Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Pe Loka 18, 2019 7:05 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 36 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ti Elo 30, 2016 10:59 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Touko 02, 2012 8:32 am
Viestit: 768
Paikkakunta: Tätä nykyä Kerava
Pyörä: KTM 625 SXC -04
Iltaa,

Pohjankankaan kurssilla kun kuunteli viisaampien (lähinnä kouluttajien) juttuja/kokemuksia/anekdootteja/vinkkejä, tuli mieleen että näitä pitäisi saattaa laajempaan tietoon. Näin ollen perustan täten ketjun, johon voi kerätä parhaita näkemiään, kuulemiaan, keksimiään pyöränparanteluvinkkejä, jotka eivät parhaimmillaan maksa montaakaan euroa mutta voivat säästää paljolta harmilta. Saa kertoa niin kisakäyttöön kuin reissupyöriinkin sopivia niksejä.

Avaan peli muutamalla, joista yksikään ei ole omakeksimäni vaan muualta kuultuja/apinoituja:

1) Teflonteippiä jarru- ja kytkinkahvojen alle. Saa esim. Biltemasta. Tuota kun kietaisee kierroksen pari kytkin- ja jarrukahvojen kiinnikkeiden ja ohjaustangon väliin, niin kahva pääsee esim. kaatuessa tai puuhun osuessaan pyörähtämään tangon ympärillä sen sijaan että hajoaisi, ja sen saa käännettyä ehjänä takaisin. Vastaa siis vähän samaa kuin jos kahvan jättäisi löysälle, mutta tuo antaa sopivan luiston ilman että tarvitsee jättää oikeasti löysälle.

2)Takarattaan ja takavanteen väliin suojaksi esim. kierros noin 2-3 cm paksuista letkua tai sentin parin pätkä isoa muoviputkea. Tätä on hankala selittää, mutta idea on loistava. Eli jos ketju putoaa takarattaalta vanteen ja takarattaan väliin, niin ketju voi siellä pyöriessään rikkoa navan tai pinnoja ja sekös harmittaa. Tämä on vältettävissä, kun vaikkapa noin 15 cm halkaisijaisesta (tai sama se kunhan on pienempi halkaisija kuin takarattaalla ja suurempi halkaisija kuin takanavalla) muoviputkesta leikkaa sentin parin pätkän, jonka ujuttaa joko katkaistuna tai kokonaisena renkaana takarattaan ja vanteen väliin. Voi viritellä nippusiteillä tms paikalleen jos ei muuten tahdo pysyä. Nyt jos ketju putoaa rattaalta, niin se jää tämän päälle eikä kiilaudu takarattaan ja vanteen väliin. Ei riko mitään ja helpompi pujottaa takaisin paikalleen.

3)Pinnat nippusiteellä yhteen siitä kohdasta missä risteävät. Tällä estetään se, että irtoava tai katkeava pinna lähtee heilumaan holtittomasti ja hakkaa mennessään minne sattuu ja rikkoo asioita mennessään. Ja sitä paitsi jossain Dakar-pyörässä oli näin, joten voi sitten aina selitellä kyselijöille että tää on tällainen Dakar-juttu, et sä sitä tajuais...

4)Rolling Hobo -ukkelilta kopioitu niksi nosto/vetokahvaksi eteen. Jokainen ojasta tai suosta pyörää repinyt tietää että edestä ei tahdo saada hyvää otetta. Etupumppujen ympärille pätkä sopivaa hihnaa, ja sen sulloo normaalikäytössä johonkin etumaskin taakse jemmaan jos haluaa ettei se viipota vapaana. Eli näin, kuva Rolling Hobon sivuilta.

Kuva

_________________
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Ex: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Elo 31, 2016 12:50 pm 

Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Viestit: 1001
Pyörä: 500EXC
Kohdan 4 nostoremmistä eteen, sekä myös taakse on tarjolla kätevä kaupallinen toteutus Tugger lift straps http://www.thetugger.com/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Elo 31, 2016 1:33 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Viestit: 1902
Pyörä: KTM
jalkatappien kiinnitystappi niin päin, että sokka on yläpuolella. Ei kivet hakkaa sokkaa pois, kun on suojassa yläpuolella. Nykyään taitaa kaikissa Kotareissa ollakin näin päin, mutta vanhemmissa oli yllättävän usein asennettu väärin päin.

-ville

_________________
---x mopolla suohon x---


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Elo 31, 2016 3:54 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 20, 2004 9:46 pm
Viestit: 906
Paikkakunta: Muurame
Pyörä: KTM EXC 400 ja SE
Mie olen kieputtanut esim. urheiluteippiä kytkin-ja etujarrukahvan ympäri(siis vähän niinkuin lätkämailan lapaan). Tuntuma paranee kummasti varsinkin märissä olosuhteissa ;)

_________________
Tuomas

Life's a piece of shit,
When you look at it.
-Always Look on the Bright Side of Life (from Monty Python)-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Syys 01, 2016 7:40 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Viestit: 1902
Pyörä: KTM
Tohtori_650 kirjoitti:
Mie olen kieputtanut esim. urheiluteippiä kytkin-ja etujarrukahvan ympäri(siis vähän niinkuin lätkämailan lapaan). Tuntuma paranee kummasti varsinkin märissä olosuhteissa ;)

Juu, ja talvella ei tunnu niin kylmältä pitää sormia siinä, kun on mailateippiä kahvoissa.

