Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Pe Loka 18, 2019 7:21 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 93 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: La Joulu 10, 2016 11:24 am 

Liittynyt: Ma Maalis 03, 2008 8:50 am
Viestit: 120
Pyörä: KTM 500 Six Days vm 2016
Tervehdys.

Olette varmasti lukeneet hallituksen kaavailemasta moottoripyörien omistustusverosta.

Oheisesta linkistä löytyy paljon lisätietoa. Kannattaa käydä vilkaisemassa.

http://projectmp.yhdistysavain.fi/

Sivuilta löytyy äänestys, siihen voi osallistua täysin anonyyymisti.

https://projectmp.yhdistysavain.fi/miten-aanestit/

Pyydän, että jaatte ja osallistutte. Kirvestä ei kannata vielä heittää kaivoon. Toimitamme äänestystulokset puolueille näillä näkymin ensi viikolla.

Suurn ongelma verossa on se, että hallitus on kirjannut hallitusohjelmaan maagisen luvun 30 miljoonaa. Sen verran on kerättävä motoristeilta. Summa on pyörää kohden 112 euroa, jos kaikki rekisterissä olevat 262 000 pyörää olisivat "liikenteessä". Mutta tuossa luvussa on haamupyöriä - kukaan ei tiedä kuinka paljon. Jos nyt kuitenkin arvioidaan, että pelejä on liikenteessä puolet tuosta, niin omistusvero nousee puolella.

Sipilä on tiputtanut tuosta pois satapiikit. Kuuleman mukaan museopyörätkin tippuvat, joten jos hallitus pitää kiinni jääräpäisesti 30 miljoonan tavoitteesta, niin summa vain nousee ja nousee pyörää kohden.


Terveisin Tero Kiira, Project MP työryhmän puolesta


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Joulu 10, 2016 7:02 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 8:23 pm
Viestit: 107
Paikkakunta: Jyväskylä
Pyörä: KTM 250 EXC & KTM 790 Adventure
Todella tärkeää työtä. Kiitos Tero!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Joulu 12, 2016 10:27 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2281
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: K75 Street Tracker
Olen ollut yhteydessä Smoton hallituksen jäsen, Mc Arkadian pj. Suutariin (kok.). Hänen yhteenvetonsa tilanteesta oli seuraava.

Tässä on käynyt se käpy jo hallitusohjelmavaiheessa. Politiikka on aina kaupankäyntiä eri asioilla ja kukin puolue joutuu pohtimaan, olisiko kokonaisuus omien tavoitteiden mukainen, edes suurin piirtein, vaikka jokin yksittäinen asia ei olisikaan. Eli jotta omien tavoitteiden mukaisia asioita saataisiin hallitusohjelmaan, siihen joudutaan yleensä hyväksymään myös asioita, jotka eivät ole omien tavoitteiden mukaisia.

Suutarin mukaan tässä vaiheessa paras, ja ehkä ainoa keino vaikuttaa vielä asiaan, on pyrkiä kaikin keinoin todistamaan virkamiesten esitykseen tekemät laskelmat ja vaikutus valtion talouteen vääräksi, suorastaan vahingolliseksi.

Oman puolueen hyväksymän hallitusohjelman ja esitysten vastustaminen on Suomessa hyvin harvinaista, varsinkin siinä vaiheessa kun asiasta eduskunnassa äänestetään. Sitä ei katsota hyvällä edes valmisteluvaiheessa, mutta omien sanojensa mukaan Suutari pyrkii ainakin nyt valmisteluvaiheessa esityksen kaatamaan. Jää nähtäväksi, miten toimii äänestyksessä, sitä tosin eivät pelkät Mc Arkadian äänet ratkaise.

Jos siis on hyviä laskelmia ja perusteita joilla vero saataisiin todistettua vahingolliseksi valtion taloudelle, niitä kannattaa vielä Suutarille laittaa.

