Järeämpien koneiden sijaan laitetaan paikalle enskaporukka, joka ruopii maan pinnan auki ja metsänomistaja maksaa siitä vielä "kipurahaa". :D


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 12, 2017 11:29 am 

Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Viestit: 1204
Paikkakunta: hki
Pyörä: 610 "crate" exc
Nomad kirjoitti:
Metsän uudistusvaiheessa tuo metsän laikutus tai kyntö tarkoittaa erikoisvarusteltua kaivinkonetta tai metsäkonetta suorittamaan maanpinnan "avaus". Siinä olisi enskamiehille vapaan harjoittelun/ansion paikka. Järeämpien koneiden sijaan laitetaan paikalle enskaporukka, joka ruopii maan pinnan auki ja metsänomistaja maksaa siitä vielä "kipurahaa". :D

Omien havaintojen mukaan myös vanhojen soramonttujen maisemointi crossiradaksi hoituu hetkessä. Tosin en ole ihan varma lasketaanko tämmöistä riittäväksi ennallistamiseksi :shock:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 12, 2017 11:38 am 
Avatar

Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Viestit: 1910
Paikkakunta: Luumäki
Pyörä: Gessu
Nomad kirjoitti:
Metsän uudistusvaiheessa tuo metsän laikutus tai kyntö tarkoittaa erikoisvarusteltua kaivinkonetta tai metsäkonetta suorittamaan maanpinnan "avaus". Siinä olisi enskamiehille vapaan harjoittelun/ansion paikka. Järeämpien koneiden sijaan laitetaan paikalle enskaporukka, joka ruopii maan pinnan auki ja metsänomistaja maksaa siitä vielä "kipurahaa". :D


Tuo on kyllä totta. Olisiko syytä perustaa motorisoidut metsäpohjan raivausjoukot? Ne voisivat hoitaa metsän laikutuksen ja järeämpää kalustoa tarvittaisiin vain pahimpiin paikkoihin.

_________________
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com