-ville

_________________
---x mopolla suohon x---


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Syys 01, 2016 1:20 pm 
Avatar

Liittynyt: La Syys 05, 2015 10:33 pm
Viestit: 217
Paikkakunta: Jyväskylä
Pyörä: KTM 250 exc
Tohtori_650 kirjoitti:
Mie olen kieputtanut esim. urheiluteippiä kytkin-ja etujarrukahvan ympäri(siis vähän niinkuin lätkämailan lapaan). Tuntuma paranee kummasti varsinkin märissä olosuhteissa ;)


Tää pitääkin heti ottaa käyttöön. Jotkut hanskat tuppaa tosiaan kosteana olemaan vähän liukkaat kahvoilla. Kiitos vinkistä!

_________________
KTM 250 exc 2015
KTM 690 Enduro R 2010 (ex)
KTM 990 Adventure ABS 2010 (ex)
Kawasaki Zx-6r 1999 (ex)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Syys 01, 2016 3:05 pm 

Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Viestit: 2629
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: KTM 1190 Adv R, HVA FE 450, BMW K100
Noista vihjeistä kohdat 2 ja 3 ovat itselle hieman oudompia.

Koskaan ei ole ketjut päältä lähteneet eikä pinnat ajossa katkenneet. Voi olla että ajo on ollut siistiä ja ennakkohuolto kohdallaan, vai onko nuo ihan yleisiäkin tilanteita?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Syys 01, 2016 3:26 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Viestit: 2712
Paikkakunta: Pori
Pyörä: TR 650, 350EXC-F
Tase kirjoitti:
Noista vihjeistä kohdat 2 ja 3 ovat itselle hieman oudompia.

Koskaan ei ole ketjut päältä lähteneet eikä pinnat ajossa katkenneet. Voi olla että ajo on ollut siistiä ja ennakkohuolto kohdallaan, vai onko nuo ihan yleisiäkin tilanteita?


On, suomiendurossa. Kivikossa ketjut yleisimmin lähtee, ketjuohjurit ja takarattaat ottaa osumaa. Pinnojakin menee silloin tällöin. Tosin ei mun vauhdilla, mutta juniorilla.

Happi

_________________
-------------------------------------------
https://www.youtube.com/user/Happi4965/videos


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Syys 01, 2016 7:41 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
Viestit: 1989
Paikkakunta: Hämeenperä
Pyörä: SE ja kolmipökö
Viemäriputkesta (200 mm) noita ovat tehneet (kuva), taisi olla TM, jossa ketju junttaantui oikein huolella jos tuonne väliin meni. Liian kireä (=leveä) ei saa olla, oli katkonut sitten pinnoja.

Takajarrupolkimen etuosasta jotkut käyttävät vaijerinpätkää runkoon/moottoriin, ei pääse oksat siihen polkimen ja koneen väliin (eikä ainakaan huku poljin jos pultti irtoaa).

Itse olen täyttänyt jalkatapit sikaflexilla, talvella ei tartu lumi tappeihin. Muuten niistä tulee jääkököt eikä pysy saapas tapilla.

Niin ja mailateipin sijasta kahvoihin olen laittanut sopivan kokoista kutistesukkaa.

Ja vielä yksi: varaketjulukko nipparilla kiinni vaikkapa kaasuvaijeriin (tai voihan sen kasatakin siihen vaijerin ympärille). Jos ei itse tarvi, niin tuo on kovaa valuuttaa lukon hukanneelle ajokaverille.


Liitteet:
Tiedoston kommentti: viikon viemäriputki
2012-11-24-071-2.jpg
2012-11-24-071-2.jpg [ 26.18 KiB | Katsottu 7636 kertaa ]

_________________
- taas kahden mopon taktiikalla -
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Syys 01, 2016 9:04 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Helmi 09, 2007 2:11 pm
Viestit: 1886
Paikkakunta: Kanta-Häme
Pyörä: EXC450
- Takajarrupolkimen sisemmät hampaat kannattaa rälläköidä pois. Jos on usein sellaisessa asennossa kuin esimerkiksi minä (siis kyljellään), ei mene hampaat moottorin poskesta ajan saatossa läpi.

- Ketjunohjuri takarattaan etupuolella kannattaa halkaista ja pultata sitten kasaan, että pystyy metsässä purkamaan jos sattuu vaikka vääntymään. Kaikenlaiset metallikehikot ketjunohjurissa ovat myös ikäviä, jos vääntyy, eikä pysty purkamaan. Meno loppuu siihen :oops:

- Ja ne kaikki kaasarilta tulevat letkut kannattaa halkaista päästään tai jopa vetäistä neljään osaan. Näin ei tartu moska, lumi eikä jää tukkimaan huohotusletkuja.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Syys 01, 2016 9:07 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Touko 02, 2012 8:32 am
Viestit: 768
Paikkakunta: Tätä nykyä Kerava
Pyörä: KTM 625 SXC -04
Tase kirjoitti:
Noista vihjeistä kohdat 2 ja 3 ovat itselle hieman oudompia.