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Joulu 12, 2016 5:44 pm 

Liittynyt: Pe Syys 28, 2007 10:53 am
Viestit: 774
Paikkakunta: Lappeenranta
Pyörä: KTMs
Kysymys on liene periaatteellinen eli on sovittu että moottoripyöriä verotetaan niin sitten jollakin tavalla verotetaan. Talousargumentit puolesta tai vastaan eivät ole kovin vahvoja koska pilkun oikealla puolella ollaan joka tapauksessa. Valtio kerää veroluonteisia maksuja 41,6 mrd Eur ja moottoripyörien osuus tästä olisi reilusti alle promille.

http://tutkibudjettia.fi/talousarvio

Laskelmia on vaikea tehdä kun ei ole tarkempaa esitystä. Erittäin todennäköisesti vero kohtelee jotakin ryhmää epäreilusti mikä tekee tästä verosta erityisen kiusallisen hallituspuolueille. Toivottavasti järki voittaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Joulu 16, 2016 3:01 pm 

Liittynyt: Pe Syys 28, 2007 10:53 am
Viestit: 774
Paikkakunta: Lappeenranta
Pyörä: KTMs
Jarmo H kirjoitti:
Kysymys on liene periaatteellinen eli on sovittu että moottoripyöriä verotetaan niin sitten jollakin tavalla verotetaan. Talousargumentit puolesta tai vastaan eivät ole kovin vahvoja koska pilkun oikealla puolella ollaan joka tapauksessa. Valtio kerää veroluonteisia maksuja 41,6 mrd Eur ja moottoripyörien osuus tästä olisi reilusti alle promille.

http://tutkibudjettia.fi/talousarvio

Laskelmia on vaikea tehdä kun ei ole tarkempaa esitystä. Erittäin todennäköisesti vero kohtelee jotakin ryhmää epäreilusti mikä tekee tästä verosta erityisen kiusallisen hallituspuolueille. Toivottavasti järki voittaa.


Tällainen esitys sitten lähti kommenttikierrokselle. Toivottavasti mahdolliset älyttömyydet saadaan muutettua etujärjestöjen toimesta.

http://vm.fi/documents/10623/2033991/La ... 42c704d512

Harmi että Gini-kerrointa ei lakiehdotuksessa ole voitu käyttää, ehkä jatkossa kuitenkin yksilötasolla perinteisessä mielessä eli lisätä Gini-käyttökertoja :( Toivottavasti se ainakin lohduttaa (=eli kyseessä on jo lain valmisteluvaiheessa todettu vero joka ei kohtele maksajia tasa-arvoisesti)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Joulu 17, 2016 3:06 am 

Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Viestit: 1920
Paikkakunta: jokela
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
No tuo alkaa olla niitti monen mopon pidolle. Ei se km kustannus tähänkään asti ole halpa ollu per mopo mutta vaikea perustella ittelle enää miksi pitäs olla 2 kun vain toisella kerkee ajaa.(No ei yleensä edes sillä toisella...) Ei vak yhtiöiden mahdollinen bonusjärjestelmien muutos enää pelasta heidän laskutusta...vaikka kakkosmoposta ei olekkaan koko vuotta ollu tapana maksaa. Kolmannesta sitten vielä lyhyempiä pätkiä...
Kumma perustelu miten päiväkohtanen maksu on kohtuuton jos tulee seisontaoikeus kesken verokauden,yhtä pirusti se maksaa per käyttökerta noinkin,useamman mopon käyttäjälle vielä enemmänkin. Unta että vero olisi edes omistajakohtainen,aja niin monella kun haluat yhdellä maksulla... Tossa kun ei päästö eikä muutakaan kuluttajan "ohjausta" vihreään tai punaiseen suuntaan pyritä tekemään niin tuollainen mahdollisuus olisi...

_________________
Oletus on munauksen äiti...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Joulu 17, 2016 10:41 am 

Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 7:38 pm
Viestit: 643
Paikkakunta: Vimpeli
Pyörä: -
Lainaa:
Kevyiden moottoriajoneuvojen vero kannettaisiin kaikilta veronalaisilta ajoneuvoilta yhtä suurena tasaverona, jonka määrä olisi 150 euroa 12 kuukauden verokaudelta.


Tervetuloa reiluun kerhoon? esim. 250cc nelari-ktm versus matkasohva (goldwing tms.)

Oikeasti onko tässä mitään halvatun järkeä? Saadaan vain vero pelkästä tekemisen ilosta, jonka tuotto tulee olemaan negatiivinen? ONLY IN FINLAND.

Onhan tuossa luonnoksessa kohtia joissa vähän kyseenalaistetaankin koko esitystä, mutta eduskunnassa kun pääsee 50v hesassa asuva vihertäti äänestämään niin tietää mitä vaihtoehtoa äänestetään :roll:

Lainaa:
Yksityishallinnassa olevien moottoripyörien sekä L5- ja L7-luokan ajoneuvojen haltijoista noin 90 prosenttia on miehiä, joten ehdotettu vero kohdistuisi selvästi enemmän miehiin.


Syrjintää! Missä on tasa-arvovaltuutettu, vähemmistövaltuutettu? Tämähän on ihan selvä si*tin-vero? :evil:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Joulu 17, 2016 11:47 am 

Liittynyt: Pe Loka 05, 2012 6:51 pm
Viestit: 80
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: Triumph Tiger 800
Suunnitellusta verosta on syntymässä moottoripyöräililijöiden ja veneilijöiden keskuudessa hammasten kiristelyä joka ihan varmasti johtaa valtion verotulojen pienenemiseen. Olen jo itsekkin miettinyt mistä nitistän kyseisen veron. Ja voisin melkein vannoa että valtion tulot minun kohdalla on negatiiviset. Harmi vaan että tässä kärsiänä ovat suomalaiset yrittäjät. Oli tarkoitus ostaa trumpaan parempi laukkusarja ensi kesäksi vaan siirretään hamaan tulevaisuuteen. Huolto pitäisi teettää mutta teempä itse. Ja lähdetään ajelemaan kun on jokin järkevä päämäärä säästyy pyörä ja kuluu vähempi polttoainetta. Toista olevaa pyörää ei ehkä ikinä oteta poies liikennekäytöstä, tuli sillä joskus ajeltua osan aikaa kesästä. Ehkä siirryn enenevässä määrin kurapyöräilemään lihasvoimalla kunnes rupeavat verottamaan niitäkin. Ajan nopeusrajoitusten mukaan enkä maksa sakkoja valtiolle. En juopottele 8) edelleenkään enkä tupakoi no niistä valtio ei ole saanut minulta ennenkään. Onhan näitä jos osaavat keksiä verotettavia kohteita niin onha meilläkin vastavedon paikka.

_________________
,,,,,,,,,.........::::::???????!!!!----( ) ota täältä puuttuva välimerkki jos se on väärässä paikassa siirrä se tänne.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Joulu 17, 2016 12:02 pm 

Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Viestit: 582
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Juice kirjoitti:
Lainaa:
Kevyiden moottoriajoneuvojen vero kannettaisiin kaikilta veronalaisilta ajoneuvoilta yhtä suurena tasaverona, jonka määrä olisi 150 euroa 12 kuukauden verokaudelta.


Tervetuloa reiluun kerhoon? esim. 250cc nelari-ktm versus matkasohva (goldwing tms.)

Oikeasti onko tässä mitään halvatun järkeä? Saadaan vain vero pelkästä tekemisen ilosta, jonka tuotto tulee olemaan negatiivinen? ONLY IN FINLAND.

Onhan tuossa luonnoksessa kohtia joissa vähän kyseenalaistetaankin koko esitystä, mutta eduskunnassa kun pääsee 50v hesassa asuva vihertäti äänestämään niin tietää mitä vaihtoehtoa äänestetään :roll:

Lainaa:
Yksityishallinnassa olevien moottoripyörien sekä L5- ja L7-luokan ajoneuvojen haltijoista noin 90 prosenttia on miehiä, joten ehdotettu vero kohdistuisi selvästi enemmän miehiin.