Koskaan ei ole ketjut päältä lähteneet eikä pinnat ajossa katkenneet. Voi olla että ajo on ollut siistiä ja ennakkohuolto kohdallaan, vai onko nuo ihan yleisiäkin tilanteita?


Eipä ole mullakaan tapahtunut, mutta eiköhän noi kummatkin ennen pitkää tapahdu kun tarpeeksi ajaa. Ja jokainen toki päättäköön itse haluaako näitä hyödyntää :)

Toi vaijerikikka oli hyvä vinkki, vaikka en itse kunnon enduroa ajakaan niin välillä on melkoista närettä poljinten ja rungon/panssarin/koneen välissä kun ajaa jotain umpeenkasvaneita ja pusikoituneita metsäautoteitä.

_________________
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Ex: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Syys 02, 2016 1:05 am 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Viestit: 988
Paikkakunta: Häme
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
Venttiilin kiristymutterin jättää pois, tai kiertää sen kiinni siihen vetiilin hattuun.
Eipä heti repeä venttiili sisäkumista irti jos sattuu gummi pyörähtämään vanteella.

Gummin pyörähtämisen pystyy havaitsemaan vinossa olevasta sisäkumin ventiilistä, kunhan mutteri ei ole kiristettynä venttiilin juureen.

Tuossa minun XR400 mutteri oli "väärin", mutta onneksi venttiilintiiviste antoi myöden pienen pyörähtämisen.
Kuva

Päälikumin pyörähtämistä harvemmin tapahtuu jos paineet on yli 1.5bar.
Mutta itselläni ollu yleensä ~1.2bar, ja on pyörähtänyt vaikka takarenkaassa 1 rengaslukko.


Liitteet:
IMG_3725.JPG
IMG_3725.JPG [ 78.55 KiB | Katsottu 7504 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Syys 02, 2016 5:26 am 

Liittynyt: Ke Syys 08, 2010 6:21 pm
Viestit: 1710
Paikkakunta: Kellokoski
Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125
Saakohan tuohon kawaan edes ketjun ohjaria ?

_________________
Yksinäinen Susi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Syys 03, 2016 11:44 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 9:18 pm
Viestit: 816
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: DR 750 S
Jokke Espoosta kirjoitti:
Tase kirjoitti:
Noista vihjeistä kohdat 2 ja 3 ovat itselle hieman oudompia.

Koskaan ei ole ketjut päältä lähteneet eikä pinnat ajossa katkenneet. Voi olla että ajo on ollut siistiä ja ennakkohuolto kohdallaan, vai onko nuo ihan yleisiäkin tilanteita?


Eipä ole mullakaan tapahtunut, mutta eiköhän noi kummatkin ennen pitkää tapahdu kun tarpeeksi ajaa. Ja jokainen toki päättäköön itse haluaako näitä hyödyntää :)

Toi vaijerikikka oli hyvä vinkki, vaikka en itse kunnon enduroa ajakaan niin välillä on melkoista närettä poljinten ja rungon/panssarin/koneen välissä kun ajaa jotain umpeenkasvaneita ja pusikoituneita metsäautoteitä.


On useamman kerran käynyt näin. Taitaa ainakin DR:ssä olla tuttua. (Lähteet, Hessler ja MC sukkamehu :D ) Jo tuo vinkki on hyvä. Tohtori ainakin suttaa ketjut jos päsee löysäksi ja rikkoo huonolla tuurila magneeton kopan, yleistä sekin. Pohjankankaallakin lähti kerran päältä kontatessa, mutta onneksi ei sutannut. Oksat on pahimpia, menee väliin ja vääntää ketjun pois.

Oma vinkki, jonka kuuulin URAAlla joskus on vetää vaijerit tuplana. On sekin auttanut, ei tarvi jäädä korpeen kun katkeaa. Eli vaijerin viereen vedetään valmiiksi toinen. Nippareilla kiinni oikeisiin paikkoihin. Ei vie tilaa niin kuin jos olisi kiepillä jossain ja nopea vaihtaa. Ja hyvät vaseliini klöntit päihin. :D

_________________
-too Big to fail-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Syys 04, 2016 6:51 am 

Liittynyt: Ke Syys 08, 2010 6:21 pm
Viestit: 1710
Paikkakunta: Kellokoski
Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125
Ei nyt välttämättä pyörään liity mut kuskiin, kuulin jo penskana vanhoilta crossi kuskeilta et kun lasit pesee fairilla niin ei huurtuisi, eilen pesin kyllä lasit ulkopuolelta ja ei jäänyt vesi ns lilluun näkökenttään, sisäpuolelta en pessy etten päässyt kokeileen tätä . Mulla kun rillit niin ensin huurtuu rillit ja sen jälkeen ajolasit ja sitten on varsin joutava sompailla

_________________
Yksinäinen Susi


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 36 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com