Syrjintää! Missä on tasa-arvovaltuutettu, vähemmistövaltuutettu? Tämähän on ihan selvä si*tin-vero? :evil:


Soinille on ollut ilmeisen tärkeää saada tämä vero aikaiseksi, keinolla millä hyvänsä. Tämähän taisi olla hänelle jo hallitusneuvotteluissa jonkinlainen kynnyskysymys.

Kun laaditaan - omien ambitioiden eteenpäin viemiseksi - poliittinen laki niin siitä tulee tällainen. Sillä ei ole merkitystä onko siitä yhteiskunnalle hyötyä tai haittaa, pääasia on että oma tahto saadaan lävitse. Tasa-arvoista siitä ei saada millään, eikä ole ollut tarkoituskaan. Virkamiehet ovat kirjoittaneet sen niin hyväksi kompromissiksi kuin ovat poliittiselta ohjaukselta pystyneet. Tämän kanssa on vain elettävä.

Mitä tulee tuohon 150 euron tasaveroon per vuosi versus 2,5 - 5 euron päiväveroon niin edellinen on moottoripyöräilyn jatkumisen kannalta parempi vaihtoehto vaikka se vähän ajavia harmittaakin. Jos oltaisiin menty korkeaan päiväveroon joka olisi tarkoittanut 912 - 1825 euron vuosiveroa niin se olisi käytännössä lopettanut moottoripyöräilyn Suomessa. Jos ajopäiviä tulee 30 vuodessa niin silloin se on vitosen päivä, mikä kyllä on kohtuutoman paljon. Itselleni tuli kuluvana vuonna ajopäiviä 104 joka tarkoittaa että jos ensi vuonna ajan yhtä paljon niin päiväveron hinnaksi jää 1,44 euroa. Sekin on paljon, vastaa keskikokoisen diesel henkilöauton päiväveroa.

Mutta kuten olen toisaalla kirjoittanut hoidan asiat niin että tämän veron tuotto jää valtiolle negatiiviseksi. Eli:


Lainaa:
Olen tässä suunnitellut ja myös toteuttanut pienen ihmisen verokapinaa ja tulos on tällainen:


Jatkossa en enää osta Suomesta mitään mitä täältä ei ole aivan pakko ostaa. Renkaat tulevat Saksasta tai Britanniasta. Samoin autojen ja moottoripyörien huolto- ja varaosat sekä öljyt. Viinat ja oluet Virosta. Muut tavarat sieltä mistä halvimmalla saa, Kiinasta, jenkkilästä, Romaniasta, Espanjasta jne. Näitä hankintoja on ollut viimeisen kahden vuoden aikana noin 150 ja jokainen on suomalaiselta kauppiaalta ja samalla verottajalta pois. Ja tämä tulee koskemaan kaikkia elämän alueita ei ainoastaan autoilua ja moottoripyöräilyä.

Viimeaikojen hankintoja ovat olleet puimurin takarengas, 180/55ZR17 hintaan 92,20€ Saksasta suoraan kotiovelle, vastaava Suomessa noin 155€. Samaan härvilään Xenon muunnossarja briteistä 24,50 / 65,90. Samoin tuli autoihin käytettävää öljyä 60 litraa 98€/20L täällä 185€/20L. Ja moottoripyöräöljyjä 12 litraa. Ja hinnat ovat kotiovelle toimitettuna, eipähän tarvitse edes lähteä hakemaan. Näitä tulee vuoden mittaan sen verran että kyllä ainakin yhden jopa kahden pyörän verot saa maksuun.

Suomalainen kauppiashan tässä kärsii mutta mitä väliä sillä on.... valtio saa kuitenkin veronsa moottoripyöristäni. Samoin lopetin moporeissuilla pullakahvien oston, otan vain pelkän kahvin.

Auto menee liikennekäytöstä poistoon huhtikuun alusta syyskuun loppuun, silläkin yhden mp-veron maksaa. Polttoaineverokertymä taas takuuvarmasti vähenee... Eipä tarvitse auton vakuutuksiakaan maksaa.... ja niistä veroja.

Lista tulee jatkumaan kunhan keksin uusia säästökohteita jotka kohdentuvat nimenomaan Suomeen.

Minulla kun ei ole taikaseinää josta voi repiä rahaa hallitusherrojen idioottimaisuuksiin. Tulojen summa on vakio ja tämäkin vero on 100% pois muusta kulutuksesta.

Täysin varmaa on myös se että tulevan moottoripyöräveron tuotto - olipa vero minkäsuuruinen tahansa - tulee olemaan, omalta kohdaltani, Suomen valtiolle negatiivinen. Pidän huolen siitä että vähintäänkin vastaavalla summalla jää muita veroja saamatta.



Jokainen voi, soveltuvilta osin, soveltaa näitä ajatuksia omissa käytännöissään.


Viimeksi muokannut Patukka päivämäärä La Joulu 17, 2016 12:38 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Joulu 17, 2016 12:24 pm 

Liittynyt: Ti Marras 25, 2014 8:04 am
Viestit: 174
Pyörä: TTR 600
Mitenkä eikö EU:lla ole mitään sanottavaa tähän kommunismin alkuun? Eihän pelkkä omistaminen voi olla syy verotukselle..


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Joulu 17, 2016 1:02 pm 

Liittynyt: Su Tammi 25, 2009 4:40 pm
Viestit: 53
Pyörä: BMW R 1200 GS
"Jatkossa en enää osta Suomesta mitään mitä täältä ei ole aivan pakko ostaa. Renkaat tulevat Saksasta tai Britanniasta. Samoin autojen ja moottoripyörien huolto- ja varaosat sekä öljyt. Viinat ja oluet Virosta. Muut tavarat sieltä mistä halvimmalla saa, Kiinasta, jenkkilästä, Romaniasta, Espanjasta jne. Näitä hankintoja on ollut viimeisen kahden vuoden aikana noin 150 ja jokainen on suomalaiselta kauppiaalta ja samalla verottajalta pois. Ja tämä tulee koskemaan kaikkia elämän alueita ei ainoastaan autoilua ja moottoripyöräilyä.

Viimeaikojen hankintoja ovat olleet puimurin takarengas, 180/55ZR17 hintaan 92,20€ Saksasta suoraan kotiovelle, vastaava Suomessa noin 155€. Samaan härvilään Xenon muunnossarja briteistä 24,50 / 65,90. Samoin tuli autoihin käytettävää öljyä 60 litraa 98€/20L täällä 185€/20L. Ja moottoripyöräöljyjä 12 litraa. Ja hinnat ovat kotiovelle toimitettuna, eipähän tarvitse edes lähteä hakemaan. Näitä tulee vuoden mittaan sen verran että kyllä ainakin yhden jopa kahden pyörän verot saa maksuun.

Suomalainen kauppiashan tässä kärsii mutta mitä väliä sillä on.... valtio saa kuitenkin veronsa moottoripyöristäni. Samoin lopetin moporeissuilla pullakahvien oston, otan vain pelkän kahvin.

Auto menee liikennekäytöstä poistoon huhtikuun alusta syyskuun loppuun, silläkin yhden mp-veron maksaa. Polttoaineverokertymä taas takuuvarmasti vähenee... Eipä tarvitse auton vakuutuksiakaan maksaa.... ja niistä veroja.

Lista tulee jatkumaan kunhan keksin uusia säästökohteita jotka kohdentuvat nimenomaan Suomeen.

Minulla kun ei ole taikaseinää josta voi repiä rahaa hallitusherrojen idioottimaisuuksiin. Tulojen summa on vakio ja tämäkin vero on 100% pois muusta kulutuksesta.

Täysin varmaa on myös se että tulevan moottoripyöräveron tuotto - olipa vero minkäsuuruinen tahansa - tulee olemaan, omalta kohdaltani, Suomen valtiolle negatiivinen. Pidän huolen siitä että vähintäänkin vastaavalla summalla jää muita veroja saamatta."

"Lista tulee jatkumaan kunhan keksin uusia säästökohteita jotka kohdentuvat nimenomaan Suomeen."

Minulla on sinulle muutama ehdotus:

Tilaa tarvitessasi ambulanssi Kiinasta, lonkkaleikkaus Ebaysta, uusi tiepinnoite Saksata ja maksa se Salomonsaarille, sitten kun tarvitset palokuntaa, saat sen halvimmalla Amatzonista.

_________________
015


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Joulu 17, 2016 1:04 pm 

Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 7:38 pm
Viestit: 643
Paikkakunta: Vimpeli
Pyörä: -
Lainaa:
Pykälän 4 momentissa säädettäisiin verovelvollisuuden päättymisen ajankohdasta. Koska kevyiden
moottoriajoneuvojen veroa ei laskettaisi päiväkohtaisesti vaan vuoden ajanjaksolta, alkanut verovelvollisuus jatkuisi vähintään 12 kuukautta. Ajoneuvon liikennekäytöstä poisto, lopullinen rekisteristä poisto, omistajan tai haltijan vaihtuminen, verovapauden alkaminen tai ajoneuvon varkaus vaikuttaisivat vasta verokauden päätyttyä siten, että verovelvollisuus ei enää jatkuisi.


On muuten mahtava homma jos verokausi on esim. 1.5.2017 - 1.5. 2018 ja satut myymään pyörän esim. 2.5.2017, veron määräksi tulee 150eur / pv :roll: Ellet sitten tiedä tätä ja laita seisontaan ennen verokauden alkamista.

Mitenkähän tämä muuten menee jos vaihtaa esim. liikkeessä pyörän? Maksat ensin 150eur vanhasta ja kun saat uuden nimiisi, pasahtaa taas 150eur lappu kotiin?

epoksi kirjoitti:
Eihän pelkkä omistaminen voi olla syy verotukselle..


Eihän toki, kiinteistöistäkin maksetaan vain kerran vuodessa :roll:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Joulu 17, 2016 1:08 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Touko 02, 2012 8:32 am
Viestit: 768
Paikkakunta: Tätä nykyä Kerava
Pyörä: KTM 625 SXC -04
epoksi kirjoitti:
Mitenkä eikö EU:lla ole mitään sanottavaa tähän kommunismin alkuun? Eihän pelkkä omistaminen voi olla syy verotukselle..


Kyllä se vaan voi, esimerkkinä kiinteistöverotus.

Off-topic: kaikista Suomen lukemattomista veroista järjettömin on kyllä asuntokaupan varainsiirtovero. Sillähän suoraan ohjataan ihmisiä olemaan muuttamatta, eli kannustetaan ihmisiä asumaan väärässä paikassa tai vääränlaisessa asunnossa. Ja sitten ihmetellään kun on työvoimapulaa yhtäällä ja työttömyyttä toisaalla ja asuminen on kallista. Ja jos joku erehtyy muuttamaan töiden perässä tai itselleen sopivampaan asuntoon, lätkäistään muutama tonni rangaistusveroa.

_________________
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Ex: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Joulu 17, 2016 1:16 pm 

Liittynyt: Pe Syys 28, 2007 10:53 am
Viestit: 774
Paikkakunta: Lappeenranta
Pyörä: KTMs
epoksi kirjoitti:
Mitenkä eikö EU:lla ole mitään sanottavaa tähän kommunismin alkuun? Eihän pelkkä omistaminen voi olla syy verotukselle..


Veropohjan laajennukselle rajat määrää kai mielikuvitus. EU-lla on sanansa sanottavana jos joku vero vääristää sisämarkkinoita. Veropohjan laajentaminen tältä osin on kirjoitettu hallitusohjelmaan jota tämä hallitus lähes kirjaimellisesti toteuttaa niin tässä kuin monessa muusakin asiassa. Veropohjaa on pitänyt laajentaa koska joillakin alueilla on luvattu verohelpotuksia ja ennen kaikkea siksi että budjettiin ei ole saatu riittävästi säästöjä. Nykyisetkin säästöt ovat saaneet lähes kansannousun aikaan. Veronmaksajiakin pitää saada lisää, mikä on merkittävä haaste pidemmällä aikavälillä.

On luonnollista että jokainen pyrkii minimoimaan veronmaksunsa omista lähtökohdista ja lain sallimissa rajoissa. Jos rajat ylitetään tulee rankaisu. Loppupeleissä kuitenkin valtion tulot ja menot on saatava tasapainoon eli jokainen osallistuu näihin talkoisiin joko kärsimällä säästöistä tai maksamalla lisää jollakin alueella. Velkaakin maksetaan joskus takaisin.

Vero siis tulee koska näin on sovittu. SMOTO on ainoa mp-käyttäjiä edustava järjestö jolla on kommentointioikeus. Minusta 150 Eur/12 kk on maksimitaso joka ei vielä merkittävästi vaikeuta harrastamista. SMOTO on onnistunut edunvalvontatyössään koska esityksessä on huomioitu monia heidän esille nostamiaan kipukohtia. Nyt pitää siirtyä veron vastustamisesta sen yksityiskohtiin joissa riittää hiomista. Pikaisen analyysin perusteella esim. alueilla sanktiot ja valvonta riittää paljon kommentoitavaa. Esityksessä mainitaan esim. pakollinen mp-katsastus yhtenä valvontavälineenä ja jopa aikataulu tälle. Lisäksi muut valvontakeinot ovat laajasti sallittuja eli mahdollistavat esim. mp-verotarkastajat ja veneverotarkastajat samaan malliin kuin aikaisemmin oli tv-lupatarkastajat.

Tasa-arvoista ja reilua ei mp- ja veneverosta saa mitenkään. Tässä kuitenkin avataan uusi malli veropohjan laajentamiselle muillekin alueille mikä tarkoittaa että maksaminen jatkuu hamaan tulevaisuuteen ellei valtion menoja saada reilusti vähennettyä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Joulu 17, 2016 1:47 pm 

Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
Viestit: 123
Paikkakunta: Keski-Suomi
Pyörä: KMX200 ja 125, CR250 -91
Jarmo H kirjoitti:
On luonnollista että jokainen pyrkii minimoimaan veronmaksunsa omista lähtökohdista ja lain sallimissa rajoissa. Jos rajat ylitetään tulee rankaisu. Loppupeleissä kuitenkin valtion tulot ja menot on saatava tasapainoon eli jokainen osallistuu näihin talkoisiin joko kärsimällä säästöistä tai maksamalla lisää jollakin alueella. Velkaakin maksetaan joskus takaisin.


Omalla kohdalla tämä lisää halua löytää ne viimeisetkin säästökohteet. Eli tilaan enenevässä määrin tuotteita ulkomailta ja vähennän veron maksua kotimaahan. Teen itse kaiken mahdollisen, omasta työstä esim. pyörän huollossa kun ei vielä peritä veroa.
Hieman OT, mutta pisti taas kiukuttamaan kun sai maksaa veroa jenkeistä tilatun osan rahtikuluista ihan tänne kotimaahan. Vastaavaa tuotetta kun ei löytynyt EU-alueelta jolloin olisin välttänyt maksun...

Jarmo H kirjoitti:
Esityksessä mainitaan esim. pakollinen mp-katsastus yhtenä valvontavälineenä ja jopa aikataulu tälle. Lisäksi muut valvontakeinot ovat laajasti sallittuja eli mahdollistavat esim. mp-verotarkastajat ja veneverotarkastajat samaan malliin kuin aikaisemmin oli tv-lupatarkastajat.


Nämä tarkastajatko toimisivat aivan ilmaiseksi? Vai onko virkamiehiä konttorien nurkissa tyhjäkäynnillä, joille jo maksetaan palkkaa ja heidät vaan valjastettaisiin mp- ja veneveroja kyttäämään? Äkkiseltään kuulostaa aika suurelta menoerältä, tosin näistä valtiontalouden asioista en edes yritä esittää mitään ymmärtäväni.

Ja nämä kommentit eivät suinkaan olleet suunnattu kirjoittajilleen, vaan siihen järjettömyyteen joka näitä sikiää päättäjien keskuudessa.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 93 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com